Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door annetenmick
#1104708
Maak nu voor het eerst Kefir. Moet je nu na elke keer die wekpot schoonmaken ? Je mag geen schoonmaakmiddel gebruiken las ik. Als ik de "yoghurt" door de zeef doe blijft er nog wat dingetjes/drabbertjes liggen. Zitten daar nog kleine kefirkorreltjes tussen die je moet bewaren ? ben erg benieuwd naar de smaak.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1104908
Ik maak de pot altijd schoon met heet water en spoel na met koud water,soms gaat de kan in de vaatwasser.
En ik spoel de kan dan nog even met koud water om als ik het ga gebruiken.

Ik spoel de kefir bloemetjes even om met water en doe ze weer in de kan.


Er zal best wat blijven zitten maar ik haal het meeste met een plastic lepel er al uit.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1104950
*Marga* schreef: Ik maak de pot altijd schoon met heet water en spoel na met koud water,soms gaat de kan in de vaatwasser.
En ik spoel de kan dan nog even met koud water om als ik het ga gebruiken.

Ik spoel de kefir bloemetjes even om met water en doe ze weer in de kan.


Er zal best wat blijven zitten maar ik haal het meeste met een plastic lepel er al uit.


zo doe ik het ook ;)
Door annetenmick
#1105092
Ok bedankt weer, morgen meteen uitproberen.
Hebben jullie er ook een speciale afwasborstel voor ?
En wie drinken het allemaal zelf ?
Ik vond het wel apart maar wel lekker. bruist een beetje. Viel me mee dat ik er geen last van had. Heb nog al gevoelige darmen (pds) en reageer snel op koolzuur.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1105129
Ik laat het niet zo lang staan dus echt zuur is het niet en bruist al helemaal niet en ik zorg dat er niet te veel bloemetjes in de kan komen.

Mijn man en ik drinken 2 x per dag een glaasje.

Ik heb er geen speciale afwasborstel voor ,moet zeggen dat ik de afwasborstel ook niet vele gebruik sinds ik een vaatwasser heb.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1105461
Ik maak kefir om de dag.

Maar let wel op dat er ongeveer op een liter melk er 100 gram kefirbloemetjes in gaan.
Door Huskymeisje
#1105509
Ik drink het ook zelf. Met een beetje limo erdoor vind ik het heerlijk. Bij mij "bruist" het ook een beetje. Ik laat het maximaal 48 uur staan, meestal korter.
Door annielaumen
#1105531
Hier staar het ook meestal 48 uur
Ik drink het alleen van de familie en ik vind het lekker
Astrid vindt het heerlijk
De pot maak ik ook met heet water schoon
Spoel hem om met koud water
Ook doe ik hem wel eens in de vaatwasser
Ik heb een aparte borstel voor de kefirpot
Deze doe ik na ieder gebruik in de vaatwasser
En voor gebruik spoel ik hem nog eens af
Door sandrra
#1105596
Ik laat het 48 uur staan of ietsjes langer
De honden zijn er helemaal knetter van en ik ben de enige van het gezin die t te pruimen vind.
( lijkt wel dat als t niet in een pak zit het niet te vertrouwen is bij ze  :-\)
Door Juul
#1105712
( lijkt wel dat als t niet in een pak zit het niet te vertrouwen is bij ze  )
Waar ken ik dat van.....

Falco is er niet echt gek op, die heeft ook liever yoghurt uit een pak ;D, Maar dan wel volle, hé.  Voor magere yoghurt haalt ie ook zijn neus op. Ik meng de kefir af en toe door zijn eten, dan lust ie het wel.
Door Anthraciet
#1105729
Ik laat de kefir wel wat langer staan, maar het scheelt ook wel dat het (zeker buiten de zomer om) behoorlijk koud is in mijn keuken, dus het duurt ook wat langer voor er iets gebeurt. Maar meestal staat het er wel een dag of 3-4 en daarna heb ik yoghurt-dikke kefir, heerlijk!
Ik let er totaal niet op hoeveel bloemetjes erin zitten, ik gooi alles wat ik heb er gewoon in. Dus als ik wat weggegeven heb, is het wat minder en daarna weer steeds meer ;D

De honden zijn er gek op, maar vooral mijn kippen doen er een moord voor :D
In de zomermaanden neem ik er zelf ook regelmatig wat van, maar in de koudere maanden taal ik niet zo naar zuiveltoetjes (en melk e.d. drink ik al helemaal nooit).

Overigens is het wel ontzettend lekker met een scheutje honing en een banaan erdoor! 8)
Door annetenmick
#1105930
he zo kom je nog eens op recepten  :)
Iedereen doet het niet hetzelfde blijkt wel. M'n man lust het wel ,maar zal er niet snel naar pakken. heb er vanmiddag een beetje siroop doorgedaan en dat smaakte ook lekker !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door