Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Riannne
#1102618
Na een tijdje meegelezen te hebben op het forum als gast en me te verdiepen in BARF heb ik besloten om mijn katten ook vers te voeren. Ik heb al ee menu opgesteld war ik naar toe wil werken en vroeg me af of dit een goed menu is voor een kat van 4.2 kilo? en hoe ik ze het beste eraan kan laten wennen...

Maandag:  100 gram kippennek + 25 gram lamshart

Dinsdag  100 gram eendkarkas + 25 gram kippenlever

Woensdag 1 ei + 100 graam kopsvlees (rund)

Donderdag 100 gram parelhoenkarkas + 25 gram kippenmaag

Vrijdag 100 gram sardientje of zalm + 25 gram lam snippers

Zaterdag 75 fram kippennek+ 45 gram kopsvlees (rund??)

zondag 75 gram kippennek +15 gram kippenlever+45 gram niertjes( lam??)



Dit is mijn menu, met 6 verschillende soorten dieren, tips en opmerkingen zijn welkom!!
Laatst gewijzigd door Riannne op di 25 nov 2008, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1102641
de nieren van een kip zijn nogal klein en niet los te kopen. ze zitten hier wel meestal in een heel karkas.
ik geef lamsnieren.

ik weet niet waar je je spul gaat halen, maar je kan ook eendenvleugels geven. dit is kleiner en makkelijker portioneerbaar voor als je maar 1 kat hebt. een heel eendenkarkas is nogal groot en dient dus gehakt te worden in kleinere stukken.
ik ben niet zo'n rekenkundig wonder, dus de percentages heb ik niet zo bekeken. als je de tips hebt opgevolgd qua vleesbot e.d. die je ook al via kattenplaza waren gegeven, denk ik dat het wel goed zit  ;)

met de tijd kan je andere dingen toevoegen, konijn ofzo. of misschien ook wat kleine prooidiertjes, mits jij en kat dat willen natuurlijk.

ow, nog 1 dingetje;
zowel vis als lever laxeren. ik denk dat je met deze combi op zaterdag wel diarree of plakstront kan verwachten.
Door Riannne
#1102648
thanks voor je tips,

ik ga eerst maar is zelf wennen aan het rauwe vlees wat ze dan kapot gaan scheuren. als ik hier beejte overheen ben wil ik wel prooidieren gaan proberen(als ik er ooit aan ga wennen)

OKE ga ik de kippenlever even omruilem met  de lamsnippers van dinsdag, geen zin in diaree.


Ik heb 2 katten en 1 kitten van 1 week maar heb eerst menu voor dezse gemaakt kan ik die van die andere zlefde doen alleen andere hoeveelheden, gaat mij eerst erom of de afwisseling en de gekozen vleesstukken goed zijn..

Ik ga denk ik bestellen via Herby das de goedkoopste in mijn buurt..
Door Henkje
#1102665
Bij mijn katten heeft het best een tijd geduurd voordat ze werkelijk gingen knagen en scheuren (zo'n 2 maanden) Ze moesten ook erg wennen aan cb. Botjes en nekjes sla ik nog steeds kapot met een hamer, omdat anders alleen Grendel en Frits bot binnen krijgen en de andere twee alleen het vlees eraf knagen.
Je zegt dat je zelf moet wennen aan rauw, dus als ik jou was zou ik het rustig opvoeren met kvv.
Ik denk dat het menu er verder goed uit ziet, lekker afwisselend!
Lam vonden ze in het begin niet lekker, konijn wel meteen.
Door Mevroi Kruim
#1102976
Hartstikke goed dat je wilt gaan barfen!
Misschien is het een goeie start om eens wat rundergehakt of tartaar aan je katten voor te schotelen, en/of wat kipfilet, om eens te wennen, voor jezelf en de katzels.
Door Riannne
#1103102
Bedankt voor jullie tips, was vanmiddag al even naar de amrkt geweest en heb wat kippen nekken gehaald, en heb die gegeven dat ze ook ff kunnen ruiken enzo, ze begonne wel beetje met likken en beetje opeten(had het wel in stukken gedaan) maar na een tijdje lieten ze het met rust, laat het even staan en dan zet ik het weer weg...

Helaas heb ik denk ik niet de mogelijkheid om met CB ofzo te beginnen want heb gevoel dat dat best wel duur is en ik moet rond komen van een uitkering, tuurlijk BARF is ook duurder dan wiskas maar veeeeeel beter.

Morgen nog ff rundergehakt halen en wat kipfilet en daar eerst maar is mee beginnen en dan over 2 week ongeveer maar is een bestelling gaan doen bij Herby.
Door flin
#1103486
hier ben 'k niet duurder uit met m'n vers in vergelijking met de brokjes,
  en dan haal 'k de meeste spullen bij m'n poelier en slager of supermarkt...(dus zeker niet 't goedkoopst)

(dan laat 'k de DA even buiten beschouwing...)

paardenvlees is miss nog een lekkur beginnersvleesje, en miss kun je bij een dierenwinkel n's vragen voor eendagskuikens?
Door Riannne
#1103514
nee ik ben ws ook niet duurder uit met vers maar denk het wel met CB, heb de kippennekken lekker in stukken gedaan en de brokken vanmorgen weggezet en ze beginnen erwel van te eten. Zet als k weg ga de brokken weer neer want 1 van mijn katten heeft een kitten en die moet wel alles binnen krijgen dus, hou jullie op de hoogte
Door Riannne
#1103792
Ik denk erover om een vlees molen te gaan koppen zodat ik ze 'gehakt' kan geven, maar waar kanik een goede betaalbare vleesmolen kopen??

Hreb ze net rundergehakt voor gezet, dit ging beter dan de kippennekken maar nog niet super, dus heb er beetje brokken in water geweeekt en er door geroerd, dit gaat beter!!
Door Mevroi Kruim
#1103894
Op Marktplaats staan regelmatig geschikte vleesmolens. Neem dan wel een met een hoog nummer, 8 of 10 of zelfs 12, met die kleintjes maatje 4 of 6 maal je je het schompes en botten gaan er niet doorheen.
Door Nyncke
#1104033
En je kunt ook eens gewoon bij kook/keukenartikelwinkel gaan kijken.

Bij mij blijken ze er 1 om de hoek te hebben. Met 2 dagen hebben ze ze in huis.
Door brie
#1104171
er zijn hier veel barfers die (positieve) ervaring hebben met verschillende vleesmolens (porkert voor ong 50 euro)

http://www.en-garde.nl/product_info.php?products_id=567

Ik heb zelf geen vleesmolen. Heb wel een poosje nagedacht of ik er eentje aan zou schaffen, heb hier goed alle bevindingen bestudeerd  ;D misschien komt er ooit nog wel eentje,
maar voorlopig hou ik het nog even mij de botmixen en het gemalen spiervlees van herby, de kipkarkasjes, kwartels, visjes, nekken, konijnenstukjes etc. hebben ze wat te kauwen en dat gaat hier al met al toch wel aardig goed.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door