Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door flufske12
#1091545
Ik voer nu al bijna een jaar kvv smuldier compleet maar ik zou nu ook graag voor een deel gaan barfen. Ik geef op dit moment 2 dagen in de week kippenbillen voor de tanden maar zou dit nu uit willen bouwen tot half barf en half kvv.
Als ik nu bv. 3 dagen in de week smuldier compleet voer 2 dagen bevleesde beenderen  1 dag spiervlees  en 1 dag orgaan heb ik dan een gebalanseerd menu waarbij mijn honden niets tekort komen? Hier naast zou ik 2 a 3 maal in de week groentenmix en een ei voeren. Ik zit mij dan ook af te vragen of het nodig zou zijn om orgaan bij te voeren en zo ja welke soorten? Ik voer meestal de pens kompleet van smuldier en er staat dat daar op de verpakking dat daarin hart en pens zit dus dit zou ik sowieso niet meer moeten voeren neem ik aan. Het enige probleem is dat mijn honden het vertikken om nieren en lever te eten dus is dit echt noodzakelijk of zou ik dit over kunnen slaan en bv alleen maag te voeren?
Voor de rest zou ik proberen mijn spiervlees en bevleesde botten zoveel mogelijk af te wisselen maar zijn er botten die niet erg geschikt zijn voor beginnende barfers behalve geitenribben en rug en wat zijn typische beginners beenderen behalve kip? Alle andere tips en suggesties zijn uiteraard ook welkom.

Sorry van de vele vragen en ik weet dat hier al talloze topics over geopend zijn maar ben wat onzeker van mijn zaak en wil zeker weten dat mijn hondjes niets tekort zouden komen. Alvast bedankt.
Door Mevroi Kruim
#1091615
Ik zou zelf 2x vleesbot en afwisselend 2x spiervlees en 1x spier en 1x orgaan voeren eerlijk gezegd. In de kvv zit al veel orgaan dus ik zou dat zeker beperken. En nog handiger is om het orgaan te combineren met de vleesbotten, veel fijner voor de ontlasting.
Van welke dieren voer je lever en nier? Herby verkoopt orgaan van verschillende dieren, je zou dat eens kunnen proberen, of anders ff aanbakken of in kokend water leggen. Op zich zit er wel orgaan in de kvv maar lever kunnen ze echt niet missen, al is het maar een beetje, dus ik zou dat wel proberen.
Als ze al kippendijen eten dan kunnen ze zeker ook eendenruggen, eendenkarkas, parelhoenkarkas, konijn of haas aan. Dat zijn geschikte botten voor nog niet zo ervaren barfers. Geitenribben, lamsribben, hertenribben e.d. zou ik nog mee wachten. En dragende delen van grotere dieren sowieso niet, dus geen bouten of poten van geit, schaap, koe oid. Van koe trouwens helemaal geen bot, da's veel te hard.
Door flufske12
#1091631
Alvast bedankt voor de reactie. Ik ga dan afwisselend spiervlees en vleesbotten voeren en dit combineren met orgaan. Ik heb tot nu toe enkel nog lever en nieren van kip geprobeert zonder al teveel succes. Zijn er bepaalde diersoorten waarvan de lever en nieren makkelijker gegeten worden? Anders ga ik zoals vernoemt proberen het onder te dompelen in water.
Door K&D
#1091678
Op dit moment geef ik ook half/half.
Orgaan niet zo vaak; om de week wat lever en/of hart (nier lusten ze niet) en voor de rest bevleesde botten van lam, geit, eend, kip of kwartel en vlees van rund plus om de week een penslap. Eitje erbij zo af en toe, beetje yoghurt of kwark, beetje groente en wat visolie. Ze doen het er uitstekend op. Ik probeer altijd andere diersoorten te kopen dan rund en kip die volop in de kvv zitten.

Eigenlijk heb ik 1 compleet weekmenu barf met niet te veel orgaan waar ik 2 weken mee doe. En de andere dagen zijn kvv. Als je het op die manier invult is het altijd compleet.
Door ElineBP
#1092637
Ik combineer ook kvv en barf. Ik voer geen orgaan bij, in de kvv die ik geef zit al pens, lever en hart. Ik voer er dingen bij die niet in de kvv zitten, 1 á 2 x per week kip (meestal met bot), 1x vis, 1x eieren, 1x yoghurt. Soms wat runderspiervlees of iets als konijn, net wat ik tegenkom in de winkel en een beetje betaalbaar is. Af en toe een restje gekookte groente. Enz....

Ze krijgen elke dag kvv, op de dagen dat ze er iets anders bij krijgen gewoon wat minder (en dat is bijna elke dag). Voor mij werkt dat heel goed :) De verhouding is hier ongeveer ik 3/4 kvv en 1/4 barf, maar het is wel per dag verschillend.
Ik koop af en toe ook kleine hoeveelheden van andere merken kvv of enkelvoudige voeding (bijv. kip van Smuldier) om mee af te wisselen.
Laatst gewijzigd door ElineBP op do 13 nov 2008, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flufske12
#1093595
Bedankt voor alle tips.Ben inmiddels stillekes aan begonnen met wat nieuwe dingen in te slaan in de vriezer. Heb wel een klein probleem mijn jongste hondje een chowchow van 16 weken krijgt sinds haar 10 de week dat zij bij mij is 3 maal daags kvv (duck en smuldier) en doet het hier goed op.
Gisterenochtend heb ik haar en mijn 3 volwassen honden sochtends geitensnippers gegeven als ontbijt en vandaag heeft de jongste hele dunne diarree kan dit door die geitensnippers komen? Voor de rest heeft ze gisteren niets anders gegeten behalve nog een beetje smuldier. De ontlasting van de andere honden is overigens normaal. Het viel mij wel op dat geitenvlees heel vet is, het was meer vet dan vlees.

Zal ik het nog even aankijken of ermee naar de dierenarts gaan? Ik heb haar vandaag enkel rijst met wat gekookte kip gegeven maar wil het niet te lang aan laten slepen want ben bang dat ze uitdroogt.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1093777
Rijst met gekookte kip heeft weinig nut met diaree. Het geitenvlees kan de boosdoener zijn en dan moet morgen of vanavond de diaree over zijn.
Als het mijn hond zou zijn zou ik het nog even aankijken tenzij ze zich doodziek toont. Het grootste gevaar met pups is uitdroging dus zorg dat je pup voldoende drinkt, desnoods maak je wat boulllion.
Gebruikersavatar
Door kira
#1093814
De 1e keer dat grote beer geit kreeg, poepte ze hele gele satésaus, met veel gepruttel, een paar keer. Dus die geit zou heel goed de reden kunnen zijn. Goed op het drinken letten, ik zou geen rijst geven. Pup kan wel even 1 dag zonder eten, niet zonder drinken. Als het beter wordt, de volgende keer bij geit haar een heel klein stukje doen en kijken hoe het dan gaat. Grote beer eet het nu zonder probleem.
Door flufske12
#1093823
Bedankt voor alle reacties. Ben inmiddels bij de dierenarts geweest omdat ze ook niet wou drinken. Het bleek een damrinfectie te zijn en heb antibiotica mee gekregen voor een week. Vanaf morgen gaan we gewoon weer verder met barfen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door