Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
#1101083
Ziggy heeft aan haar achterpoot, net naast/tegen het grootte kussentje onder haar poot, een flinke diepe snee :-X
Ik gok dat ze op het strand of in glas of in een schelp gestaan heeft. Ze heeft even een rondje flink gecrossed...

Wat nu?! Het bloed een heel klein beetje. Ik heb er wondspray opgedaan en een sok zodat ze er niet aan kan likken.
Hecht een DA een "kussentje"?!
Door Adinda
#1101108
Klinkt niet zo fijn.

Als het te diep is, zal ik er als ik jou was we even naar laten kijken. Te diep, als wit kan zien.
Anders zelf een zwaluwstaartje maken en met verband er overheen. Wel de wond zelf en om de wond even betadine doen. Dan kan je morgen ochtend kijken hoe het eruit ziet.
En als nog een keuze maken.

Toen Lilo als pup zijnde gebeten was in haar oor, had ik het ook zo gedaan.
Later als nog naar de DA geweest. Maar had het goed gedaan, en er was geen kraakbeen geraakt.
Door zurca
#1101132
Ik ga zo even de poot spoelen onder de douche en dan nog eens goed kijken...
Mijn eigen gevoel is open houden zodat eventueel vuil eruit kan.
Ze loopt er gewoon mee, mankt niet daardoor merkte in het net pas.
Door conleeuw
#1101139
als het zo diep is dat het open staat, zeg maar dat de kussentje niet meer een normale vorm heeft zou ik er wel mee naar de da gaan, omdat als de kussentje niet meer een normale vorm heeft ze continu met haar andere kussentje en teen er tegen aan zal schuren en kapotte plekken zal maken, als het geheel toch nog de juiste vorm heeft en het bloed niet erg en ze loopt er nog goed op zou ik het gewoon spoelen, lekker soda sopje of biotex om het goed schoon te houden en dan gewoon lekker zelf laten genezen ;)
Door Adinda
#1101151
Als het goed doorgebloed is en je het onder de douch goed het doorgespoelt, is het vuil er (denk ik) wel uit. Maar als je er geen goed gevoel bij heb, kan je beter naar de DA gaan. Want als er later meer problemen bijkomen kan je je zelf wel voor je kop slaan.  :)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1101157
hier ook eens gebeurd, bloede als een rund, zimba heeft 3 weken lang op 3 pootjes gelopen, de da deed helemaal niets...
maar hoor ook weleens dat ze wel een krammetje erin doen..
als ze niet mankt zou ik het eerst zelf aankijken.
Door zurca
#1101183
Nou....ze is onder de douche geweest.

Het zit dus bij het achterste, grote kussen. Precies aan de zijkant aan de aanhechting van het kussentje. Het kussentje zelf is dus niet kapot. Het staat wel open.
Ik heb gespoeld en er weer flink wondspray opgedaan. Een sok erom...

Het zit op zo'n plaats dat het met lopen net de grond niet raakt, ik denk dat ze daarom ook niet mank loopt.
Ik kijk het even aan, hechten op die plaats lijkt me niet handig en ik hou het liever open. Ze heeft door het zand en over bosgrond gelopen dus de kans op vuil is groot.
Ik denk dat ik idd. vanaf morgen wel ga weken in een "sopje".
Door Lil
#1101194
vanaalst schreef: hier ook eens gebeurd, bloede als een rund, zimba heeft 3 weken lang op 3 pootjes gelopen, de da deed helemaal niets...
maar hoor ook weleens dat ze wel een krammetje erin doen..
als ze niet mankt zou ik het eerst zelf aankijken.
Hier eens een keer een kussentje finaal door midden gehad over de hele lengte en ook de hele diepte. Net niet de huid eronder geraakt. En ja het bloede als een rund dus ik vliegensvlug naar de weekend da.... Het enige dat de da deed was schoonmaken en verbinden. Nou dat was éénmaal gezien en daarna gewoon zelf doen.  ;)

Da was geen fan van krammetjes, want heel vaak blijken die uit te scheuren (kussentje is erg dun en er staat veel spanning op) en dan ben je nog verder van huis. Was trouwens redelijk snel weer helemaal dicht gegaan.

