Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vandunes
#1088103
Hallo!

Mijn Staffordshire Bull Terrier heeft cystine blaasstenen. Hij is een paar weken terug geopereerd aan zijn blaas aangezien hij niet meer kon plassen door een verstopping in zijn plasbuis die veroorzaakt werd door steentjes (dit blijken nu na onderzoek 100% cystine stenen te zijn). Alle steentjes zijn bij deze operatie verwijderd. Een behoorlijk drama allemaal. Maar nu, het aangepaste dieet!

De dierenarts stelt voor: Specific Kidney Support.

Afgelopen jaar heeft hij vooral Rodi Complete (verschillende soorten) gekregen. Daarvoor heb ik ongeveer een jaar zelf samengesteld. En zo'n beetje de eerste 4 levensjaren heeft hij brokken gehad (3 jaar Aldi-brokken van vorige eigenaar, 1 jaar Eukanuba van mij, ik wist toen ook nog niet beter).

Nu is mijn conclusie na veel lezen hier op de site:

1: Zijn urine moet alkalischer worden (cystine stenen ontstaan in zure urine)
2: Urine kan alkalischer worden gemaakt door minder eiwitten te geven (eiwitten niet elimineren), meer groente, zuivel (geen eieren) in zijn dieet te stoppen
3: Er moet meer water gedronken worden
4: Ik kan sodium bicarbonaat geven om een buffer op te bouwen om de urine alkalisch te houden
5: Ik moet me vooral geen Specific Kidney Support laten aansmeren
6: Brokken zijn vooral slecht voor nierpatienten omdat:
A: Ze zeer weinig vocht bevatten
B: Ze veel te veel koolhydraten bevatten
C: Ze onnatuurlijke mineralen bevatten
D: De eiwitten die ze bevatten slecht van kwaliteit zijn

Nu zegt de dierenarts dus, je geeft nu Rodi daar vormt hij stenen op dus dat moet je niet meer geven en wel een brokken dieet. Maar is dat niet een beetje kort door de bocht. Wie weet hoe lang die steentjes daar al zaten en waar ze door gevormd zijn??

Het liefst ga ik nu een KVV voeren waar zo min mogelijk granen in zitten (dus moet ik wat anders dan Rodi denk ik?, Bibi misschien?). Hier wil ik dan zelf nog extra groenten, zuivel en water door heen gaan mengen. Dit zal met Barfen moeilijk gaan denk ik, je kan moeilijk een geitenrib mengen met groenten, zuivel en water. En ik wil toch dat hij deze dingen binnen krijgt. Dat zal me niet lukken als ik dat in een apart bakje ga geven, dat laat hij dan gewoon staan. Of misschien 's ochtends Barf en 's avonds KVV met groente, water en zuivel.

Zijn er mensen met ervaring en / of raad? Is het bovenstaande een goed plan?

Gr. Jacqueline & Bo  :-\
Door alani
#1088146
Hoi Jacqueline

Mijn Nemo, Amerikaanse Bulldog van nu 5 jaar, heeft cystine stenen

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html

Ook ik wilde Nemo persee aan het barf en KVV houden, had er ook nog een pup rondlopen die afgespeend is op KVV en deed mijn uiterste best om voor hem een menu samen te kunnen stellen

Het zijn niet de eiwitten in de voeding die de cystine vormen maar het aminozuur cystine in die eiwitten dat niet goed wordt omgezet wordt en daardoor neerslaat en stenen vormen.
Die cystine is een essentieel aminozuur en wordt niet door het lichaam zelf aangemaakt maar het lichaam heeft het wel nodig om gezond te blijven, je zal dus de eiwitten niet moeten bannen maar beperken

Nou is dat leuk gezegt eiwitten beperken maar in een barf dieet gaat dat moeilijk. Krijg je weer andere narigheid want dan onstaan er weer tekorten. Buiten dat zitten er ook in groenten cystine

Het toevoegen van groentes heeft Nemo niets mee, daar eet hij netjes omheen, hoe fijn ik het ook pureer en door zijn eten meng, hij presteerde het om het te laten liggen.

