Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#1097741
Dame gaat binnenkort op eigen benen staan. Op korte termijn gaat ze verhuizen naar mijn ouders waar ze hopenlijk heel erg oud gaat worden.
Nu wil ik graag dat ze blijft barfen, maar mijn moeder gaat dat dus echt niet doen. Daarom bedacht dat ik zelf haar maaltijden gereed maak en invries, en dan wekelijks 7 portie's naar mijn moeders breng en voor de zekerheid bij haar in de vriezer een kleine voorraad CB doe voor als ik een keer te laat ben. Maar dan nu de vraag. Hoe ga ik dat verpakken. Haar portie's zijn ongeveer 800 gram per dag. Zou dat gaan in zakkies (dus dan gaat er in een zakkie zeg maar 400 gram kipkarkas, en verder de groene/vlees/orgaan). Of wordt dat een vieze kledderboel en kan ik beter gaan shoppen voor afwasbare bakkies. En in het laatste geval, welk formaat bak zou passen? Hoe doen jullie het bij portie's maken van ongeveer hetzelfde gewicht als dat Dame nodig heeft?
Door Mevroi Kruim
#1097745
Hiero kan er een kilo in zakken van het juiste formaat. Dus dat moet wel passen denk ik zo. Ik zou het met invriezen wel in een bak oid zetten zodat de zakken niet om kunnen vallen, anders heb je volgens mij zo je hele vriezer onder de groentemix  :P
Voordeel van zakkies vind ik dat ze na gebruik weg kunnen, en dat je redelijk economisch kunt stapelen.
Voordeel van bakken is dat ze steviger en goed dicht zijn en opnieuw gebruikt kunnen worden (maar dan moet je afwassen ...). En ik vind ze minder economisch qua inpakken van de vriezer, er zit altijd nogal wat lucht omheen. Er gaat dan dus minder in de vriezer.
Door spickenstef
#1097750
ik heb porties van 600 gram en ik doe ze gelijk in zakjes in de diepvries alleen olie doe ik erna bij , ik heb zakjes van 3 liter 25cm op 32 cm
Door Huskymeisje
#1097919
Ik krijg alles per kilo aangeleverd en die mik ik zo in de vriezer. Veel zit in de diepvrieszakken van de Lidl. Dat zijn zakken van 3 liter, 32 bij 25 cm.
Gebruikersavatar
Door nova
#1097995
Ik heb een aantal platte bakken , die afkomstig zijn uit een ziekenhuisapotheek. In de bakken zit een vakverdeling.
De groentemix doe ik in zakjes van Action, (3liter?) en die gaan in de bakken.
Als ze vormvast gevroren zijn, haal ik de zakjes eruit, en dan zijn de makkelijk stapelbaar, een beetje  de vorm van een xxl tablet chocola.
En kilo verpakkingen vlees kleiner maken lijkt me niet zo moeilijk, beetje dooien en er wat vanaf scheuren/snijden
Succes
Door hetty2
#1098116
Om het makkelijk te houden voor je ouders zou ik het in bakken doen... Dan hebben ze geen last van lekkende zakken doordat er botten doorheen steken. En ze hebben geen 'vies'-uitziende zakjes. Vooral als het maar om eten voor een week gaat, dan is het verschil in benodigde ruimte klein.
Door Babe
#1103090
Ik gebruik o.a. de kleine vierkante Tupperware boterhamtrommeltjes om vlees in te vriezen. Er past precies 400 gram in. Dat is precies 1 portie hier.

Ook ben ik nu de boterbakjes aan het bewaren (wel de langwerpige en niet de ronde, die nemen meer plaats in) om vlees in te vriezen. Maar daar zal waarschijnlijk niet meer dan 2 ons in passen.
Ik wilde nog gaan shoppen voor die witte Curver diepvriesbakjes met blauwe deksel (die zijn niet zo duur als Tupperware). Die heb je in verschillende maten. Ik heb een middelmaat waar nu 6 ons in zit, maar ik wil liever eentje waar 4 ons in past.

Je kunt ook de chineesbakken bewaren. Maar ik bewaar liever de wat kleinere bakjes. Dan zijn de porties niet zo groot en ontdooien ze sneller. Die prop je zowieso altijd helemaal vol, dus heb je geen plaatsverlies in je vriezer.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1103243
Bij action of xenos zijn de bakjes niet zo duur.

Ik doe per 2 honden vlees in een boterham zakje en dan met meerdere zakjes in een diepvries zakje allebei van de lidl.
Ik moet het verdelen in 500 gram per keer.

organen en groente doe ik in weggooi doosjes die ik bij de makro koop,of ik doe ze in kleine bakjes van de xenos,die je weer kan afwassen.
Door dinnee
#1103336
Ik zou inderdaad ook met bakjes werken, vooral als het maar voor 1 week per keer is. Dan moet je inderdaad wel afwassen, maar ik denk dat dit de beste oplossing is. Vooral omdat je ouders het geven van vlees toch al niet zo smakelijk vinden. Op die manier ziet het er veel schoner uit.

Misschien kan je langs de groothandel gaan en een deel chinees-bakjes mee nemen. Die hebben ze in 3 formaten (groot en diep, normaal, en normaal door tweeen gedeeld). Dan zou je in de diepe het bot kunnnen doen, in de normale het spiervlees en in de bakjes met twee delen het orgaan en groente. :)
Door Red_Hunter
#1103374
Ik heb mijn groentenmix in bakjes van de AH (300 gr) en het vlees in diepvrieszakjes.
Alles staat dan weer te ontdooien in bakjes bv van de chinees of hertog ijsbakken.

Groetjes Trudie
Gebruikersavatar
Door kira
#1104104
Denk dat ik nog op zoek ga naar chinees bakjes, die lijken mij het handigst, alleen de haas past daar niet in. Heb nu ook wat in zakjes gedaan, en wat in bakjes. Kijken wat het beste bevalt.
Door Babe
#1105506
Ik heb bij de Grand Bazaar van die hele grote dozen gehaald (3 stuks voor € 2,50), omdat de 1kg Carnibest worst ook nergens in paste. De doos is eigenlijk veel te hoog, maar de worst past er nu tenminste in de lengte wel in.  Ik denk zeker dat een konijn daar ook in past.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door