Boris liep alleen de vier dagen dat er verband om zat op drie poten (jaha op verband kun je dus echt niet staan ::) ) en daarna moest het drogen. Nou toen kon hij gewoon weer op vier poten lopen (wel een beetje mank, maar ook dat was snel weg).

Ik denk dat ik persoonlijk als het goed uit ziet niet naar een da gaat, verbinden kan ik immers zelf wel.

Dikke kus voor Ziggy  :-*
Door Anthraciet
#1101199
Hier is dat ook een keer gebeurd bij mijn oudste, net aan de zijkant van het grote kussen een flinke snee.
De dierenarts deed daar ook niets aan, dat was niet te hechten zei hij, omdat er bij het lopen elke keer teveel druk op komt te staan.
We moesten het in de gaten houden en zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat hij er obsessief aan ging likken. Het duurde wel een hele tijd, maar het is inderdaad uit zichzelf genezen. 8)
Door Deesje
#1101200
ik zou persoonlijk geen sok eromheendoen.. als ze er zelf bij kunnen houden ze het heel goed schoon... tussendoor zelf met soda ofzo af en toe aan de slag..

hier hebben we ook een keer een gat in het kussentje gehad.. zelfde grote kussentje, bloedde als een gek maar met wat druk erop was het uiteindelijk wel gestopt.. later nog weer heel even open gegaan maar verder prachtig genezen, zelf erbij gelaten en af en toe betadine gebruikt..
Door zurca
#1101233
Sok zit er om omdat ze anders constant ligt te likken.
Op zich mag ze het best zelf schoon houden maar dan wel binnen het normale....
Dus ik zal haar af en toe zelf haar gang laten gaan en als het te gek word...sok aan ;)
Nee idd. niet te veel weken. Zal het even aankijken maar ik dacht zelf aan 1 maal daags.

De wondspray bevat 70% alcohol ( :-X), betadine zou dat wat minder pijnlijk zijn?
Door conleeuw
#1101252
zurca schreef: Nou....ze is onder de douche geweest.

Het zit dus bij het achterste, grote kussen. Precies aan de zijkant aan de aanhechting van het kussentje. Het kussentje zelf is dus niet kapot. Het staat wel open.
Ik heb gespoeld en er weer flink wondspray opgedaan. Een sok erom...

Het zit op zo'n plaats dat het met lopen net de grond niet raakt, ik denk dat ze daarom ook niet mank loopt.
Ik kijk het even aan, hechten op die plaats lijkt me niet handig en ik hou het liever open. Ze heeft door het zand en over bosgrond gelopen dus de kans op vuil is groot.
Ik denk dat ik idd. vanaf morgen wel ga weken in een "sopje".
nee, zoals jij het omschrijf lijk het mij niet noodzakelijk, alleen als een van de teen kussentje door midden is gesneden waardoor ze hun vorm veranderen krijg je herhaaldelijke schaafwonden als ze rennen, nee hoor, ik had ook niet gegaan met zo'n blessure, lekker schoon spoelen en klaar is klara, als ze de sok er om laat zitten nog mooier ;)
Door zurca
#1101275
Oke...bedankt iedereen...

Elke keer als hier een dier iets heeft schrik ik me rot ::) :-[
En dan nu zo'n naar uitziende wond..bah...
Maargoed, als ik dan even simpel nadenk; hechten lijkt me qua plaats en vuil niet handig...
Even goed in de gaten houden en schoon houden.
Sok blijft tot nu toe goed zitten, ze ligt gewoon lekker te slapen.
Straks met uitlaten doe ik er even een zakje om zodat de sok niet nat word.
En dan morgen kijken we wel weer...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door