Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1110336
Ik ben de afgelopen week naar een lezing geweest over vuurwerkangst bij honden. Nu heb ik de afgelopen jaren al werkelijk alles geprobeerd bij mijn hond, maar hij blijft door het lint gaan. Nu werd ik gewezen op Polaramine als medicatie op oudjaarsavond. Het zou een veel veiliger middel zijn dan valium en vetranquil. Overigens werd in de lezing even uitgebreid toegelicht welk een gevaarlijk middel vetranquil was. Ook de nadelen van valium werden uitgebreid belicht. Er was ook veel aandacht voor gedragstherapie en homeopathie. Erg nuttig dus. De hond gaat nu over op rustcompositum, van Groene Os, en over veertien dagen homeopathische druppen erbij. En als extra dus de polaramine voor oudjaarsavond. Wie kent dit middel? Het is een anti histaminicum, dat wist ik, maar dat het op deze wijze gebruikt werd, dat wist ik dus niet.
Laatst gewijzigd door MariekeLost2 op wo 17 dec 2008, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1110353
Huh, klinkt een beetje typisch in mijn oren. Het is wel zo dat je van antihistaminica duf kunt worden. Volgens mij moeten mensen oppassen met autorijden. Maar om het daarvoor te gebruiken???
Door Ellen44
#1110502
Ik gebruik polaramine alleen tegen zonneallergie...voor zover ik weet is het alleen een antihistamine
daarom vindt ik het zeer apart.

Angst is geen allergie...nietwaar??
Door Fynn
#1110529
Hier zit Ijuba aan de rustcompositum en half december komt daar puur nervositeit bij.
En op oud jaar zelf heb ik de bach bloesem spray voor het geval ze toch nog erg angstig is.
Vorig jaar ben ik daarmee begonnen en Ijuba heeft op oud jaar geen spray nodig gehad.

Wel onze reu Fynn die zat met zijn 38 kg op schoot te bibberen en te hijgen.
2x  spray in zijn bek gegeven en na nog geen minuut was hij rustiger.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Mevroi Kruim
#1110748
Nou, van anti-histamine kun je hartstikke suf worden zoals Tannetje al schrijft. En er zijn meer medicijnen die voor heel andere doeleinden gebruikt worden dan waarvoor ze ontwikkeld waren. Maar gezien de werking op het immuunsysteem is het toch niet iets dat ik zo gewoon dagelijks zou willen geven eerlijk gezegd. Maar misschien dat het voor dit specifieke doel wel werkt?

Ik geef Kátur nu een tijdje Rust Compositum maar bij hem werkt het niet echt, hij wordt er ook niet gepast sloom van  :D dus hij gaat nu aan de homeopathische middelen, eens kijken of dat werkt.

