Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#1093115
Ik ben langzaam wat vastendagen aan het introduceren.
Ik geef ze dan de dag ervoor iets meer, en de dag na het vasten iets meer.
Eigenlijk wil ik wel proberen of het lukt om ze om de dag te voeren.
Behalve als mijn vriend thuis is, want die vindt het helemaal niets, en wil dat ze elke dag eten krijgen.
Dit omdat Julia erg veel voedsel nodig heeft, en een erg dikke buik heeft na het eten.

Kan het de kans op een maagtorsie vergroten?

Ik merk dat Julia's ontlasting vaster is als ze heeft gevast, en dat vind ik erg belangrijk, omdat ze vrij vaak last heeft van diarree.
Ook heb ik het idee dat ze minder voedsel nodig hebben als ze vasten, dat ze het dus beter opnemen en er meer van opnemen.
Is dat waar? Of verbeeld ik me dat?
Door Mevroi Kruim
#1093547
Die ervaring heb ik ook, als je af en toe vasten lijken ze met minder toe te kunnen over het geheel.
Hoe het zit met maagtorsies, geen idee eerlijk gezegd. Ik heb honden waarbij dat heel zelden voorkomt dus ik maak me er niet zo druk over.
Door dogsunlimited
#1094125
Hoe voller de maag, hoe beter is de theorie. Maar ik bepaal liever zelf hoe vol die maag komt. ;)
Als mijn honden laten zien dat ze op meer dan een dubbele hoeveelheid misselijk worden, dan zijn ze ook gelijk aan de schijterij. Hier twee vastendagen en een dubbele hoeveelheid voor een vastendag van vlees/bot of een 'prooi'. Veel betere en makkelijke ontlasting, weinig diarreeaanvallen en geen galspugen. Dat is al tijden zo. Het zet mij niet aan tot om de dag voeren. Twee dagen vind ik meer dan zat voor mijn goldens.
Verder ben ik voorstander van het op wisselende tijden voeren, juist om die maag te trainen.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op za 15 nov 2008, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#1094558
in principe is de kans op een maagtorsie met rauw sowieso maar klein.. punt een omdat je als het goed is nauwelijks (geen) koolhydraat voert en het eten in de maag dus niet gaat gisten.. het gistingsproces van koolhydraat veroorzaakt gasvorming en het ópstijgen' van de maag. Daarnaast wordt het verse voer gewoon tot een vloeibare brij gemaakt en is de maag gemaakt als opslagplaats voor dit soort 'massa;s'..

Ik weet dat morgan eliasen zegt dat de maag idd 'sterker' wordt als ie vaker goed gevuld wordt.. ik kan me daar wel in vinden maar dat betekent naar mijn mening (persoonlijk idee hoor) niet dat de maag dan toch niet zou kunnen gaan zweven bij koolhydraatrijke voeding, hij blijft immer los in de buikholte liggen..

ik maak me bij het vers voeren eigenlijk geen zorgen om maagkanteling.. ik weet niet of en hoeveel gevallen er bekend zijn.. maar vanuit het principe lijkt het mij praktisch onmogelijk.. en na een dubbele maaltijd ga je ook niet meer actief doen neem ik aan...

het om de dag voeren bevalt mij ontzettend goed.. mijn hond doet t super.. ik heb het idee dat ik wel ongeveer dezelfde hoeveelheden voer.. maar kijk er niet al te nauw op dus kan ook iets minder zijn,.,
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1094628
Deesje schreef: in principe is de kans op een maagtorsie met rauw sowieso maar klein.. punt een omdat je als het goed is nauwelijks (geen) koolhydraat voert en het eten in de maag dus niet gaat gisten.. het gistingsproces van koolhydraat veroorzaakt gasvorming en het ópstijgen' van de maag. Daarnaast wordt het verse voer gewoon tot een vloeibare brij gemaakt en is de maag gemaakt als opslagplaats voor dit soort 'massa;s'..

Ik weet dat morgan eliasen zegt dat de maag idd 'sterker' wordt als ie vaker goed gevuld wordt.. ik kan me daar wel in vinden maar dat betekent naar mijn mening (persoonlijk idee hoor) niet dat de maag dan toch niet zou kunnen gaan zweven bij koolhydraatrijke voeding, hij blijft immer los in de buikholte liggen..

ik maak me bij het vers voeren eigenlijk geen zorgen om maagkanteling.. ik weet niet of en hoeveel gevallen er bekend zijn.. maar vanuit het principe lijkt het mij praktisch onmogelijk.. en na een dubbele maaltijd ga je ook niet meer actief doen neem ik aan...
het om de dag voeren bevalt mij ontzettend goed.. mijn hond doet t super.. ik heb het idee dat ik wel ongeveer dezelfde hoeveelheden voer.. maar kijk er niet al te nauw op dus kan ook iets minder zijn,.,
Had jij er zeker nog niet van gehoord  dat de meeste kantelingen op een lege maag plaatsvinden. :-\

Is voor het eerst dat ik lees over magen die gaan zweven op koolhydraten en eerlijk gezegd zie ik er niet zoveel in.  :-\ Zou dan ook graag willen weten waar deze voor mij nieuwe wijsheid over maagkantelingen vandaan komt.

