Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Iris73
#1102078
Ligt het aan mij, of zijn de meeste merken KVV meer voor honden dan voor katten ofwel, wordt er meer KVV voor honden dan voor katten gemaakt?
Bij mijn weten hebben katten toch net andere behoeften qua voeding dan honden, dus kun je een KVV voor de hond niet zomaar aan katten geven... ik kan het mishebben..
Door Sylvi@
#1102095
Dat ligt niet aan jou denk ik, dat is gewoon zo, al heeft Bibi 2 smaken voor de kat, Bandit 3 smaken, Prins 1 smaak, meer schieten ze zo ff niet te binnen.
Door flin
#1102176
Iris73 schreef: Ligt het aan mij, of zijn de meeste merken KVV meer voor honden dan voor katten ofwel, wordt er meer KVV voor honden dan voor katten gemaakt?
Bij mijn weten hebben katten toch net andere behoeften qua voeding dan honden, dus kun je een KVV voor de hond niet zomaar aan katten geven... ik kan het mishebben..
aan welke verschillen had je gedacht?

kwa andere samenstelling kvv?
uitgezonderd de pens-variaties misschien?
Door Iris73
#1102218
Bij mijn weten is een kat een echte carnivoor, terwijl een hond meer een omnivoor is. Hoewel een hond (en hondachtigen zoals de vos) wel veel meer vlees eten dan wij mensen, eten ze in de regel als eerste de maag/darmen plus - veelal plantaardige - inhoud van hun prooi. Vossen eten in mindere tijden ook wel bessen e.d. (Vinden mijn honden overigens ook lekker). Een hond houdt vaak ook wel van zoete smaken, zoals van wortel (ik heb een hond gekend die bij de groenteboer altijd een worteltje kreeg), ananas etc. Mijn katten zouden me voor gek verklaren als ik met zoiets aan zou komen  :D! (Hoewel kater Bram dan wel weer gek is op slagroom...) ::)

In de KKV's voor honden zie ik toch vaker groenten, die ik bij producten voor de kat minder tegen kom - of in mindere mate. Vandaar de vraag of KKV voor honden ook wel voor katten gebruikt kan worden... als nieuweling op dit gebied ben ik daar niet zeker van. Vandaar de vraag...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1102222
als ik room haal, is die niet plantaardig. tenzij je aan soja-spul doet, maar das echt niet goed voor katten (voor honden trouwens ook niet).
Door Iris73
#1102241
Ik bedoelde de slagroom ook niet als voorbeeld van plantaardig, maar als voorbeeld van iets zoets. Ik gebruik altijd de "ouderwetse" slagroom... dus dierlijk van oorsprong... 't is toch de lekkerste, vind ik zelf. Overigens was soja pakweg 20 jaar geleden nog "vergif" dat hooguit in verpakkingen verwerkt mocht worden. Nu is het ineens je van het! 't kan verkeren  :-\
Door flin
#1102246
voorzover 'k weet kan 'n hond ook geen rauwe groente verteren, netzoals een kat...
en ja natuurlijk leeft een kat 'ín the wild' op andere prooien dan 'n nond, vooral kleiner...
muis oa, die ook wel n's graan in z'n maag heeft, en die muis gaat er helemaal in

hmmm, en zoet vinden mijn katten ook overheerlijk ; ijs vooral.... :P

in zoverre ben 'k 't met je eens dat in kvv geen gemalen muis zit,
  maar zouden andere vleessoorten bij een kat problemen geven?
of zou een , minimaal aan (voorbewerkte) groenten, een kat niet kunnen opnemen?

