Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Henkje
#1095867
Nu de laatste rollen CB op zijn, en ik heel tevreden ben over mijn schatjes, gaan we weer een stapje verder.
Frits eet nu alles wat je hem voorschoteld (komt thuis met muizen en vogels die hij pas op eet als ze in zn voerbak zijn gelegd) en kleingesneden eet Skoll nu ook stukken beter. Ze hebben nu ook aparte eetplekken, zodat ze ook rustiger kunnen eten en twee maaltijden per dag.

Vanaf morgen heb ik dit in gedachten:
Getypt was het allemaal netjes, bij bekijken staat het door elkaar.

                      ’s ochtends ‘s avonds

maandag: 55 gram vleesbot 55 gram vleesbot
+ 1 kuiken         40 gram orgaan

dinsdag: 50 gram vis 65 gram spiervlees
                                              + schep yoghurt (Frits de helft)

woensdag: kwart kwartel (45 gr) 55 gram vleesbot
+ 1 kuiken         40 gram orgaan

donderdag: 55 gram vleesbot 65 gram spiervlees
+ 1 kuiken

vrijdag: 65 gram spiervlees 55 gram vleesbot
                      15 gram orgaan


zaterdag: 55 gram vleesbot 50 gram vis (compleet)
+ 1 kuiken

zondag: 55 gram vleesbot 55 gram vleesbot
+ 1 kuiken         40 gram orgaan


                                  150 gram per dag per week       - kuikens
50% vleesbot 75 gram vleesbot 525 gram         525 gram per week
30% spiervlees 45 gram spiervlees 315 gram         225 gram per week
20% orgaan 30 gram orgaan         210 gram         150 gram per week


kuiken is 30 gram, 5 x per week is 150 gram
blijft over 1050 – 150 is 900
Aantal grammen min kuikens (geen vleesbot)

vleesbot: Spiervlees         Orgaan
· Kipkarkas vis (wijting, sardien, makreel etc.) lamshart (rodi)
· Kipvleugel kalkoen kippenlever
· Wildkarkas (runder) soepvlees kippenhart
· Schapennek ander rundvlees runderhart
· Eendennek kippenvlees kippenmaag
· Kwartel smuldier niet compleet
· Konijnkarkas


gewicht katten: 15 nov.
Frits: 4,5
Skoll: 3,2
Ronja: 3,1
Grendel: 2,8

Mijn vragen: Is het wat? Niet te veel vis?
Een goede vriend van mij heeft veel ervaring met slangen en andere vleesetende reptielen. Hij heeft mij afgeraden om muizen, ratten etc. te geven omdat ze zo slecht worden gevoerd dat ze bijna geen voedingsstoffen meer bevatten. Hoe zit dit (wordt hier ook niet gegeten trouwens)?
Eigenlijk wil ik ook bij Herby gaan bestellen nu alles goed loopt. Wat meer te krijgen en kan ik meer afwisselen. Hier in de buurt is echt niets te vinden behalve kip.
Ik zie veel menu's met ook supplementen en groente toevoegingen. Groente voeren vind ik raar, en in uitgezocht voer zit toch al alles?

Vrijdag gaan de drie meiden naar de DA voor sterilisatie. Dan kunnen ze eindelijk lekker buiten lopen!
Door flin
#1096449
Jawoor 't is wat !! ;) :D

allereerst;
als 'k het menu nareken kom 'k op:

totaal: 1065 gr

vleesbot: 45 %    485 gr
orgaan: 12,5 %  135 gr
spier: 18 %          195 gr
kuikens: 14 %      150 gr
vis: 9 %                100 gr ( half kompleet)

of 'k heb 't niet goed nagerekend, òf ergens sluipt een foutje in;
wat niet wil zeggen dat je menu er zo niet goed uitziet, want dat doet 't wel!!!

