Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjet
#1096696
Als tussenstap naar Barf (en vanwege nog te weinig vriescapaciteit) wil ik eerst een klein poosje Carnibest geven.
Luna (6 mnd) krijgt nu nog haar brokken (ongeveer 400 gr) over 3 maaltijden verdeeld. Als ik uitga van 5 % van haar lichaamsgewicht, zou ze per dag ongeveer 1 kg CB moeten krijgen.
Ik wil nu haar eerstvolgende maaltijd vervangen door CB, maar schrik een beetje van het verschil in volume tussen brok en CB. Kan haar maag dat zomaar bevatten, of kan ik het beter over nog meer maaltijden verdelen voor de overgang? Kan me zo voorstellen dat ze met brokken veel meer drinkt, dat daar het verschil in zit?
Ik wil trouwens wel vrij snel over naar 2 maaltijden per dag.

Verder zit ik vast een beetje naar het menu te kijken. Uit een artikel van Lizzy begreep ik dat je de eerste week het beste met 1 diersoort kunt beginnen en dan elke week rustig opbouwen. Is dat nog steeds actueel? Het was een bericht uit 2003. Ik zie namelijk bij de beginnersmenu's veel meer diersoorten.
#1096698
Hoi Marjet  ;)
Bij de brokken drinken ze idd veel meer, als ze vers eten drinken ze duidelijk minder. Ik zou gewoon een kleine maaltijd CB geven om mee te beginnen en kijken hoe dat bevalt. En nog niet gelijk overgaan op 2 maaltijden maar het nog verdelen.
En wb diersoorten, zoals ik al zei, ik zou me zelf niet druk maken en gewoon voeren wat je hebt. Da's dus nu rund en kip, en de CB. Mocht ze vreemde verschijnselen vertonen dan kun je altijd nog terug naar 1 diersoort.
Door Lizzy
#1096706
Marjet schreef: Als tussenstap naar Barf (en vanwege nog te weinig vriescapaciteit) wil ik eerst een klein poosje Carnibest geven.
Luna (6 mnd) krijgt nu nog haar brokken (ongeveer 400 gr) over 3 maaltijden verdeeld. Als ik uitga van 5 % van haar lichaamsgewicht, zou ze per dag ongeveer 1 kg CB moeten krijgen.
Ik wil nu haar eerstvolgende maaltijd vervangen door CB, maar schrik een beetje van het verschil in volume tussen brok en CB. Kan haar maag dat zomaar bevatten, of kan ik het beter over nog meer maaltijden verdelen voor de overgang? Kan me zo voorstellen dat ze met brokken veel meer drinkt, dat daar het verschil in zit?
Ik wil trouwens wel vrij snel over naar 2 maaltijden per dag.
Ik weet niet wat je hondje weegt op het moment, maar het kan best zijn dat 5% rijkelijk veel is voor een hond van 6 maanden. Dat zul je even aan moeten kijken. Begin gewoon met 5% en kijk hoe ze het daar op doet. En nee, brokken en verse voeding zijn op geen enkele wijze met elkaar te vergelijken. Brokken bevatten (om te beginnen) vrijwel geen vocht. En dus veel minder volume. Brokken zijn veel compacter. Maar die verse voeding hoeveelheid kan ze wel aan hoor. Verdeel het alleen wel over 3 maaltijden per dag. Honden die vers eten, drinken inderdaad veel minder.
Verder zit ik vast een beetje naar het menu te kijken. Uit een artikel van Lizzy begreep ik dat je de eerste week het beste met 1 diersoort kunt beginnen en dan elke week rustig opbouwen. Is dat nog steeds actueel? Het was een bericht uit 2003. Ik zie namelijk bij de beginnersmenu's veel meer diersoorten.
Dit zou nog steeds kunnen gelden als je een hond hebt met een zeer gevoelig spijsverteringssysteem. Honden die dat niet hebben, kun je gelijk van alles geven.
Door Marjet
#1096711
Lizzy schreef: Ik weet niet wat je hondje weegt op het moment, maar het kan best zijn dat 5% rijkelijk veel is voor een hond van 6 maanden. Dat zul je even aan moeten kijken. Begin gewoon met 5% en kijk hoe ze het daar op doet.
Ze weegt nu 22 kg en is volgens iemand van de hondenschool precies goed op gewicht (mooi schraal).
Die 5 % was maar een gooi. Raad je toch iets minder aan?
Haar spijsverteringsstelsel lijkt trouwens tamelijk sterk. In de eerste weken een paar keer braken en diarree gehad, sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Door Lizzy
#1096717
Ik zou zelf met 4% beginnen en zo ongeveer 900 gram gaan voeren. Als ze te mager wordt : dan geef je wat meer. Op zich is 5% niet teveel ofzo, maar met een hond van deze leeftijd zou ik al iets minder gaan geven. Je moet verder vooral op je ogen vertrouwen. Wordt ze te mager: meer voeren. Wordt ze te dik: minder voeren.
Door Red_Hunter
#1096787
Mijn pup weegt nu 23 kg en zij krijgt 800 gr energique en soms 400 gr energique en 400 gr barf.
Zij is zeker niet schraal en zij is nu bijna 7 maanden oud.
Dit scheelt dus niet veel met jou hond. Eerst gaf ik ook 5% maar ik merkte dat met 5,5 maand haar behoefte al minder werd en ik heb haar maaltijden daarna niet meer verhoogd maar gewoon laten staan op de 800 gr en dat gaat nog steeds goed.
Verder kan je gewoon overgaan op Carnibest zonder problemen, heb ik ook altijd gedaan met mijn pups.

