Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1099630
met pumba gaat het hartstikke goed lijkt t.. maar ergens voel ik toch twijfel bij mezelf..
ik dacht een tijdje terug dat ze een beetje een dik buikie had.. koekje en ik dachten al aan wormpjes enzo..
maar bij nader inzien is het niet haar buik maar haar borstkast..
verder doet ze het heel goed..
is weer wat aangekomen de laatste dagen..
eet goed, is vrolijk.. niet kotsen enzo..
maar die borstkast is echt een stuk dikker..
volgens mij had ze dat normaal niet..
tis er een van jeroen.. en hij kan het zich ook niet herinneren dat het zo breed was.. ze was altijd een smal poesje..
maatje kruising abbessijn..

nu twijfel ik..
moet ik er naar laten kijken door de d.a?
ook al doet ze het verder goed..
of zal ik het even aankijken??
ze krijgt wel weer een lekker bol koppie.. zit goed in dr vacht.. verhaard minder dan de afgelopen weken..
dus misschien wordt ze wel ineens gewoon een dikke poes..
maar haar flankjes zijn nog wel een beetje ingevallen..

pft.. ik weet t niet.. ik vind t gewoon moeilijk..
ik wil niet zomaar naar de d.a rennen..
pumba is niet verzekerd.. en de komende maanden zijn alle kosten natuurlijk al hoog..
kerst, sint, mijn verjaardag, sano's verjaardag.. allebei mijn ouders jarig..
en alle rekeningen die ineens op de mat vallen..
ik wil niet zeuren.. (ik weet t.. doe ik altijd wel) maar als het even niet hoeft.. wil ik toch oppassen met kosten voor de d.a.

wat denken jullie dat het zou kunnen zijn?
ik denk.. als het iets is.. zou ik als eerste aan een tumor denken ofzo..
pumba is een jaar of 12/13..
en als t een tumor is.. kunnen we er niks meer aan doen..
maar omdat ze het zo goed doet.. lijkt me dat ook erg sterk..

sjucht..  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#1099648
ow, ik heb eigenlijk ook al via pb antwoord gegeven, maar nog maar een keer dan.

als zoiets bij mijn katten zou zijn, zou ik aan FIP denken.
bij vrij jonge katten lees ik dat het vaker voorkomt, en ik heb een keer een artikel gelezen dat het ook een groter risico is bij bejaarden. FIP geeft op een gegeven moment algehele malaise en misschien ook wel koorts en bij een punctie geel dradentrekkend vocht (en eindigt altijd met de dood).
lijkt me dat dat vocht ademhalingsklachten kan geven. ik zou even opletten of ze goed en normaal ademt en normaal actief is.

maar misschien is het gewoon vet oid. of spier.
zelfs sien is breder (gespierder) geworden toen ik op vers overstapte, en die was toen al uitgegroeid.

dat er goed wordt gegeten en niet gekotst en vrolijk enzo en mooie vacht en bolle kop zijn wel goede tekenen.
ik denk dat je een tumor (die dingen zijn meestal erg intern) niet op die manier zult opmerken. ik zou er iig niet vanuit gaan dat het zoiets is.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1099653
FIP zou ook nog kunnen ja..
maar is ook iets waar niks aan te doen is..
en haar ademhaling is ook ok..
misschien wordt ze idd beter door de barf..
maar ergens vind ik dat haar dikte op de verkeerde plek zit..  :-[
maar door de rest van haar doen en laten ga ik dus vreselijk twijfelen..
langzaam aan denk ik toch meer dat ik wel even heen moet gaan..

eerst even de reacties hier nog maar verder afwachten..

thanks.. :)  :-*
Gebruikersavatar
Door koekje
#1099662
als haar gedrag verder goed is, en je daarvan geen tekenen van ziekte ziet, zou ik er niet mee naar de DA gaan. denk ik.

is het FIP, dan haalt ze de kerst niet. en als het FIP is (kan je alleen zeker weten met een autopsie, dus een vermoeden van FIP) dan zou ik wel geld uitgeven om haar in te laten slapen als het niet meer leuk voor haar is. ik heb nogal wat enge verhalen gelezen over een natuurlijke dood laten gaan aan de FIP; stikkende katten enzo.
ik denk dat je een mogelijk vermoeden van FIP wel met een week zult merken. ze zal zich dan echt zieker gaan voelen enzo.

een interne tumor is meestal ook niet goed te behandelen, en het middel is vaak erger dan de kwaal, zeker bij katten die al op leeftijd zijn. een externe tumor op een pootje of staart of oor is vaak makkelijk te behandelen met een amputatie, maar das hier niet aan de orde.

misschien kan je eens goed aan haar voelen.
zit er een vetlaag, of spieren (dat voelt anders dan vet; minder log en steviger), hoe is haar ademhaling dan (kan je voelen) en hoe kopt haar hartje (kan je ook voelen)?
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1099672
ik zal kijken of ik morgen een goede foto kan maken..
maar t is wel lastig.. want het is een bange poes..
en je kunt het alleen goed zien als je van bovenaf een foto maakt..
ik kan het nog t best omschrijven alsof ze drachtig zou zijn..  :-X
brede bobbel halverwege haar lichaam..
tot net aan het einde van haar ribbetjes zeg maar..
en een holle rug.. dus echt een hangbuik.. maar dan niet achterin.. maar echt halverwege..