op zich zou 'orgaan' dus naar zo'n 15 % mogen;
bijv: hart: 7%, lever 4%, nier en maag: 5 %

je afwisseling van diersoorten vindt 'k ook mooi: zo'n 10 stuks

rat en muis; in vergelijk met de bio-industrie kipjes en koeien, tsja, dan denk 'k dat ze even slecht afzijn idd, wat niet wil zeggen dat er dan geen voedingsstoffen meer in zullen zitten:
de reden dat we naast 't niet- biologische vlees, en niet-wild-vlees (wild eet oa veel groen blad, en en plantendelen, en scharrelbeestjes, die veel omega 3 bevatten) wat vette vis geven (naast dat 't lekker is) de vette vis bevat juist die omega 3 

de katten hier vinden de kweek muizen(die witte) en ratjes niet lekker, maar de kleurhamsters weer wel...ook dit kan natuurlijk weer per katzel verschillen...

supplementen: 'k weet niet precies op welke je doelt?
zolang je katjes gezond zijn, hoef je in principe geen supplementen te geven...
met 'n mooi afwisselend menu krijgen ze genoeg bouwstoffen binnen
helaas sukkelen nogal wat katten met blaasproblemen, en die willen nog wel n's natuurlijke verzuurders door de maaltijd krijgen,
katzels hier krijgen nog wat ekstra chlorella en af en toe een pil vit. B-compleks door de maaltijd; chlorella omdat 't zuiverend werkt,
en de vit B (een wateroplosbare vit., die bij een eventueel teveel wordt uitgeplast) omdat de B-vit. in lang bevroren vlees achteruit gaat

groente: hebben ze als rechtgeaarde carnivoor niet nodig, zelf geef 'k mijn katten wel regelmatig wat (gekookte/gestoomde) restjes:
allereerst omdat ze't lekker vinden, en daarnaast miss ook nog wel om af en toe wat vezel te geven ter vervanging van veertjes, of haar van prooi, wat ze niet dagelijks krijgen
Gebruikersavatar
Door koekje
#1096475
lekker menu!

groente geef ik ook niet. ot en sien vinden dat alleen leuk om mee te spelen. supplementeren is niet nodig met een goed uitgebalanceerd menu, volgens mij (en gezonde jonge katten natuurlijk).

let erop dat je de meisjes zeker de 1e week na het ontstokken nog even binnenhoudt. ze hebben toch een operatie achter de rug (er kunnen ook bv complicaties ontstaan) en ze hebben een open wond. en een kale buik, das heel koud.
als je ze weer mag halen, stook het huis dan lekker warm en zorg voor warme en zachte mandjes. als het lukt, probeer ze dan ook niet teveel laten klimmen en springen.
Door Henkje
#1096514
Haha, nou ik ben erg benieuwd! Ze liggen hier niet langer dan 10 minuten stil (tenzij ze eten) en vliegen constant achter elkaar aan. Bedankt voor de tips! Ik wilde sowieso wachten met naar buiten gaan, Skoll is een Maine Coon x Somali en Grendel een soort lapjes Boskat, dus die zien er niet uit met een kale buik ;) en Skoll woont nu al zowat op de verwarming en slaapt 's nachts het liefst op mijn buik. Het wordt wel lastig met de trap.

Ik reken altijd een beetje krom, de kuikens heb ik van het spier en orgaanvlees afgehaald (omdat er geen bot inzit) en de hele vis ook en dan weer naar beneden afgerond (lekker vaag).
Door Henkje
#1100034
Skoll komt van een collega van de dierenambulance. Ze komt uit Malden, bij Nijmegen.

Ze zijn gisteren alle drie gesterilliseerd. En konden ze om 3u ophalen. Heel verhaal erbij van de dierenarts over de hechtingen, 5 dagen binnen en rustig houden etc. Thuis hebben ze een kwartier suf rondgelopen en aan de wondjes gelikt. Na een uur waren ze weer aan het springen op de tafel, bank, trap en aan het zeuren om eten. Ik nam aan dat alles goed met ze was ::) Ze hebben ook weer heerlijk op bed geslapen en er was eigenlijk helemaal niets aan te merken. Ze hebben ook vandaag goed gegeten, dus ik ben helemaal blij!

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door