Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#109707
Weet iemand welke bijwerkingen dit medicijn heeft?
Heb het van de DA meegekregen in de tijd dat Beau veel overgaf, het is een antimisselijkheid middeltje. Omdat hij nu 2 ochtenden aan het overgeven was, heb ik hem gisteren 1 tabletje gegeven. :-[
Alleen vanacht deed hij echt heel raar; super onrustig, bang, wilde niet slapen, zwaar en snel ademen, het leek wel 'n hallucinatie. Toen kwam ik erachter dat de DA er geen bijsluiter heeft gedaan. :-\
Misschien dat het niets met elkaar te maken heeft, maar ik vond het toch vreemd. :(
Stom ook dat ik het zomaar heb gegeven! >:(
Door Lizzy
#109715
Bij het gebruik van metoclopramide treden vaak Parkinson-achtige klachten op. Ook kan het middel ongewenste werkingen op het hart hebben: beschreven is zelfs een geval van volledige hartblokkade na een injectie van de stof in de aderen (Lancet 1994; 343:182).

Verschijnselen op het zenuwstelsel door metoclopramide komen met name voor bij kinderen, en onder hen vooral bij meisjes. (Prescr Intern 1997; 6:111). Deze betreffen een overspanning van de gezichts- en nekspieren, waarbij vooral de naar boven gedraaide ogen een griezelige indruk op de omstanders kunnen maken. Wanneer met het middel gestopt wordt volgt echter snel een volledig herstel.

Contra-indicaties:

Dit middel niet gebruiken bij maagklachten, zoals een maagzweer of maagbloeding. Niet gebruiken bij cerebrovasculaire bloedingen (hersenbloeding), ernstige lever- of nierfunctiestoornissen.
Door Timmy
#109716
Da's hetzelfde als Primperid of (humaan) Primperan. Bij overdosering kun je zulk soort verschijnselen krijgen.

Gr.
Linda
Door Lizzy
#109717
Ik weet niet....., maar deze troep zou ik dus niet meer geven. Overigens: is het niet een tikje overdreven om zo'n middel te geven bij twee ochtende braken? Ik zou toch eerder proberen de oorzaak te achterhalen waarom jouw hond misselijk is en dus moet braken (honden braken trouwens nog al snel). En misschien kun je dit makkelijk op een natuurlijke manier oplossen.

Wat braakt jouw hond precies? Slijm? Gal? Onverteerd eten? Verteerd eten? Heeft Beau verder nog verschijnselen van ziekte ofzo?
Door Lizzy
#109718
(ik heb jarenlang dit soort rotzooi gekregen om de misselijkheid te onderdrukken die met de migraine gepaard ging - het spijt me, maar het middel was 99 van de 100 keer erger dan de kwaal. Bah. Troep).

Hoi Linda, mmm, je zou dan zeggen dat hij dit van 1 tabletje niet heeft kunnen krijgen.... kan het wat anders geweest zijn, deze "aanval"?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 13 jun 2004, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tigger
#109724
Ja, achteraf vond ik het ook een veels te overdreven dat ik het Beau heb gegeven :-[ :-[ :-[. Maar hij heeft een geschiedenis met veeeel overgeven, en dan voornamelijk gal of slijm. Hij heeft verder geen verschijndelen van ziekte meer, maar de DA had het advies meegegeven dat zodra hij weer begint met overgeven om dan vooral dit middel te geven. Pfff ik moet toch beter op mijn gevoel vertrouwen ::)
Ik voel me zooo schuldig tov Beau :-\, we hebben geen oog dicht gedaan vannacht. Zoooo stom van me!!! >:(
Hij ligt nu in z'n mandje te knorren, slaap inhalen en bijkomen.
Door tigger
#109725
Had in eerste instantie in het nederlands gegoogled, dat levert weinig op.
Maar in het engels kwam ik hierop:
What are the possible side effects of metoclopramide?
• If you experience any of the following serious side effects, stop taking metoclopramide and seek emergency medical attention or contact your doctor immediately:
· an allergic reaction (difficulty breathing; closing of your throat; swelling of your lips, tongue, or face; or hives);
· uncontrollable movements or spasms of your arms,
legs, lips, jaw, tongue, face, or other body part;
· anxiety, agitation, jitteriness, difficulty breathing, or insomnia;
· depression;
· yellowing of the skin or eyes;
· changes in vision;
· an irregular heartbeat; or
· seizures or hallucinations.
• Other, less serious side effects may be more likely to occur. Continue to take metoclopramide and talk to your doctor if you experience
· nausea or diarrhea;
· dizziness, drowsiness, or headache;
· confusion;
· fluid retention (swelling of hands or legs, bloating);
· breast tenderness or swelling;
· changes in your menstrual cycle; or
· increased frequency of urination.
• Side effects other than those listed here may also occur. Talk to your doctor about any side effect that seems unusual or that is especially bothersome.


Toch raar dat Beau er uberhaupt op reageerde, want hij heeft dit middel begin dit jaar veelvuldig gehad.. ???
Door Timmy
#109739
Lizzy schreef:Hoi Linda, mmm, je zou dan zeggen dat hij dit van 1 tabletje niet heeft kunnen krijgen.... kan het wat anders geweest zijn, deze "aanval"?
Ligt aan het gewicht van de hond, of hij met 1 tabletje overgedoseerd wordt ;D
Nee, zonder gekheid, ik begrijp dat Beau het al eerder gehad heeft. Op een lege maag kan het ook wel eens "verkeerd vallen". die tabletten moeten ook hoofdzakelijk voor het eten worden gegeven (ongeveer 15 minuten).
Het kan natuurlijk ook dat er gewoon iets anders was, dat Beau misschien wat misselijk is geweest vannacht, of iets van buikpijn had en dat het helemaal niets met het medicijn te maken heeft.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Hitam
#110299
Ik heb het vaker gezien. Hitam heeft het ook een keer gehad. Vroeger had hij geregeld dagen dat hij niet lekker was, braken, diarree. Toen heb ik hem ook een keer metoclopramide gegeven tegen het braken. En toen begon hij als een gek heen en weer te rennen. Heb ik dus nooit meer gedaan.
En ik heb het ook wel vaker gezien in de praktijk. Onrust. Ik dacht altijd dat het een soort dramkrampen waren, omdat het de peristaltiek van de maag beïnvloed maar nu zie ik dat het ook excitatie kan veroorzaken.
Door Jolly
#110338
Hitam schreef: Ik heb het vaker gezien. Hitam heeft het ook een keer gehad. Vroeger had hij geregeld dagen dat hij niet lekker was, braken, diarree. Toen heb ik hem ook een keer metoclopramide gegeven tegen het braken. En toen begon hij als een gek heen en weer te rennen. Heb ik dus nooit meer gedaan.
En ik heb het ook wel vaker gezien in de praktijk. Onrust. Ik dacht altijd dat het een soort dramkrampen waren, omdat het de peristaltiek van de maag beïnvloed maar nu zie ik dat het ook excitatie kan veroorzaken.
ben blond of misschien gewoon ontzettend stom&dom :-[, maar wat is excitatie?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#110344
ex·ci·ta·tie (de ~ (v.), ~s)
1 opwekking, aansporing
2 staat van opgewondenheid
,gevonden in het on line woordenboek van van Dale :)
Door Jolly
#110347
oke thnx, ja echt blond dus had k dus ook op kunnen zoeken :-[, dacht eerder aan een medische term ofzo.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door