Ik ben uiteindelijk overgestapt op de brok  :-[ niet van harte maar je wilt je hond toch zo lang mogelijk een gezond leven geven en met barf en KVV ging dat mij niet lukken

Eerst op de Hills U/D en later (op advies van een da assisente die ook de voedingconsulente is in de pratkijk waar zij werkt) op de Royal Canin Urinary U-C Low Purine

Drinken doet hij vanzelf wel op de brok, ik laat regelmatig zijn urine controleren en die blijft keurig rond de 7,0 - 7,2

Veel succes
Laatst gewijzigd door alani op vr 07 nov 2008, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1088468
Ik heb even overleg met Dorothea gehad (zij is dierenarts). En samen en met behulp van boeken denken wij dat je je hond prima een BARF dieet kan geven dat wij geven aan onze Dalmaten. En dat is dus met 50% vleesbot, 5% en maximaal 10% orgaanvlees als hart en nier en lever en 10% pens, 15% groentemix en verder wat spiervlees maar vooral ook dingen als zuivel.

Je hond lijdt dus aan een aangeboren afwijking door een defect in de nieren. Alle honden hebben cysteine in de eerste urine die in de nieren wordt gevormd. Maar normaal gesproken wordt in de nieren de cysteine er weer uit gehaald naar het bloed. Cysteine vormt in zure urine. Stenen vormen lang niet in alle honden met cysteine in de urine. Het komt vooral voor bij basset hound, teckel, tibetaanse spaniel, engelse bulldog, yorkshire terrier, chihuahua, ierse terrier, mastiff en rottweiler. Om nog onbekende redenen vormen de stenen zich niet bij onvolwassen honden, maar gemiddeld tussen de 3-6 jaar. In de UK komt het 10 keer zo vaak voor als in de VS.

Preventie doe je dmv van een laag eiwit en methionine, alkaliseren van de urine en thiol bevattende medicijnen. De pH moet op 7.5 worden gehouden door dagelijks kaliumcitraat te geven. Dit kun je dus het beste zelf meten door pH waarde stickjes aan te schaffen. Sodium bicarbonaat moet niet gegeven worden, omdat het juist de hoeveelheid cysteine in de urine kan vergroten doordat het het transport van natrium naar de urine vergroot (cysteine gaat dan mee). D-penicillamine vormt een zwavelbrug met cysteine en verlaagt de hoeveelheid cysteine in de urine, maar hier zitten nogal wat schadelijke neveneffecten aan. Een ander thiol bevattend medicijn is MPG. Dat doet hetzelfde maar heeft minder bijwerkingen.

Wij denken dat je dit BARF dieet moet gaan geven (geen KVV) mmaar dat je wel echt elke dag de pH moet meten. Mocht je de pH waarde niet hoog genoeg kunnen houden dan raden we dat kaliumcitraat aan. 
Door vandunes
#1089049
Allebei bedankt voor de antwoorden!  ;)

1e antwoord klinkt niet zo hoopvol helaas, op voergebied dan.  :(

Het 2e antwoord klink al beter.  :)

Ik heb alleen nog wel wat vragen:

-Als je urine alkalischer gaat maken is de kans dat je hond blaasontsteking e.d. krijgt dan niet groter omdat bacterien sneller groeien in een meer alkalische urine?
-De DA gaf als tegenargument dat BARF of KVV veel te eenzijdig voer is. Je zou toch juist zeggen dat brokken eenzijdiger zijn?
-Kan ik niet als argument gebruiken dat je met een BARF dieet hetzelfde doel kunt bereiken als met het Specific dieet?

Gr. Jacqueline
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1089077
Mooi stukje spitwerk van Lizzy en Dorothea, ik heb dat niet zo paraat.
Honden krijgen geen blaasontsteking van basische urine. Ze krijgen bacterien in de blaas en die maken de urine basisch, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

En brokken zijn inderdaad veel eenzijdiger dan Barf, kwestie van onwetendheid.

En ik denk inderdaad dat je je barfdieet zo kunt aanpassen dat je elk brokkendieet ook met Barf kunt maken. Waarom kunnen zij brokken wel aanpassen en wij barf niet? Je moet alleen weten wat je wel en niet moet geven en wat er precies in de voedingsmiddelen zit. Dat is even pluiswerk.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1089167
Hitam schreef: Honden krijgen geen blaasontsteking van basische urine. Ze krijgen bacterien in de blaas en die maken de urine basisch, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Ik heb trouwens tijdens m´n studie een hondje gezien dat was echt dramatisch. Die had dus zowel struviet als cysteine, echt een probleem. Wanneer de pH hoog genoeg was om cysteine te voorkomen kreeg íe struviet, en als de pH naar beneden ging, kreeg ie cysteine. En in z´n blaas zaten dus steeds grote stenen van beide types, daar is íe 3 keer aan geopereerd toén had ie zoveel littekenweefsel op z´n blaas dat íe niet meer geopereerd kom worden.  :'(
Door vandunes
#1091536
Hoi!

