Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lolaatje
#1109660
Onze honden wil ik graag overzetten op BARF. Marvel heeft echter allergische reacties op voer, maar zoals iemand mij laatst attendeerde weet ik door de combinatie met rijst in de KVV's eigenlijk niet zeker of het door bepaalde eiwitten komt of door de rijst erin.
Daarom wil ik een schone start maken, maar ik weet niet goed hoe ik met BARF alleen een eliminatiedieet kan opzetten waarmee hij geen tekorten krijgt.
Ik las in een ander topic iets over een eliminatiedieet met konijn. Heeft Marvel er voldoende aan als hij acht weken alleen hele konijn eet?  ???
Zo niet, wat kan ik anders het beste geven? Wat hij al kent: rund, kip, schaap, zalm en eend.

En daarnaast heeft Marvel ook een huisstofmijt allergie, we hebben het huis zo 'schoon' mogelijk ingericht, geen tapijten, nepleren bank, de zachte hondenmanden weggedaan, etc. Maar met name met dit weer is ons huis gauw vochtig en daar heeft Marvel snel last van.
Is een eliminatiedieeet goed uit te voeren wanneer deze allergie ook meespeelt?
Door Lizzy
#1109816
Je kunt je hond prima 8 tot 11 weken alleen konijn geven. Als je maar zorgt dat je het bot, het vlees en het orgaanvlees geeft.
En daarnaast heeft Marvel ook een huisstofmijt allergie, we hebben het huis zo 'schoon' mogelijk ingericht, geen tapijten, nepleren bank, de zachte hondenmanden weggedaan, etc. Maar met name met dit weer is ons huis gauw vochtig en daar heeft Marvel snel last van.
Is een eliminatiedieeet goed uit te voeren wanneer deze allergie ook meespeelt?


Deze vraag begrijp ik eerlijk gezegd niet..?
#1109954
Lizzy schreef: Je kunt je hond prima 8 tot 11 weken alleen konijn geven. Als je maar zorgt dat je het bot, het vlees en het orgaanvlees geeft.


Deze vraag begrijp ik eerlijk gezegd niet..?
Ik denk dat S bedoelt dat er geen onderscheid is tussen de uiting van de voedselallergie en de huisstofallergie.

@Ts. Ik denk dat het inderdaad een lastige situatie is, want je weet dus eigenlijk nooit of je klachten voorkomen uit allergie 1 of 2.

Als ik jou was begon ik met gewoon een BARF menu en dan helemaal graanvrij, mocht dat niet voldoende zijn dan zou ik daarna pas met een echt eliminatiedieet beginnen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1109990
Ik sluit me bij Angelique aan, met nog even de opmerking dat je dan nog even geen konijn geeft, die houd je nog even achter de hand mocht een eliminatiedieet toch nodig zijn.
Ik zou dat graanloos Barf minimaal een week of 12 volhouden, wees ook streng op hondenkoejes e.d.

Ga ondertussen ook op zoek naar een holistisch werkende DA of homeopaat, want die overgevoeligheid voor huisstofmijt daar kun je misschien ook iets doen.
#1110004
even terugkomende op die huisstofmijt: is dat door een reguliere dierenarts bekeken? ik hoor namelijk zo vaak dat de hond allergisch is voor huisstofmijt dat ik daar gewoon veel vraagtekens bij zet.

Vaak als deze honden dan op vers overgaan is er geen probleem meer.....is dan ook alle huisstofmijt zeker verhuisd? OF is de weerstand van het eigen lichaam dusdanig dat deze daar dan geen last meer van heeft?
Door ~Joke~
#1111105
Spike heeft een bloedtest ondergaan hij had een erg hoge reactie op de huisstofmijt[D.Farinae]. Ik ben daarna een tijdje heel erg schoon geweest  8) en daarna versloerde het alweer, reactie van Spike tussen heel schoon en versloeren was er niet  ;D .Spike is ook gevoelig voor twee soorten meelmijt [lepido sp. en tyrophagus]
Echte reacties zie ik echter alleen op granen.
In geval van ernstige  graanovergevoeligheid is heel konijn niet geschikt omdat de bek en nek graanresten kunnen bevatten.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1111115
Happy Tail schreef: even terugkomende op die huisstofmijt: is dat door een reguliere dierenarts bekeken? ik hoor namelijk zo vaak dat de hond allergisch is voor huisstofmijt dat ik daar gewoon veel vraagtekens bij zet.