Waar je trouwens ook heeeeeel duf van wordt: Primperan  :-X
Door MariekeLost2
#1110769
J. is per vandaag op de rust compositum, en per de 14e a.s. op de Puur druppels voor nervositeit. Wat ik heb begrepen is dat deze groep van DA's polaramine alleen in de hevige gevallen, zoals bij mijn hond voorschrijft. Ze willen ook per se, dat ik een proefronde draai op een doordeweekse dag, om problemen op oudjaarsdag te voorkomen. Niet in het weekend werd er gezegd, omdat de bereikbaarheid (en de kosten) van de dierenarts dan slecht zijn. Er ging een wereld voor me open bij deze lezing. Er werd aan alles gedacht, en alles werd verteld over de vele bijwerkingen van de ouderwetsche chemische rustgevers. Er werd verteld dat het middel polaramine in de UK het meest voorgeschreven middel is voor vuurwerkangst bij honden en katten (die niet op alternatieven reageren). Het is dus wel de bedoeling dat het middel alleen op oudjaarsavond  gebruikt gaat worden. En ik heb dan ook idd bach rescuespray in huis, wat ook werd voorgeschreven.
Gebruikersavatar
Door pike
#1111133
MariekeLost2 schreef: J. is per vandaag op de rust compositum, en per de 14e a.s. op de Puur druppels voor nervositeit. Wat ik heb begrepen is dat deze groep van DA's polaramine alleen in de hevige gevallen, zoals bij mijn hond voorschrijft. Ze willen ook per se, dat ik een proefronde draai op een doordeweekse dag, om problemen op oudjaarsdag te voorkomen. Niet in het weekend werd er gezegd, omdat de bereikbaarheid (en de kosten) van de dierenarts dan slecht zijn. Er ging een wereld voor me open bij deze lezing. Er werd aan alles gedacht, en alles werd verteld over de vele bijwerkingen van de ouderwetsche chemische rustgevers. Er werd verteld dat het middel polaramine in de UK het meest voorgeschreven middel is voor vuurwerkangst bij honden en katten (die niet op alternatieven reageren). Het is dus wel de bedoeling dat het middel alleen op oudjaarsavond  gebruikt gaat worden. En ik heb dan ook idd bach rescuespray in huis, wat ook werd voorgeschreven.
Als ze aangeven dat je het door de week moet testen omdat ze in het weekend slecht bereikbaar gaan, betekent dat dan niet dat ze mogelijk problemen verwachten?
Dat iets als het meeste middel wordt voorgeschreven wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook het beste is  :-\

De afgelopen 2 jaar heeft Pike (alleen op oudejaarsavond) diazepam gekregen. Want die is echt helemaal panisch dan. De eerste keer met de minimumdosering begonnen. Die moest ik om 8 uur geven. Indien nodig mocht ik hem later op de avond wat bijgeven. Maar de minimumdosering was meer dan genoeg om hem rustig te houden. Het werkte vrijwel direct en gedurende de hele avond. Hij bleef wel wakker en waggelde om 12 uur zelfs even naar het raam om naar buiten te kijken wat daar aan de hand was  8)
Verleden jaar heb ik hem maar de helft gegeven en pas om 10 uur. Ook de halve dosering had vrijwel direct uitwerking. Hij werd niet suf maar gedroeg en bewoog zich aanvankelijk als een vrolijke dronkeman  ::) Geen paniekgedrag meer. Hij heeft de hele avond verder rustig bij ons gelegen.

Ik geef het liever niet, maar de homeopathische spullen reageert hij niet op. En hij is zo verschrikkelijk panisch echt zielig gewoon. En ik wil niet dat hij Armagnac (die zich helemaal niets van vuurwerklawaai aantrekt) aansteekt met zijn angst. Duc heeft het nog nooit meegemaakt, en ik hoop dat als de andere honden rustig blijven dat wel goed komt.
Door MariekeLost2
#1111437
Het is meer een savety net om het zo maar te noemen. Deze DA's willen gewoon getest hebben wat de beste dosering is. Ook voor te lage dosering. Vorig jaar heb ik ook diazepam gebruikt, het hielp geen flikker. Dus proberen we dit eerst maar.
Gebruikersavatar
Door pike
#1111444
Ellen44 schreef: Nou succes in ieder geval....

sneu he...dat de diertjes soms zo bang zijn voor vuurwerk.