Dankzij jullie hulp en nog wat zoekwerk heb ik het onderstaande bedacht: (= in gram)


Zondagochtend 300 Schapenrib
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Maandagochtend 300 Geitenrib
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Dinsdagochten 300 Kippenkarkas
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Woensdagochtend 300 Konijnenkarkas
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Donderdagochtend 300 Schapenrib
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 15 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Vrijdagochtend 300 Geitenrib
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Zaterdagochtend 300 Konijnenkarkas
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel


Diersoorten Geit,Schaap,Kip,Rund,Konijn,Paard
Groentesoorten broccolli,bloemkool,andijvie,sperziebonen,selderij, enz.
Zuivelsoorten yoghurt, melk, huttenkase

Mengsel nog water aan toevoegen!!

Kaliumcitraat geven voor hogere PH waarde? Of allopurinol?

Thiolbevattend medicijn MPG?

Extra schapenvet ivm verbranding eigen vetten?

Moet zijn
Pens 420 10% 10% 420 gr
Hart & lever 420 10% 10% 420 gr
Spiervlees Paard & Rund 630 15% 15% 630 gr
Vleesbotten 2100 50% 50% 2100 gr
Groente+zuivel (of alleen groente 630 15% 15% 630 gr
en zuivel extra erbij geven?) 4200 100% Totaal

Per mengsel Pens 30 gr
Hart 30 gr
Spiervlees 45 gr
Groente+zuivel 45 gr


Allopurinol is een geneesmiddel dat de aanmaak van urinezuur tegengaat. Het wordt voornamelijk voorgeschreven tegen jicht en nierstenen. Bron: wikipedia

Urinezuurstenen en cystinestenen kunnen worden opgelost door de urine alkalisch te
maken. Dit gebeurt door toediening van Kalium-citraat. Wanneer de steen volledig is
opgelost kan door profylactisch éénmaal per maand te alkaliseren een recidief worden
voorkomen. (profylactisch = preventief)

Bron document van de UVA


Het mengsel ga ik dan dus zelf maken zodat ik er nog extra water doorheen kan doen en hij de groente ook binnen gaat krijgen. Dit geef ik dan dus 2 keer per dag zodat hij 2 keer per dag extra water krijgt.

Kip geef ik maar een keer per week omdat hier heel veel cystine in zit.

Wat vinden jullie ervan?

De dierenarts heeft het trouwens zelf helemaal niet over medicijnen gehad alleen over een dieet?

Gr Jacqueline
Door Lizzy
#1091652
vandunes schreef: Hoi!

Dankzij jullie hulp en nog wat zoekwerk heb ik het onderstaande bedacht: (= in gram)


Zondagochtend 300 Schapenrib
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Maandagochtend 300 Geitenrib
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Dinsdagochten 300 Kippenkarkas
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Woensdagochtend 300 Konijnenkarkas
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Donderdagochtend 300 Schapenrib
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 15 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Vrijdagochtend 300 Geitenrib
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel

Zaterdagochtend 300 Konijnenkarkas
middag 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
avond 150 Mengsel Pens,Hart,Spiervlees,Groente&Zuivel
Ziet er op zich prima uit maar ik heb wel wat vragen/opmerkingen. Als eerste wilde ik graag weten of jouw hond al gewend is aan het eten van bot. Zo niet: dan vind ik ribben om mee te beginnen te hard. Dit is pas voor de gevorderde bot-etende hond. En schapenrib is sowieso ongeschikt. Je kunt beter lam gebruiken. Of hert, maar dan ook van jonge hertjes. Ik zie dat je elke dag een mengsel geeft van pens, hart, spiervlees, groente en zuivel. Dat mag hoor, maar vind je dat zelf niet lastig? Je zou ook iedere dag vleesbot + groente + zuivel kunnen geven en dan 3 of 4 dagen orgaanvlees en 3 of 4 dagen spiervlees. Ik mis trouwens lever op je menu. Bevat dat teveel cystine? Je hond heeft wel vitamine A en D nodig dus ik denk dat je best wat lever kunt en moet geven. Geef in ieder geval 50 gram per week, voor de vitamine A en D behoefte.

