Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cindy1986
#1109294
Over 6 weken krijg ik een Tibetaanse Terriër pup. Het pupje wordt bij de fokker afgespeend op brokken. Ik zit nog in twijfel wat ik mijn pup ga voeren. Ik ben niet anti-brok, mijn eigen honden doen het alleen beter op Barf. Met mijn volwassen honden ben ik niet bang voor tekorten (ik ken ze en zal dit dan ook wel zien/merken), maar met een pup ben ik toch wat bang om het verkeerd te doen. Ik wil natuurlijk niet dat mijn pup tekorten oploopt in zo'n belangrijke periode.
Ik wil de pup straks zeker Barf gaan voeren. Ik zit alleen te dubben of ik de eerste 2 jaar ook deels KVV ga voeren, om zeker te zijn dat het pupje alles krijgt wat het nodig heeft. Of toch volledig Barf?
Mijn vraag aan jullie is of jullie ervaring hebben met vers vlees voeren aan pups en of jullie dat volledig of deels hebben gedaan. Hoe is het jullie bevallen? Stel dat ik wel volledig vers wil voeren (en niet aanvullen met KVV), waar moet ik dan op letten bij een pup?
Door Lizzy
#1109431
Gefeliciteerd en veel plezier met je pup!

Linga heeft nooit brok of KVV gehad en is prachtig uitgegroeid tot een snelle, sterke, mooie Dalmaat. Waar je op moet letten? Niks bijzonders, gewoon, wat je bij je volwassen honden ook doet: de juiste percentages voeren en mooie afwisseling van diersoorten voeren. Ik zou er zelf niet over peinzen om ze KVV te voeren. Wat denk jij dat die fabrikant beter weet dat jij? Ten tweede moet een fabrikant van voeding altijd consessie's doen (die jij dus niet hoeft te doen). En ten derde bereik je nooit die afwisseling in diersoorten die jij wel kunt bereiken. Moeders voeren hun baby's en kinderen toch ook niet de eerste 10 jaar kant en klare handel, omdat ze bang zijn dat hun kind niet alles binnen krijgt? En dan zijn honden nog een tikkie makkelijker, qua voeding! Dus ja, ik zou het wel weten ;)
Door Ellen44
#1109472
Hallo

Mijn pup(nu inmiddels bijna 1 jaar) is vanaf 3 maanden een echte barfer en hij is uitgegroeid tot een schitterend exemplaar.

Mooi groot en regelmatig gegroeid

Ik zou dus lekker barfen

\groetjes Ellen
Door Huskymeisje
#1109479
ik ben overgestapt op vers toen de honden zo'n maand of 4 waren. In eerste instantie deels kvv. Ik was een beginneling. Maar ik ben al vrij snel overgestapt op barf. Ze zijn nu 16 maanden en het zijn mooie honden inmiddels.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1109514
Fedor is als pup opgegroeid op kvv met af en toe een BARF-dagje, ik BARF-de (haha, wat een woord) toen nog niet volledig en heb nu achteraf spijt dat ik dat niet eerder met BARF ben begonnen. Ik denk dat hij een maand of 8 was toen ik over gestapt ben op full-time BARF.
Fedor heeft ondanks dat hij op kvv is opgegroeid last van groeipijnen gehad, met BARF was dat misschien niet gebeurd, ik had in ieder geval makkelijker het menu kunnen aanpassen, met kvv kun je alleen maar meer of minder voer geven.
Dus mijn advies is (hoe verrassend ;)): Begin met je pup lekker meteen op BARF. Dat kun je best! 8) En ben je onzeker over je menu dan post je dat toch even? Je hebt nog 6 weken om je voor te bereiden, dus dat gaat helemaal goedkomen.
Succes!  :D
Door Bonny
#1109519
Ik heb nu een pup van 13 weken helemaal op barf, en het gaat fantastisch.Hij heeft nooit brokken gehad, ook bij de fokker alleen maar barf (puppiemix) gehad. Hij ziet er prachtig uit, groeit mooi gelijk matig op.Ik was in het begin ook wat onzeker, maar ben nu helemaal om. ;)Ik zou zeggen gewoon doen. Veel geluk met je pup.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1109578
Bantu is bij de fokker afgespeent op KVV en barf hapjes en af en toe wat brokjes (toen ze wist dat Bantu naar mij ging, ook geen brokken meer). Ik heb haar de eerste 2 weken op CB gehad om te kijken hoe dat nu allemaal gaat met zo'n pup. Maar wel al snel wat barfdingetjes erbij gegeven. Ik geloof dat ik haar na een week of drie (dus met 11 weken) op volledig barf had staan.
En zoals Lizzy toen al zei: "het is geweldig om je pup te zien genieten als hij/zij een kwartel "vermoord""! Die woorden vergeet ik nooit meer, en dat was ook nog eens de waarheid ;)
Door Huskymeisje
#1109689
Bonny schreef: Ik heb nu een pup van 13 weken helemaal op barf, en het gaat fantastisch.Hij heeft nooit brokken gehad, ook bij de fokker alleen maar barf (puppiemix) gehad. Hij ziet er prachtig uit, groeit mooi gelijk matig op.Ik was in het begin ook wat onzeker, maar ben nu helemaal om. ;)Ik zou zeggen gewoon doen. Veel geluk met je pup.
ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat je met puppiemix bedoeld
Door conleeuw
#1109717
ik voer mijn Deerhound pup ook vers, af en toe (als ik lui ben of iets vergeten is uit te halen) dan krijgt ze een beetje KVV... maar eigenlijk bijna nooit, ze eet alles, de grote zak puppie brokken die ik van de fokker mee heb gekregen wordt nog steeds op de dagelijkse wandelling als snoepjes gevoerd aan de uitlaathonden.... mijn Blues groeit netjes. Heerlijk om te zien hoe ze eet.......gewoon lekker vers voeren ;)
Door Bonny
#1109761
Huskymeisje schreef: ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat je met puppiemix bedoeld
gemalen barf.Het recept moet hier op barfplaats ergens  staan.
Gebruikersavatar
Door pike
#1109771
Mijn pup (nu 9 maanden) is afgespeend op brokjes en is bij mij met 8 weken na één maaltijd kvv gelijk aan de barf gegaan. Zonder problemen. Hij kreeg precies hetzelfde als de volwassen honden (alleen andere hoeveelheid natuurlijk). De botten moest ik wel flink pletten en hakken want zijn kaakjes kregen het anders niet weggewerkt. Hij vond alle soorten die hij kreeg voorgezet lekker, ook vis, eitjes en groente  :D
Waar moet je op letten? Dat je de juiste verhoudingen geeft en voldoende variatie, en vooral dat pup niet te dik wordt (of te mager).
Veel plezier strakjes met je nieuwe puppie!  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1109956
Bonny schreef: gemalen barf.Het recept moet hier op barfplaats ergens  staan.
Volgens mij doen wij hier niet aan standaard gemalen "BARF" puppiemixen.
Door Mevroi Kruim
#1109971
Kátur kwam met 8 weken inclusief zakkie brokkies van de fokker en is hier thuis gelijk aan de kippennek gegaan. En de rest van de barf. Hij ziet er nu 5 jaar later nog steeds toppie uit dus zo fout is het niet gegaan denk ik dan  :D
Mocht er ooit weer een brokkenpup komen dan gaat die ook stante pede op barf. Als ik m'n kinderen gezond groot kan krijgen kan ik een pup toch zeker ook voeren!
Door Bonny
#1110142
Angelique schreef: Volgens mij doen wij hier niet aan standaard gemalen "BARF" puppiemixen.
het staat anders hier  in de bibliotheek
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door