Vaak als deze honden dan op vers overgaan is er geen probleem meer.....is dan ook alle huisstofmijt zeker verhuisd? OF is de weerstand van het eigen lichaam dusdanig dat deze daar dan geen last meer van heeft?
Ik denk dat laatste ;).
Maarrr.... er zijn natuurlijk ook honden waarbij overgaan op vers (net) niet genoeg is en dan is ondersteuning van een holistisch werkend DA of homeopaat een goed plan. Want deze honden zijn natuurlijk niet gezond, in wezen is een allergie voor iets een ziekte. Door het allergeen te vermijden ben je probleemoplossend bezig, er vind geen echte genezing plaats. En in sommige gevallen lukt genezen ook niet, maar ik vind het altijd wel het proberen waard.
Door dinnee
#1111252
Je kan heel goed een eliminatiedieet met konijn beginnen, maar als je wilt ook met hele eend. Als je voor de eend kiest, kan je de konijn inderdaad achter de hand houden mocht je over een aantal jaar nog eens een eliminatie dieet willen doen.

De huisstofmijt is inderdaad heel erg lastig. Je zou dan het huis extreem goed moeten aanpakken, en dat iedere dag! Wanneer je dat gedaan hebt en je ziet inderdaad verbetering bij je hond, kan je als nog overwegen om hem op een eliminatie dieet te zetten om precies uit te zoeken waar hij wel en niet tegen kan, qua eten.

Maar ik zou inderdaad eerst beginnen met het schrappen van meel en graan producten. Dus geen hondenkoekjes, rijst of andere snoepjes. Ook moet je erg verzichtig zijn met het voeren van koppen en nekken, die kunnen restjes bevatten.

Voor mijn pup geldt: 100% graan vrij = geen jeuk. Maar zelfs al wat brokjes van de ratten, of een stukje brood van de eendjes en hij heeft weer heel veel jeuk. Dus zelfs een klein hapje is voor hem al genoeg.
Door bea
#1111274
Ik heb Leroy ook een eliminatiedieet gegeven van konijn kan prima hoor. Als hij hele konijnen krijgt, krijgt hij alles binnen.
Als de konijnen schoon gemaakt zijn , dan gewoon ff hartjes longen en konijnenlever erbij geven.
Ik gaf hem als tussendoortjes of als snoepje gedroogd konijnenspiervlees.
Door Lolaatje
#1111373
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik denk dat ik ga voor het advies van beginnen met een BARF menu, en één soort dier achterhouden om eventueel alsnog te elimineren zoals Nitus noemde. Wel kijk ik daarbij uit dat hij geen graan via kippenmaag o.i.d. binnen krijgt, graan wil ik sowieso vermijden.

We zijn al een keer bij een homeopatische dierenarts geweest, die heeft ons destijds doorverwezen naar de dermatoloog. Mocht het menu over een week of 12 niet voldoende verbeteren met het BARF menu, dan zal ik contact met haar opnemen en vragen wat zij wellicht kan bieden ter ondersteuning.

@ Happy Tail, Marvel heeft een bloedonderzoek gehad (bij de dermatoloog) waarbij hij een hoge reactie gaf op de huisstofmijt. Daarnaast kon ook nog een huidtest gedaan worden, maar Marvel is daar zo bang voor en zou dan onder narcose moeten. Toen heb ik besloten om, in ieder geval voor nu, genoegen te nemen met de bloedtest want ik begreep dat ook een huidtest niet 100% betrouwbaar is. En narcose doe ik liever niet als het niet nodig is.

@ Dinnee, het probleem is dat ons huis erg vochtig is en vocht trekt huisstofmijt aan heb ik begrepen. Alles wat ik zelf kan verbeteren (vloerkleden weggedaan, stoffen hondenmanden weg, elke week stomen, etc.) ben ik reeds mee bezig. De vochtigheid pak ik zo goed mogelijk aan, maar wat dat betreft is het een vervelende woning.
Gebruikersavatar
Door nova
#1113435
Ik heb 3 honden, waarvan er 2 allergisch reageren op een hele lijst van stoffen;dat is vastgesteld middels bloedonderzoek
Sinds ik barf voer, nu ong. 7 maanden,  en een aantaal bezoeken heb gebracht aan een holistisch DA, is een hond geheel klachtenvrij, en de andere hond heeft in elk geval veeeeeel minder klachten.
Soms bijt ze zich nog wel eens een voet kapot, maar dat is het dan ook.
Ik kan dat zelf dan heel goed behandelen.
Ik geef niets meer waar granen inzitten, en ik heb ook geen eleminatiedieet gedaan. :) :) :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door