Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1097266
Ik vind het maar moeilijk om een menu te maken. Ben denk ik te bang dat ik het verkeerd doe omdat het een opgroeiende hond is.
Cane corso 9 maanden 38 kg +/-
Houd ong. het aantal grammen aan, maar weet nog niet hoe het gaat met het verdelen van vlees bij binnenkomst. Of ik echt moet gaan hakken en zagen.
Hij krijgt nu kvv een kg per dag. sochtends en savonds voer ik. Sochtends ong. 750 gr. en savonds de rest.
Het vlees komt bij Herby vandaan.

maandag:
kipkarkas                    500 gr.
rundspiervlees            300 gr.
groente                      200 gr.

dinsdag:
haaskarkas                  500 gr.
organen (wil vanalles gaan mengen) 250 gr.
eitje + tafelrestjes  (heb al een vraag hierover gesteld maar weet niet goed wat verstaan wordt onder tafelrestjes)
eendennekken            200 gr.

woensdag:
parelhoenkarkas          800 gr.
organen                      200 gr.

ik ben er nog niet uit maar heeft iemand aanvullingen voor me ?

donderdag:
pens smuldier              1000 gr.
ivm verse pens erge diarree

vrijdag:
eendenruggen              500 gr.
groente                        250 gr.
eitje
rundkopvlees                250 gr.

zaterdag:
zalmkop                        500 a 600 gr.
haasspiervlees              400 gr.

zondag:
kwartel heel met kop zonder veren          500 gr
(weet niet hoeveel die dingen wegen ?
hert/ree spiervlees                                    250 gr.
kippennekken                                            250 gr.     
Laatst gewijzigd door annetenmick op di 18 nov 2008, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#1097355
Qua percentages zit ik op:

53% vleesbot
24% orgaanvlees
16% spiervlees
6% groente

Ik tel stuk of 8 diersoorten, dus dat is prima.

Aangezien je percentage groente erg laag is, zou ik er op woensdag wat groente bij geven.

Waarom ben je bang dat je het verkeerd doet? Je hebt toch een prima menu gemaakt? Vertel, waar ben je zo onzeker over? Ben je bang dat je hond niet genoeg binnen krijgt op dit menu?

Tafelrestjes zijn letterlijk tafelrestjes. Het eten dat jij niet opeet, wel gezond zijn voor je hond en die je dus bij hem in zijn bak gooit. Mijn honden krijgen zelden tafelrestjes omdat wij zelf alles opeten. Maar gut, als er wat gekookte groente over is of een stukje omelet of een stukje vlees of wat gekookte aardappel ofzo: dan kun je dat aan je hond geven.
#1097678
Dank je Lizzy. Ik denk dat het komt omdat het nieuw is. Onwennigheid en ja omdat hij een groot ras is (hd, ed) en opgroeiend. heb graag bevestiging  :)
16 % spiervlees is dat ook goed ? Ik moet even kijken hoe hij het doet op 100 % barf en dan met name z'n ontlasting op 50 % vleesbot. Hij heeft redelijk snel harde ontlasting. Maar ja in de kvv weet je ook niet hoeveel erin zit he ? Mocht het nu te hard zijn dan kan ik meer orgaan of spiervlees geven ?

Wanneer zou ik nu lams/geitenribbetjes mogen geven ? Lijkt me zo lekker knagen voor hem. ;)

En de vleessoorten kan ik van afwijken zolang ik maar ong. aan de vastgestelde grammen per dag kom ?
#1097733
[quote="annetenmick"]
Dank je Lizzy. Ik denk dat het komt omdat het nieuw is. Onwennigheid en ja omdat hij een groot ras is (hd, ed) en opgroeiend. heb graag bevestiging  :)
16 % spiervlees is dat ook goed ? Ik moet even kijken hoe hij het doet op 100 % barf en dan met name z'n ontlasting op 50 % vleesbot. Hij heeft redelijk snel harde ontlasting. Maar ja in de kvv weet je ook niet hoeveel erin zit he ? Mocht het nu te hard zijn dan kan ik meer orgaan of spiervlees geven ?

