Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ashley
#1102335
Hallo, na een heleboel problemen qua gezondheid met onze labrador ( ze is inmiddels overleden) ben ik me gaan verdiepen in kvv of barf. Ik heb besloten om eerst kvv te gaan proberen. Ik heb 2 jack russels, 1 ( Loesje) daarvan eet het liever niet maar als ze het na wat aanmoedigen het op heeft merk ik geen vreemde dingen aan haar. Een maand geleden heb ik ze van de ene dag op de andere overgezet op kvv. Dat leek aanvankelijk goed te gaan tot dat Pluto een heel heftig maag/darmvirus kreeg. Hij was echt heel erg ziek, wilde niet eten, overgeven, diarree en koorts. Hij heeft een zware pijnstiller gehad en een zak speciaal voer. De dierenarts zei dat het vast door de kvv kwam dat hij zo ziek was, dat er iets in gezeten had van een virus of bacterie..."want dat heb je met rauw vlees"...Ik heb me toen zo bang laten maken dat ik ze toch allebei weer brok ben gaan geven. Maar als ik zie hoe goed mijn ten dode opgeschreven kat het op kvv doet wil ik het mijn honden eigenlijk niet onthouden. Maar ik ben begonnen met 1 dag brok, 1 dag kvv voor een week, dan 1 dag brok, 2 dagen kvv en zo verder tot ze na 7 weken 7 dagen kvv eten. Ze hebben nu zaterdag en maandag kvv gehad en vannacht was het met Pluto weer raak...hij is er vannacht wel 5 x uit geweest om gras te eten en dan niet een beetje maar echt grazen als een koe....Hij spuugt niet maar je merkt wel dat zijn buikje erg pruttelt en opgezet is. Hij krijgt daar al probiotica voor. Ook moest hij toen hij wat langer kvv heeft gegeten elke nacht een paar keer plassen. Is dit ontgiften?

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen, stoppen en weer brok geven omdat hij er niet tegen kan of het doorzetten...maar ja voor hoe lang....en hoelang moet ik dan s'nachts mijn bed uit. ( niet dat ik het erg vind maar aangezien ik zelf heel ernstig ziek ben is dat na een aantal nachten te vermoeiend voor mij)

Het is een lang verhaal maar ik hoop dat iemand hier mij wat verder op weg kan helpen.


Groetjes Joke
#1102340
Hoi Joke,

Allereerst welkom hier! 8)
Fijn dat je in ieder geval wel weer met kvv begonnen bent, alleen jammer dat Pluto zich zo slecht voelt.
Welk merk en soort kvv geef je nu?
Het kan natuurlijk zijn dat er in dat specifieke voer iets zit waar hij gevoelig voor is, dan zou je eenvoudig op een ander soort kvv over kunnen stappen.
In een aantal kvv's zitten bijvoorbeeld vrij veel granen, en veel honden zijn daar toch gevoelig voor.

Eventueel zou je op barf kunnen overstappen, dan kan je precies zien welke vleessoorten hij binnen krijgt en waar hij dan op reageert. Dat is met kvv vaak toch wat lastiger omdat je de verhoudingen en preciese bestanddelen natuurlijk niet meer kan zien.
Ik denk dat een eliminatie-dieet handig zou zijn om te zien waar het verkeerd gaat met Pluto.

Teruggaan naar brok zou ik zeker niet doen, maar op dit forum zul je dat ook niet snel van iemand te horen krijgen natuurlijk ;)
#1102347
Hoi,

Ik geef ze haaksbarf en dan diverse smaken, Pluto eet alles met smaak dat is het probleem ook niet en gevoelig voor graan.....zou kunnen hoor maar moet hij dan ook niet zo'n rommelbuik hebben bij brokken omdat brokken voornamelijk uit graan bestaat????
Ze zitten nu nog maar in de eerste week van het opbouwschema dus ze hebben nog maar 2x in 4 dagen kvv gehad en nu begint het dus al weer....
Barf durf ik nog niet echt aan, ik weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken met groenten en zo....

Dan zou Pluto over moeten op barf en Loesje op kvv blijven want zij eet geen pens en geen botten, die begraaft ze alleen maar.
#1102355
Ik denk ook niet dat ik al aan de barf zou gaan met Pluto. Een graanintolerantie denk ik ook niet dat het is. Wat ik zou doen is een ander kvv nemen als Haaksbarf. Ik weet niet waarom maar dit is wat mijn gevoel me zegt.
Bijv. Energique nr. 4, Rodi of Carnibest eventueel.

