Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1102469
Na wat vogelen en rekenen ben ik hier op uitgekomen, heeft iemand nog tips?
Onderstaande is gebaseerd op een hond van 15 kilo, waarbij ik uitga van 1050 gr. vleesbot, 420 gr. spiervlees, 315 gr.  orgaanvlees en 315 gr. groentemix.

Wegens allergie van Marvel heb ik rund, schaap en kip uit het menu gelaten.
De totaalverhoudingen kom ik wel redelijk uit nu volgens mij, alleen hoe per dag samen te stellen vind ik nog erg lastig.
En ik weet niet goed of deze hoeveelheid vis per week veel of juist weinig is, ik heb het de sardientjes nu tot spiervlees gerekend maar daar lees ik verschillende dingen over dus daar ben ik nog niet helemaal uit.
Er kunnen ook nog wel wat andere organen bij, dat wil ik later meer afwisselen.

Maandag
100 gr. groentemix
150 gr. sardientjes (wil ik gaan afwisselen met andere vis)

Dinsdag
200 gr. eendennekken
  25 gr. konijnenlevertjes
100 gr. kalkoenvlees

Woensdag
  90 gr. haas spiervlees
  80 gr. eendenhartjes
100 gr. groentemix

Donderdag
300 gr. konijnkarkas
  25 gr. konijnenlevertjes

Vrijdag
115 gr. groentemix
160 gr. geitenpens

Zaterdag
200 gr. eendenruggen
  80 gr. paardenvlees
  25 gr. konijnenlevertjes

Zondag
350 gr.  parelhoenkarkas
Laatst gewijzigd door Lolaatje op do 27 nov 2008, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#1102500
Hoi

Is Marvel allergisch voor brokken met kip, schaap of rund of voor vers? Dat maakt behoorlijk uit nl, als het op brokken is kan het goed zijn dat hij met vers geen problemen heeft.
Lever bevat essentiële voedingsstoffen dus dat kun je niet zomaar weglaten. Je zou het met kokend water kunnen overgieten of even aanbakken, en sowieso hele kleine porties geven en dus verdelen over alle dagen zodat hij niet teveel in 1x krijgt.
Pens kan laxerend werken maar dat hoeft beslist niet dus ik zou het gewoon proberen, begin met kleine hoeveelheden. En combineer orgaan altijd met vleesbot, dat stopt nl dus dat heft elkaar dan mooi op.

Verder over je menu: alleen eendennekken en zalmkoppen als vleesbot is behoorlijk eenzijdig. En verder is het niet zo goed om zoveel zalm te voeren, aangeraden wordt 1x per week zalm, dat is voldoende voor de vetzuren.
Op zich zijn eendennekken wel te knagen voor beginnende barf-honden mits die niet al te klein zijn. Zalmkop is vaak toch wel wennen voor honden dus niet echt een beginnersbot.
Goed geschikt voor middelgrote beginners zijn bv parelhoenkarkas, haaskarkas, konijn in alle onderdelen, eendenruggen. Lams- en geitenribben zijn idd niet geschikt voor beginners; wel weer leuk maar voor erbij is bv kwartel.
#1102520
Marvel reageert ook op rund, kip en schaap (althans lam) in KVV dus ik denk dat dat dan ook zo zal zijn bij BARF?

Lever wil ik ook niet weglaten hoor, ik bedoel meer wat ik ter afwisseling kan bieden.

Edit: menu hier weggehaald, nieuwste versie staat in eerste bericht.
Laatst gewijzigd door Lolaatje op di 02 dec 2008, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#1102526
Soms zijn er ook magen (want dat is pens eigenlijk) van andere dieren beschikbaar. Zoals bijvoorbeeld paard, hert of geit. Dit is soms wel wat meer zoekwerk, maar als je wat verschillende mensen vraagt zou je er wel aan moeten kunnen komen. :)

Let er wel op dat je beter geen magen van gevogelte kan geven omdat deze vaak gevoerd worden met graan en de meeste honden kunnen daar niet goed tegen. Als jou honden wel goed tegen graan kunnen, zou je ook kippenmaagjes, eendenmaagjes of andere vogel-maagjes kunnen proberen. Het  voordeel van pens van grazers (dus geit, schaap, koe, paard enz enz) is de goede bacterien die er in zitten. Vogels hebben een heel kort maag-darmstelsel en bij deze dieren ontbreken die bacterien dan ook.

Als je honden wel slecht reageren kan je het beste pens nemen van lam. Maar dan moet het wel van jongen dieren zijn, die niet bijgevoerd zijn met brok, want in veel brok zit ook graan verwerkt.

Als dat allemaal geen optie blijkt, kan je ook nog op zoek gaan naar een goede probiotica om Marvel's maag en darmen te ondersteunen.

