Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marjet
#1099597
Volgende week wordt een grote vriezer (305 liter  :D ) bezorgd. Daarvan een verwaarloosbaar aandeel voor de baasjes, de rest moet gevuld worden met barf voor Luna. Ze eet nu al een paar dagen carnibest en heeft al een paar kippennekken verorberd om te proberen (lekker geluidje dat gekraak als ze 'em doorkauwt). Dat ging allemaal prima dus nu is het tijd voor het echte werk.

Hieronder het menu dat ik in elkaar heb gezet. Ik sta open voor alle op- en aanmerkingen!

Luna, zw. witte herderteef 6 maanden. Gewicht 23 kg, 4 % = 6440 g per week; 920 g per dag.

Maandag
540 g eendenrug
320 g orgaan (rundlever, -nier, -hart)
160 g groente

Dinsdag
540 g kippennek
210 g kopvlees rund
160 groente
ei

Woensdag
540 g konijnvoorbenen
320 g pens (rund)

Donderdag
540 g kiprug of kipkarkas
220 g wild afsnijsel (haas/hert/struis/kangoeroe)
160 g groente

Vrijdag
540 g parelhoenkarkas
320 g orgaan (rundlever, -nier, -hart)
120 g groente

Zaterdag
540 g kwartel (heel)
260 g paardenvlees
160 g groente
ei

Zondag
300 g lamsvlees
300 g sardien
200 g groente

Nog een paar opmerkingen/vragen.
Ik heb geen rekening gehouden met tafelrestjes.  Wij hebben eigenlijk nooit wat over en ik ben ook niet zo voor gekookt en gekruid.

De dagbehoefte ga ik voorlopig over 3 maaltijden verdelen. Is er dan nog een voorkeur qua opdeling en volgorde (bijv. steeds vanalles wat, of juist een maaltijd met alleen vleesbot en bijv. een spiervleesmaaltijd) of is dat net hoe het het gemakkelijkste uitkomt? Is vleesbot eigenlijk zwaarder verteerbaar dan spiervlees?

Groente; wil ik eigenlijk elke dag wat maken van wat ik in de koelkast heb liggen en/of wat wij zelf eten. Dan kan het dus een mixje van steeds 2 of 3 verschillende groenten worden (door de week gevarieerd), is dat afdoende afwisseling?

Orgaan; Is het belangrijk hier vaak verschillende diersoorten voor te gebruiken. Is 320 g lever per week te veel? Wordt hart wel tot de organen gerekend, het is toch eigenlijk een grote spier?

Vis; Ik heb in mijn berekening sardien tot spiervlees gerekend. Klopt dit? Ik wil dit zo mogelijk ook wat gaan varieren met bijv. forel of makreel, en op den duur zalmkop (maar dan is het denk ik meer bot).

Vleesbot; de vleesbottypen die ik heb genomen, geen idee of dit half vlees half bot is. En is alle vleesbot die ik koos geschikt voor een beginnende jonge barfhond?

Ik zie nu ineens dat ik wel 11 verschillende diersoorten heb (het leek allemaal zo lekker  ;)). Is dat wellicht toch wat teveel voor een beginnertje? Op zich heeft ze niet echt een gevoelig spijsverteringskanaal lijkt het.

Okee, dit dus mijn menu en een hele hoop vragen. Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Laatst gewijzigd door Marjet op za 22 nov 2008, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1099638
Er zijn een heleboel mensen beter in de cijfers dan ik maar als ik naar je orgaan kijk zit je op 10% hart,lever,nier en 5% pens volgens mij helemaal goed, Hart wordt ondanks dat t een spier is tot orgaan gerekend [alles binnen t karkas is orgaan]

Je hebt een geweldige variatie aan beesten maar :kwartels zijn erg lekker maar ook heel klein [150-180gr/stuk] en daardoor een behoorlijk kostbaar hapje, konijn,eend, kip zijn veel voordeliger en halen je botpercentage ook wat omhoog.
Qua eetbaarheid van de botten... t is allemaal makkelijk bot [ik voer t allemaal aan de katten, duzzzz zo'n grote hond moet t kunnen, als ze nog aan t wisselen is kan t zijn dat ze er even wat mee staat te hannessen]

Dit waren mijn 2 centjes , de profi's komen ook nog wel langs.

Succes!


TSSSSS blijkbaar heb ik m'n ogen niet open, de profi's hebben allang met je meegekeken/gedacht DOMDOMDOM
Laatst gewijzigd door Too op vr 21 nov 2008, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dinnee
#1099881
Heel netjes menu hoor! Je zou er meteen mee kunnen beginnen. :)

Ik maak zelf altijd verschillende zakjes. Zakjes met bot, met spiervlees, met orgaanvlees en met groente. Zo hoef ik iedere dag maar 4 zakjes uit de vriezer te pakken. Het vlees van die hele week gaat in een mini vriezertje in de keuken, de grote vriezer staat in de berging en daar ligt voor 2 maanden vlees in.

