Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Merel-1979
#1105760
Hoi!

Mijn oudste hond (9 kilo, 14 jaar) begint nu echt te kwakkelen met zijn gezondheid.  :'(
Hij heeft de ziekte van Cushing en sinds afgelopen week ook nog eens een longontsteking. Ik dacht afgelopen weekend echt dat ik hem zou verliezen. Vreselijk! Hij is mijn eerste hond, mijn maatje en mijn allesje.

Bij de laatste bloedonderzoek bleken zijn nierwaarden ook te hoog te zijn:
  • Urea: 21,5 mmol/l (referentiewaarde: 3,0-9,0 mmol/l)
  • Creatinine: 76,3 micromol/l (referentiewaarde: <71,28 micromol/l)
Zijn leverwaarden zijn ook verhoogd t.g.v. Cushing's:
  • ALP: 854 U/l (referentiewaarde: <83 U/l
De dag vóór de bloedafname en op de dag zelf heeft hij niets gegeten en bijna niets gedronken. Hierdoor kan het ureum natuurlijk ook verhoogd zijn, maar kan dat ook de oorzaak zijn van de hoge creatinine? Of zijn het nu écht zijn nieren die achteruit gaan?

Uiteraard adviseerde de DA me om hem op een speciaal nierdieet te zetten (brokken). Ik heb beleefd bedankt hiervoor ;)...
Hij krijgt al een aantal jaren KVV en af en toe geplette kippennek/karkas voor de lekkerheid. Nu ben ik van plan om zijn voer helemaal zelf te gaan samenstellen. Ik heb het één en ander over een speciaal (barf) nierdieet gevonden hier op Barfplaats.
Maar nu...
Hij is dus nog steeds slecht aan het eten (terwijl hij voor die tijd nog nooit één dag in zijn leven zijn eten heeft laten staan. Hij was de koning-der-vreetzakken!) en het enige wat ik er bij hem in krijg op het moment is Rodiworst.  :-[
Gisteravond lustte hij een klein beetje Carnibest(soep)--> met veel water dus.
Weet iemand hoe 'slecht' Rodiworst is voor zijn nieren? Dus qua eiwit/fosfor e.d?
Iemand nog ideeën hoe ik hem weer aan het eten krijg?

Liefs, Merel
Door K&D
#1105829
Heel sneu, dat het nu slechter gaat. :'(  Ik denk dat je hem maar gewoon  moet verwennen met lekkers en genieten zolang hij  er nog is. 14 jaar is een respectabele leeftijd en missen kun je ze nooit.
Sterkte.
Door Lizzy
#1105832
Hoi Merel, ach jeetje, wat sneu dat het slechter gaat met je maatje... Ik ken de analyse van Rodi worst niet. Maar persoonlijk denk ik dat de blikjes nier-dieetvoeding van de DA beter zijn dan de Rodi-worst. En dat zeg ik niet gauw, maar Rodi-worst is wel lekker, toch niet minder erge troep dat de blikjes van de DA.
Door Merel-1979
#1106391
Hoi!

Nou, de AB slaat gelukkig aan en hij eet weer! Gisteravond weer gewoon Carnibest gehad en vanochtend een mixje van allerlei soorten kvv. De normale portie, zonder lange tanden en met dezelfde hebberigheid als tevoren!  :thumbup:
Deze hobbel in de weg hebben we weer overwonnen.

Nu zit ik nog steeds met de vraag of een verhoogd ureum en verhoogd creatinine ook éénmalig kan voorkomen, door het niet eten en drinken? Zijn bloed was namelijk een paar weken geleden ook getest en toen waren de nierwaarden nog binnen de referentiewaarden.

Ja, hij is al 14 jaar en ik besef ook heel goed dat hij zijn langste tijd hier op de wereld heeft gelopen.  En idd, missen kun je ze nooit.  :'(
Maar tot vorige week was hij nog een actieve en fitte hond, ondanks zijn Cushing's. Hij oogt ook nog als een hond van 7 a 8 jaar. Die longontsteking heeft er echt in gehakt. Maar gelukkig knapt hij nu weer op. Het heeft me wel wat grijze haren en rimpels opgeleverd, ben ik bang.

Dus, nu hij weer eet, ga ik me verdiepen in het barfen! Zodat ik een nierdieet voor hem kan samenstellen.

Bedankt D&K en Lizzy, voor jullie reacties!

Groetjes, Merel
Door Nynke
#1106841
inderdaad fijn dat het beter gaat !!

Er staat hier op BP ook een heel topic over Barf voor honden met nierproblemen, ik kan alleen geen linken maken  :-[ :-X  dus je moet even zoeken !!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1108318
[quote="Merel-1979"]
Hoi!

Nou, de AB slaat gelukkig aan en hij eet weer! Gisteravond weer gewoon Carnibest gehad en vanochtend een mixje van allerlei soorten kvv. De normale portie, zonder lange tanden en met dezelfde hebberigheid als tevoren!  :thumbup:
Deze hobbel in de weg hebben we weer overwonnen.

Nu zit ik nog steeds met de vraag of een verhoogd ureum en verhoogd creatinine ook éénmalig kan voorkomen, door het niet eten en drinken? Zijn bloed was namelijk een paar weken geleden ook getest en toen waren de nierwaarden nog binnen de referentiewaarden.

[/quote]
Zijn creatinine is niet noemenswaardig verhoogd dus zijn nieren zijn in orde. Als alleen de ureum verhoogd is kan dat door uitdroging komen. En dat kan weer komen doordat hij niet at. Dus ik vermoed dat zijn nierwaarden nu weer normaal zullen zijn.
En ik vind die ALP ook nog niet zo hoog voor een Cushinghondje. Die kunnen giga hoog worden.
Cushinghonden zijn verhoogd gevoelig voor infecties dus dat zal het probleem geweest zijn.
Lekker dat het goed gaat!
Door Merel-1979
#1108988
Bedankt! Dit stelt mij erg gerust!
Over twee weken wordt zijn bloed weer getest (Cushing) en dan zal ik zijn nierwaarden ook weer laten bepalen.

Dat hij ineens zo slecht was geworden (van de één op de andere dag) is ook te wijden aan de longontsteking. Hij is daar goed ziek van geweest, blijkbaar... De AB sloeg binnen twee dagen aan en toen knapte hij zienderogen weer op.

Groetjes, Merel

P.S. Deze oude baas is een paar jaar geleden nog bij je in de praktijk geweest, Tannetje. Toen heb ik hem bij je laten titeren!  :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door