Diersoorten Geit,Schaap,Kip,Rund,Konijn,Paard
Groentesoorten broccolli,bloemkool,andijvie,sperziebonen,selderij, enz.
Zuivelsoorten yoghurt, melk, huttenkase
Prima. Ik zou alleen niet altijd broccoli en bloemkool geven. Want beide is kool. En het is beter niet teveel koolsoorten in 1 mix te verwerken.
Kaliumcitraat geven voor hogere PH waarde? Of allopurinol?
Ik zou beginnen met eerst dit dieet en dan dagelijks (elke morgen) de pH waarde meten. Als deze te laag is (te zuur), dan kaliumcitraat geven.
Thiolbevattend medicijn MPG?

Volgens mij bedoeld Dorothea dat je dit pas moet geven als kalium citraat niet werkt.
Extra schapenvet ivm verbranding eigen vetten?
Ik raad je aan alleen rauw schapenvet te geven. Kun je daar niet aan komen: dan geen schapenvet. Verhit vet is gewoon ronduit slecht. En al die schapenvetblokjes: zijn allemaal verhit geweest. Extra vet kun je geven als calorie leverancieer, mocht je hond te mager worden op dit dieet. Volgens mij kies je dan beter voor visolie en olijfolie en eventueel rauw schapenvet (uit de vriezer).
Moet zijn
Pens 420 10% 10% 420 gr
Hart & lever 420 10% 10% 420 gr
Spiervlees Paard & Rund 630 15% 15% 630 gr
Vleesbotten 2100 50% 50% 2100 gr
Groente+zuivel (of alleen groente 630 15% 15% 630 gr
en zuivel extra erbij geven?) 4200 100% Totaal

Dit is erg lastig lezen...
Geef je 10% pens, 10% hart en lever, 15% spiervlees, 50% vleesbotten en 15% groente? Dat is prima. Ik zou zuivel er extra bij geven en niet meerekenen.

Per mengsel Pens 30 gr
Hart 30 gr
Spiervlees 45 gr
Groente+zuivel 45 gr

OK

Allopurinol is een geneesmiddel dat de aanmaak van urinezuur tegengaat. Het wordt voornamelijk voorgeschreven tegen jicht en nierstenen. Bron: wikipedia

Klopt. En ook wordt het gegeven aan Dalmaten met een te zure urine. Dalmaten hebben een ander probleem dan jouw hond en volgens mij is allopurinol niet het aangewezen middel. Dorothea??!!!!!!!!

Urinezuurstenen en cystinestenen kunnen worden opgelost door de urine alkalisch te
maken. Dit gebeurt door toediening van Kalium-citraat. Wanneer de steen volledig is
opgelost kan door profylactisch éénmaal per maand te alkaliseren een recidief worden
voorkomen. (profylactisch = preventief)

Bron document van de UVA
OK. Ik weet niet of dat zo is. Dorothea weet dat misschien.
Het mengsel ga ik dan dus zelf maken zodat ik er nog extra water doorheen kan doen en hij de groente ook binnen gaat krijgen. Dit geef ik dan dus 2 keer per dag zodat hij 2 keer per dag extra water krijgt.

Kip geef ik maar een keer per week omdat hier heel veel cystine in zit.

Wat vinden jullie ervan?

De dierenarts heeft het trouwens zelf helemaal niet over medicijnen gehad alleen over een dieet?

Gr Jacqueline
Zie boven.
Ik denk dat je DA ook eerst wil proberen het alleen met dieetmaatregelen te reguleren. Als dat niet werkt, dan pas medicijnen/kalium citraat.
Door vandunes
#1091724
Sorry ik hoop dat het zo over komt, weet niet zo goed hoe dat quoten werkt.
Lizzy schreef: Ziet er op zich prima uit maar ik heb wel wat vragen/opmerkingen. Als eerste wilde ik graag weten of jouw hond al gewend is aan het eten van bot. Zo niet: dan vind ik ribben om mee te beginnen te hard. Dit is pas voor de gevorderde bot-etende hond. En schapenrib is sowieso ongeschikt. Je kunt beter lam gebruiken. Of hert, maar dan ook van jonge hertjes. Ik zie dat je elke dag een mengsel geeft van pens, hart, spiervlees, groente en zuivel. Dat mag hoor, maar vind je dat zelf niet lastig? Je zou ook iedere dag vleesbot + groente + zuivel kunnen geven en dan 3 of 4 dagen orgaanvlees en 3 of 4 dagen spiervlees. Ik mis trouwens lever op je menu. Bevat dat teveel cystine? Je hond heeft wel vitamine A en D nodig dus ik denk dat je best wat lever kunt en moet geven. Geef in ieder geval 50 gram per week, voor de vitamine A en D behoefte.

