Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Syran
#1099535
Bij Syran bestaat het vermoeden dat hij voedselallergie heeft en we zijn nu met een eliminatiedieet bezig.
Eerst heeft hij een paar weken geit gehad. Dit was wisselend resultaat.
Op advies hier op het forum proberen we het nu met hele eend. We zijn hier nu een week  mee bezig.
Ik probeer het wel een zo te verdelen dat er niet teveel bot tegelijk gegeven wordt, maar toch vind ik zijn ontlasting kanonhard (soms is het poeder). Normaal gesproken zou ik wat extra vlees erbij doen, maar kan nu dus niet.
Ook moet hij 's nachts vaak overgeven.
Kan dit kwaad?
Door Nynke
#1099552
kun je niet wat meer eendenvlees toevoegen dan ??  Want het lijkt mij niet goed dat zijn ontlasting zo hard is  :-X :-X
Door stephany
#1099560
of misschien vlees toevoegen van geit ( nem aan dat hij hier dus niet allergie's voor is anders had je dat al wel gemerkt). Of van een andere dier waarvan je weet dat hij het kan hebben?
Lijkt mij ook fijner voor je hond dat hij normale ontlasting heeft.
Door dogsunlimited
#1099629
Elke dag bot geven is ook zeker niet nodig. Mijn honden krijgen om de dag vlees/bot, op andere dagen pens, vis, spiervlees etc. Je zou na een vlees/bot dag een dag spiervlees kunnen geven en dan zelfs op de vlees/bot dag zelf nog wat extra spiervlees van eend/geit kunnen bijvoeren. Dit kan wel degelijk tot problemen leiden als je daar nu niets mee doet. Mocht je het niet goed krijgen, dan neig ik naar het adviseren van een eliminatie KVV op basis van eend of geit.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op vr 21 nov 2008, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Syran
#1099784
De organen krijgt hij al.
Geit wil ik liever niet doen, omdat het mij niet duidelijk is of hij daar nu wel of niet tegen kan. De eerste 3 weken ging hij heel erg vooruit, de weken daarna ging het dan weer slechter, dan verbeterde het weer en dan weer slechter.

Groente wil ik er wel bij doen, maar kan dat wel met een eliminatiedieet? Welke groente geeft de minste kans op reacties. Sperciebonen, komkommer, broccoli? Vooral broccoli vind hij wel erg lekker.

Carnibest zit weer rijst in, dus wil ik niet als eliminatiedieet geven. Ook weet ik dan niet wat er in zit en waar hij dan mogelijk op reageerd. Eergisteren had hij een glucosamine tablet van Twister te pakken, hier zit o.a. aroma van kip in. Ik weet niet of het hiervan komt, maar de dag daarop had hij enorm veel jeuk ook aan zijn voorpoten die nu al een hele tijd jeuk/roodheid vrij zijn.

Van ander vlees weet ik nog niet waar hij wel en niet tegen kan. Alleen kip is zeker dat hij daar niet tegen kan.
Ik heb ook nog struisvogelvlees in de vriezer liggen. Dit heeft hij nog niet eerder gehad. Maar dit is denk ik niet zo handig om er nu bij te gaan geven i.v.m. uitzoeken waar hij nu wel en niet tegen kan?
Door Laura2004
#1099790
Persoonlijk zou ik even helemaal niets anders geven, anders schiet het hele eliminatiedieet zijn doel voorbij.

Als je niet aan eendenvlees kan komen, zou ik op sommige dagen gewoon het vlees afsnijden van de hele eend en dat alleen geven en op andere dagen gewoon de hele eend geven.

Succes!
Door dogsunlimited
#1099798
Syran schreef: De organen krijgt hij al.
Geit wil ik liever niet doen, omdat het mij niet duidelijk is of hij daar nu wel of niet tegen kan. De eerste 3 weken ging hij heel erg vooruit, de weken daarna ging het dan weer slechter, dan verbeterde het weer en dan weer slechter.

Groente wil ik er wel bij doen, maar kan dat wel met een eliminatiedieet? Welke groente geeft de minste kans op reacties. Sperciebonen, komkommer, broccoli? Vooral broccoli vind hij wel erg lekker.

Broccoli en groentespruiten waterkers/tuinkers/brocolli/alfalfa geven weinig reactie en zitten barstensvol vitamines en mineralen. Gekookte sperciebonen is leuk voor de ruw vezel, voor de rest heeft het weinig waarde. Komkommer is een prima vochtafdrijver, maar kan soms reacties geven.

Carnibest zit weer rijst in, dus wil ik niet als eliminatiedieet geven. Ook weet ik dan niet wat er in zit en waar hij dan mogelijk op reageerd. Eergisteren had hij een glucosamine tablet van Twister te pakken, hier zit o.a. aroma van kip in. Ik weet niet of het hiervan komt, maar de dag daarop had hij enorm veel jeuk ook aan zijn voorpoten die nu al een hele tijd jeuk/roodheid vrij zijn.

