Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Babe
#1103408
Ik voer nu grotendeels Carnibest. En tja, omdat dat compleet voer is, voer ik elke dag 2 x 400 gram.
Soms mix ik met runderkopvlees, maar aangezien dat gemalen is, kan ik de portie precies op 400 gram afwegen.

Nu wilde ik eens een pens gaan halen, maar ik lees hier dat er mensen zijn die hun hond zo'n pens in een groot stuk geven van meerdere kg's. Dat zou veel te veel zijn als dagelijkse hoeveelheid. Ik ben niet zo'n voorstander van een vastdag hier in huis, want als die hongerlijer hier niet op tijd iets krijgt, dan snaait ze zich het zelf wel uit de handen van een of ander kind of gaat ze ergens anders wat bietsen (bij de paarden valt ook wel eens wat uit de voerbak ::)). Dat kunnen we dus niet hebben.

Hoe doen jullie dat? Wel een vastdag? Of maakt het niet uit dat de hond eens een dag veel te veel te eten krijgt? Minderen jullie in de dagen erna het voer? Of geven jullie toch kleinere porties?
#1103416
Hier vasten ze regelmatig en zijn de maaltijden sowieso van verschillende grootte. Dus hier krijgen ze een lap pens van 500 g aan een stuk, gemiddeld 1x per 2 weken. Ze krijgen ook wel eens een grotere maaltijd, dus de pens met vleesbot, en dan de volgende dag niks. Geen last van snaaien want ze hebben dan geen honger. Moeten ze overigens ook niet proberen  >:( Soms krijgen ze meerdere kleine maaltijden op een dag, bv als ik intensief aan het trainen ben, dan krijgen ze hun eten als beloninkjes. Of 's ochtends een kippenpoot en 's middags groentemix met ei, als voorbeeld. Meestal krijgen ze trouwens 1x per dag te eten. Mijn ervaring is dat ze minder verbruken en dus kennelijk hun eten beter verteren als ze grotere maaltijden krijgen.
#1103420
Mij lijkt dat maar ingewikkeld om continu te moeten kijken of je de hond niet te veel oftewel te weinig voert. Dan moet je dus continu in de gaten houden of hij niet te dik of dun wordt.
Daar heb ik met die vaste hoeveelheid per dag weinig last van.
#1103427
Tja, ik heb er dus geen probleem mee. Ik weet hoeveel ze gemiddeld per dag nodig hebben en daar varieer ik dus op. Ik pas het ook aan op hun activiteit, doen ze veel krijgen ze meer, doen ze een tijd wat minder dan eten ze ook minder. En in de gaten houden of ze te dik of te dun worden doe ik sowieso.
#1103440
ik heb geen vastendagen, en ik probeer iedere dag dezelfde hoeveelheden aan te houden, maar lukt niet altijd. Stukken vlees wat je gemakkelijk kunt delen en verdelen wel, andere niet. Dan houd ik daar de volgende dag rekening mee.
Maar ik weeg niets in grammen af ;)
Voor de honden waar ik mee werk, probeer ik wel rekening te houden met de aktiviteiten van die dag. Als ze meer hebben gedaan als anders, krijgen ze meer.
Zie het probleem niet zo, want ik voer sowieso al zoveel mogelijk met mijn ogen :)
#1103444
Ze krijgen gemiddeld 250 gram ,het komt wel eens voor de ene dag 300 en de andere dag 200 gram.
pens is vaak wat meer.

Een zalmkop krijg ik ook niet precies 250 gram dus vaak de ene keer meer dan de andere keer.

Spiervlees is wat makkelijker te verdelen en dat is dus weer wel 250 gram.
#1103468
geen vasten dagen hier(of ze moeten het uit zichzelf doen) en meestal geef ik ze wel een afgemeten hoeveelheid, maar het gebeurd ook vaak zat dat het meer is, heb nooit zoveel zin om alles zo te snijden dat het die precieze aantal grammen is.
#1103629
Hier eten ze 1x per dag, in principe altijd dezelfde hoeveelheid, maar afhankelijk van het bot is het soms wel eens wat meer of wat minder. Opletten of ze niet te dik of te dun worden moet je altijd, ook als je elke dag precies hetzelfde geeft. Hun gewicht wordt niet uitsluitend door de voergift bepaald.  ;)
#1103733
Bij mij wisselt het ook nog wel eens hoe groot de maaltijd is. Ik weeg nooit wat af.

Soms geef ik een kleine maaltijd als hij wat dikker word of hij heeft een paar dagen veel gehad, maar volgens mij kan ik hem dan beter een dag niks geven. Na een kleine maaltijd zit hij je namelijk heel zielig aan te kijken waar de rest blijft. Terwijl wanneer hij niks krijgt hij ook niet zeurt. Ik heb nu geen vastendagen, maar zit er wel over te denken het in te voeren.
#1103806
Hier krijgt ze een keer per dag tussen de 600 en 700 gram. Maar als ze veel beweging heeft gehad, of zoals nu dat  het wat kouder wordt en ze dus meer energie nodig heeft, dan komt er nog wel eens wat bij van 100 tot 200 gram. Daarvoor heb ik dan bijvoorbeeld Haaks zalm in huis, kan er altijd wele ven extra bij.
Ik voer hier dus echt op het oog en als mij oog wat te veel ribjkes ziet, dan gaat er een paar dagen wat meer in de voerbak.

en van af en toe 100 gram pens "te veel" zal je weinig merken denk ik. als je pens per kilo koopt dan zijn dat dus lekker makkelijk gewoon 2 porties toch?
#1103855
Hier geef ik elke dag minimaal een kilo, verdeelt over 2x per dag. Alleen zoals vandaag als er lamskop op het menu staat geef ik dus 1 maaltijd per dag en deze keer woog de kop 1,3 kilo. Chendo wordt snel mager en dus is het makkelijk om van de hoeveelheid af te wijken. Zn maaltijden verschillen dus elke dag wel van hoeveelheid, als het maar tussen de 950 gram en de 1200 gram is, ligt er ook een beetje aan wat we die dag aan beweging hebben gedaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door