Gezien het aantal maagkantelingen die we hier en elders bij versetende honden hebben gezien zou ik me met een risicoras toch echt niet veilig wanen omdat er toevallig vers gegeten wordt.

Bouw en aanleg lijkt mij nog steeds oorzaak numero 1 te zijn. Dat lijkt in grote lijnen de grote gemene deler te zijn. Al die andere dingen zoals rusten na het eten, hoge voerbakjes, kleine beetjes eten of grote hoeveelheden eten zijn vaak niet meer dan theoriën en aannames die op geen enkele manier degelijk zijn onderbouwd c.q hun nut bewezen hebben.
Door Deesje
#1094642
dit komt uit een artikel uit een blad over fysiologie (diergeneeskunde), ik heb het niet bij de hand maar dat is wat ik erover gelezen heb (uit een naar mijn mening 'betrouwbare' bron)..

ik geef in mijn stukje dacht ik ook netjes aan dat ik niet bekend ben met het aantal maagkantelingen op vers. ik begrijp dat er een genetische aanleg is (anatomisch) maar dat verklaart niet dat er veel honden na het eten (brokken?) een maagkanteling krijgen die niet tot de risicogroepen behoren. of zie ik dit nu verkeerd?
Door dogsunlimited
#1094655
Tot nog toe is 'bewezen' dat de minste risico op maagkanteling bestaat bij het vullen van de maag op voeding dat minstens 3 cm groot moet zijn....waarbij grote stukken vlees en vleesbot het risico extra vermindert. Hier wordt niet gesproken over 'zwevende' koolhydraat wat zijn weg niet weet en al zeker niet dat de maag tot het uiterste gevuld dient te zijn. Citroenzuur en bevochtigd voedsel zijn de grootste risico's uit commerciële voeding en het feit dat het kleiner is dan die 3 cm, ook gemalen rauwe voeding dus. Er is nog lang geen bewijs wat nu de grootste veroorzaker zal zijn, alleen maar giswerk.

A case-control study was conducted to investigate whether age, gender, neuter status, type of food, feeding frequency, food intake time, interval between feeding and exercise, duration of exercise and overall physical activity were risk factors for gastric dilatation volvulus (GDV) in the great dane. The sample population consisted of 38 great danes with acute GDV (cases) and 71 great danes owned by members of the Dutch Great Dane Association (controls). Information on the risk factors was collected by using clinical data in combination with a questionnaire, and the data were analysed by backward stepwise conditional logistic regression analysis. Dogs fed a diet containing particles of food > 30 mm in size (kibble and/or dinner and/or home-prepared food with large pieces of meat) had a lower risk of GDV than dogs fed a diet containing only particles
< 30 mm in size (kibble or dinner and/or canned meat and/or home-prepared food cut into small pieces or ground in a food processor). Increasing age was also a risk factor for GDV. Gender, neuter status, feeding frequency, food intake time, the interval between feeding and exercise,
the duration of exercise, and overall physical activity were not identified as risk factors.
Feeding a diet including large pieces of meat may help to reduce the incidence of GDV in great danes.

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... torsie.htm

Several diet-related factors were associated with a higher incidence of bloat. These include feeding only dry food, or feeding a single large daily meal. Dogs fed dry foods containing fat among the first four ingredients had a 170 percent higher risk for developing bloat. Dogs fed dry foods containing citric acid and were moistened prior to feeding had a 320 percent higher risk for developing bloat. Conversely, feeding a dry food containing a rendered meat-and-bone meal decreased risk by 53 percent in comparison with the overall risk for the dogs in the study. Mixing table food or canned food into dry food also decreased the risk of bloat. During the past 30 years there has been a 1,500 percent increase in the incidence of bloat, and this has coincided with the increased feeding of dry dog foods.
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... ebloat.htm

Deesje, mocht je dat artikel ergens hebben, dan hou ik me aanbevolen.

Ik ken ook nauwelijks honden die na het eten maagkanteling kregen, wel op een nuchtere maag.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op za 15 nov 2008, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1094967
SandraH schreef: Tot nog toe is 'bewezen' dat de minste risico op maagkanteling bestaat bij het vullen van de maag op voeding dat minstens 3 cm groot moet zijn....waarbij grote stukken vlees en vleesbot het risico extra vermindert. Hier wordt niet gesproken over 'zwevende' koolhydraat wat zijn weg niet weet en al zeker niet dat de maag tot het uiterste gevuld dient te zijn. Citroenzuur en bevochtigd voedsel zijn de grootste risico's uit commerciële voeding en het feit dat het kleiner is dan die 3 cm, ook gemalen rauwe voeding dus. Er is nog lang geen bewijs wat nu de grootste veroorzaker zal zijn, alleen maar giswerk.

