Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anneli
#1101793
Hallo,
Ik ben nu voor het eerst op barfplaats :D Sinds kort ben ik overgestapt op vers vlees voor mijn boxerpup van 19 weken. Ik voer hem spiervlees, orgaanvlees, pens van het rund, kip ook orgaanvlees, vis, yochurt en ei. Hij vindt het helemaal geweldig ;D Nu lees en hoor ik dat er meerdere diersoorten zoals; schaap, geit, konijn e.d gegeven moet worden. Heeft dit met vitamines e.d. te maken of is dit gewoon voor de afwisseling? En is dat echt noodzakelijk.

Groet, Anneli.
Door hetty2
#1101822
Ik ben pas een paar maanden bezig, dus zeker geen kenner. Maar misschien is het goed als je eens in het bibliotheek gedeelte van het forum kijkt. Daar staat avonden lees-plezier. Daarin kan je ook lezen waarom verschillende diersoorten goed is.
Geef je trouwens alleen spiervlees en organen, geen vleesbotten?? Of bedoelde je dat met kip??
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1101848
hetty2 schreef: Ik ben pas een paar maanden bezig, dus zeker geen kenner. Maar misschien is het goed als je eens in het bibliotheek gedeelte van het forum kijkt. Daar staat avonden lees-plezier. Daarin kan je ook lezen waarom verschillende diersoorten goed is.
Geef je trouwens alleen spiervlees en organen, geen vleesbotten?? Of bedoelde je dat met kip??
ga ik in mee  ;) veel lezen en lezen en lezen
Door Mevroi Kruim
#1102023
Heel goed dat je vers wilt voeren maar eens met de vorige schrijfsters: eerst inlezen! In jouw lijstje ontbreken de absoluut essentiële botten! Zonder botten voor de calcium en de fosfor kan je pup echt niet!
Door Anneli
#1102259
Dag,
Bedankt voor jullie reacties. Maar ik kan in de bib van dit forum niets vinden hierover en de menu`s zijn met verschillende diersoorten terwijl mijn vraag is of dit echt nodig is of kan ik af met alleen producten zoals; spiervlees, orgaanvlees, strotten e.d van het rund en daarbij kip met bot en kippenorganen, vis, yochurt en ei?
Anneli.
Door Cathelijn
#1102263
nou, dat zou ik echt niet doen, alleen kip en rund. Kip is niet de grootste leverancier van goede voedingstoffen als je bio-industrie kippen voert en het wordt wel erg eenzijdig allemaal. Elke diersoort levert weer iets extra's, vandaar dat hier wordt geadviseerd toch wel 4 of 5 soorten te voeren, meer is nog beter.
En misschien kun je hier wat mee: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Succes! Komt vast helemaal goed straks  ;)
Door Lizzy
#1102277
Het is een beetje vergelijkbaar met het volgende. Zelf eet jij ook niet (tenminste, neem ik aan ;D) iedere dag een appel, yoghurt, boterham met choco-pasta, aardappel, sperziebonen, vegetarische hamburger. Dag in dag uit, maand in maand uit, jaar in jaar uit. Op zich eet je dan nog redelijk uit elke groep van de schijf van vijf iets, maar het is natuurlijk te eenzijdig. En daar haal je nooit alle benodigde stoffen uit om echt goed gezond te blijven. Ja nee, het is minder ongezond dan dat je elke dag cornflakes en patat eet, maar het is niet goed genoeg. Jij zelf wisselt je fruit af voor sinasappel of manderijn of banaan. En je eet in plaats van aardappelen wel eens rijst. En je eet ook wel eens broccoli of wortel of witlof, in plaats van sperziebonen. En een stukje vis, in plaats van een vega burger (of een ander type vegaburger of vlees). Nou, dat doe je dus met je hond ook. Ik vind dat er tenminste 4 diersoorten in je menu horen te zitten. En dat 1 diersoort nooit voor meer dan de helft uit mag maken van iets. Dus geef je voor de helft kip en voor de andere helft rund, lam en parelhoen: ben je in mijn ogen al beter bezig maar het kan dus nog beter.
Door hetty2
#1102483
Lizzy schreef: Jij zelf wisselt je fruit af voor sinasappel of manderijn of banaan.
In die sinaasappel zitten ook weer stoffen die niet in de banaan zitten en andersom.
Het heeft dus wel degelijk te maken met tekorten die je kan krijgen als je maar 1 of 2 diersoorten geeft. Tuurlijk zou je hond best oud kunnen worden met zijn hele leven alleen maar bijvoorbeeld hazen eten. Maar het is beter om af te wisselen, dan komen alle sporenelementen wel een keertje langs!

En wat te denken van overschotten van stoffen die je liever niet geeft.... als zowel je rundsvlees als je kip niet biologisch is, dan hebben die dieren hun leven lang voer met allerlei 'toevoegingen' gegeten, wat via het vlees weer naar je hond gaat. Dan moet je niet gek opkijken als je hond melk gaat geven of eieren gaat leggen  :D ;D

Last but not least is het heerlijk om te zien hoe je hond omgaat met de afwisseling. Iedere keer een ander smaakje, ander stuk vleesbot, das toch een leuke uitdaging!
Door Anneli
#1102723
Bedankt voor jullie reacties!
Het is voor de hond ook heerlijk al die verschillende voedingen en dat ga ik ook zeker doen, ik ben n.l. nog maar net bezig.  Ik vroeg me alleen af of het qua vitamines e.d. nog wat uitmaakte of je nu rund of b.v. schaap voert. Ik heb van een slachthuis al pens en kopvlees van het rund maar kan daar helaas niet aan geit en schaap komen en van de markt heb ik kippen vleugels en organen. Nu ben ik getipt voor herbyvers uit Friesland. Het gaat helemaal goed komen :).

Anneli.
Door Nynke
#1102726
Anneli schreef: Nu ben ik getipt voor herbyvers uit Friesland. Het gaat helemaal goed komen :).

Anneli.
Dat denk ik ook wel; Herby heeft zoveel  :) :) :) :)          ;)
Door Bonny
#1102798
Anneli schreef: Bedankt voor jullie reacties!
Het is voor de hond ook heerlijk al die verschillende voedingen en dat ga ik ook zeker doen, ik ben n.l. nog maar net bezig.  Ik vroeg me alleen af of het qua vitamines e.d. nog wat uitmaakte of je nu rund of b.v. schaap voert. Ik heb van een slachthuis al pens en kopvlees van het rund maar kan daar helaas niet aan geit en schaap komen en van de markt heb ik kippen vleugels en organen. Nu ben ik getipt voor herbyvers uit Friesland. Het gaat helemaal goed komen :).

Anneli.
hoi Anneli, train je toevallig met je hond in Enter? ;) Of heb ik toch de verkeerde voor me.  :D
Door Babe
#1103070
Tja, ik zit dus met dezelfde vragen. Mijn hond kan nl. niet tegen al het vlees. Ze krijgt jeuk van (een teveel aan) kip en paard. Aan schaap en geit kan ik hier in de buurt niet komen, dus dat kan ik niet uitproberen.

Ik voer dus KVV Carnibest Lam of CB Natuur en mix af en toe wat runderkopvlees erdoor.
Tis behoorlijk eenzijdig vind ik zelf, maar ik kan nu eenmaal niet alles voeren ivm haar voedselallergie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door