Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#1105143
Stiekem zonder dat ik het zelf eigenlijk door had ben ik met de hondjes meer gaan barfen dan kvv voeren. Nu is het wel zo dat ik veel de mixen van Herby geef, dus eigenlijk gemalen barf. Nou zou je zeggen je hebt toch staffords! Die hebben toch enorme kaken waarmee ze goed kunnen kauwen! Nou niets is minder waar, maar ze doen het dus echt niet. Is het te groot, nou dan eten we toch niet. Gelijk protest en dus echt niet eten. Alsof ze dan weten dat ik het toch weer in hapklare brokken ga knippen. Maar goed nu is het dus zo dat ik 2 dagen botmix geef, 2 dagen vleesmix, 2 dagen haaksbarf verschillende smaken en dan iets van pens, of hertenvlees, of kippenlevers of weet ik wat uit het onuitputtelijke assortiment van Herby. Nu doe ik dit al 2 maanden zo, en kwam eigenlijk gisteren tot de ontdekking dat ik in het barfverhaal misschien wel een belangrijk iets vergeet. Namelijk groente en fruit! Of is dit alweer achterhaald en is dat niet meer zo nodig? Het lijkt mij dat ze dit wel degelijk nodig hebben. Nu roerbakken wij heel veel, dus tafelresten qua groenten blijven er niet vaak over. Nu wil ik wel groentemixen gaan maken, maar welke groenten kan ik gebruiken? Ik heb het een paar jaar geleden allemaal doorgelezen, maar weet dat Breezer toen weigerde te eten als er groente prut doorheen zat. Nu is meneer minder kieskeurig geworden dus denk ik dat het er wel gewoon doorheen kan. Ik weet dat er ergens een lijstje is hier op het forum met welke groente je goed kan gebruiken voor een groente  mix, maar kan dat dus nergens meer vinden. En fruit kan ik gewoon een paar soorten door elkaar pureren en dan in porties invriezen toch? Dit wil ik trouwens ook met de groentemix gaan doen.

En dan de hamvraag.....hoeveel moeten ze hebben? De dame en heer krijgen 2x per dag 150 gram te eten. Dus ja moet ik het dan ook 2x per dag geven?
En als ik dan toch bezig ben, wat zijn nog meer essentiële ingredienten van een ultiem barfmenu?
Door Mevroi Kruim
#1105171
Nou, het MOET niet hoor, groente. Als jouw honden het prima doen zonder is dat ook goed, en als je het er met geweld in moet gaan proppen is dat ook geen feest natuurlijk  :P
Ik zou sowieso voorzichtig aan beginnen gegeven Breezer z'n allergie-toestanden. Lust hij ei en kan hij daar tegen? Dat is vaak wel een goeie smaakmaker. En je kunt er natuurlijk je gemalen vlees doorheen mixen. Begin gewoon met iets onschuldigs als worteltjes en kijk eens hoe dat gaat. Je kunt ze ook nog gekookt geven. En geen uien, prei en beter ook geen tomaten en paprika, voor de veiligheid. En matig met koolsoorten.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1105393
hier geen groente om de reden dat, zeker vince, dan helemaal niet meer eet.
ze moeten het niet, kiezen er liever voor om dan niet te eten.
ze doen het prima zonder de groente, maar zouden ze het wel eten dan zou ik het wel doen.
Door Cindy de Wolf
#1105402
Hier ook geen groente of fuitmixen. Ze doen het prima zonder. Wel krijgen ze hier de gekookte groenten wat overblijft van onze maaltijd, althans degene die het lusten. Daarnaast krijgen ze af en toe wat kvv en daar zit ook groente in. Aangezien jij ook 2 keer HB geeft, geef je al iets groente. Als je toch wilt gaan mixen ga ik met Kruimel mee.
Door Breezer
#1106001
Nou ik heb wortels, courgette, witlof, snijbonen en doperwten gescoord.
Denk dat ik hier maar mee ga beginnen.

Moet ik nog iets bijzonders doen met 1 van de groenten? De doppers zijn trouwens diepvries.
Door Breezer
#1106009
O,ja en nog de hamvraag.

Hoeveel moeten de dame en heer hebben? als ik het in een ijsklontjes bakje doe zijn die porties dan groot genoeg of moeten ze meer hebben?

Ik ga het gewoon proberen een keer, mochten ze het niet te knagen vinden dan kan ik het altijd nog achterwege laten.
Door Tanna
#1106013
Wel grappig, in de groentelijst wordt aangeraden om het bittere gedeelte van de witlof niet te geven. En wie eet dat altijd als ik het eruit haal als ik voor mezelf witlof maak? Precies, de hond! Ze bedelt er gewoon om! :)
Door Breezer
#1106035
En wat is het bittere gedeelte? Ik lust zelf geen witlof dus heb het nog nooit klaar gemaakt.
Gebruikersavatar
Door pike
#1106059
Breezer schreef: En wat is het bittere gedeelte? Ik lust zelf geen witlof dus heb het nog nooit klaar gemaakt.
Het harde stronkje onderin, maar tegenwoordig is dat bittere er grotendeels uitgeteeld.
Breezer schreef: O,ja en nog de hamvraag.

Hoeveel moeten de dame en heer hebben? als ik het in een ijsklontjes bakje doe zijn die porties dan groot genoeg of moeten ze meer hebben?
Hier bestaat 10% van het voer uit groentemix.
Door Breezer
#1107857
Laura2004 schreef: Doperwten zou ik niet geven, zeker niet aan een hond die zo gevoelig is als Breezertje!
Ow wrom nie? Breezer krijgt wel vaker doperwten. Hij heeft er nog nooit last van gehad.
Door Breezer
#1107859
pike schreef: Het harde stronkje onderin, maar tegenwoordig is dat bittere er grotendeels uitgeteeld.
Hier bestaat 10% van het voer uit groentemix.
Okay dus als ik goed reken is dat 15 gram groente als ze 150 gram vlees krijgen.
Door Laura2004
#1107891
Doperwten zitten vol zetmeel en koolhydraten en zijn belastend voor de maag en huid van een hond, dus wat mij betreft ongeschikt, het is ook geen groente, doperwten zijn peulvruchten, net zoals linzen, kikkererwten etc.
Hoe weet je dat hij er nooit last van heeft gehad? Hij heeft toch behoorlijk last gehad van zijn huid, misschien dat die doperwten ook meespeelden  :-\
Door Breezer
#1108112
Qua ontlasting heeft hij er nooit geen last van gehad. En qua huid, tja uit de allergie test kwam alleen vlooien, katten en huisstofmijt. Alle andere dingen reageerde hij niet op. En zo vaak krijgt hij ook geen doperwten, hooguit 1x per maand. Vindt ze zelf veel te lekker dus er blijft niet altijd over. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door