Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door danielle1980
#110381
ik vroeg me af of dit gevarieerd genoeg is,

ik heb nu in huis,
vis(zalmkop,sardientjes,wijting)
kip(alle restjes,dus bot,vellen en vlees eraan en ook kipfilet)
rundvlees(hart en spiervlees)

groente,peterselie,bloemkool,prei,wortel,sla,broccoli,witlof,paprika,andijvie,bietjes,gourgeettes,komkommer,tomaat,erwten,bonen,uh en vast nog wat vergeten ;D

fruit:appel,peer,nectrine,perzik,aarbeien,sinasappel,banaan,kiwi.

verder geven we verschillende noten,zeewier schapenvet(blokjes en vloeibaar)yoghurt en wat er over blijft als tafelrestjes.

als kvv geven we verschillende rodi compleet en ahv.

erbij geven we ook rodi lamshart en pens.
Door danielle1980
#110383
dan had ik nog vraagje,kool mag je toch niet geven?
bloemkool wel?
en wat anders nog meer en mag je hond maceroni?

wat zou ik nog beter moeten doen?

klopt t vis maar 1 keer in de week?

en hoeveel de rest?
Door laura
#110387
oeps, bloemkool is een goede, Tosca krijgt t ook.....

Vis geven de meesten maar een keer in de week, ik dus ook.

Macaroni valt onder granen....

Verder kan ik het niet beoordelen, ben er niet genoeg in thuis.
Door Lizzy
#110401
Hoe vaak geef je dit (zelf samengesteld) en hoe vaak geef je KVV?

Kool (en dus ook bloemkool) mag je wel geven, maar zeker niet te vaak en teveel. Honden kunnen hier trouwens darmkramp van krijgen. Tevens zorgt heel veel koolsoorten, die je lange tijd geeft, voor schildklier problemen. Dus: met mate. Dit geldt overigens ook voor rauwe erwten en bonen.

Erwten en bonen zijn overigens peulvruchten (geen groente) en deze bevatten veel zetmeel. Bonen en erwten zijn trouwens op z'n gezondst wanneer je ze gespruit voert!

Macaroni is graan. Graan is sowieso geen ideaal hondenvoer.

Groetjes, Lizzy
Door Marion
#110409
Hoi Daniëlle,
Probeer eens een voorbeeldweekmenu hier weg te zetten, dan kan iedereen een beetje meekijken hoe het eruit ziet!
En dan kan men ook beter beoordelen of het gevarieerd genoeg is!
Door danielle1980
#110451
weekmenu ongeveer dan want ze eet nooit precies op een dag t zelfde maar geef t ong.

maandag:
s ochtends fruitmix(ong 100 gram)
daarna 500 gram ahv
s avonds 500 gram ahv en 300 rodi compleet

dinsdag:
fruitmix en 500 gr ahv
s avonds
200 gram kip(bot,vel en vlees)
280 gr rundervlees
120 gram groente
120 runderhart
30 gr noten
30 gr yoghurt
20 gram zeewier en schapevet

woensdag weer fruitmix
en ahv 500
s avonds 500 ahv

donderdag:
fruitmix en ahv 500
s avonds
rodi aanvullend van pens of lamshart 200gram.
(reken ik bij spiervlees is dat correct?)
vis(verschillend welke)ong 200 gram.
rundervlees 100
groente 120 gr
runderhart 120 gr
en noten,joghurt,zeewier,schapevet 80 gr

vrijdag
fruitmix ahv 500gr
s avonds 500 gr ahv 300 rodi compleet
Door danielle1980
#110454
dit is voor essie die moet gedekt worden dus zo zorgen we dat ze niet te weinig krijgt.
andere 2 dagen krijgt ze nog brokken.

graag wil ik voor minx meer avonden per week samen gaan stellen het liefst 5 avonden.
ze eet t zelfde als es maar in minder.
minx eet nog nu weer 3 keer per dag.
moet ik dan voor minx meer variatie gaan geven,
want neem aan dat t dan niet genoeg is?
en heeft iemand suggestie??????
ook voor bv spiervlees en voor nog iets extra buiten noten.

liever wil ik geen pens geven of konijn(zelf eet ik geen vlees dus je kan je wel voorstellen hoe ik sta als ik t eten klaar maak voor essie en minx >:( :( ;D )
en pens schijnt nogal vies te zijn en konijn niet omdat ik zelf een konijn heb.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op ma 14 jun 2004, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#110566
[quote="danielle1980"]
weekmenu ongeveer dan want ze eet nooit precies op een dag t zelfde maar geef t ong.