Groetjes Trudie
Door conleeuw
#1096795
zelf ben ik niet zo bang om een hond over te zetten op KVV, ik zou het vrij snel doen, inderdaad maar beginnen met 4% in drie maaltijden over de dag verspreiden en de brokken de deur uit :-\ ;D maar goed, ik heb het al een paar keer gedaan met honden en zie gewoon dat ze het best goed aankunnen zo'n overstap ;)
Door Marjet
#1096886
Dank jullie wel. Denk dat ze dan vanmorgen haar laatste brokkenmaaltijd heeft gehad. Zonder dat zij of ik me er bewust van was :)
Ze heeft net heerlijk gesmuld van een bak CB. Even aankijken hoe dat valt.
Door brie
#1096888
Ik heb juist altijd zoiets van: wat krijgen honden weinig brokken, daar kunnen ze toch niet vol van raken :-\
Heerlijk juist, zo'n bak vol lekkere heerlijkheden. En je hondje kan het echt wel hebben hoor!!!!
T'is trouwens een prachtexemplaar! Lief koppie!
#1096904
als je nu de brok en het water dat ze drinken en de hoeveelheid kvv en water dat ze drinken naast elkaar zou leggen zou de hoeveel van brok en kvv ongeveer evenveel zijn . Ik ben ook coldturkey overgestapt van brok op barf toen spickel 6 maanden was en dat is van de eerste dag goed gegaan geen diaree niets braken .
Door Babe
#1103106
Ik heb dit even gekopieerd van de Carnibest website:
Aanbevolen hoeveelheden voor honden

Volwassen honden hebben tussen 20 en 30 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Zogende honden, jonge honden en pups hebben tussen 40 en 60 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Mijn volwassen hond weegt 27 kg. is niet echt de hele dag actief bezig. Ligt merendeels in haar mand, maar heeft een dun vachtje en heeft daardoor iets meer energie nidig. Ik zag haar echt mager worden op 20 gr. per kg lichaamsgewicht. Ze krijgt dus nu 30 gram per kg (800 gr. per dag).

Ik denk echt wel dat je goed zat met die 5%. Want 1000 gram per dag voeren : 22 kg lichaamsgewicht= 45 gram per kg lichaamsgewicht. Dan zit je dus al aan de onderkant van het Carnibest schema.
Ik zou niet minder gaan voeren. Ik neem aan dat je hond nog in de groei zit, dan kan hij best wat hebben. Je moet alleen als ie ouder wordt, de hoeveelheid aanpassen.
Door Jakko
#1103167
Ik heb Jakko ook met 5 maanden van de ene op de andere dag op Carnibest gezet. Hij at die fokkersbrokken niet meer (Eukaneuba). Maar die Carnibest Natuurvoer ging er meteen wel in (zeker als het goed op kamertemperatuur is ;)). Hij had verder daar geen 'bijverschijnselen' van; poepte prima  :)
Met een maand of 9 ben ik idd iets gaan minderen, maar dat zie je vanzelf als ze tonnetje rond worden.

Succes

Yvonne
Door dinnee
#1103347
Ik zou ook rond de 4% gaan zitten. Mijn pup (5 maanden oud) staat al een heel tijd op de zelfde hoeveelheid omdat hij ziek was geweest en toen heel veel is afgevallen. Toen heb ik hem iets meer gegeven en hij kreeg weer een lekkere speklaag terug (net niet te dik, hihi!) van af die tijd heb ik zijn porties even groot gelaten en nu is hij er lekker in gegroeid. Over een paar maanden ga ik dit misschien weer aanpassen.

Over het toevoegen van 1 diersoort per keer... Als ik het van tevoren geweten had, had ik dat wel gedaan. Het zou me een hoop ellende bespaart hebben... Maar ik moet er wel bij zeggen dat Coda echt op bijna alles wel allergisch reageert. Als je het wil proberen (dat toevoegen soort voor soort) zou ik iedere diersoort minimaal 4 dagen voeren. De meeste allergische reacties ontstaan namelijk binnen 3 dagen en op die manier kan je goed zien waar ze wel en niet tegen kan. Maar als ze nog nooit een allergische reactie heeft vertoont, ook niet toen ze brok at, zit je waarschijnlijk gewoon goed en hoef je je nergens druk om te maken. :)
Door Marjet
#1103904
Ze heeft nog nooit een allergische reactie gehad. Althans ik neem aan dat een allergische reactie zich vooral uit in jeuk en/of exczeem? Ze heeft wel sinds twee dagen een ontstoken oog. Weet niet of allergie zich ook zo kan uiten, maar dat zou wel een late reactie zijn op voer, toch? (overstap dikke week geleden gemaakt).

Ze gaat nu een week op ongeveer 4% CB. Ik zat er vandaag net over te denken haar toch iets meer te gaan geven, ze lijkt wel iets magerder en is ook behoorlijk hongerig. Op verschillende tijdstippen voeren is trouwens wel een erg goed idee zeg! Scheelt wel in mekkergedrag  :).

Vandaag is een grote vriezer gekomen, kan ik eindelijk bestellen bij Herby. Moet eerlijk zeggen dat ik CB gevoelsmatig niet superbevredigend vind, het is toch wel behoorlijk hap-slik-weg (het gaat natuurlijk om de hond, maar kan juist zo genieten als ze eens lekker op een botje zit te knagen, oogjes half dicht).
Ik stop nu vaak een deel van haar maaltijd in een kong, moet ze er toch nog iets voor doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door