Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#109417
Beau heeft regelmatig last van oormijt en nu gebruik ik altijd VSM prodier druppels. Maar hij heeft nu een prednisonkuur gehad, en ik had ergens gelezen dat dit middel homeopatische middeltjes tegenwerkt.
Klopt dat?
En zo ja, hoe lang blijft prednison actief in het lichaam?
En wat kan ik nu tegen de oormijt gebruiken [geen otiderm of oorcleaner daar kan hij niet tegen], het liefst een natuurlijk middel?
Gr
Vivian
Door Lizzy
#109435
Hoi Vivian, ja, prednison werkt homeopathische middelen tegen, maar ja, het werkt alles tegen....

Ik zou gewoon lekker doorgaan met de prodier oordruppels. Want, dit is toch voor uitwendig gebruik en je hebt grote kans dat dit gewoon goed blijft gaan (het gebruik van prodier oordruppels).

Waarom heeft jouw hond prednison gehad, als ik het vragen mag? (hoef je niet op te antwoorden hoor).

Ik vind het trouwens wel gek dat Beau regelmatig last heeft van mijt! Keert dit steeds weer terug of heb je het idee dat het nooit helemaal ECHT is weggeweest?
Door tigger
#109470
Hi Lizzy,
Hij heeft prednison gehad vanwege een maag-darmontsteking.
Hij heeft echt met grote regelmaat oormijt, schijnt een sharpei-kwaaltje te zijn. De DA zei dat het waarschijnlijk chronische mijt is en dus er weinig anders aan te doen is dan regelmatig behandelen.
Vorig jaar is er wel een periode geweest dat het, volgems mij, echt weg was. Dat was in de tijd dat ik van otiderm op prodier ben overgestapt. Van otiderm werden z'n oren kaal en de jeuk 4 X zo erg. En prodier sloeg direct aan, het ging toen ook een tijd goed.
Zelf heb ik het idee dat toen Beau ziek werd en prednison kreeg, het erger is geworden. Ik gebruik prodier ook gewoon door hoor. Maar heeft het wel zin dan vanwege de tegenwerking van de prednison??
Door Lisa
#109688
tigger schreef: Ik bestel het bij de DA voor ca 15 euro.
Whow, voor 25 ml.? Ik betaal 8,40. Misschien kun je het beter ergens anders bestellen als het om dezelfde hoeveelheid gaat.
Door Lizzy
#109704
Ik begrijp niet zo goed hoe oormijt chronisch kan worden.... het is toch gewoon een parasiet? En dood is dood. Ik kan me wel voorstellen dat de ontsteking waarmee de oormijt veelal gepaard gaat chronisch wordt..., maar de oormijt zelf?

Overigens schijnt je huis besmet geraakt te kunnen zijn met oormijt. In dat geval zat de oormijn steeds terugkeren, maar volgens mij zijn dit de waanzinnig zeldzame gevallen. Volgens mij moet oormijt wel gewoon uit te roeien zijn.

Kan het zijn dat het millieu in het oor bevattelijker is geworden voor oormijt?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#109774
tigger schreef: Hi Lizzy,
Hij heeft prednison gehad vanwege een maag-darmontsteking.
Hij heeft echt met grote regelmaat oormijt, schijnt een sharpei-kwaaltje te zijn. De DA zei dat het waarschijnlijk chronische mijt is en dus er weinig anders aan te doen is dan regelmatig behandelen.
Vorig jaar is er wel een periode geweest dat het, volgems mij, echt weg was. Dat was in de tijd dat ik van otiderm op prodier ben overgestapt. Van otiderm werden z'n oren kaal en de jeuk 4 X zo erg. En prodier sloeg direct aan, het ging toen ook een tijd goed.
Zelf heb ik het idee dat toen Beau ziek werd en prednison kreeg, het erger is geworden. Ik gebruik prodier ook gewoon door hoor. Maar heeft het wel zin dan vanwege de tegenwerking van de prednison??
Ik ben het met Liz eens dat "chronische oormijt" een raar iets is, klinkt net als dat mijn hond chronisch vlooien heeft.
Misschiend at de sharpei wat gevoeliger is omdat wat ik aan sharpeioortjes heb gezien ze vaak nogal een (even suf gezegt) een klein gat hebben waardoor de ventilatie minimaal is en vuil ook de kans krijgt om zich goed op te hopen omdat het moeilijk te verwijderen is. In Otiderm zit ook prednison/cortisonen verwerkt. In de regel is het HET middel om mijten te doden, maar dan moet men er wel lang genoeg mee doorgaan en tussen het zalven door telkens de oren goed schoonmaken. Vooral dat laatste wordt nog wel eens vergeten, maar vaak wordt het er ook niet bijverteld. Mijten gedijen op vuil en warmte. De warmte kunje verder weinig aan doen, maar als ik jou was zou ik die oren eens goed laten uitspoelen, zelf doen mag natuurlijk ook, maar je moet wel zeker weten dat het trommelvlies 100% dicht is anders gaat het niet goed en dat kan weer alleen de DA zien. Als het oor dan goed schoon is gespoeld kun je zinvol gaan behandelen/schoonhouden , anders blijf je denk ik aan de gang.

Oh ja, en net als bij vlooien is de weerstand ook belangrijk binnen het mijtenverhaal. Een weerstandsverhogend middel (Echinacea oid.)in tijden dat de mijtinvasie opleeft draagt dan ook positief bij.
Laatst gewijzigd door Angelique op zo 13 jun 2004, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door