Wanneer zou ik nu lams/geitenribbetjes mogen geven ? Lijkt me zo lekker knagen voor hem. ;)

En de vleessoorten kan ik van afwijken zolang ik maar ong. aan de vastgestelde grammen per dag kom ?
[/quote]

Ja, 16% spiervlees is prima. Vergeet niet dat er ook nog spiervlees om het bot zit. Je kunt prima wat minder vleesbot voeren, maar ik zou niet minder dan 40% gaan geven. En aangezien je echt al ruim in je orgaanvlees zit (ik vind 24% aan de hoge kant), zou ik meer spiervlees en meer groente gaan geven. Groente laxeert ook en je geeft betrekkelijk weinig groenten.
#1097774
[quote="annetenmick"]
Dank je Lizzy. Ik denk dat het komt omdat het nieuw is. Onwennigheid en ja omdat hij een groot ras is (hd, ed) en opgroeiend. heb graag bevestiging  :)

Van lizzy krijg je wel bevestiging hoor en voor bevestiging zit je hier op barfplaats op de juiste plaats

16 % spiervlees is dat ook goed ? Ik moet
even kijken hoe hij het doet op 100 % barf en dan met name z'n ontlasting op 50 % vleesbot. Hij heeft redelijk snel harde ontlasting. Maar ja in de kvv weet je ook niet hoeveel erin zit he ? Mocht het nu te hard zijn dan kan ik meer orgaan of spiervlees geven ?

Wanneer zou ik nu lams/geitenribbetjes mogen geven ? Lijkt me zo lekker knagen voor hem. ;)

En de vleessoorten kan ik van afwijken zolang ik maar ong. aan de vastgestelde grammen per dag kom ?
[/quote]
Laatst gewijzigd door spickenstef op wo 19 nov 2008, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#1097830
[quote="annetenmick"]
En deze ?
Wanneer zou ik nu lams/geitenribbetjes mogen geven ? Lijkt me zo lekker knagen voor hem.

[/quote]

Dat is erg hond afhankelijk. Allereerst zou ik (als ik jou was) je hond goed laten wennen aan zachte vleesbotten van kleine dieren. Als hij dat probleemloos verteerd, pas dan kun je ribben gaan geven. Geef nooit 1 enkele rib (in verband met gevaar voor in 1 keer inslikken).
#1098079
Hij verteerd konijn, kip, kwartel, parelhoen, haas goed dus bestel volgende maand maar eens ribbetjes denk ik. Als ze hierop nu kauwen is het dan niet zo dat ze rib voor rib opkauwen en er uiteindelijk een klein deel of 1 rib overblijft ? Vanaf hoe groot/klein slikken ju;llie honden een rib in ?
#1098113
Heb het een beetje aangepast. Ga eerst eens kijken hoe hij het hier op doet. Dan kunnen we altijd nog aanpassen. BEdankt iedereen.
maandag:
kipkarkas                    600 gr.
organen                      200 gr.
groente                      200 gr.

dinsdag:
haaskarkas                  600 gr.
rundspiervlees            400 gr 
eitje

woensdag:
parelhoenkarkas          600 gr.
organen                      200 gr.
groente                        200 gr.

donderdag:
eendenruggen              500 gr.
groente                        200 gr.
eitje
rundkopvlees                250 gr.

vrijdag:
pens smuldier              1000 gr.

zaterdag:
zalmkop                        500 a 600 gr.
haasspiervlees              400 gr.

zondag:
kwartel heel met kop zonder veren          500 gr
(weet niet hoeveel die dingen wegen ?
hert/ree spiervlees                                    250 gr.
kippennekken                                            250 gr.     
#1098376
[quote="annetenmick"]
Hij verteerd konijn, kip, kwartel, parelhoen, haas goed dus bestel volgende maand maar eens ribbetjes denk ik. Als ze hierop nu kauwen is het dan niet zo dat ze rib voor rib opkauwen en er uiteindelijk een klein deel of 1 rib overblijft ? Vanaf hoe groot/klein slikken ju;llie honden een rib in ?
[/quote]

Nee, ze kauwen niet rib voor rib op. Hier beginnen ze standaard aan de uiteinden en eten ze het laatste deel (de ruggegraat zeg maar) als laatste op.
#1098583
[quote="Lizzy"]
Nee, ze kauwen niet rib voor rib op. Hier beginnen ze standaard aan de uiteinden en eten ze het laatste deel (de ruggegraat zeg maar) als laatste op.
[/quote]
hier net hetzelfde als de honden van Lizzy eerst van onder en zo alle ribben tegelijk inkorten , spickel eet hier alle ribben behalve de runderribben die laat ze half liggen
#1099048
Mijn pup eet (nog) geen ribben omdat hij nu volop aan het wisselen is. Arm beestje heeft nog maar 4 kiesjes in zijn mond en wat voortandjes hihi!