De laatste tijd kreeg Bo Rodi Complete div. soorten. Daarvoor heb ik volledig gebarfd. Toen kreeg hij ook ribben e.d. Bedoel je dat hij nu weer moet wennen aan het kauwen daarop of aan het verteren daarvan?

Dat mengsel wil ik iedere dag geven omdat ik dan iedere dag extra water kan geven en als hij alleen zuivel en groente gemengd zou krijgen dan eet hij het niet op.

Lever heb ik er uit gelaten omdat hij daar altijd van aan de rees ging. Maar ik zou het er inderdaad in een kleine hoeveelheid bij kunnen doen.


Prima. Ik zou alleen niet altijd broccoli en bloemkool geven. Want beide is kool. En het is beter niet teveel koolsoorten in 1 mix te verwerken.

OK!

Ik zou beginnen met eerst dit dieet en dan dagelijks (elke morgen) de pH waarde meten. Als deze te laag is (te zuur), dan kaliumcitraat geven.

Volgens mij bedoeld Dorothea dat je dit pas moet geven als kalium citraat niet werkt.

OK, dus niet sowieso erbij als preventiemiddel?

Ik raad je aan alleen rauw schapenvet te geven. Kun je daar niet aan komen: dan geen schapenvet. Verhit vet is gewoon ronduit slecht. En al die schapenvetblokjes: zijn allemaal verhit geweest. Extra vet kun je geven als calorie leverancieer, mocht je hond te mager worden op dit dieet. Volgens mij kies je dan beter voor visolie en olijfolie en eventueel rauw schapenvet (uit de vriezer).

Ik zou dan inderdaad rauw schapenvet geven, kan ik aan komen.


Dit is erg lastig lezen...
Geef je 10% pens, 10% hart en lever, 15% spiervlees, 50% vleesbotten en 15% groente? Dat is prima. Ik zou zuivel er extra bij geven en niet meerekenen.

Klopt, ik zou dan 10% pens, 10% hart en lever, 15% spiervlees, 50% vleesbotten en 15% groente geven.

OK

Klopt. En ook wordt het gegeven aan Dalmaten met een te zure urine. Dalmaten hebben een ander probleem dan jouw hond en volgens mij is allopurinol niet het aangewezen middel. Dorothea??!!!!!!!!

OK. Ik weet niet of dat zo is. Dorothea weet dat misschien.
Zie boven.
Ik denk dat je DA ook eerst wil proberen het alleen met dieetmaatregelen te reguleren. Als dat niet werkt, dan pas medicijnen/kalium citraat.
Door vandunes
#1091729
Ik zie nu dus dat alles wat schuingedrukt is in de quote van Lizzy mijn antwoorden zijn. Sorry het staat een beetje raar zo.
Door vandunes
#1093831
Helaas heeft Bo weer een verstopping in zn plasbuis. Hij moet dus waarschijnlijk weer geopereerd worden  :'(

De vraag is alleen ook zijn de steentjes nu al weer gevormd binnen 4 weken of zaten deze er nog? In zn blaas was verder niks te vinden op 1 kristalletje na.

Sinds de vorige operatie heeft hij alleen nog maar Rodi met extra groente, zuivel en water gehad. In ieder geval nog geen brokken nier dieet (specific). Dit omdat ik en de DA er nog niet uit waren welke stenen het waren, weten we pas sinds een week.

Maar wat een drama zeg. Misschien moet hij wel een penisamputatie?  :-\
Door Lizzy
#1094162
vandunes schreef: Helaas heeft Bo weer een verstopping in zn plasbuis. Hij moet dus waarschijnlijk weer geopereerd worden  :'(

De vraag is alleen ook zijn de steentjes nu al weer gevormd binnen 4 weken of zaten deze er nog? In zn blaas was verder niks te vinden op 1 kristalletje na.

Sinds de vorige operatie heeft hij alleen nog maar Rodi met extra groente, zuivel en water gehad. In ieder geval nog geen brokken nier dieet (specific). Dit omdat ik en de DA er nog niet uit waren welke stenen het waren, weten we pas sinds een week.

