Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#109700
die zijn:

- hoe malen jullie pompoenpitten? Ik heb een geen elektrische koffiemolen, dan zal het wel gaan, en een klein handje lukt niet goed in de keukenmachine. Met de handkoffiemolen blijven ze steken. Met de vijzel is het een heel gedoe. Ik doe nu eerst zo goed mogelijk fijnmaken in de vijzel en dan in de handkoffiemolen maar echt handig is het niet. Of ik zou gelijk een heel zakje in de keukenmachine moeten malen of zo, maar beter lijkt me dit per keer te doen.

- prikken jullie visoliecapsules door en spuiten jullie die leeg en doen jullie dan het omhulsel erbij, zoals ik? Maar als ik er met een punaise in prik en er dan in knijp, spuit de kostbare inhoud niet zelden in de verkeerde richting en verdwijnt (een deel van) de olie in het niets. Zou ik de capsule ook in zijn geheel kunnen geven?
Door Lizzy
#109701
Anna Penta schreef: die zijn:

- hoe malen jullie pompoenpitten? Ik heb een geen elektrische koffiemolen, dan zal het wel gaan, en een klein handje lukt niet goed in de keukenmachine. Met de handkoffiemolen blijven ze steken. Met de vijzel is het een heel gedoe. Ik doe nu eerst zo goed mogelijk fijnmaken in de vijzel en dan in de handkoffiemolen maar echt handig is het niet. Of ik zou gelijk een heel zakje in de keukenmachine moeten malen of zo, maar beter lijkt me dit per keer te doen.
In een electrische koffiemolen van Krups. Maar in de Champion Juicer gaat het ook goed.
- prikken jullie visoliecapsules door en spuiten jullie die leeg en doen jullie dan het omhulsel erbij, zoals ik? Maar als ik er met een punaise in prik en er dan in knijp, spuit de kostbare inhoud niet zelden in de verkeerde richting en verdwijnt (een deel van) de olie in het niets. Zou ik de capsule ook in zijn geheel kunnen geven?
Ik prik ze nooit door.... Een van mijn honden heeft wel de irritante neiging om alles op te eten, behalve de capsule. Die proppen we dan later in haar bek.
Door Marion
#109987
Ik doe al mijn noten (waaronder dus ook pompoenpitten) in de keukenmachine en maak er een mix van. Maar ze zijn dus niet "poeder"-fijn. Moet dat eigenlijk wel dan ??? Ze zijn gewoon grof gemalen zeg maar.

Verder prik ik de capsules lek met een speld en spuit het dan over zijn eten. Ik heb nog nooit problemen gehad dat het de verkeerde kant uit spuit. Ik prik 1 klein gaatje en dan is het gewoon een kwestie van even goed mikken. Het omhulsel geef ik niet.
Zodra ze op zijn ga ik trouwens visolie uit een fles geven (met pompje).
Door Anna Penta
#109999
Marion schreef: Ik doe al mijn noten (waaronder dus ook pompoenpitten) in de keukenmachine en maak er een mix van. Maar ze zijn dus niet "poeder"-fijn. Moet dat eigenlijk wel dan ??? Ze zijn gewoon grof gemalen zeg maar.

Verder prik ik de capsules lek met een speld en spuit het dan over zijn eten. Ik heb nog nooit problemen gehad dat het de verkeerde kant uit spuit. Ik prik 1 klein gaatje en dan is het gewoon een kwestie van even goed mikken. Het omhulsel geef ik niet.
Zodra ze op zijn ga ik trouwens visolie uit een fles geven (met pompje).
Ik denk dat noten wel heel fijn moeten, maar het lijkt mij dat als de stukjes niet worden verteerd, je ze in de ontlasting moet tegenkomen. Ik doe veel moeite om de pompoenpitten heel fijn te malen.

De reden dat ik de lege capsules ook geef is dat er altijd nog wel wat in blijft zitten. Ik zou ook graag overgaan op een flesje visolie maar bij mijn weten zit daar geen borage- of teunisbloemolie in. En dat hebben mijn hondjes nodig in verband met het kluiven op de pootjes.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#110013
Anna, waarom neem je geen contact op met Paul Barte? Hij kan je dacht ik wel aan Borageolie helpen. En die olie zit in een flesje.
Door Anna Penta
#110079
Nitus schreef: Anna, waarom neem je geen contact op met Paul Barte? Hij kan je dacht ik wel aan Borageolie helpen. En die olie zit in een flesje.
Ja ik dacht daar ook net aan, dat ik ook visolie en borageolie afzonderlijk kan geven. Maar ik heb net een heel potje Etos visoliecapsules met borageolie gekocht, ga die eerst opmaken. En dat ga ik liever over op olie uit pompflesjes.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op zo 13 jun 2004, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anna Penta
#110084
Lizzy schreef: Wat is de noodzaak van het stuk maken/lek prikken van de capsule?
Tja, eigenlijk is die er denk ik niet... ik herinner me dat ik hier ooit een discussie had gelezen over hoe die capsules worden leggeprikt (met naald, punaise etc.) en toen dacht ik dat dat misschien zo hoorde. Er was in elk geval niemand die de capsules zo gaf. Verder moet ik hem bij Poncho wel lekprikken want die laat hem anders liggen en om hem in haar bek te stoppen vind ik een minder vriendelijke methode dan lekprikken want zij is een hondje dat er een hekel aan heeft iets opgedrongen te krijgen. Maar de andere twee zullen de capsule zo ook wel eten ja, dus ga ik dat eens proberen.
Door Jolly
#110147
Anna Penta schreef:

Tja, eigenlijk is die er denk ik niet... ik herinner me dat ik hier ooit een discussie had gelezen over hoe die capsules worden leggeprikt (met naald, punaise etc.) en toen dacht ik dat dat misschien zo hoorde. Er was in elk geval niemand die de capsules zo gaf. Verder moet ik hem bij Poncho wel lekprikken want die laat hem anders liggen en om hem in haar bek te stoppen vind ik een minder vriendelijke methode dan lekprikken want zij is een hondje dat er een hekel aan heeft iets opgedrongen te krijgen. Maar de andere twee zullen de capsule zo ook wel eten ja, dus ga ik dat eens proberen.
ja wel hoor, ikke, heb in het begin de visolie capsules wel geknipt, mar dat gaf zo'n rotzooi en omdat Chasey ene makkelijk hond is wat betreft pillen enzo slikken( of misschien ben ik gewoon een No nonsens persoon) gaf ik het dus gewoon zo, hup erin en slik weg dat ding en dan eten.
Door Carlijn
#110262
Anna Penta schreef: die zijn:


- prikken jullie visoliecapsules door en spuiten jullie die leeg en doen jullie dan het omhulsel erbij, zoals ik? Maar als ik er met een punaise in prik en er dan in knijp, spuit de kostbare inhoud niet zelden in de verkeerde richting en verdwijnt (een deel van) de olie in het niets. Zou ik de capsule ook in zijn geheel kunnen geven?
Hier word er ook keurig om de capsule heen gegeten, dus tegenwoordig prop ik hem in het voer wat ik klaarzet voor de volgende maaltijd.
Als het voer dan eenmaal op kamertemperatuur is en in de bak gaat, is de capsule geweekt en kan je hem zo pletten met een lepel/vork. Het omhulsel wordt hier daarna gewoon opgegeten.
Door Lupa
#110285
ik geef de capsules hier gewoon zo, als een snoep.
het leeg prikken is voor honden die het niet willen
Door ine
#110290
Ik zit me te bedenken, dat deze capsules voor mensen zijn gemaakt en dat de capsules vermoedelijk pas in de darm hun werk zullen doen? Toch?
Als dat zo is, vraag ik me af, of die capsules bij de hond wel op tijd open zijn om hun werk te doen!
Was dat niet de reden, om hem open te knippen of lek te prikken?
Door 202spots
#110670
Anna Penta schreef: die zijn:
- hoe malen jullie pompoenpitten? Ik heb een geen elektrische koffiemolen, dan zal het wel gaan, en een klein handje lukt niet goed in de keukenmachine. Met de handkoffiemolen blijven ze steken. Met de vijzel is het een heel gedoe. Ik doe nu eerst zo goed mogelijk fijnmaken in de vijzel en dan in de handkoffiemolen maar echt handig is het niet. Of ik zou gelijk een heel zakje in de keukenmachine moeten malen of zo, maar beter lijkt me dit per keer te doen.
- prikken jullie visoliecapsules door en spuiten jullie die leeg en doen jullie dan het omhulsel erbij, zoals ik? Maar als ik er met een punaise in prik en er dan in knijp, spuit de kostbare inhoud niet zelden in de verkeerde richting en verdwijnt (een deel van) de olie in het niets. Zou ik de capsule ook in zijn geheel kunnen geven?
Anna,koop de goedkoopste elect.molentje wat je kan vinden! Het is ideaal om alle soorten noten te malen,ik maal niet alleen de pompoenpitten,maar ook de zonnebloem pitten,flaxseed,amandelen, sesamzaadjes,eierenschillen en alles wat fijngemalen moet.

De capsules houd ik ONDER het voer in de bak en prik er met 'n vork in,dan knijp ik nog steeds ONDER het voer
de capsule leeg en laat de lege capsule ook in 't voer zitten.
De capsule is gelantine,dus nog voedzaam?:D
Wanneer je hond de hele capsule uit zichzelf naar binnen werkt dan is dat ook goed hoor,eenmaal binnen duurd het maar heel kort voordat de capsule is gesmolten.
De reden waarom we meestal de capsule leeg prikken is alleen maar omdat de meeste honden het anders in de bak laten liggen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door