Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#10960
Hoihoi,

Misschien hoort deze vraag niet helemaal in dit onderwerp thuis, maar ik wist niet waar ik  het anders moest plaatsen. Ik wilde vragen of het nog kwaad kan om de honden te laten zwemmen. De mijne zwommen tot 3 dagen terug 2 keer daags in het Zwarte Water (rivier in zwolle, bij mijn huis rechtsaf en je komt op de ijssel staat op een loeigroot bord)

Ben er 3 dagen geleden mee gestopt omdat sunday een heel naar luchtje in zijn vacht had en ik bang ben dat de temperatuur van het water te hoog is (bang voor blauwalg, botulisme en andere enge bacteriën). De honden zwemmen normaal dagelijks, 3 seizoenen lang, dus ik ben bang dat ik ze tekort doe. Bovendien durf ik Sunday geen andere lichaamsbeweging te geven met de warmte dan zwemmen ivm absences die hij al een paar keer heeft gehad (zelfs na minimale inspanning).

Vannacht om 1 uur een heel klein blokkie met hem gefietst, ik kon niet slapen en hij heeft last van opgekropte energie.

Enige voordeel: Hij komt wel aan zo.........ga wat minderen met honing denk ik.

Ik dwaal alweer af merk ik....

Femke
Laatst gewijzigd door Femke op do 07 aug 2003, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#10961
enige waar qyan in mag is de zee aangezien voor onze gemeente een waarschuwing in de krant heeft gestaan.
weinig stromend water hier, wel allemaal vieze stinksloten :-X
dus hier alleen de zee, mits je geen bekeuring krijgt >:(
Door ine
#10962
Femke, de Ijssel is toch stromend water?
Mijn honden zwemmen nog dagelijks in de Roer.
Bij twijfel kun je bij de gemeente informeren!
Of de honden na het zwemmen even af douchen/spuiten!
Door RottSenner
#10964
Je kunt even hier kijken: http://www.waterland.nl  Onder het tabje "regionaal" en dan nog een paar kleer klikken ;) kun je de zwemwaterkwaliteit bij jou in de buurt checken.

Wel raar overigens: bij mij in de buurt (Rottemeren) wordt aangegeven dat de kwaliteit goed is, maar dat blauwwieren aanwezig zijn =>  ???
Overigens laat ik Sam er nog wel gewoon in (rondlopen), als 'ie tenminste een plekje kan veroveren tussen alle rondplassende kinderen. ;D
Door Femke
#10965
Trouwens... Radiohead? Goed he ;D
Mis ik iets...........?????? of zou ik dan stiekem toch blond zijn? ;D ;D ;D

Enne Ine maakt het niet uit als het stromend water is, is er aleen risico voor recreatieplassen enzo?
Door lobbes
#10966
ook voor stromend water !!
vooral de MAAS omdat daar de waterstand heel laag is en dat heeft er ook om een of andere reden weer mee te maken.
Veiligste zwemwater is zout of brak water  dus allemaal naar sylvia  ;D
groetjes Ellen  
Door Janet
#10967
Mosselen plukken en op de bbq mikken, samen met gekookte zeekraal ;D. Goed plan, Syl, zet de bbq alvast maar klaar.

Femke... je weet het natuurlijk wel... die tekst bij je avatar (aan de linkerkant). ;D ;D ;D Radiohead...
Laatst gewijzigd door Janet op do 07 aug 2003, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ine
#10968
Heb altijd gedacht, dat stromend water langer probleemloos was, dan stilstaand water!
Ben gister lang bezig geweest om te zoeken naar een site erover en ook naar een site, die per regio de waterkwaliteit meldt!
Helaas, niets gevonden!
Mijn honden zwemmen nog steeds in de Roer. Het water ziet er prima uit en ze hebben geen problemen!
Door lobbes
#10969
Waar wij met de boot lagen MAAS-WAAL gebied dus wel
zaltbommel kerkdriel pffffffffff vette dikke groene pruten schuim en het stonk naar rotte eieren :o soms zie je het niet maar het zit er wel dan is er veel scheepvaart door geweest en die heeft dan het water vitaler gemaakt  (maar owee)  pas echt goed op hoor zowel voor je hond als jezelf
groetjes Ellen
Door ine
#10970
Je kunt even hier kijken: http://www.waterland.nl  Onder het tabje "regionaal" en dan nog een paar kleer klikken ;) kun je de zwemwaterkwaliteit bij jou in de buurt checken.