Ik zou het licht gaan koken voor hem. Eens kijken of dat beter gaat. Dan kun je dat rustig aan af gaan bouwen als hij geen last meer heeft.
Hoe is zijn ontlasting verder?

Dat 's nachts plassen vind ik ook wel typisch. Hoe laat voer je? Je zou bijv. wat vroeger kunnen voeren. Zodat hij het meeste al kwijt is voor de nacht. Ik voer bijv. om 7 uur en om 4/5 uur.
#1102360
Hoi Joke,

Ik geeft nu 3 jaar versvlees aan mijn honden en katten. Na een tijdje hier meegelezen te hebben ben ik een beetje huiverig begonnen. Elke keer als begon kreeg 1 van mijn honden een maagdarmontsteking of een hotspot of iets anders
waardoor ik schrok en weer terugging naar brok. Maar op brokken bleef ik problemen houden en mijn berghond die weigerde ze zelfs te eten. Tot dat ik het zo zat was dat ik compleet ben overgegaan en met mezelf heb afgesproken dat ik het minimaal een half jaar ging proberen. IK heb gekozen voor carnibest dat bevalt me goed af en toe stel ik zelf samen. Het gaat super met mijn honden de dierenarts zie ik zelden :).
Van mijn 4 katten wilde er maar eentje rauw totdat een andere kat doodziek werd en ik teneinde raad haar heb opgesloten en alleen rauw heb voorgezet. Dit is nu een jaar geleden het gaat goed met haar.

Succes het gaat je vast lukken ;)
#1102389
Hallo,

Bedankt dat jullie zo mee denken want ik begon al weer de hoop op te geven, mede door de uitspraken van de dierenarts. Ik ga proberen om het geven van kvv op te bouwen zoals hier beschreven op dit forum. Ik heb daar nog wel een vraag over, je moet brokken en kvv gaan mengen in 1 maaltijd maar dat is toch niet goed ivm de andere zuurgraad die nodig is voor het verteren van brokken en kvv? Of kan dat in dit geval geen kwaad. De vorige periode dat ik ze overgezet heb op kvv heb ik ze ook andere merken gegeven, zoals Duck en Carnibest maar die eten ze bijna niet en Haaksbarf eten ze wel met smaak, althans Pluto en Loesje na enige aanmoediging.

Zodra ik van 1 van jullie wat meer duidelijkheid heb over het mengen van brokken en vlees ga ik daar vanavond mee beginnen.

En eten krijgen ze hier s'avonds tussen 4 en 5 dus niet te laat lijkt me. Hij plast dan ook overdag meer maar vooral s'nachts. De urine is wel nagekeken maar hij had geen blaasontsteking oid. Zijn ontlasting is op brokken erg brijerig en als hij kvv krijgt ( de voorgaande periode) is dat 1 x per dag een klein drolletje. Tot hij die maagdarmontsteking kreeg toen was het echt waterig.

Groetjes Joke
#1102398
[quote="joke moerman"]
Hallo,

Bedankt dat jullie zo mee denken want ik begon al weer de hoop op te geven, mede door de uitspraken van de dierenarts. Ik ga proberen om het geven van kvv op te bouwen zoals hier beschreven op dit forum. Ik heb daar nog wel een vraag over, je moet brokken en kvv gaan mengen in 1 maaltijd maar dat is toch niet goed ivm de andere zuurgraad die nodig is voor het verteren van brokken en kvv? Of kan dat in dit geval geen kwaad. De vorige periode dat ik ze overgezet heb op kvv heb ik ze ook andere merken gegeven, zoals Duck en Carnibest maar die eten ze bijna niet en Haaksbarf eten ze wel met smaak, althans Pluto en Loesje na enige aanmoediging.

Zodra ik van 1 van jullie wat meer duidelijkheid heb over het mengen van brokken en vlees ga ik daar vanavond mee beginnen.

En eten krijgen ze hier s'avonds tussen 4 en 5 dus niet te laat lijkt me. Hij plast dan ook overdag meer maar vooral s'nachts. De urine is wel nagekeken maar hij had geen blaasontsteking oid. Zijn ontlasting is op brokken erg brijerig en als hij kvv krijgt ( de voorgaande periode) is dat 1 x per dag een klein drolletje. Tot hij die maagdarmontsteking kreeg toen was het echt waterig.

Groetjes Joke


[/quote]

Ok dan word het Haaksbarf, duidelijk  ;D

Je kunt in het begin wel mengen. Die zuurgraad heeft ook meer te maken met het verteren van hele botten. Dan kan het wel problemen geven. Maar zo zal het wel meevallen.