Mijn voorkeur gaat ook absoluut uit naar elimineren op zelf samenstellen, hoor. En Carnibest is niet de enige met eliminatiedieet. Maar dan moet je iets anders gaan verzinnen, ben ik bang. Is het mogelijk in plaats van de geit daar kwartel voor in de plaats te doen? Het is zeer makkelijk verteerbaar bot en je hond houdt er mooie ontlasting op. Daar zou je bij wijze van per week meer van kunnen geven, dan van de eend zonder bang te hoeven zijn dat hij krijt poept en spijsverteringsproblemen blijft houden. Ik weet dat uit ervaring met één van mijn honden.

Van ander vlees weet ik nog niet waar hij wel en niet tegen kan. Alleen kip is zeker dat hij daar niet tegen kan.
Ik heb ook nog struisvogelvlees in de vriezer liggen. Dit heeft hij nog niet eerder gehad. Maar dit is denk ik niet zo handig om er nu bij te gaan geven i.v.m. uitzoeken waar hij nu wel en niet tegen kan?
Als je nu al het vermoeden hebt dat hij op geit niet lekker gaat, dan zou ik kwartel uitproberen naast die eend of het struisvogelvlees. De ontlasting van je hond en indirect zijn spijsverteringsstelsel herstellen, lijkt mij voor dit moment een belangrijker plan. Zou je het aandurven om Psyllium Husk te geven?
Door conleeuw
#1099814
Wat precies geef je? als je echt heel eend geef, dan neem ik aan dat je eenden beschikbaar heb, ik begrijp niet waarom je dan niet meer eenden spiervlees geef? gewoon spiervlees van een ander eend er bij, en extra lever van eend, als je toch heel eend heb kan je er toch van de een extra spiervlees afhalen? dan blijf je wel met wat karkassen over, maar dat kan je later geven als blijkt dat hij ook andere vlees kan verdragen :-\ of denk ik nu te makkelijk??
Door Laura2004
#1099818
conleeuw schreef: Wat precies geef je? als je echt heel eend geef, dan neem ik aan dat je eenden beschikbaar heb, ik begrijp niet waarom je dan niet meer eenden spiervlees geef? gewoon spiervlees van een ander eend er bij, en extra lever van eend, als je toch heel eend heb kan je er toch van de een extra spiervlees afhalen? dan blijf je wel met wat karkassen over, maar dat kan je later geven als blijkt dat hij ook andere vlees kan verdragen :-\ of denk ik nu te makkelijk??
Dat was ook mijn gedachte  :)
Door dinnee
#1099871
Ik heb met mijn pupje ook een eliminatie dieet gedaan, omdat hij al op het moment dat ik hem kreeg (7 weken), zijn huid kapot krabte. Nu zijn we langzaam weer dingetjes uit aan het proberen.

Het is in het begin erg moeilijk om de goede verhoudingen bot/spier en orgaan te geven, omdat je je echt aan een enkel dier moet houden. Bij mij was dat konijn en ik had inderdaad in het begin ook nog teveel bot. Hij had toen helemaal witte korrellige ontlasting en ik had er zelf helemaal geen goed gevoel bij.

Ik zou je hond niet weeeer over zetten. Hou het maar bij eend. Let er wel op, dat je beter geen nekken/koppen/maagjes kan geven. Ik heb dat in het begin wel gedaan en dat heb ik geweten... Er bleken nog kleine restjes graan in te zitten en dat was voor mijn pup echt een killer (hij is onderandere allergisch voor graan). Zo schoot het dus niet op en ik vroeg me maar af waar het aan kon liggen... Tot iemand zei dat er soms restjes in de kop/nek zitten.

Wat je wel kan doen is het vlees van de nekken afsnijden (zorg dat je de slokdarm niet geeft!) en dat vlees bij de rest voeren.

Een andere oplossing (maar wel een iets duurdere) is het eendenvlees bij de poulier of supermarkt halen. Eendenborst is op dit moment bijna overal te krijgen en als je geluk hebt kan het zijn dat je nog wat korting krijgt als het bijna op de datum is. Meestal is dat bij de Super of de Jumbo wel vaker met 35% korting. Scheelt toch weer een beetje.

Groente zou ik de komende 4 tot 8 weken nog niet aan beginnen. Hij moet eerst echt helemaal jeuk-vrij zijn voor je nieuwe dingen kan gaan toevoegen, zodat je er precies achter kan komen waar hij wel en niet tegen kan. Het is een hele lange weg te gaan en je moet je echt niet laten verleiden om te snel te gaan, want dat kan echt problemen geven.

