Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1105963
Hallo allemaal,

ik kom net een uur geleden bij de DA vandaan, we hebben te horen, en te zien gekregen dat onze hond Shiva bijna geen nierweefsel meer heeft (nog maar een halve cm in totaal), dit verklaart het drinkprobleem. We zijn er al eerder mee naar een DA geweest maar toen waren de waardes goed :S

Nu was de crea 246 en de ureum 44, echt niet goed, de DA had dan ook een doodzieke hond verwacht, maar daar stond onze hond te springen en blij te zijn   :D
Nu wil ik haar uiteraard meteen op dieet zetten, dat wilden hun immers ook, de zak lag sneller op de toonbank dan dat ik nee had kunnen zeggen, maar ik heb vriendelijk bedankt.
Ik heb al een beetje rond gekeken, en ik wil het uiteraard goed doen dus zou ik graag willen weten wat jullie vinden van mijn dieet:

Maandag:                
                           
Lam Spiervlees 200
Groente en vetten 450
Pens                 400

Dinsdag
Parelhoen Karkas    350
Rundersnippers      400
K.Maag R.Nier/Lever  350

Woensdag
Vetten/Groente 450
Pens                 400

Donderdag
Haasbout Vleesbot 600
Rund spiervlees 400

Vrijdag
Kipkarkassen Vleesbot   200
Vetten/Groente 450
Pens                 400

Zaterdag
Kippennekken          600
Hert/ree Spiervlees 400

Zondag
Vetten/Groente       600
Pens                 200

Hulp is welkom, voorheen kreeg ze namelijk kvv, dus dit is nogal een duik in het diepe.
Verder visolie en schapenvet. Ik las dat Solidago gegeven werd bij honden met een nierprobleem dus dat kan dan ook voor haar neem ik aan?
De groenteprutjes moet ik nog maken, en leren maken. Shiva lust geen groentes dus meng ik dan de prutjes door de pens, in de hoop dat ze het dan wel lust.
Mag ze nou wel of geen yoghurt, ik las namelijk verschillende meningen...

Wat kan ik verder nog doen om het haar zo aangenaam mogelijk te maken?

Shiva is een boxer van 33,5 kilo en in ben van 3 procent uitgegaan aangezien het een drukke  hond is en ik 4 keer in de week met haar fiets, 1 keer behendig en uiteraard veel met haar loop.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Lycka op za 29 nov 2008, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lycka
#1106042
Er is helaas niks meer aan te doen, we kunnen het eind alleen nog maar uitstellen. Ze heeft immers bijna geen nierweefsel, ze heeft nog iets van een halve cm, heb het gezien op de echo vanavond...
#1106372
Ah bah, wat ontzettend naar om te lezen....

Ik heb de percentages nagerekend voor je en kom grofweg op :

26% vleesbot
20% spiervlees
25% orgaan, waarvan 20% pens en 5% andere organen
29% groentemix + vetten

Dat is prima.

Je afwisseling ziet er ook prima uit. Dus ja, hier kun je echt direct mee aan de slag.

Ik zou zeggen: probeer vooral te starten met makkelijke groentes zoals pompoen (mag je even kort koken, dat maakt de smaak wat zoeter), sperzieboontjes, andijvie, witlof, wortel, bietjes, broccoli, etc. Moeilijkere groentes zijn zaken als waterkers, peterselie, etc. Erg gezond maar die smaak is meer uitgesproken. Mocht je hond geen rauwe groentemix eten, geef dan gekookte groenten. Als je groentemix geeft, dan kun je het mengen met pens en dan een uurtje of 2 door elkaar geroerd op het aanrecht laten staan, zodat de groente optimaal de smaak van de pens krijgt. De goede bacterieen in de pens zullen de groente nog verder "aanvreten" en de groenten wordt daarvan nog makkelijker verteerbaar. Een beetje yoghurt mag. Je mag iedere dag wel een eetlepel geven. Ik zou geen kwark en geen kaas geven. Twee eitjes per week mag ook.
#1106425
Ten Sofi Leishmaniose had, heb ik haar ook een nierdieet gegeven.
Uiteindelijk heb ik er toen voor gekozen om dagelijks groente te geven, dan at ze het veel gemakkelijker.
Nog steeds is ze dol op groentemix. Ik doe er vaak iets van zuivel doorheen, of eitje of vleesnat.

Bij Sofi waren de nierwaardes heel snel weer een stuk beter, de dierenarts geloofde zijn ogen niet  ;D
#1108078
[quote="Lycka"]
Hoi Kruimel,

ik wil ingevroren schapenvet geven, dit is toch niet bewerkt?

In de dsz kom ik nooit eigenlijk, ze hebben niks wat ik mijn hond zou willen voeren...
[/quote]

OK, uit de diepvries dus, dat ken ik verder niet. Ik ken die blokjes schapenvet met kruiden die ze bij de dsz verkopen en dat vind ik troep, en het vet dat aan schaap of lam zit als ik dat bij het IC of bij Herby koop. Zodoende.
#1110168
Dat kun je prima geven, is gewoon rauw gemalen schapenvet.
Dat heb ik mijn oudje destijds ook bij gevoerd om het eiwit gehalte iets omlaag te kunnen brengen en toch genoeg energie te kunnen halen uit de voeding.
Je moet zelf even leren inschatten hoeveel je kunt geven, afhankelijk van hoe vet de rest van de maaltijd is. Als ik mager vlees gaf deed ik er wat meer schapenvet bij, en als ik bv pens had met lekkere klodders vet, dan deed ik er niets bij. Als je teveel geeft kan het eventueel leiden tot diarree.
Dit dieet heeft voor mijn hond prima gewerkt!

Ps ik hoorde trouwens van Monique dat je bij dezelfde hondenschool behendigheid traint als ik, wellicht spreek ik je nog een keertje! ;)
#1110184
Hoi Sanyo,

ik had je al een keer zien lopen met je mooie hond(en)  ;D Ooit als mijn beide honden er niet meer zijn ga ik op zoek naar wat anders, welk ras het word weet ik nog niet, ik word namelijk bang gemaakt voor Aussies en borders en dat soort, ze zeggen dat het zenuwpezen zijn  :'(

Ik ga gewoon proberen of dit dieet werkt, ze doet het tot nu toe heel erg goed op vers  :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door