De ene keer geef ik 4 maaltijden op een dag, dan weer 3 of 2, net hoe het uit komt. Dit doe ik heel afwisselend om er voor de zorgen dat mijn pup van te voren geen maagzuur aan gaat maken (omdat hij weet dat het bijna etenstijd is) en dus zo geen ritme op bouwt. Mijn pup is net een maandje jonger als de joune, dus je kan rustig 2 of 3 keer voeren per dag. Ik heb ook gemerkt dat hij absoluut niet om eten bedelt als ik gevarieerd voer, omdat hij gewoon niet weet of er iets komen gaat. Erg makkelijk!

En kwarteltjes zijn heel leuk als klein beloningshapje, of als hij een dag eens wat minder moet eten (omdat hij de dag erna een groot stuk pens of zo krijgt), maar het zet niet echt zoden aan de dijk. Daarvoor zou ik eerder iets van geit, lam, konijn of iets anders kiezen dat je nog niet voert. En kwarteltjes zijn meestal inderdaad wel prijzig... (Maar die van mij is er dol op!! :D)
Door Marjet
#1100384
[quote="Too"]
Dit waren mijn 2 centjes , de profi's komen ook nog wel langs.

TSSSSS blijkbaar heb ik m'n ogen niet open, de profi's hebben allang met je meegekeken/gedacht DOMDOMDOM
[/quote]

?? ik had nog geen andere reacties gehad dan de jouwe en later van dinnee (waarvoor dank allebei!). Bedoel jij niet het menu van een andere Luna (het ritselt van de Luna's op dit moment lijkt het) dat een paar dagen geleden op BP is gezet?
Hoop stiekum op nog een paar reacties (vind het nog steeds wel spannend), maar anders ga ik ervan uit dat het wel okee is. Had ook wel een hele hoop vragen in 1 bericht gezet...
Heb er zin in.  :dog:
Laatst gewijzigd door Marjet op za 22 nov 2008, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#1100445
[quote="Marjet"]
?? ik had nog geen andere reacties gehad dan de jouwe en later van dinnee (waarvoor dank allebei!). Bedoel jij niet het menu van een andere Luna (het ritselt van de Luna's op dit moment lijkt het) dat een paar dagen geleden op BP is gezet?
Hoop stiekum op nog een paar reacties (vind het nog steeds wel spannend), maar anders ga ik ervan uit dat het wel okee is. Had ook wel een hele hoop vragen in 1 bericht gezet...
Heb er zin in.  :dog:
Laatst gewijzigd door millyckk op di 14 jul 2009, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1100541
Marjet schreef: Volgende week wordt een grote vriezer (305 liter  :D ) bezorgd. Daarvan een verwaarloosbaar aandeel voor de baasjes, de rest moet gevuld worden met barf voor Luna. Ze eet nu al een paar dagen carnibest en heeft al een paar kippennekken verorberd om te proberen (lekker geluidje dat gekraak als ze 'em doorkauwt). Dat ging allemaal prima dus nu is het tijd voor het echte werk.

Hieronder het menu dat ik in elkaar heb gezet. Ik sta open voor alle op- en aanmerkingen!

Luna, zw. witte herderteef 6 maanden. Gewicht 23 kg, 4 % = 6440 g per week; 920 g per dag.

Maandag
540 g eendenrug
320 g orgaan (rundlever, -nier, -hart)
160 g groente

Dinsdag
540 g kippennek
210 g kopvlees rund
160 groente
ei

Woensdag
540 g konijnvoorbenen
320 g pens (rund)

Donderdag
540 g kiprug of kipkarkas
220 g wild afsnijsel (haas/hert/struis/kangoeroe)
160 g groente

Vrijdag
540 g parelhoenkarkas
320 g orgaan (rundlever, -nier, -hart)
120 g groente

