Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door xlaurax
#1094218
De katten van mijn zus krijgen allebei Carnibest.
Nu blijkt alleen dat ze allebei ontstoken tandvlees hebben.
Er zit een klein rood lijntje rond de tanden.
Ze hebben geen tandsteen.
Wat kun je hieraan doen?
Heeft het verband met CB?

Nu wil ze eigenlijk stoppen met CB en gewoon weer brokken gaan voeren.
Ze denkt dat het aan de CB ligt.
Laatst gewijzigd door xlaurax op za 15 nov 2008, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#1094245
Ik zou naast de CB meer te kluiven geven. Mijn tandsteenkatten hadden ook zo'n rood randje op het tandvlees. Nu het tandsteen een heel eind weg is en ze ook steeds meer kluiven is het randje ook weg.
Ipv kluiven kun je ze ook poetsen...
#1094298
ik denk dat er wel een verband met de cb is, maar brokken voeren maakt dat echt niet beter, slechter zelfs.

cb is gemalen en doet dus niets extra voor de tanden; ze hoeven hun schaargebit er niet voor te gebruiken. en in cb zit een beetje rijst. rijst bevat zetmeel en dat kan aanslag op de tanden geven.
een kat die gevoelig is voor tandentoestanden heeft dus zeker taai vlees en hele botjes nodig om te knagen.

voor brokken werkt het schaargebit helemaal niet en daar zit zoveel zetmeel (uit granen en andere plantaardige toestanden) in dat het juist tandenproblemen geeft. een kat heeft geen maalgebit zoals een koe of grazer dus etra grote brokken heeft geen nut en is alleen maar schadelijk.

over de andere nadelen van brokken heb ik het dan nog niet eens gehad.
#1094381
Mijn katten hebbern 10 jaar brokken gegeten, met als resultaat dat Kruimel nog maar heel weinig tandjes en kiesjes heeft en de andere ook eea aan gebit missen. Dus, idd, brokken lossen niks op. Vraag ook maar eens aan een da hoeveel brok-etende katten minstens 1x per jaar onder narcose moeten om tandsteen te laten verwijderen en ontstekingen te laten bestrijden.
Rode randjes duiden idd op ontsteking en wsch ook plak en tandsteen onder het tandvlees. Daar begint de ellende vaak mee.
Wat Koekje en Loeka al schrijven, laten kluiven! Kippennekken, eendennekken, kippenruggen, kwartels, dat werk.
Door verwonderd
#1094877
Deze reakties zeggen meer dan genoeg.
Geen br*kken!!!!

Laat de katten anders ook eens op stukjes gedroogd vlees kauwen, mochten ze de nekken etc nog niets vinden. Kuikentje, is ook al een mooi begin. Of gewoon een lap vlees.
#1094984
Bedankt voor de reacties weer.....

Ik heb haar ook al geadviseerd om GEEN brokken te voeren.
Ik ga haar jullie reacties even laten lezen en hopelijk blijft ze van de brokken af hihi...

Zelf was ik ook benieuwd naar wat je kunt doen tegen ontstoken tandvlees,
dus bedankt voor alle tips!
#1097242
Onze kortharige pers heeft ook wat tandsteen, maar aanzienlijk minder sinds ze CB eet met een paar keer per week stukken soepvlees e.d. waar ze echt goed op moet kauwen. Ze krijgt ook regelmatig wat plaque off over haar eten. Misschien verbeeld ik het me, maar met de plaque off ruikt haar adem frisser en blijven haar tanden schoner. Haar tandvlees ziet er ook goed uit voorzover ik kan zien (ze is nog al een mieper als het gaat om verzorging van tanden, ogen en nagels  :-[)
Door Zuske
#1150742
Merk dat onze kater ineens heel hard op zijn handdoek welke in het mandje ligt aan het bijten is, bij nadere controle zie ik een klein randje rood bij zijn snijtand, dus ontstoken. Geef hem Carnibest of Bandit. Lees nu dat hij 'moet' kauwen, ben er zelf (nog) niet aan toe om kippennek (weet is laf) te geven, zou het voeren van af en toe hart of soepvlees voldoende zijn?
Lees op internet dat je het met een gaasje kan schoonmaken met een special reiniger...?
Laatst gewijzigd door Zuske op vr 16 jan 2009, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1150889
Zuske, geef m dan in ieder geval een lapje kauwvlees , een stukje rundvlees is voor een onervaren kauwert ws al een klusje!
Snij t dan niet tot kleine blokjes .... dat hoeft ie alleen maar door te slikken  ;)
Door Jel
#1160600
Ik heb hetzelfde probleem met mijn poes. Zij wil eigenlijk alleen nog maar Bibi. Ik geef haar wel kippennekken en soepvlees maar omdat ze dus pijn heeft aan haar tandjes probeert ze dit heel naar binnen te werken met als gevolg dat ze het na 10 minuten allemaal weer uitspuugt. Grotere stukken heeft geen zin, daar begint ze al niet aan (kan ik me ook wel voorstellen als het zo'n pijn doet) en omdat ze dus al een beetje verzwakt is ben ik al blij als ze i.i.g. goed eet. Morgen ga ik gelijk naar de dierenarts want dit gaat uit zichzelf niet weg. Ze zal wel weer antibiotica mee krijgen maar ik wil nu toch echt gaan achterhalen waar dit vandaag komt, ze is nog jong bijna 2.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door