Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#1098815
De dames hebben van de week de konijnenkop van de poelier  :D gegeten, een enorm succes maarrrrr een half koppie pp wastoch wat  bottig, ik had er voor de zekerheid al de wekelijkse leverhap bijgegeven maar de volgende dag toch stoepkrijt [althans de eerste helft was krijt].
Op zich vind ik t geen groot probleem dat ze af en toe flink moeten duwen [gebeurt ook wel s na parelhoenkarkas] maar zou ik nog iets anders kunnen toevoegen/doen? [ja, koppie kleiner hakken had ik ook al wel bedacht]
Eea komt vooral doordat ik de H-site zat te bekijken.... knijnenhoofden, ze vinden t lekker maarrrrr
Door flin
#1098834
'k krijg hier regelmatig nijnekoppen van de poelier; (en kwartelkoppen)
dat zijn dan wel verschllende 'maten' ; grote wilde koppen en kleine tamme
die grote koppen mep 'k helemaal klein  :P en dan blijft er wel n's een stukje bot liggen, die kleine koppen mep 'k ook, maar zijn beduidend zachter, de uiteindelijke bakproductie ziet er hier normaal uit

anders zou je er toch gewoon wat spiervlees naast kunnen geven?

  f-site is me wel bekend, maar H-site?
Door Too
#1098845
Hmmm geen idee  mbt maatmaar ik denk dat t een kleine kop was ,1 tikkie met de hamer en de keukenschaar deed de rest...easy zelfs 's ochtends om 7,30 ;D ,noem mezelf al bijna doorgewinterd.
Met spier erbij moet ik eigenlijk al een vastendag invoeren of t koppetje  4-en-delen, ze krijgen  nl maar 90gr per dag [en zijn jaloers op alle andere katzen]
Het dilemma heb ik eigenlijk al wel opgelost, k trakteer de poelier op een doosje chocola en hoop op een regelmatige donatie van koppies [kwartel en nijn] en bij Herby bestel ik gewoon een hele nijn ipv een kilo koppies....klaar!
De H-site  komt niet bij jou..... Herby: net zoiets als t Bart Smit-boek voor kids
Door flin
#1098857
  90 gram? dat zijn zuinige katten...

[quote="Too"]
De H-site  komt niet bij jou..... Herby: net zoiets als t Bart Smit-boek voor kids
[/quote]

;D ;D  ohw, zoiets als de D-site...mijn kids lezen hele andere boeken 8)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1098945
nee! niet vasten!

een gezonde kat heeft na 48 uur vasten al risico op leververvetting, en een vetlel (maat sien) al na 24 uur.
in de pre-vers periode had ik sien ook al eens op dieet gezet. nounou, wel eens een hongerige kat gezien? wordt je niet vrolijk van hoor.

ik heb zulke vreselijke kotsgevoelens gehad toen ik nijnenkoppen aan de karkassen kreeg, en de koppen in stukken stond te hakken alvoren ze de molen in gingen. en het was nog hard meppen ook, en er zaten naderhand nijnenhersenresten tegen de keukenkastjes omhoog.
ik koop tegenwoordig nijn zonder kop.
Door Nyncke
#1099022
Heb vaker op levervetting gehoord, kan iemand mij vertellen wat dat is???
Door Mevroi Kruim
#1099097
[quote="Nyncke"]
Heb vaker op levervetting gehoord, kan iemand mij vertellen wat dat is???
[/quote]

"Hepatische lipidose betekent levervetting. De meest bekende vorm van leververvetting is 'foie gras'. De bewust vervette levers van ganzen om een smeuïge ganzenleverpaté te kunnen leveren.
Maar ook bij katten komt het vaak voor, maar dan uiteraard niet moedwillig.

Leververvetting kenmerkt zich door een opeenhoping van vet in de levercellen. Hierdoor kunnen de cellen hun eigenlijke functie niet meer uitoefenen. Uiteindelijk kan dit leiden tot leverfalen en dood als de ziekte niet tijdig wordt onderkend en behandeld. Leververvetting bij katten kan ontstaan na drie dagen 'vasten' of soms zelfs eerder. De symptomen ervan verschijnen doorgaans later dan dat (tot 2 weken minimaal de helft minder eten dan normaal).."


Zie ook hier

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=351
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 21 nov 2008, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1099207
@Huskymeisje en Koekje: Nee ze gaan ook echt niet vasten , gewoon 2x daags een hapje.
Het was een [beetje melige] reactie op Flins [voordehand liggende] suggestie om naast lever ook nog spier te geven....maar dan zitten ze met 1 maaltijd al aan hun tax. Ze zijn niet te dik maar hoeven zeker niet aan te komen.

Eigenlijk was t ook geen groot probleem maar wilde ik even checken of ik iets over t hoofd had gezien, ik ben nogal van de makkelijke: bvk 1stuk/ ding in de bak -klaar is klara- met hapjes/stukjes/beetjes bijelkaar vergeet ik nogal eens te ontdooien en sta dan weer te mieren met bakjes water >:(
Ik maak ook vaak een paar zakjes met een kleine portie spier speciaal voor dit soort gevallen maar was er nu vanuit gegaan dat een weekdosis lever genoeg tegenwicht zou geven.
Door flin
#1099574
voor de grap:
    net zo'n grote-nijne-kop gewogen: 180 gram

@ Too: hier krijgen ze ook (zoals 't uitkomt) onregelmatige hoeveelheden: (houdt ze scherp  :P ) kunnen ze zich de ene keer wat voller vreten, en de andere keer gewoon wat minder....soms 2 keer per dag en soms 3 keer per dag en zelfs ook (weekendje weg oid) 1 keer; zoek-'t-maar-uit-menu
(uiteindelijk is dan toch 't 2-wekelijkse menu op)

ze staan hier niet op dieet natuurlijk,
maar 'k krijg de indruk dat al dat ge-over-eet zich uiteindelijk wel stabiliseert....
  of gewoon 'moeilijke' dingen geven natuurlijk.. ::)  zijn ze lekker lang zoet... :)
Door Too
#1099601
180 gram.......  :o dat moet een belg zijn , dit was meer een hollands hoofd. :D

Misschien moet ik wat meer vertrouwen op t zelfregulerend vermogen mbt overeten, mwah we zien wel.
Door flin
#1099693
't zal idd een vlaming geweest zijn; 'k kon 't aan z'n oren niet meer zien.... :-X

mwjah, hoe lang is 't nu vers voor je katzels?
dat overschakelen van verbranding;  koolhydraat brokkies naar vers-eiwitten is niet niks natuurlijk...
Door Too
#1099715
Ze eten nu ong 5 maanden vers, t overschakelen is nu echt wel over- de eerste maand werden ze idd 'strakker' [wat 'kruimel'ooit t Atkins effect noemde]
- toen kregen ze ca 110gr/dag maar na de sterilisatie ben ik geleidelijk aan gaan minderen.
Cera is over t geheel rond en vol van model -ziet er niet gauw dik uit-, Catoo was erg voedselgericht [nu iets mnder] -is smal en tenger van model, maarrrrrr slaat t spek op tussen de achterpootjes :-\-

Ze vreten gewoon wat ze voorgezet wordt en na 10/12 uur beginnen ze gewoon weer te mekkeren, aanrechthangen,stuiteren.
Denk je dat ik een tijd moet "overvoeren" om ze te leren balanceren? Ik ben nl errug bang voor rolronde aardappeltjes
Door flin
#1099722
nuh, dat Atkins-effect zou nu over moeten zijn...

  'k was even opzoek naar je menu..?  help?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door