A case-control study was conducted to investigate whether age, gender, neuter status, type of food, feeding frequency, food intake time, interval between feeding and exercise, duration of exercise and overall physical activity were risk factors for gastric dilatation volvulus (GDV) in the great dane. The sample population consisted of 38 great danes with acute GDV (cases) and 71 great danes owned by members of the Dutch Great Dane Association (controls). Information on the risk factors was collected by using clinical data in combination with a questionnaire, and the data were analysed by backward stepwise conditional logistic regression analysis. Dogs fed a diet containing particles of food > 30 mm in size (kibble and/or dinner and/or home-prepared food with large pieces of meat) had a lower risk of GDV than dogs fed a diet containing only particles
< 30 mm in size (kibble or dinner and/or canned meat and/or home-prepared food cut into small pieces or ground in a food processor). Increasing age was also a risk factor for GDV. Gender, neuter status, feeding frequency, food intake time, the interval between feeding and exercise,
the duration of exercise, and overall physical activity were not identified as risk factors.
Feeding a diet including large pieces of meat may help to reduce the incidence of GDV in great danes.

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... torsie.htm

Several diet-related factors were associated with a higher incidence of bloat. These include feeding only dry food, or feeding a single large daily meal. Dogs fed dry foods containing fat among the first four ingredients had a 170 percent higher risk for developing bloat. Dogs fed dry foods containing citric acid and were moistened prior to feeding had a 320 percent higher risk for developing bloat. Conversely, feeding a dry food containing a rendered meat-and-bone meal decreased risk by 53 percent in comparison with the overall risk for the dogs in the study. Mixing table food or canned food into dry food also decreased the risk of bloat. During the past 30 years there has been a 1,500 percent increase in the incidence of bloat, and this has coincided with the increased feeding of dry dog foods.
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... ebloat.htm

Deesje, mocht je dat artikel ergens hebben, dan hou ik me aanbevolen.

Ik ken ook nauwelijks honden die na het eten maagkanteling kregen, wel op een nuchtere maag.
Ik ken er helaas diversen.
Door dogsunlimited
#1094997
Lizzy schreef: Ik ken er helaas diversen.
De 'bekende' gevallen van fora etc. hebben het allemaal op een nuchtere maag gehad. Een uitzondering daar gelaten. Neemt niet weg dat ik mijn honden niet laat volvreten, omdat dat in de filosofie van een bepaalde theorie past.
Door Lizzy
#1095017
SandraH schreef: De 'bekende' gevallen van fora etc. hebben het allemaal op een nuchtere maag gehad. Een uitzondering daar gelaten. Neemt niet weg dat ik mijn honden niet laat volvreten, omdat dat in de filosofie van een bepaalde theorie past.
Nou, niet dus, helaas. Op Barfplaats zitten er in ieder geval twee die niet op nuchtere maag een maagtorsie hebben gehad. Ik denk dat er gewoon te weinig over de oorzaken van maagtorsie bekend is om er iets nuttigs over te zeggen.....
Door dogsunlimited
#1095094
Lizzy schreef: Nou, niet dus, helaas. Op Barfplaats zitten er in ieder geval twee die niet op nuchtere maag een maagtorsie hebben gehad. Ik denk dat er gewoon te weinig over de oorzaken van maagtorsie bekend is om er iets nuttigs over te zeggen.....
Dat schreef ik al eerder. Er is nog lang geen bewijs wat nu de grootste veroorzaker zal zijn, alleen maar giswerk.
Maar die van de nuchtere magen voeren de laatste paar jaar wel de boventoon, op verschillende fora.
Door ~Joke~
#1095318
Kan eten wel gaan gisten in de maag? Ik dacht in de darmen. Het voedsel is toch veel te kort in de maag om te gaan gisten? Veel lucht in de maag wordt door tijdens het eten lucht inslikken veroorzaakt.
Spike is een schrokker, hij slikt veel lucht in en laat ook altijd enorme boeren na het eten.
Door tieneke
#1095417
~Joke~ schreef: Kan eten wel gaan gisten in de maag? Ik dacht in de darmen. Het voedsel is toch veel te kort in de maag om te gaan gisten? Veel lucht in de maag wordt door tijdens het eten lucht inslikken veroorzaakt.
Spike is een schrokker, hij slikt veel lucht in en laat ook altijd enorme boeren na het eten.
Hier had Tinus vanavond weer last van maagzuur(was echt meer dan een half jaar geleden ong) en was vreselijk misselijk....hij had kipruggen met veel vlees en een stuk hertenvlees/dijbeen op en roste haast de deuren eruit om buiten te komen,er zat nog wat vet aan de karkas maar of dit de werkelijke reden was?Gelukkig heb ik Okugest in huis en heb er ook nog 2 zeer fijn gemalen tabletten Maalox achteraan gegooid toen hij bleef kwijlen etc...na een kwartier lag hij gelukkig rustig te slapen pfff.
Ik vind dit zo vreselijk eng om mee te maken,onze vorige Leonberger had het ook wel eens en vrat tijdens zo'n aanval echt alles op van gras tot hout en haren.Ze schrokken hier altijd dus denk ik dat de kip de boosdoener is,alhoewel ik het meeste vet eraf heb geknipt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door