:(
Ja dat is echt heel sneu. En ik weet niet eens waarom want in het begin was Pike niet bang. Hij was ruim 8 weken toen hij zijn eerste oud/nieuw meemaakte. Een paar jaar waren er helemaal geen problemen en in ene was het mis. Waarschijnlijk is er iets gebeurd in de aanloop naar oudjaar terwijl we niet thuis waren.
MariekeLost2 schreef:
Het is meer een savety net om het zo maar te noemen. Deze DA's willen gewoon getest hebben wat de beste dosering is. Ook voor te lage dosering. Vorig jaar heb ik ook diazepam gebruikt, het hielp geen flikker. Dus proberen we dit eerst maar.
Zo zie je maar hoe verschillend ook de dieren allemaal zijn wat dit betreft. Ik denk dat het met polaramine niet anders zal zijn, de een reageert wel de ander niet, de een heeft veel nodig de ander weinig  :-\
Door MariekeLost2
#1111489
Die van mij is dus  niet bang, maar woest. Door het lint gaat ie. Niet te houden zo erg. Vorig jaar was wel een absoluut dieptepunt. Hij stond zo te hijgen en te blaffen dat we bang waren dat hij dood zou neervallen. Die situatie hoop ik nooit weer mee te maken, zo erg was dat. Hij zou bijkans door het raam heenspringen. Het was zo ontzettend beangstigend. De gedragstherapeute en de DA zeggen wel dat het onder angst valt, ik vind het eerder super irratie. Vervelende is dat hij ook zo doet bij onweer, rollende kliko's, kinderen die gillend en krijsend op een fietsje langsfietsen. Straaljagers, noem maar op. Allemaal hetzelfde gedrag. Alleen als zoiets de hele nacht doorgaat, zoals met oud en nieuw, krijg je hem niet meer rustig.
Gebruikersavatar
Door nova
#1112192
Hitam schreef: Huh, klinkt een beetje typisch in mijn oren. Het is wel zo dat je van antihistaminica duf kunt worden. Volgens mij moeten mensen oppassen met autorijden. Maar om het daarvoor te gebruiken???
Het zijn medicijnen met het bekende gele  stickertje....
"pas op met"......
Ik heb ze hier ook staan voor eigen gebruik. Het is mij overkomen dat ik een kind vloerde in het verkeer door n trage reactie van mijn kant.
Gelukkig was ik niet met de auto, maar met de fiets.
Kun je nagaan wat ze met iemand doen :o
Gebruikersavatar
Door pike
#1112298
nova schreef: Het zijn medicijnen met het bekende gele  stickertje....
"pas op met"......
Ik heb ze hier ook staan voor eigen gebruik. Het is mij overkomen dat ik een kind vloerde in het verkeer door n trage reactie van mijn kant.
Gelukkig was ik niet met de auto, maar met de fiets.
Kun je nagaan wat ze met iemand doen :o
Met diazepam is dat denk ik net zo, het is toch een soort valium als ik het goed begrepen heb. Daar kan je beter ook niet mee in de auto stappen  :-X
Door robbiemarie
#1112315
MariekeLost2 schreef: Die van mij is dus niet bang, maar woest. Door het lint gaat ie. Niet te houden zo erg. Vorig jaar was wel een absoluut dieptepunt. Hij stond zo te hijgen en te blaffen dat we bang waren dat hij dood zou neervallen. Die situatie hoop ik nooit weer mee te maken, zo erg was dat. Hij zou bijkans door het raam heenspringen. Het was zo ontzettend beangstigend. De gedragstherapeute en de DA zeggen wel dat het onder angst valt, ik vind het eerder super irratie. Vervelende is dat hij ook zo doet bij onweer, rollende kliko's, kinderen die gillend en krijsend op een fietsje langsfietsen. Straaljagers, noem maar op. Allemaal hetzelfde gedrag. Alleen als zoiets de hele nacht doorgaat, zoals met oud en nieuw, krijg je hem niet meer rustig.
Hier zit er dus nog eentje die niet rustig te krigjen is. Met de andere geluiden gaat ze rondjes lopen, maar dat is zo afgelopen, dus is ook zo over. Met de vuurwerk tijd is het niet normaal. Ze blijft onrustig. Hier in de buurt beginnen ze vroeg.....helaas. Dus over een weekje is het weerk zo dat ze regelmatig de knallen hoort......
Ik heb van alles al geprobeert, maar niets lijkt te lukken. Sinds een aantal jaar breng ik Marie naar een pension in the middle of nowhere, zodat ze er niets tot nauwelijk wat van meekrijgt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door