Ik zie dat je voor Linux andere diersoorten voert. Dat is niet echt nodig. :) Ik denk dat het makkelijker voor jou (en je vriezertje) is om een uitgebalanceerd menu te maken voor beide honden en dan gewoon de soorten weg te laten waar Marvel niet tegen kan. Dan loop je ook niet het risico dat Marvel perongeluk iets van Linux binnen krijgt.

Welke KVV's heb je met Marvel geprobeerd? Er zijn namelijk verschillende soorten, met en zonder graan/rijst er in verwerkt en in de meeste gevallen is het juist het graan/rijst waar een hond op reageerd. De meeste KVV's voor diabetici (of voor katten!) hebben geen graan/rijst/groente er in en daarmee kan je heel duidelijk zien of het echt het vlees is waar de hond op reageerd of misschien toch iets anders, zoals een groente of graansoort.

Hoop dat dit al een beetje helpt!
#1102991
[quote="hetty2"]
In plaats van zalmkop zou je sardientjes kunnen geven. Das wel een visje voor beginners.
[/quote]

Maar dat valt niet onder de categorie vleesbotten.

Beginnersbotjes kunnen ook zijn:
kwartelkarkasjes, kalkoennekken, konijnenboutjes
#1103474
[quote="dinnee"]
Welke KVV's heb je met Marvel geprobeerd? Er zijn namelijk verschillende soorten, met en zonder graan/rijst er in verwerkt en in de meeste gevallen is het juist het graan/rijst waar een hond op reageerd. De meeste KVV's voor diabetici (of voor katten!) hebben geen graan/rijst/groente er in en daarmee kan je heel duidelijk zien of het echt het vlees is waar de hond op reageerd of misschien toch iets anders, zoals een groente of graansoort.

Hoop dat dit al een beetje helpt!
[/quote]

Bedankt voor het meedenken, dinnee! Marvel heeft verschillende KVV's gehad, Carnibest natuur, Bibi lam/rijst en nog kort Haaksbarf Zalm (complete KVV zonder rijst). Carnibest eend/rijst ging vrij goed maar zijn klachten verdwenen niet helemaal, hij hield roze pootjes. Haaksbarf Zalm leek hij ook vrij goed op te reageren, alleen dat voer was bijna alleen graat, hij hield zo'n witte ontlasting en viel er van af dus daarom daarmee gestopt. Niet lang genoeg gevoerd om zeker te weten dat de afwezigheid van rijst een positief effect had.

En nu wil ik volledig in de hand hebben wat hij binnenkrijgt. Nadat hij gewend is aan barfen en het daar goed op doet, wil ik één voor één rund, kip en schaap/lam weer introduceren, kijken hoe het dan gaat. Want ik weet nu inderdaad niet 100% zeker of hij op het vlees of de rijst of een groente reageerde.
#1109629
Als je een hond hebt met meerdere of verschillende allergien (die van mij heeft dat dus...) is het in het begin heel erg moeilijk om precies er achter te komen wat het nou allemaal is. Maar zodra je een goed begin hebt gemaakt, komt het ook allemaal wel goed.

Als hij inderdaad allergisch is voor meerdere dingen, zou ik voor hem echt beginnen met een eliminiatie dieet. Het is welliswaar een aantal weken eenzijdig, maar als je eenmaal nieuwe soorten toe gaat voegen, weet je wel honderd procent precies waar hij wel en niet tegen kan. :)

Zo is mijn hondje allergisch voor, graan, zalm, sardines, kip, rund, komkommer, pompoen en waspoeder. En er zijn nog steeds dingen die we niet geprobeerd hebben. Gelukkig kan hij wel tegen konijn, paard en lam en heb ik daar maar een menu op gebasseerd. Gister zijn we begonnen met parelhoen en het is nog afwachten hoe dat gaat.

Ik zou zeggen, neem de tijd voor Marvel en ga vooral niet te snel met hem. Zijn lichaam heeft het heel zwaar en heeft echt veel tijd nodig om weer terug gezond te worden. Ik ben nu met Coda zo'n 2 maanden verder en hoewel ik nu van veel dingen weet hoe hij het er op doet, geef ik hem nog zeker een jaar om helemaal gezond te worden. Ik denk dat hij dat wel nodig heeft. :)
#1109653
Tot die beslissing ben ik inmiddels ook gekomen ja. Eerst een goed eliminatiedieet waarbij ik zeker weet dat rijst of een groente niet mee kan spelen. Daarna wil ik dan voorzichtig opbouwen naar een menu.
Het kost wel geduld af en toe, maar ik wil het nu gewoon precies weten en 100% zekerheid hebben.

Dank je wel voor je reactie, veel succes met Coda verder  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door