Wel raar overigens: bij mij in de buurt (Rottemeren) wordt aangegeven dat de kwaliteit goed is, maar dat blauwwieren aanwezig zijn =>  ???
Overigens laat ik Sam er nog wel gewoon in (rondlopen), als 'ie tenminste een plekje kan veroveren tussen alle rondplassende kinderen. ;D
Hier de GOEDE url: http://www.waterland.net
Klik op: regionaal, daarna op je eigen provincie!
Heb me een rotje gezocht, maar uiteindelijk gevonden!! ;)
Laatst gewijzigd door ine op vr 08 aug 2003, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#10971
Hier de GOEDE url: http://www.waterland.net
Klik op: regionaal, daarna op je eigen provincie!
Heb me een rotje gezocht, maar uiteindelijk gevonden!! ;)
Kan de site die je opgaf niet openen, Ine, sterker nog, de pc gooide me eruit... Maar ik denk dat je je over de Roer geen zorgen hoeft te maken. Die is nl. een snelstromende rivier, zoals je zelf weet :D, en blauwalg en botulisme komen vooral voor in stilstaand en bijna stilstaand water.
Door Janet
#10972
Kep 't op 't Yallaforum ook even gezet, alle links naar de zwemwaterkwaliteitinfo per provincie:
-->Provincie Zuid-Holland<--
-->Provincie Noord-Holland (kaart)<--
-->Provincie Utrecht (kaart)<--
-->Provincie Drenthe (diverse mogelijkheden)<--
-->Provincie Flevoland (kaart)<--
-->Provincie Friesland (diverse mogelijkheden)<--
-->Provincie Gelderland<--
-->Provincie Groningen (kaart)<--
-->Provincie Limburg<--
Provincie Noord-Brabant zou acrobat reader documenten hebben, maar die kon ik op dit moment niet downloaden.
-->Provincie Overijssel (kaart)<--
-->Provincie Zeeland (kaart)<--
Laatst gewijzigd door Janet op vr 08 aug 2003, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#10973
Kep 't op 't Yallaforum ook even gezet, alle links naar de zwemwaterkwaliteitinfo per provincie:
-->Provincie Zuid-Holland<--
-->Provincie Noord-Holland (kaart)<--
-->Provincie Utrecht (kaart)<--
-->Provincie Drenthe (diverse mogelijkheden)<--
-->Provincie Flevoland (kaart)<--
-->Provincie Friesland (diverse mogelijkheden)<--
-->Provincie Gelderland<--
-->Provincie Groningen (kaart)<--
-->Provincie Limburg<--
Provincie Noord-Brabant zou acrobat reader documenten hebben, maar die kon ik op dit moment niet downloaden.
-->Provincie Overijssel (kaart)<--
-->Provincie Zeeland (kaart)<--
Heb 's bij Limburg gekeken, maar het enige wat ze zeggen is "(nog) geen nadere info beschikbaar". Schiet ook niet echt op :-/
Door Janet
#10974
Als je helemaal naar beneden scrollt bij Limburg, krijg je dit:
ACTUELE ZWEMVERBODEN 2003  



Grindgat Dorperheide, Arcen en Velden

Ontzanding Teunessen, Klein Vink, Arcen en Velden

Grindgat de Rijkselse Bemden, Beesel

Ontzanding Boschmolenplas, Heel

Sigranohoeve, Heerlen

Musschenberg, de Maas, Kessel

Ontgrinding De Diepeling, Meerlo Wanssum, Venray

Het betreft allemaal zwemverboden in verband met onveilige situaties.



De Geul, van de grens Epen tot spoorlijn Meerssen

Het betreft hier een zwemverbod in verband met ontoereikende bacteriologische kwaliteit.

WAARSCHUWING
Niet zwemmen in de Oolderplas te Herten bij Roermond in verband met zeer hoge concentraties cyanobacterie (ook blauwalg of blauwwier genoemd)


 
ZWEMMEN IN STROMENDE WATEREN  


Helaas is het NIET toegestaan te zwemmen in het stromende Limburgse oppervlaktewater (Maas, kanalen en beken). Dit heeft te maken met uw eigen gezondheid en met uw veiligheid. Het gaat dan bijvoorbeeld om de stroming van de scheepvaart in de Maas en evt. obstakels op de bodem. Wat betreft de gezondheid gaat het om fecaliën die in de Maas terecht (kunnen) komen vanuit overstortpunten uit het rioolstelsel. Deze bacteriologische vervuiling (colibacterie) kan gezondheidsklachten veroorzaken bij recreanten en toeristen.
Kortom: het stromende oppervlaktewater, zoals de Maas, de scheepvaartkanalen en de beken hebben geen zwemwaterfunctie.  
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door