Die ontlasting en de tijd van het voeren zijn top daar kan ik niks op aanmerken.. Maar dat plassen 's nachts weet ik dus echt niet.. Het zal best van voorbijgaande aard zijn dat lijkt me wel.

Probeer eerst maar eens de link van Lizzy en ik hoop dat het dan echt meevalt met de pruttelbuik ed.
#1102521
Mijn teckeltje Rico is vorig jaar jan. bijna overleden aan een maag-/darmvirus(ook nieren, gal werkten bijna niet meer), maar door goede zorgen van de weekend DA was hij binnen twee dagen helemaal weer opgeknapt. Er werd ook mij op het hart gedrukt dat het door de kvv kwam en kreeg een zak nierbrokken aangesmeerd die meneer vervolgens weigerde. Ik had echter nooit problemen met hem gehad qua maag/darm en ben gewoon weer CB gaan geven.
Mijn (inmiddels overleden)jongste teckeltje heeft altijd problemen gehad en dat op brokken. De DA zag me iedere maand sowieso 1x. Toen ik ben ik 2 1/2 jr. geleden overgestapt op CB etc. en heb heel veel urine en ontlasting de 1e tijd moeten ruimen. Uiteindelijk werd het stukje bij beetje beter, maar als je een gevoelige hond hebt dan zal hij altijd wel wat gevoelig blijven. Laat je je hierdoor echter niet ontmoedigen, want zoals ik al aangaf het zal zeker beter worden.
Succes.
#1102916
Mijn helaas veel te vroeg overleden Remi had in zijn eerste jaar constant last van zijn darmen. Was ook een slechte eter, maar ja...grootgebracht op blik en brok (die van de topfokkers  :-[)
Al lezend op internet ben ik begonnen met kvv (Duck, rodi, energique, maar hij bleef instabiel) en uiteindelijk, omdat de da al had gezegd dat hij waarschijnlijk een rundvleesintolerantie had, ben ik op de lam-rijst gegaan met hem. In ons geval CB. Verder ook de nodige probiotica gegeven. Na een jaar lam-rijst was zijn darmconditie stabiel en gingen we af en toe wat andere versies proberen. Uiteindelijk kon hij alle versies en verschillende merken verdragen, maar heeft er wel ruim een jaar over gedaan.
Dus wanhoop niet als het even duurt voor je langere tijd effect ziet. succes!
#1105398
Hoi Joke,

Ik heb even meegelezen want ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Sinds 2 weken ben ik overgegaan van brok naar KVV ik heb elke dag wel een spugende hond. Meestal is het Miep de Jack Russel. De labrador doet het beter. Ik ben nu ook zover dat ik aan het twijfelen ben om weer terug op de brok te gaan, het enige wat me tegenhoudt is dat ze er zo lekker van eten. Heb inmiddels ook het schema bekeken en ga het zo proberen.

Groetjes Erna
#1106632
[quote="Janus"]
Hoi Joke,

Ik heb even meegelezen want ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Sinds 2 weken ben ik overgegaan van brok naar KVV ik heb elke dag wel een spugende hond. Meestal is het Miep de Jack Russel. De labrador doet het beter. Ik ben nu ook zover dat ik aan het twijfelen ben om weer terug op de brok te gaan, het enige wat me tegenhoudt is dat ze er zo lekker van eten. Heb inmiddels ook het schema bekeken en ga het zo proberen.

Groetjes Erna
[/quote]

volhouden erna,echt gewoon volhouden,ze moeten er gewoon aan wennen.
leuk om je hier tegen te komen trouwens ;)
groetjes miranda(roef)
Door Nyncke
#1107325
Cadiz moet ik ook langzaam opbouwen.
Ik heb zelf de neiging te snel te gaan maar dan zit ik weer met ontdooit spul en met de ene keer huis onder de kots andere keer onder diaree.
Eigenlijk zijn we pas 2 maanden bezig...realizeer ik me nu....

Soms heb ik dan dagen dat ik wanhopig wordt maar ga dan maar weer een paar stapjes terug. Voor mij is dat smuldier en rodie.
Bouw dan weer langzaam op.

Kop op, je merkt vanzelf wanneer je te snel gaat.
Ga weer terug naar wat hij wel kent en eet en bouw weer op.

Een van mijn poezen heeft er ook problemen mee, daar helpt het heel goed als ik het door de vleesmolen draai.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door