Ik heb mijn pup echt 8 weken lang alleenmaar konijn gegeven. Na een paar weken kwam ik dus achter dat verhaal van de koppen en nekken en heb ik die dus ook niet meer gegeven. Hij kreeg echt helemaal niets anders en ik zag veel vooruitgang. Soms pikte hij iets op van straat en was ik weer terug bij af, maar ik kon nu wel snel herkennen waar het aan lag omdat hij gewoon niets anders kreeg dan konijn.

Nu kan ik ook veel sneller herkennen wanneer iets 'niet goed valt' omdat het bij Coda meteen op zijn oren en ogen slaat, die worden dan vuur rood. Bij jou hondje slaat het waarschijnlijk op zijn pootjes, maar nu je dit weet kan je hier beter op letten.

Als je over een tijdje nieuwe dingen wil gaan toe voegen, zou ik een nieuw soort vlees of groente 4 dagen geven. Soms zie je pas na 3 dagen een reactie, soms meteen de volgende dag al. Bij Coda heb ik gemerkt dat hij heeeel lichtjes reageert op rund en kip, pas na 3 dagen, maar heel sterk op graan en vis, al meteen de volgende dag. Als je ziet dat hij snel reageert kan je dat voer meteen van zijn lijstje schrappen.

Is trouwens wel erg handig, zo'n lijstje. Ik heb er alle soorten vlees, vis en groente opgeschreven die ik had. Als iets niet goed ging (dus soms na 3 dagen pas) streepte ik het er van af.

Als je nou op dag 2 bijvoorbeeld merkt dat hij iets van de grond heeft gegeten, of perongeluk iets binnen heeft gekregen, streep de vleessoort die je aan het proberen was dan niet meteen weg, maar probeer het aan het eind van het traject nog een keer met die soort. Coda is dit een keer gebeurd met duif. Hij had net 2 dagen duif gegeten, toen hij brood voor de eendjes vond bij de vijver. Ik heb duif toen op het einde van het lijstje gezet en probeer het over een paar maanden nog eens.

Als je groentes toe wilt gaan voegen zou ik beginnen met broccoli, bloemkool of celderij. Dit zijn groentes die weinig suiker bevatten en waar de meeste gevoelige honden toch goed op reageren. Coda heeft er gelukkig geen last van, maar toen ik van het weekend komkommer probeerde reageerde hij heel heftig.

Soms duurt het wel een week voor de jeuk weer helmaal weg is, dus als je merkt dat hij ergens last van heeft, geef hem dan vooral de tijd weer helemaal te herstellen. Anders wordt het moeilijk om te zien of hij ergens wel of niet goed tegen kan.

Poe wat een verhaal toch weer! Maar goed, ik weet precies wat je door maakt en het lucht voormij ook wel een beetje op om mijn verhaal kwijt te kunnen. :)
Door Lizzy
#1099877
Alfalfa geeft wel vaak reactie, dus dat zou ik niet geven. Ik zou zelf geen groente geven. Maar ik snap het niet zo goed, ik denk dat ik wat mis. Je voert hele eenden, toch? Hoe kan daar dan te weinig spiervlees aan zitten?
Door Syran
#1099925
Iedereen in ieder geval alvast bedankt voor de reacties. Ik moet echt nog veel leren.
Maar ik snap het niet zo goed, ik denk dat ik wat mis. Je voert hele eenden, toch? Hoe kan daar dan te weinig spiervlees aan zitten?
Ik geef inderdaad hele eenden, niet in een keer want dat is veel te veel, maar dat was inderdaad ook mijn vraag.

Ik heb wel wat eenden kunnen regelen nu.  Voorlopig dus nog maar even doorgaan. Ik heb nog voor een week liggen dus moet alvast weer op zoek naar nieuwe voorraad hele eend met extra eendenvlees.
 
zorg dat je de slokdarm niet geeft!)
:-[ daar heb ik niet op gelet. Er was wel iets heel "rafeligs" wat ik eruit heb gelaten. Hoe herken ik de slokdarm, of zit dat aan de eendennek?
Poe wat een verhaal toch weer! Maar goed, ik weet precies wat je door maakt en het lucht voormij ook wel een beetje op om mijn verhaal kwijt te kunnen. :)
Ik ben er blij mee hoor.  Voor mij is het nog een puzzeltoch en ik heb nog geen flauw idee wat ik wel en niet kan doen.

Zou je het aandurven om Psyllium Husk te geven?

Wat is dit?
Door svdz
#1099977
Syran schreef: Ik heb wel wat eenden kunnen regelen nu.  Voorlopig dus nog maar even doorgaan. Ik heb nog voor een week liggen dus moet alvast weer op zoek naar nieuwe voorraad hele eend met extra eendenvlees.
Is Haaksbarf Eend niet wat? Zit voorzover ik weet zit daar alleen eendenbot, eendenorgaan, eendenspiervlees en groenten in. Oh oeps, sorry, domme opmerking. Groenten toevoegen is niet gewenst. Laat maar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door