persoonlijk denk 'k dat de toegevoegde  (bewerkte groente) misschien in mindering wordt gebracht van wat spiervlees, in kvv's,
daarnaast vindt 'k de toevoeging van bepaalde oliën, toegevoegde vitaminen en al dan niet toegevoegde calcium eigenlijk veel belangrijker
in 'n kvv
en nee; 'k zie dus verder weinig verschil in't kat/hond kvv voer?
Door hamada
#1114241
tot nu toe lukte het mij niet om de katten te interesseren voor de kattenversies van CB, Prins bv. :-[ Ik heb het toch echt geprobeerd...
Erg lekker vinden ze altijd de lamshart (enkelvoudig) van Rodi en de lam/rijst van Rodi.
Momenteel eet de kat hier mee met de CB van de honden, zelfs de natuurvoer met pens gaat er graag in :)
Ik moest haar wel wennen via de kip/rijst versie en de lam/rijst en af en toe wat soepvlees, (want ze is opgevoed met blik :P maar nu maakt ze bijna geen onderscheid. Toen een van de honden last van zijn maag had at madam zelfs de bak hondennatuur helemaal leeg (ruim 100gr. boven op haar eigen portie) voor ik het in de gaten had.
Ik heb alweer een tijdje geleden contact opgenomen met Carnibest en op zich loopt een kat geen tekorten op met honden CB, zo werd mij verzekerd. Nymphea doet het er fantastisch op.
Door Iris73
#1118388
4 van mijn 5 katten (Bram, Pluk, Sita, Monty en Minoes) eten Prins Total Care, ze hebben wat runderriblap gegeten, wat zalm (gekookt, niet rauw), maar Sita... zij haalt haar poezelige neusje er voor op. Zelfs kip... kip is ze gek op! Maar dan wel kipfilet... vlees van de poot is te min. Ze heeft nog voor haar eerste verjaardag al voor zichzelf moeten zorgen, straatkatje, mishandeld ook. En nu... 11 jaar oud en een echte Prinses op de erwt!  ;D

Op dit moment eten de katten dus nog voornamelijk brok... (Arden Grange), maar wel dagelijks blikjes Almo Nature. Ik probeer steeds iets meer rauw vlees te introduceren... maar ik denk dat ik aan Sita een harde dobber zal hebben  :-\
CB wil ik eerdaags ook eens proberen. Hebben jullie tips voor welke soort het gemakkelijkst geaccepteerd zal worden (of verschilt ook dat weer per kat?).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1119081
Iris73 schreef: Ligt het aan mij, of zijn de meeste merken KVV meer voor honden dan voor katten ofwel, wordt er meer KVV voor honden dan voor katten gemaakt?
Bij mijn weten hebben katten toch net andere behoeften qua voeding dan honden, dus kun je een KVV voor de hond niet zomaar aan katten geven... ik kan het mishebben..
In principe worden de katten varianten alleen gemaakt omdat de consument gewend is aan apart honden en kattenvoer als het brokken en blik betreft. Hierin is het namelijk noodzakelijk dat er verschik is omdat door het koken alle voedingstoffen die nodig zijn weg zijn. Zo is taurine wat essentieel is voor katten verdwenen als je vlees kookt en in granen (waar alle brok en blikvoer voor het grootste gedeelte uit bestaan) komt taurine al helemaal niet voor dus in kattenvoer wordt kunstmatige taurine toegevoegd. In vers kattenvoer stoppen sommige fabrikanten ook nog eens extra kunstmatige taurine omdat ze bang zijn dat katten eigenaren het voer niet kopen omdat er niet op de verpakking staat dat er taurine inzit.
Een muis is een muis of de hond hem nu als voedsel vangt of de kat en zo geld dat voor alle prooidieren, die veranderen hun samenstelling niet naargelang door wie ze gevangen worden. Dus als je vers voert ligt het er alleen aan..vind iets wat je kat lust. Toen ik nog kvv voerde aten mijn katten gewoon de hondenvarianten kvv, daarnaast nog eendagskuikens en lams en runderhart omdat hart vaak niet in grote hoeveelheden in kvv's zitten (is duur) en hart wel een goeie taurine bron is. Dus gewoon kijken wat je katten lusten en niet je keuze beperken tot kvv voor katten, wat mij betreft he ik de kattenvarianten heel snel links laten liggen.
Door Iris73
#1125676
Logisch natuurlijk Sylvia... dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Mijn oudste hond heeft overigens wel eens muis verschalkt...
De eerste die ze ving pakte ze voorzichtig op (hij was erg traag!) en nam ze heel voorzichtig uit het bos mee naar huis... legde hem daar voorzichtig op het terras. Dat beestje, dat toch al weinig levendig was, was in die bek duizend doden gestorven en Tara keek er eens naar, duwde er tegen, en keek ons toen stomverbaasd aan: hij doet het niet meer!
De volgende die ze ving heeft ze meteen gekraakt... Ik geloof niet dat ze hem lekker vond, want ze heeft het nooit meer gedaan daarna.  ;)
Door Sorcha
#1140057
Bij Kiezebrink hebben ze tegenwoordig rat worst en rat/kuiken worst. Ik heb ze vorige keer voor mijn katten gekocht en het gaat er goed in.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1140070
ik ben bang dat die worsten niet compleet zijn, dus daarom niet als volledig kvv te geven. ik heb het idee dat er te weinig bot inzit.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door