Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door maddoc
#1099576
De oude is een tijdje terug doorgebrand en heb toch echt wel een nieuwe nodig, maar welke?
Ik wil er een met uitgebreide mogelijkheden, zodat de keukenmachine niet meer nodig is, zo kwam ik op de
Braun MR 6550 M FP: deze heeft een hakmolen, een mengbeker met blenderfunctie en rasp-/snijschijven en garde

Iemand ervaring met deze?

Maar daarna kwam ik bij een kookwinkelsite de Bamix staafmixers tegen, Bamix schijnt al in 1954 de eerste staafmixer op de markt gezet te hebben, deze zijn duurder maar heeft losse, verwisselbare mesjes voor de staafmixervoet (dus ook goed schoon te maken) en apart aan te schaffen set van hakmolen en rasp-/snijschijven.

Iemand ervaring met deze?

Of zijn er andere die aangeraden worden?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1099578
ik heb een staafmixer die bij de rest van de mixer hoort. een losse staaf dus. maar ik maak daar geen groentemix mee (wel een keer kippenlevers gepureerd).

voor staafmixers zou ik ook gaan voor een braun of bamix. kijk even welke het beste bij je budget en functies passen.
Door flin
#1099586
wat waren je plannen ermee?

hier idd een Bruin gehad, die dreef met z'n staafmiks-mesjes de hakselaar weer aan,,,
de mikser liep hier vast omdat in 't huis water kon komen (en andere ongerechtigheden) (lekker hygiënisch...) en eigenlijk vast roestte/plakte
 daarna een enkele staafmikser gekocht (ook van Bruin) en die paste gewoon op de oude assecoires

 op zich, voor relatief weinig geld een fijn apparraat
Door maddoc
#1099591
@Koekje; ik snap 'm niet helemaal, een losse staaf die bij de rest vd mixer hoort? bedoel je een staafmixer zonder accesoires? of is er nog iets anders?

Wat ik ook nog vergeten was de Braun is 600wt en de Bamix staafmixers zijn 150-200Wt maar wel met 5jr motorgarantie,
normaal is het toch zo dat hoe meer wattage hoe krachtiger?
Dus als de Bamixen zo goed zijn hoe kan dat dan met zo weinig Watt?

De Braun zit rond de E100, vind ik eigenlijk wel genoeg, de Bamix met losse hulpstukken gaat snel naar E200-E250 als je de profi staafmixer wilt,
die losse verwisselbare mesjes lijken me erg handig wel.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1099593
ik heb een handmixer, zo'n ding wat je vasthoudt en 2 gardes of 2 kneedhaken inkunnen. aan de achterkant van dat ding dat je vasthoudt, zit een klepje. onder het klepje past de staaf in.

normaal is een losse staafmixer aan 1 stuk (kan de staaf niet los) en het motorgedeelte om vast te houden is kleiner.
Door maddoc
#1099602
[quote="flin"]
wat waren je plannen ermee?

quote]


Voor mezelf bij het koken gebruiken

en voor de beesten om groente te pureren

en vandaag heb ik in de keukenmachine (onding!) vlees fijngehakseld; de kip ging heel snel en goed, daarna orgaan; niertjes ging ook goed en snel, lever en hart had ie meer moeite mee daar moest eerst flink wat vocht aan toe gevoegd. Maar wat een zooi nadien en een werk om die pokke keukenmachine weer schoon te krijgen, dus ik dacht als ik daar nu gewoon in een kom de staafmixer doorheen zou kunnen halen zou heel wat schelen.
En voordat ik dan een gehaktmolen ga aanschaffen eerst eens kijken hoe het zo bevalt met botmix, gehakseld spier en orgaanvlees dan niet gelijk alles gaan mengen, maar zo in de vriezer en wanneer het gebruikt gaat worden van alles wat nemen en dan op dat moment mengen (doe ik nu ook al want meng er flink wat water door, dus doe het nu eigenlijk dubbelop)
Door maddoc
#1099606
Mieke L. schreef: Ik heb een oude Bamix (20 jaar geleden gekocht op de huishoudbeurs)
Het is een degelijk ding hij doet het nog steeds!
Dus dat is echt waar!
ik las die reacties op de Bamix site maar ik dacht dat zal wel, gekleurd verhaal.

gebruik je hem alleen voor licht werk, vloeistoffen,
of ook wel wat zwaarder werk, groentes pureren bv?
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#1099611
maddoc schreef: Dus dat is echt waar!
ik las die reacties op de Bamix site maar ik dacht dat zal wel, gekleurd verhaal.

gebruik je hem alleen voor licht werk, vloeistoffen,
of ook wel wat zwaarder werk, groentes pureren bv?
Ik pureer er ook wel groentes mee. Geen hele grote hoeveelheden maar er is goed een groentenmix mee te maken. Bij groter hoeveelheden wordt hij warm en ben ik bang dat hij het begeeft (het is per slot wel een ouwetje)
Door flin
#1099661
die (Bruin)staafmikser heeft maar 'n klein oppervlakje;
met fruit, en natte groente vond 'k 't altijd lekker gaan,
met marinades moest er idd al een flinke scheut olie door, om 't spul draaiend te houden; anders plakt 't ergens tegen de wand , en wordt er niks meer gepureerd;
't is dus zaak idd om 't smeuïg te houden zodat 't nogmaals langs de mesjes gaat...en dan wordt 't puree

  en dan je hakselaar voor 't voorbewerkte vlees...
met wat water zou 't idd moeten werken? als 't dan niet te fijn wordt?
Door maddoc
#1099688
Flin bedoel je het mesje op de staaf of het mesje in de kom?

het kippenvlees was fijngesnipperd, dat kunnen ze ook wel iets groffer eten, en misschien dat dat ook wel groffer kan blijven als ik hem iets minder lang laat draaien. Dat is even uitproberen dan, want het moet wel lang genoeg dat al het vlees langs de mesjes is geweest.
Het orgaan wou ik bewust heel fijn gepureerd, zodat ik het met vloeistof vloeibaar geroerd makkelijk egaal door de rest kan mengen en orgaan laten ze liggen zodra dat iets groffer dan echt fijn is.
Het kippenvlees was iets vochtig (ontdooid in water), dat was blijkbaar daarvoor voldoende.
Door flin
#1099709
't mesje aan de staafmikser zelf zorgt voor puree; al dan niet fijn of heel fijn, 't liefst met vocht erbij

de hakselaar (in de bak) hakselt beter drogere dingen; zoals appel, rode kool, wortel; die dansen dan vrolijk rond
met natte dingen plakt 't zo tegen de wand, en onder de mesjes, en draaien je mesjes voor Jan Doedel...

  mwah, 'k heb geen ervaring met vlees in zo'n apparaat...

orgaan zou dus in principe heel fijn moeten kunnen worden, kippevlees tweifel ik...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door