Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Hilde__
#1059099
Vanmorgen ging Thomas wel 3x in 1 uur op de bak om te plassen dus de alarmbellen gingen alweer af  :-[ Nu blijkt hij een gigantische blaasontsteking te hebben, de pH was 7, maar hij had gelukkig (!) geen gruis. Hoe kan dit nou??? Ik ben ze net alle drie over aan het zetten op vers en ze vinden het heerlijk. Thomas heeft op 3 jaar CB nooit een blaasontsteking gehad en nu ze Bibi + vers eten, gaat het opeens mis. De dierenartsen denken allebei dat het toch aan het voer moet liggen en eigenlijk snap ik best dat ze dat denken...

Ik weet het even niet meer kwa voer hoor.  Is dit gewoon pech of wat???
Door Loeka
#1059511
Je schrijft dat hij geen gruis heeft, dus dat is iig niet de oorzaak van de blaasontsteking. Ik zie niet in waarom het voer de oorzaak van de blaasontsteking zou zijn. Blaasontsteking bij katten wordt vaak door stress veroorzaakt.
Wat heeft de da voor actie ondernomen tegen de blaasontsteking?
Door Hilde__
#1059558
Hij krijgt nu 2 weken amoxoral. Nooit gedacht dat hij zooo makkelijk zou zijn met pillen geven. Hij gedraagt zich verder niet ziek ofzo, het is dat hij gisteren zo vaak op de bak ging. Vanmorgen heeft ie wel een gewone plas gedaan en hij is daarna ook niet meer geweest. 

Ik hoop maar dat het gewoon domme pech is  ::)
Door Mevroi Kruim
#1059573
Vind dat wel typisch eerlijk gezegd, mijn da wist mij met de hand op het hart te bezweren dat de blaasontstekingen van mijn katten helemaal niks met de uitstekende Koninklijk Konijn-brokjes van doen hadden, dus waarom zou nu inene wel het voer de schuld zijn?
Hoe bleek de blaasontsteking trouwens? Bacterien, urine-test, bloed, weetikveel?
Door Hilde__
#1059592
Ze hebben z'n urine onderzocht en die zat vol met witte bloedcellen en bloed. Het was ook heel erg troebel dus ik had wel zo'n uitslag verwacht eigenlijk. Na de ab kuur laat ik de urine van Thomas en dan ook maar weer van Oscar controleren en als alles dan goed is dan ga ik gewoon verder met vers voeren (en als het niet goed is waarschijnlijk ook  ;)) Ik zal zo even mijn menu plaatsen...
Door miss_d
#1060116
Heel raar om voer daar de schuld van te geven, katers hebben nu eenmaal wat meer risico op blaasontsteking. Sterkte voor het manneke!
Door Hilde__
#1076434
Vandaag heb ik z'n urine weer weggebracht. Het zag er heel helder uit, dus eigenlijk verwachtte ik een goeie uitslag...maar er zaten dus nog wel veel witte bloedcellen in. Gelukkig geen bloed meer en de pH was weer 7. Na 2 weken Amoxoral had het eigenlijk al weg moeten zijn toch? Omdat Thomas er echt totaal niet ziek van is en ook normaal plast, adviseerde de da om het even aan te kijken en over 2 weken nog keer urine op te vangen. Als er dan nog witte bloedcellen in zitten zou ie het opsturen voor een kweek.

Snap er niks van  :-\ Iemand zoiets meegemaakt?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1076676
Stress kan ook een blaasontsteking veroorzaken, vaak met bloed en zonder gruis. Het is soms erg moeilijk om te zien waar een kat stress van heeft maar een voerverandering kan ook zoveel stress geven dat er een ontsteking ontstaat.
Hebben ze die leucocyten onder de microscoop gevonden of met een stripje? Stripjes zijn niet betrouwbaar kwa leucocyten, die verkleurt bijna altijd.
Als ze ze gevonden hebben onder de microscoop dan is er mogelijk wel sprake van een bacterie.
Door Hilde__
#1076744
Geen idee hoe ze het hebben gedaan, zal het maandag even vragen. Volgens mij hebben ze daar een of ander apparaat voor, kan dat?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1076747
Het enige apparaat dat ik kan bedenken is een microscoop. Maar omdat ze ook de pH meten, denk ik dat het een strip is.
Door Hilde__
#1093632
Hitam schreef: Het enige apparaat dat ik kan bedenken is een microscoop. Maar omdat ze ook de pH meten, denk ik dat het een strip is.
Ze gebruiken echt een apparaat om de urine te testen. Vandaag heb ik het bonnetje mee gekregen van Oscar's resultaat. Alles oké behalve 500leu/ul. We snappen er allebei niks van waarom Thomas en nu ook Oscar blaasontsteking lijken te hebben. Ik had Oscar's urine alleen laten controleren omdat hij nu 6 weken op vers staat en was benieuwd of hij weer gruis zou hebben of niet (had ie niet gelukkig, dus daar ben ik blij om  :))

Ik heb nu de strips die zij dus niet meer gebruiken, meegekregen zodat ik het zelf een beetje in de gaten kan houden.

Iemand een idee waar die witte bloedcellen vandaan komen in hun urine???
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door