Maar om even terug te komen op die kwarteltjes. Een kwartjeltje is echt heel klein (en vaak vrij prijzig), ze wegen meestal tussen de 100 en 180 gram, dus je zou er al een stuk of 4 a 5 moeten geven om een hele maaltijd te krijgen. Daar vind ik ze persoonlijk te duur voor (1,65 per stuk of 3 voor 5 euro), maar mijn fret krijgt ze soms wel. Die heeft namelijk aan eentje genoeg voor een hele maaltijd. ;)
#1099051
@ Annet, ik ga jou volgen  ;D
Eind feb komt er hier een AB pupje en die zijn ongeveer gelijk qua opgroeien  ;)
Even vraagje aan jou. Hoe vaak voer jij nu per dag? En tot hoelang heb jij 3x per dag gevoerd ?
(weet nog dat ik bij Gandor al vrij snel aan de 2x per dag zat).

Met een Cane Corso van 9 maanden zal een kwarteltje geen zoden meer aan de dijk zetten, maar het is natuurlijk altijd lekker een keer te geven. Maar met straks mijn pupke weer is het natuurlijk wel mooi 1 maaltijdje van 1 dag.  :)
Hier krijgen de volwassen ook nog wel eens 2 kwartels. Dit doe ik dan op een dag dat ze ff wat minder moeten krijgen omdat ze de dag ervoor veel hebben gehad. Ze vinden het lekker, maar het is inderdaad vrij prijzig wat Dinnee ook al aangeeft met grote honden.
#1099641
Ik heb nu al besteld maar zal het aanzien van de kwartels en anders maar een ander diersoort ervoor in de plaats doen.

Wendy leuk dat je me gaat volgen  ;D. leuk een AB pupje. Zijn ook zo heerlijk stoer !!

Mick heeft tot 4 maanden brokken gehad en volgens mij ging ik (ik weet het al niet meer precies) vanaf 6 maanden 2x per dag. Sorry zulk soort dingen vergeet ik snel.
Ik voer nu 2x per dag.

Wanneer komt je nieuwe pup ?

Wel een idee om de dag ervoor wat meer te voeren en de dag erna gewoon minder. Mick krijgt nu sochtends 750 gr. na het wandelen (gaat steeds beter zonder te zeuren voor dat we gaan wandelen) en savonds 250 gr. Dus een klein stapje richting 1x per dag. Manlief wil nog niet maar nu doen we het ook al een klein beetje
#1101461
Brokken...foei  ;D ;) (geintje hoor)

Ehhh als het goed is komt mijn pup rond 20 februari.
Voor zover nu bekend die geboren gaat worden op 2de kerstdag  :D
Maar ik heb 2de keus reu. Dus eerst kijken of er genoeg reuen zijn en dan of er nog 1 voor mij bijzit.  ::)

Gandor heb ik dacht ik zelfs met 4.5 maanden al overgezet tot 2x per dag. Hij had gewoon niet genoeg aan die 3 frutselmaaltijdjes.

Wat ik nu van plan ben is om natuurlijk weer te beginnen met 3x per dag. Dan 2 maaltijdjes KVV en 1 maaltijdje vis, kwartel, haas, spiervleesjes en dat soort dingen.
Dan zodra het pupje eraan toe is naar 2x per dag eten. 's ochtends het kleine beetje en 's avonds het grote beetje. In ieder geval zolang Gandor er nog is zal dan de ochtendmaaltijd een beetje KVV zijn en dan de avondmaaltijd een BARFhap. Verdeling ongeveer 1 op 4.
Als Gandor is komen te vervallen dan wil ik met beiden anderen (Ruby en Yoda die nog geboren moet worden) naar 1x per dag. Kijken hoe dat bevalt.

Succes met Mick en als je eens een foto hebt...laat hem eens zien in de bar of via pb  :D ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door