sja.. koekje.. wat jij ook zegt.. beide opties zijn niet zo geweldig..
maar dat ze breder is dan dat eigenlijk normaal is.. dat heeft ze nu al een paar weken..
dat t me echt opvalt bedoel ik..
mocht het FIP zijn.. laat ik haar echt niet zomaar stikken hoor..
ik hou haar met arendsogen in de gaten..

ik heb de afgelopen week haar ademhaling ook in de gaten zitten houden..
vaak zie je dat katten die een beetje benauwd zijn.. op een rare manier gaan ademen..
maar dat is bij haar niet zo..
en haar buikje is soepel.. ik mag erin duwen en knijpen..
ook haar borstkastje en het deel wat echt dikker is.. mag ik op duwen en stevig aaien enzo..
ik voel zo niks vreemds.. en ze reageert blij.. "aai me! aai me!" 

toch maar aankijken dan..  :-X
Door maddoc
#1099683
Ik denk niet dat je jezelf er nu van moet gaan overtuigen dat het FIP is,
Dan kun je uiteindelijk een hele dikke buik zien, maar dan functioneert die kat echt niet goed meer, hoor, dan heb je echt een klinisch zieke kat.
En als je aan dat soort dingen gaat denken misschien haar toch maar even laten beoordelen door een dierenarts, dan weet je iig of er echt iets
afwijkends is en of je je zorgen moet gaan maken of niet.
In eerste instantie ben je dan alleen een consult kwijt, worden er dan evt onderzoeken of
behandelingen voorgesteld dan kun je dan aangeven of je dat wel of niet wil; mocht je een eigengereide d'arts hebben dan duidelijk bij het maken vd afspraak  aangeven dat je eerst alleen een consult ter beoordeling/ inventarisatie wilt en aan de hand daarvan verder wilt beslissen.
Door Too
#1099686
Als je je echt zorgen maakt, met haviksogen gaat zitten kijken zou ik Maddoc's advies volgen... t blijft een lastig punt wanner ga je ondezoeken. Succes en wijsheid!
Door cylke
#1099821
FIP is vreselijk, wij hebben er ons Deesje aan verloren  :'(

Hij at niet meer, dronk niet meer, verstopte zich, had een enorme buik...gelukkig hebben we hem kunnen laten inslapen voordat hij echt pijn leed!

Ik zou toch naar de da gaan hoor  :-\

Succes ermee!!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1099905
ik ga er niet vanuit dat het FIP is hoor..
ik zoek alleen naar mogelijkheden van het waarom van zon bredere borstkast..
en of het zin heeft om ermee naar de d.a. te gaan..

ik ben zelf heel goed in staat om te zien of een kat het wel of niet goed doet..
en pumba doet het dus in principe goed..
ze groeit.. wordt gewoon verder ook dikker dan de afgelopen weken..
krijgt een bol koppie.. verhaard minder de laatste tijd..
is vrolijk, eet goed.. ontlasting en plas is goed..
drinkt niet meer dan normaal.. miauwt normaal.. komt knuffelen.. slaapt rustig..
kortom.. in principe gewoon een gezonde kat..
op die bredere borstkast na..

ik heb toch besloten om haar gewoon goed in de gaten te houden..
mocht het toch FIP zijn.. of een tumor oid.. dan kan er niks aan gedaan worden behalve zorgen dat ze geen lijdensweg hoeft door te maken..

en naar een d.a gaan zonder dat er meer dan een consult bij berekend wordt is onmogelijk..
een d.a stelt geen diagnose zonder foto's of bloedafname e.d.  :-\
ik kan hooguit even bellen om te vragen wat het nog meer zou kunnen zijn..
Door maddoc
#1099932
je kunt heel goed naar de dierenarts gaan op de manier zoals ik eerder zei, en hem/haar vragen of hetgeen wat je denkt te zien of dat afwijkend is ja of nee,
zo ja, ja dan zal er verder onderzoek gedaan moeten worden en dat kost meer geld, maar puur op consult gaan is heel goed mogelijk.
Door Borke
#1102429
Helaas ben ik in het verleden 2 katten veroren aan FIP en beiden heb ik in laten slapen. De een had de klassieke dikke buik, de ander echter helemaal niet, die had wel ingevallen flanken.
FIP (wat je verigens ook in droge vorm hebt, dus een dikke buik hoeft helemaal niet) is een afschuwelijke ziekte waarbij de kat flink moet lijden en die je dus dan graag tijdig wilt laten inslapen.
Katten laten slecht zien dat ze pijn hebben.

Voor mij zou het geen keuze zijn, ik zou naar de DA gaan en dan op andere dingen bezuinigen.
Kan Jeroen er niet aan bijdragen, het was immers zijn kat?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1102468
ik heb zelf geen ervaring met FIP, maar is het daarbij niet zo dat je toch wel ziekteverschijnselen kan zien? dat ze niet lekker in hun vel zitten enzo. lijkt hier niet het geval.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1102542
nou..
ik begin nu een heel klein beetje te twijfelen over haar ademhaling..
dus maar een afspraak gemaakt voor haar om half 5..
en wat denk je?
glipt ze tussen mijn voeten door naar buiten..  :rant:
nah... ik hoop dat ze op tijd terug is..
maar ik denk dat ik t kan schudden..  :-[
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door