Zaterdag
540 g kwartel (heel)
260 g paardenvlees
160 g groente
ei

Zondag
300 g lamsvlees
300 g sardien
200 g groente
Ik tel wel stuk of 11 diersoorten, dus dat is superdeluxe!
Qua percentages kom ik grofweg op:
50% vleesbot, 15% orgaanvlees, 15% groente, 19% spiervlees. Dat is ook prima.
Nog een paar opmerkingen/vragen.
Ik heb geen rekening gehouden met tafelrestjes.  Wij hebben eigenlijk nooit wat over en ik ben ook niet zo voor gekookt en gekruid.
Ik voer mijn honden ook nooit tafelrestjes. Dat is ook niet nodig. Mocht je wel een keer iets geschikts over hebben, kun je het zondermeer in de bak gooien.
De dagbehoefte ga ik voorlopig over 3 maaltijden verdelen. Is er dan nog een voorkeur qua opdeling en volgorde (bijv. steeds vanalles wat, of juist een maaltijd met alleen vleesbot en bijv. een spiervleesmaaltijd) of is dat net hoe het het gemakkelijkste uitkomt? Is vleesbot eigenlijk zwaarder verteerbaar dan spiervlees?
Ik zou net hoe het uit komt voeren. Je kunt jouw vleesbotten prima zo voeren, zonder iets anders erbij. Want jij voert vooral zachte vleesbotten van kleine dieren. Dat verteerd vrijwel net zo makkelijk als spiervlees.
Groente; wil ik eigenlijk elke dag wat maken van wat ik in de koelkast heb liggen en/of wat wij zelf eten. Dan kan het dus een mixje van steeds 2 of 3 verschillende groenten worden (door de week gevarieerd), is dat afdoende afwisseling?
Dat is uitstekend!
Orgaan; Is het belangrijk hier vaak verschillende diersoorten voor te gebruiken. Is 320 g lever per week te veel? Wordt hart wel tot de organen gerekend, het is toch eigenlijk een grote spier?
Wanneer je 320 lever voert, voer je 5% lever op het totaal. Dat mag wel maar het is rijkelijk veel. Mogelijk krijgt je hond er ook wat dunne ontlasting van. Ik voer zelf zo'n 3% lever aan mijn honden. Dat vind ik wel genoeg. Voor jou zou dat (3%) op zo'n 200 gram lever per week neer komen.

Hart is een spier maar is ook een orgaan. Wanneer je naar de analyse van hart kijkt, komt het totaal niet overeen met 'gewoon' spiervlees (mijn definitie van spiervlees, in de vleeswereld waar we in zitten, is dat spiervlees het vlees is dat voor beweging van het skelet heeft gezorgd). Zou je dus nu heel veel hart gaan voeren, omdat je het rekent als spiervlees, raakt je menu uit balans. Hart bevat bijvoorbeeld aanzienlijk meer natrium dan gewoon spiervlees.
Vis; Ik heb in mijn berekening sardien tot spiervlees gerekend. Klopt dit? Ik wil dit zo mogelijk ook wat gaan varieren met bijv. forel of makreel, en op den duur zalmkop (maar dan is het denk ik meer bot).
Dat is prima. Een hele sardien of makreel of forel mag je tot spiervlees rekenen. Ik doe dat ook. Of ik tel ze niet mee (omdat het ook orgaan en graat bevat en dus compleet is). Ik reken zalmkop tot vleesbot, inderdaad omdat dat vrij veel graat bevat.
Vleesbot; de vleesbottypen die ik heb genomen, geen idee of dit half vlees half bot is. En is alle vleesbot die ik koos geschikt voor een beginnende jonge barfhond?
Ik denk dat jouw vleesbotten zo ongeveer wel 50% vlees en 50% bot bevatten hoor. Hele kwartel bevat natuurlijk iets meer vlees dan bot. Maar dat is niet erg, omdat je voor een veilig totaal percentage aan vleesbot hebt gekozen. Gemiddeld zul je met dit vleesbot aanbod aan ongeveer 20% a 25% kaal bot komen en dat is prima. Ik vind de vleesbotten zeer geschikt voor de jonge barfhond!
Ik zie nu ineens dat ik wel 11 verschillende diersoorten heb (het leek allemaal zo lekker  ;)). Is dat wellicht toch wat teveel voor een beginnertje? Op zich heeft ze niet echt een gevoelig spijsverteringskanaal lijkt het.
Nee hoor, niet teveel, zeker niet als ze geen gevoelige spijsvertering heeft! Het ziet er echt klasse uit!
Door Marjet
#1101230
[quote="Too"]
kwartels zijn erg lekker maar ook heel klein [150-180gr/stuk] en daardoor een behoorlijk kostbaar hapje,
[/quote]

Op de lijst bij Herby staat bij kwartels 'Heel kwartel (met kop, zonder veren)' 1,50 per kilo. Dat is toch niet zo duur? Of kijk ik verkeerd, of is het geen kiloprijs die daar staat? En geldt dat dan voor meer dingen?

En Lizzy, bedankt voor je uitgebreide reactie weer!
#1101248
bij herby kosten ze 1,50 per stuk. Ik had ze de laatste keer ook besteld en had ze ook wel iets groter verwacht! haha Maar vond ze wel heel schattig ;D Maar ik geef het gewoon als tussendoor, want inderdaad in een menu voor zo'n grote hond wordt het al snel een duure maaltijd dan!
Verder zijn de meeste dingen bij herby per kilo
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door