Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lycka
#1105710
Vanwege het vele drinken van Shiva, wat ze na navraag al vanaf dat ze bij de fokker vandaan komt doet, zijn wij naar de DA gegaan, maar deze keer wel een andere dan bij wie we de nierwaardes hebben laten testen, die waren volgens hun toen namelijk goed.
Helaas is het ureum gehalte in het bloed te hoog, en zal ze dus, neem ik tenminste aan, op een dieet moeten, en eventueel medicatie.
Momenteel is ze bij de DA, die wil een aantal testen gaan doen en echo's maken.

Ik heb dus even een paar vraagjes:

Wat kan ik gaan verwachten van een hond met deze ziekte?

Dit kreeg ik te horen van een mede-boxerforummer: Ik weet niet wat je wil....maar ik zou haar snel op een ECHT nierdieet zetten...geen vers!!!
Maar ik wil eigenlijk helemaal geen brok voeren, HELP  :'( :'( :'(
Ik heb al wat gelezen over andere percentages qua voer, kan dit echt helpen? Ik wil het echt heel graag, maar ik voel me ook ontzettend schuldig naar Shiva toe :-[ De DA zal ongetwijfeld zeggen dat ik hun brok moet voeren, maar ze lust geen brok, al ga ik op de kop staan.

Kan ze hiermee oud worden, ze hebben me nu al bang gemaakt namelijk  :-[ Gelukkig leeft Thirza nog, maar ik wil niet volgend jaar 2 honden weg moeten brengen  :-\

Dat waren mijn vragen voor nu, kan even niks meer bedenken...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1105715
Ik weet niet hoe hoog het ureum is maar als alleen dat verhoogd is en de creatinine niet dan heeft ze zeer waarschijnlijk geen last van haar nieren. Heb je de waardes?
En je kunt alle dierenartsenbrokken namaken in vers. Dus brokken hoeven niet!
Door Lycka
#1105723
Er was nog iets verhoogd geloof ik maar daar weet ik de naam even niet meer van, deze is mij zo blijven hangen.

Ben blij dat je me even moed in praat wat he niet hoeven voeren van brok, kan me niet voorstellen dat het daar beter van gaat worden. Voor mijn gevoel moeten nieren alleen maar veel meer aan het werk om al die troep te filteren  ???

De waardes heb ik nog niet, ze zijn op dit moment haar aan het testen, met 3 uur haal ik haar weer op en zal ik de waardes meenemen. Ik zal ze hier even posten voor jullie.
Door Lycka
#1105740
Dank je.

Nog even een kort vraagje tussendoor, aangezien de DA mij vanavond brokken gaat voorschotelen, zou ik graag willen weten wat die 'speciale' nierbrokken doen.
Voor blaasgruispatienten hebben ze speciale brok, maar blaasgruis krijgen ze doordat de urine niet zuur genoeg is (katten waar ik werk hebben het, met de bijkomende brokken) En op de verpakking staat met hele kleine lettertjes dat er urine verzuurders in zitten. Lijkt me duidelijk hoe dit werkt, maar hoe werken die 'speciale' nierbrokken?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1105792
Doorgaans zitten er in de nierbrokken minder fosfaten, minder zout en minder eiwitten.
In versvleesvoer zit over het algemeen al minder fosfaten, maar je kunt dat nog meer verminderen door minder bot te voeren en geen granen. Zout zit er al helemaal niet in versvleesvoer en minder eiwitten is achterhaald. Ze hebben beter verteerbare eiwitten nodig in plaats van minder en dat zit er juist in versvleesvoer omdat dat puur dierlijke eiwitten zijn. De plantaardige eiwitten in de brokken (uit granen) zijn slecht voor de nieren.

En als laatste zit er lekker veel vocht in zodat de nieren goed doorgepoeld worden.
Door Lycka
#1105802
Bedankt voor je antwoord.

Minder zout is ook vreemd, in hondenvoer hoort helemaal geen zout te zitten  :o
Ik had al gelezen dat ik geen botten mag voeren van grote dieren, schapen en geiten, runderen en paarden. Maar mag ik eventueel wel ree geven?
Qua persentages heb ik al het een en ander uitgezocht, aangezien ik dit weekend moet bestellen begin ik meteen met het nieuwe dieet.

Met 1,5 uur mag ik haar ophalen, ik ben benieuwd!
Door Lycka
#1105953
We hebben de uitslag van het onderzoek die ze gedaan hebben bij Shiva: Ze heeft nog maar een halve cm nierweefsel over, de plek van de nieren is opgevuld met cystes.
Ze vonden sporen van bloed en eiwit in de urine. De ureum waarde was veel te hoog: 44 en de crea waarde 246!

We hebben medicijnen meegekregen, en hopelijk kunnen we het nog een tijdje uithouden.
Haar dieet wordt aangepast, we gaan verder kijken hoe het met haar gaat, we gaan er in iedergeval geen apotheek van maken.

Toen de DA de waardes bekeek had hij een doodzieke hond verwacht, toen hij Shiva zag kon hij het niet geloven. Er is niks aan haar te zien, het enige is dat ze veel wil drinken. Ze is echt een superster met behendigen, en voelt zich niet ziek...

Het is een aangeboren nierafwijking volgens de DA, er had niks tegen gedaan kunnen worden.

We hadden eerder deze week contact met het nichtje van de mevrouw van wie ze was, maar ze bleek dit dus al te hebben vanaf de dag dat ze uit het nest komt  >:( Ze is er nooit mee naar een DA geweest...
Door Nynke
#1105985
mij is aangeraden alleen maar bot van kleine dieren te geven aan Gunnar. Hij heeeft ook een te hoog ureumgehalte en moet van de DA meer drinken. Hij is wel al hoogbejaard  :-X :-X

Succes ermee !!!!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1106334
Van nierdieeten heb ik de ballen verstand, maar wil je wel veel sterkte wensen :-*, want wat een rotdiagnose zeg :'(. En wat raar dat de vorige eigenaar daar niets over gezegd heeft.... blijkbaar heeft die er ook verder niets aan gedaan :-\. Heb je Shiva al lang?
Door Lycka
#1107310
Vorige eigenaar heeft er niks aan gedaan, ze heeft dit al zolang als zij haar heeft gehad. Ze heeft er ook niks over tegen de fokker gezegd neem ik aan, maar wij hebben haar via de fokker als herplaatser. De vorige eigenaresse wil ook geen contact. We zijn gelukkig een aantal dingen te weten gekomen dankzij haar nicht. We zijn dus ook meteen bloed gaan prikken. Helaas waren de waardes vorig jaar wel goed volgens een andere DA, wij hebben het dus nooit bij de nieren gezocht  :'(
We hebben haar nu inmiddels 1,5 jaar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door