maandag:
s ochtends fruitmix(ong 100 gram)
daarna 500 gram ahv
s avonds 500 gram ahv en 300 rodi compleet

dinsdag:
fruitmix en 500 gr ahv
s avonds
200 gram kip(bot,vel en vlees)
280 gr rundervlees
120 gram groente
120 runderhart
30 gr noten
30 gr yoghurt
20 gram zeewier en schapevet

woensdag weer fruitmix
en ahv 500
s avonds 500 ahv

donderdag:
fruitmix en ahv 500
s avonds
rodi aanvullend van pens of lamshart 200gram.
(reken ik bij spiervlees is dat correct?)
vis(verschillend welke)ong 200 gram.
rundervlees 100
groente 120 gr
runderhart 120 gr
en noten,joghurt,zeewier,schapevet 80 gr

vrijdag
fruitmix ahv 500gr
s avonds 500 gr ahv 300 rodi compleet

[/quote]

Rodi pens en lamshart valt beide onder orgaanvlees en niet onder spiervlees. Het valt me overigens op dat je erg veel door elkaar geeft op de dagen dat je zelf samenstelt. Het lijkt mij tamelijk veel van het goede om en kip en rundvlees en runderhart en yoghurt, etc. etc. in 1 maaltijd te geven.

Aangezien versvlees vrij veel orgaanvlees bevat, zou ik orgaanvlees laten vallen voor de 2 maaltijden die je nu zelf samenstelt. Ik zou bijv. wel 1 maal per week vis geven met bijv. groentemix en bijv. yoghurt. En zo kun je goede maaltijden maken met wat kippenbotten, rundvlees en groentes. En zo kun je ook 's morgens eens wat yoghurt + fruit + nootjes geven. Maar ik zou zelf toch minder allerlei verschillende dingen door elkaar te gooien want ik zou me voor kunnen stellen dat zo'n maaltijd wel zwaar op de maag ligt. En het is gewoon ook niet nodig om alles in 1 zo'n maaltijd te proppen. Ik zou zeggen: houd het wat simpeler.

Groetjes, Lizzy
Door @lma
#110568
[quote="danielle1980"]
ik vroeg me af of dit gevarieerd genoeg is,

ik heb nu in huis,
vis(zalmkop,sardientjes,wijting)
kip(alle restjes,dus bot,vellen en vlees eraan en ook kipfilet)
rundvlees(hart en spiervlees)

groente,peterselie,bloemkool,prei,wortel,sla,broccoli,witlof,paprika,andijvie,bietjes,gourgeettes,komkommer,tomaat,erwten,bonen,uh en vast nog wat vergeten ;D

fruit:appel,peer,nectrine,perzik,aarbeien,sinasappel,banaan,kiwi.

verder geven we verschillende noten,zeewier schapenvet(blokjes en vloeibaar)yoghurt en wat er over blijft als tafelrestjes.

als kvv geven we verschillende rodi compleet en ahv.

erbij geven we ook rodi lamshart en pens.

[/quote]

Volgens mij mag je ook geen prei geven. Heb ergens gelezen dat ui en prei giftig is voor de hond :-\
Door danielle1980
#110659
[quote="Lizzy"]
[quote="danielle1980"]

[/quote]

Rodi pens en lamshart valt beide onder orgaanvlees en niet onder spiervlees. Het valt me overigens op dat je erg veel door elkaar geeft op de dagen dat je zelf samenstelt. Het lijkt mij tamelijk veel van het goede om en kip en rundvlees en runderhart en yoghurt, etc. etc. in 1 maaltijd te geven.

Aangezien versvlees vrij veel orgaanvlees bevat, zou ik orgaanvlees laten vallen voor de 2 maaltijden die je nu zelf samenstelt. Ik zou bijv. wel 1 maal per week vis geven met bijv. groentemix en bijv. yoghurt. En zo kun je goede maaltijden maken met wat kippenbotten, rundvlees en groentes. En zo kun je ook 's morgens eens wat yoghurt + fruit + nootjes geven. Maar ik zou zelf toch minder allerlei verschillende dingen door elkaar te gooien want ik zou me voor kunnen stellen dat zo'n maaltijd wel zwaar op de maag ligt. En het is gewoon ook niet nodig om alles in 1 zo'n maaltijd te proppen. Ik zou zeggen: houd het wat simpeler.

Groetjes, Lizzy
[/quote]

huh nu snap ik t niet meer.
geef ik nu te gevarieerd?
dacht dat t niet gevarieerd genoeg kon zijn?
wat kan ik dan beter doen.
kun je me helpen????

je moet toch altijd spiervlees,bot,orgaan,groente en extra geven?

ok dus t is te veel dus wat nu?

geen orgaan op dagen dat ik zelf samenstel.

maar voor minx dan want die krijgt dan 5 avonden zelf samengesteld denk dat t dan wel nodig is.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op di 15 jun 2004, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#110660
[quote="@lma"]
[quote="danielle1980"]


[/quote]

Volgens mij mag je ook geen prei geven. Heb ergens gelezen dat ui en prei giftig is voor de hond :-\

