Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Nyncke
#1096835
Nu ik steeds meer op barfen overga komt iedereen met goedbedoelde adviezen.

De laatste die ik heb gehoord ( maar waar de schrik mij toch wel van om het hart slaat ) komt van een collega, zij heeft een american stafford van 9mnd.
De dierenarts heeft tegen haar gezegd dat ze omdat hij iedere dag 1/3 vers krijgt, een bot ed. Ze moest het eerste jaar haar hond 1x per maand ontwormen.

Nu is mij door de fokker van Cadiz gezegd hem maar 1x per jaar te ontwormen omdat ontwormingsmiddel erg slecht is voor de darmen.
Op de hondentraining is mij gezegd haring geven, dat is het beste, lekkertste ontwormingsmiddel dat er is.

Maar goed, ik doe bij alle beestjes 1x per jaar, hond en katten allemaal tegelijkertijd. Nu samen met de kittens. Haring krijgen ze zo nu en dan allemaal door het voer.

Maar goed, wat is wijsheid?
En wat vinden jullie van het advies van die dierenarts?
Door ~Joke~
#1096854
Mijn honden en katten worden al zo'n 5 jaar niet meer ontwormt. Ik ontworm niet preventief alleen als ik wormen zie. Mocht je het niet vertrouwen dan kun je een ontlastingsonderzoek laten doen om te kijken of er zich wormen[eitjes] in de darm bevinden
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1096906
Fedor is nu 3 jaar en is bij zijn fokker (op de leeftijd van 7 weken) voor het laatst ontwormt. In zijn 1e 2 jaar heb ik een paar keer zijn ontlasting laten onderzoeken op wormeneitjes (ik had over 3 dagen stukjes poep verzameld) en in alle gevallen was hij wormvrij 8). Dus je begrijpt wel dat ik het advies van die DA nergens op vind slaan. Ik vraag me af wat zijn motivatie is voor het vaker ontwormen van een vers gevoerde hond ::).
Het feit is dat honden die vers eten een veel zuurder maagzuur hebben waar veel wormen en parasieten niet in overleven, dus een gezonde! vers etende hond zal veel minder last van wormen hebben.

Je fokker heeft gelijk in de zin dat ontwormingsmiddelen slecht zijn voor de darmen (heel veel honden raken ook aan de diaree van een wormkuur), je stopt tenslotte wel gif in je hond.
Of haring een goed ontwormingsmiddel is? Ik heb werkelijk geen flauw idee, dit is voor het eerst dat ik dat hoor. Het lijkt mij eerlijk gezegd stug :-\.

Heeft je hond wormen dan moet je natuurlijk ontwormen, maar voor de zekerheid er elke maand een kuurtje in te stoppen is gewoon onzin, want wormenkuren werken niet preventief.
Door Mevroi Kruim
#1096939
Sluit me helemaal bij mijn voorgangers aan. Preventief ontwormen is onzin, je kunt pas wormen bestrijden als ze er ook zijn. En vaker ontwormen als ze vers eten is ook onzin. Onze honden eten voor menselijke consumptie goedgekeurd vlees, daar zitten geen wormen in. Of neemt hij zelf ook altijd een kuurtje als hij biefstuk gegeten heeft, of rosé varkenshaas?
En die haring, lijkt me weer een van de tig bakerpraatjes die zoal de ronde doen.

Mijn honden zijn in 5 resp. 9 jaar nooit ontwormd en ze leven nog. Mijn katten zijn ooit eens ontwormd vanwege lintworm maar da's ook alweer eeuwen geleden. En ook die leven nog. Af en toe een besmetting met wormen is niet slecht, dat houdt de immuniteit op peil. Eeng ezonde hond of kat kan zelf die evt. wormen prima baas.
Door crutz
#1097495
eigen fok hier (Medusa en Baudi) zijn alleen in het nest 2x (met 3 en 6 wk) ontwormd en verder nog nooit,
ook bij ontlasting onderzoek is een wormbesmetting uitgesloten...
Door Nyncke
#1097564
Dan zat ik verders wel goed met mijn gedachtengang. Zal mijn collega even wijzen op het forum en de proefondervindelijke antwoorden.

'kLaat iedereen verders kletsen!
Door andrevanes
#1127810
Ik heb ook vorig jaar voor het laatst ontwormd.
Ik was niet van plan om het nog een keer te doen als het niet nodig is.
De jongste raakt iedere keer keihard aan de diaree.
Door Bika
#1129177
Wij ontwormen onze whippets ook zelden.
Zo af en toe tijdens de jaarlijkse prikken vraag ik een kuurtje mee.
Van een haring daar kan ik wel inkomen.
Een haring is zout en daar leeft een wormpje niet graag in en gaat dus dood.
Door conleeuw
#1129262
ik geloof dat Jazz voor het laatst door de fokker is ontwomd, Dot is door mij ontwormd toen ik haar met 6 weken thuis kreeg, maar dat omdat ze in het nest volgens mij niet de optimale verzorging hebben gehad, Blues is ook in de nest voor het laatst ontwormd, als ik twijfel zal ik eerst een ontlasting onderzoek laten doen, en verder laat ze maar kletsen, ik geloof ook niets van het haring verhaal :(
Door dogsunlimited
#1129990
In november hebben de jongens voor het derde jaar hun ontlastingonderzoek gehad. Wederom geen worm en andere parasieten. Er zit genoeg wormafdrijving in de voeding die ze krijgen (verse kruiden, pompoenpit etc.) en als ik vermoedens heb, gebruik ik even de parasieten composituum. Ik moet er niet aan denken om mijn hond een vroege dood in te jagen door elke maand chemisch te ontwormen.
Door Lizzy
#1130005
Nyncke schreef: Nu ik steeds meer op barfen overga komt iedereen met goedbedoelde adviezen.

De laatste die ik heb gehoord ( maar waar de schrik mij toch wel van om het hart slaat ) komt van een collega, zij heeft een american stafford van 9mnd.
De dierenarts heeft tegen haar gezegd dat ze omdat hij iedere dag 1/3 vers krijgt, een bot ed. Ze moest het eerste jaar haar hond 1x per maand ontwormen.

Nu is mij door de fokker van Cadiz gezegd hem maar 1x per jaar te ontwormen omdat ontwormingsmiddel erg slecht is voor de darmen.
Op de hondentraining is mij gezegd haring geven, dat is het beste, lekkertste ontwormingsmiddel dat er is.

Maar goed, ik doe bij alle beestjes 1x per jaar, hond en katten allemaal tegelijkertijd. Nu samen met de kittens. Haring krijgen ze zo nu en dan allemaal door het voer.

Maar goed, wat is wijsheid?
En wat vinden jullie van het advies van die dierenarts?

Het is juist klets, wat je DA daar zegt. Honden die vers/rauw eten, hebben een veel betere darmflora dan niet-vers-etende honden. En dus minder wormen. En de beste manier om een worm-invasie te voorkomen is het gezond houden van de darmflora. En hoe doe je dat? Door rauwe/verse voeding. Door niet zinloos te ontwormen. Door probiotica te geven bij ziekte en tijdens/na AB kuren. Door ze inderdaad af en toe verse kruiden en dingen als gemalen pompoenzaad te geven. Zie ook dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 663.0.html
Door Zuske
#1136454
geldit het niet preventief ontwormen dan ook voor katten...denk van wel, maar omdat ik net begonnen ben met het geven van versvoer ben ik nog een leek en vraag dus veel! :D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door