Maar wat een drama zeg. Misschien moet hij wel een penisamputatie?  :-\

Volgens mij kan zich dat wel zo snel vormen. He bah, gatverdamme.... Penisamuptatie lijkt me trouwens nou niet direct aan de orde hoor. Dat lijkt me een beetje too much. Hij moet gewoon gestopt worden met de aanmaak van de cystine. Rodi bevat echt erg veel orgaan, dus daar zou ik mee stoppen. En toch, in overleg met je DA, beginnen met kalium citraat. Sterkte!
Door evenstar
#1094207
Ik heb in zover ervaring dat ik dit met een hond uit mijn directe omgeving heb meegemaakt en nog meemaakt. Hij was ook verstopt en heeft een stoma in zijn plasbuis gekregen door dhr Sjollema want zo konden alle aanwezige steentjes naar buiten komen die nog achter blijven.
Hij eet nu CB lams en krijgt een tablet kaliumcitraat en staat nu netjes al weken op ph7
Door alani
#1109389
He wat vervelend zeg dat hij al weer geopereerd moet worden, dat is geen pretje

Nemo is ook geopereerd door dr Sjollema in de dierenspoedkliniek in Amsterdam. Ook ik kreeg te horen dat als het niet zou lukken om de stenen te verwijderen zijn plasbuis verwijderd zou moeten worden Mijn zoon had al een naam voor hem bedacht " just Kelly "

Ik vind het super dat je toch je best doet om je hond op barf en kvv te houden, voor mij na anderhalf jaar ben ik er nog steeds niet uit welke hoeveelheden ik van welke voeding zou moeten geven om niet het risico te lopen dat hij cystine stenen ontwikkeld

Hij heeft ruim een jaar op de Hills U/D gezeten, zit nu sinds een maand of 4 op de Royal Canin Low Purine en doet het prima Geen enkel probleem met plassen, geen te lage pH waarde

Tuurlijk geef ik ook liever vers voer, maar ik heb mezelf afgevraagd of ik het risico wil lopen dat de stenen terug komen en dat wil ik dus niet

Misschien ook de manier waarop we er bij Nemo achter zijn gekomen, we waren hem bijna kwijt geweest en waren echt net op het nippertje in Amsterdam waar hij gelijk onder narcose is gegaan en de stenen operatief uit de plasbuis zijn verwijderd. De volgende dag is hij nog een keer geopereerd om alle steentjes uit de blaas te halen. Dat we daar kwamen was namelijk op zondag en omdat het gevaar geweken was raade de arts (dr Sjollema) ons aan om de 2e operatie tot de volgende dag uit te stellen aangezien de verzekering anders moeilijk kon gaan doen omdat op zondag hogere kosten gerekend worden en er geen spoed meer bij zat
Hij is daar een nacht gebleven en slapend gehouden met een infuus met vocht, een tube in zijn plasbuis zodat er niet nog een steentje in zou schieten

De maandagavond heb ik hem om 10 uur op kunnen halen en mocht ik 1700 euro neerleggen

Heb ik er zo nog een keer voor over als ik mijn hond daarmee kan redden, maar wil ik hem dit allemaal nog een keer door laten maken.

Het heeft er bij Nemo flink ingehakt
Door brenjomi
#1175927
onze teckel dickie is 2weken geleden voor de 2de keer geoppereerd aan blaasstenen. de eerste DA (heb inmiddels een andere) dacht dat het struviet stenen waren (ik weet nog niet of hij dit onderzocht heeft??) nu bij de 2de operatie (tussen de operaties zat 16weken) bleken het cystine stenen te zijn. (kwam ik vanmiddag achter) ik heb in die 16weken hem ook op rodi gehouden en verzuurt met appelazijn en vitamine C, want bij struviet moet het juist zuurder. dus ik ben nu even erg boos >:(

ik wil dick heel graag op kvv houden. ben nog aan het zoeken welke. barf lijkt me nog erg moeilijk. (we hebben nog een teckel) ik heb nu wel carnibest, maar weet ook niet of dit nu goed is??
welke kvv zou goed zijn?? zie ook dat ik hem meer groente zou moeten geven (en het is juist een vleeseter) ik hoop heel erg dat ik hem op kvv kan houden, want brokken ben ik zelf helemaal niet voor en dick vind ze ook niet lekker (de c/d van hills toch)

als iemand nog tips heeft??
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door