[/quote]

prei ook giftig dacht al1 ui?
Door 202spots
#110669
[quote="danielle1980"]
prei ook giftig dacht al1 ui?
[/quote]
Prei is in de uien familie en kan je ook beter NIET geven.
Wat de rest van je menu betreft...
Ik zou de nootjes met het fruit en de yogurt geven op de nuchtere maag,daarna kan je ahv geven.
s'avonds kan je het makkelijk houden door OF kip met groentemix...OF vlees met groentemix,OF vis met groentemix te geven.
Inplaats van 'n hele maaltijd kan je ook af en toe ook alleen maar vleesbot als maaltijd geven,
Of geef 'n halve kip of zo als maaltijd.
Kijk ander voor meer ideetjes bij de menus en zie dat het ook heel eenvoudig kan worden gehouden!
Door Lizzy
#110705

huh nu snap ik t niet meer.
geef ik nu te gevarieerd?
dacht dat t niet gevarieerd genoeg kon zijn?
wat kan ik dan beter doen.
kun je me helpen????

je moet toch altijd spiervlees,bot,orgaan,groente en extra geven?

ok dus t is te veel dus wat nu?

geen orgaan op dagen dat ik zelf samenstel.

maar voor minx dan want die krijgt dan 5 avonden zelf samengesteld denk dat t dan wel nodig is.
Het idee van gevarieerd voeren is niet om zoveel mogelijk voedingsmiddelen in 1 maaltijd te geven. Het idee van varieren is dat je zoveel mogelijk verschillende botten en vlees en groentes geeft als maar mogelijk is. Dus, niet alleen kippenbot, maar ook botten van andere dieren. En zo ook voor vlees en orgaanvlees.

Het is dus ook heel gevarieerd wat je doet. Maar je probeert nu 1 maaltijd (over?) compleet te maken, terwijl dat de doelstelling van zelfsamenstellen niet is. De doelstelling van zelf samenstellen is dat je in 1 week tijd ongeveer wel alle voedingsstoffen geeft die een hond nodig heeft. Jij probeert dat nu in 1 maaltijd te stoppen.

Je hoeft dus geen spiervlees, orgaanvlees, botten en groentes en zuivel in 1 maaltijd te stoppen. Dat doen ze bij versvleesvoeding wel. Maar zij hebben ook een heel ander uitgangspunt. Versvlees wordt elke dag, dag in dag uit, maand in maand uit gegeten. Dus MOET het compleet zijn, anders loopt de hond tekorten op. Maar, wanneer je gaat barfen, dan is het dus niet de bedoeling dat je alles in 1 maaltijd stopt (want dan moet je dus zorgvuldig uit gaan rekenen: zit er voldoende calcium in en is de verhouding calcium/fosfor wel in orde). Het is de bedoeling dat in 1 week tijd (of 2) de hond ongeveer 60% rauwe vleesbotten (mag wat minder hoor), 15%-20% rauwe, gepureerde groentes, 10%-15% orgaanvlees en ongeveer 5% diversen of tafelrestjes en/of supplementen geeft. Nogmaals, niet in 1 maaltijd.

En natuurlijk mag je dat doen, alles in 1 maaltijd stoppen, maar het is niet noodzakelijk. En misschien zelfs niet helemaal gewenst. Want, waar je dus wel voor op moet passen (zeker gezien je ook al complete voeding geeft) is dat zij nu niet van het een veel te veel binnen krijgt en van het ander te weinig. Want als je elke maaltijd compleet wilt geven, dan moet je eigenlijk zorgvuldiger gaan rekenen. Dat is wat de versvleesvoerproducenten ook doen. Heeeel zorgvuldig rekenen en meten.

Dus, om het voor jezelf makkelijk te houden zeg ik: houd het wat simpeler. Geef bijv. alleen versvlees (als je bang bent dat jouw hond tekort komt) of geef 3 maaltijden per week een wat eenvoudigere maaltijd waarbij je niet probeert de maaltijd compleet te maken. Geef bijv. juist DIE dingen die niet in versvlees zitten. Dat is dan ultiem varieren.

Zie dit alsjeblieft niet als negatieve kritiek hoor! Ik probeer alleen maar te helpen.....
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 15 jun 2004, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#111518
ok bedankt ik probeer t nog allemaal te snappen.
want als ik bij andere menu's keek die geven toch ook bijna alles op 1 dag?
vlees orgaan,groente/fruit en diversen?

ok vanavond geef ik dan al1 groente minx met kip,(botten en vel)
moet er dan ook filet bij?
en hoeveel moet ik dan aanhouden.
normaal moet ze s avonds ong 500 tot 800 gram kompleet.
en hoe zit t met vis samenstellen mag ze dan zoveel?
normaal krijgt ze vis 100/200 gr als toetje.
mag ze nu dan meer?

en de vlees botten orgaan groente en fruit voor minx moet ik dan met 5 keer s avonds samenstellen dus wel op de goede persentages komen al1 dan verdeeld over de week?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door