Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MirandaK
#1087192
Ik kreeg onlangs de opmerking voor m'n kiezen dat 'de laatste tijd de teven van mensen die rauw voerden vaker leeg bleven of kleine nesten kregen'. Er werd een link gelegd naar het feit dat karkassen ed toch slachtafval zijn, maar daar ben ik niet op ingegaan. En dat doet er voor de discussie ook niet toe. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van fokkers die eerst brok voerden en later zijn overgestapt. Zien jullie verschillen in vruchtbaarheid bij bijvoorbeeld overstap-honden en op KVV/BARF opgegroeide honden? Of zie je eigenlijk geen verschil, en is er niet direct een relatie te leggen tussen vruchtbaarheid en voeding (mits deze aan basisvereisten voldoet?).

Ook ben ik wel benieuwd naar fokkers die van rauw weer naar brokken geswitcht zijn, maar ja, die zal ik hier natuurlijk niet vinden. Ik heb ditzelfde topic ook geplaats bij de KVV Discussie, omdat het beide deelonderwerpen aangaat.
Gebruikersavatar
Door kira
#1087301
Ik heb geen ervaring, maar lijkt mij kul praat. Ik ken behoorlijk wat brokkenfokkers bij wie ook opeens veel honden leeg blijven. En kijkend naar de kerst en oudjaar geboorte aankondigingen denk ik dat het wel mee valt.
Door crutz
#1087334
hier alleen nog maar nesten van minimaal 8 stuks gehad (oke, 1 late miskraam, maar de andere 4 in volgorde van geboorte, 9 stuks, 8 stuks, 8 stuks en 8 stuks)
Door Lizzy
#1087443
Gisteren nog puppies wezen snuffelen en 1 vers nestje en 1 brokken nestje mogen aanschouwen. Een nestje van 12 pups (het vers nestje) met 12 prachtexemplaartjes en een nestje van 4 pupjes (het brok nestje). Ook lieffies hoor.

I rest my case ;D

Ik ken nu echt heeeeeeeeeeeeeeel wat versfokkers. En zij hebben bijna allemaal ooit eerst brokken gevoerd. En zij willen allemaal, stuk voor stuk, nooit meer terug naar brokken. Ze hebben allemaal normale nestgroottes, nul problemen bij het afspenen en prachtig opgroeiende niet-stinkende-blije-gezonde-sterke hondjes.

Ik ken overigens 1 fokker die van vers terug is gegaan naar brok. Ze had er gewoon geen zin meer in. Ze vond het allemaal maar gedoe. Als ze pups heeft, krijgen die wel vers. En moeders krijgt zo'n bak droge rotzooi :-\.

Overigens is Grow Your Pups with Bones van Ian Billinghurst echt een aanrader voor jou. Daar kun je precies lezen waarom honden gezonder en vruchtbaarder zijn op vers.
Door miik
#1090809
Mijn Border Collie teefje had in april 5 pups. Ik denk dat door het vers voeren de nesten over het algemeen wat kleiner zullen zijn. Maar ook dat dit natuurlijker is ! Een teef die 10 tot 12 pups krijgt, daar zou in de natuur toch de helft van doodgaan... en bij ons ook, want vaak moet er dan met de fles bijgevoerd worden.
Ik denk dat in brokken veel te veel troep zit/ overdaad, die de honden gewoon niet nodig hebben (kijk maar naar de groeispurten die pups op brokken krijgen ) en dat daardoor ook die hele grote nesten geboren worden.
Door conleeuw
#1090818
miik schreef: Mijn Border Collie teefje had in april 5 pups. Ik denk dat door het vers voeren de nesten over het algemeen wat kleiner zullen zijn. Maar ook dat dit natuurlijker is ! Een teef die 10 tot 12 pups krijgt, daar zou in de natuur toch de helft van doodgaan... en bij ons ook, want vaak moet er dan met de fles bijgevoerd worden.
Ik denk dat in brokken veel te veel troep zit/ overdaad, die de honden gewoon niet nodig hebben (kijk maar naar de groeispurten die pups op brokken krijgen ) en dat daardoor ook die hele grote nesten geboren worden.
nou vindt ik een nest van 5 pups een vrij normale hoeveelheid, zeker voor een border collie, ik mag hopen dat er niet té veel zijn die 10 tot 12 krijgen, dan zou ik ernstig naar de voeding gaan kijken waarom het als maar zo mis gaat... kijk, uitschieters kunnen gebeuren, een keertje een nest van meer of minder zie je overal, ook bij vers ook bij brok, en ook bij met de pot mee honden, geef niet, kan gebeuren, maar als een border een nestje van 5 - 6 pups produceert, dan doet ze het goed !!!!!! ik heb jaren gefokt, en over het algemeen is dat een normale nest grote ;)
Door miik
#1090833
conleeuw schreef: nou vindt ik een nest van 5 pups een vrij normale hoeveelheid, zeker voor een border collie, ik mag hopen dat er niet té veel zijn die 10 tot 12 krijgen, dan zou ik ernstig naar de voeding gaan kijken waarom het als maar zo mis gaat... kijk, uitschieters kunnen gebeuren, een keertje een nest van meer of minder zie je overal, ook bij vers ook bij brok, en ook bij met de pot mee honden, geef niet, kan gebeuren, maar als een border een nestje van 5 - 6 pups produceert, dan doet ze het goed !!!!!! ik heb jaren gefokt, en over het algemeen is dat een normale nest grote ;)
Ja hoor, dat ben ik helemaal met je eens !!! :)
Door Marjoleine
#1092643
miik schreef: Mijn Border Collie teefje had in april 5 pups. Ik denk dat door het vers voeren de nesten over het algemeen wat kleiner zullen zijn. Maar ook dat dit natuurlijker is ! Een teef die 10 tot 12 pups krijgt, daar zou in de natuur toch de helft van doodgaan... en bij ons ook, want vaak moet er dan met de fles bijgevoerd worden.
Ik heb redelijk vaak grote nesten en ik voer niet bij, nooit.
Daar heb ik meerdere malen discussies over gehad met dierenartsen, maar ik heb het toch nooit gedaan, op één keer na, toen de melk niet op gang kwam. Daar ben ik toen wel meteen mee gestopt zodra er wel melk was natuurlijk.

Maar verder: niet.
Ik ben principieel tegen bijvoeren, wat het niet redt is niet sterk genoeg, klaar.
Alleen vinden volgens mij sommige fokkers dan de kliko te duur worden qua inhoud, om het even duidelijk te zeggen.
En dus voeren ze bij.

Ik heb niet de indruk dat nesten groter of kleiner zijn geworden hier, maar wel is de melk meer geworden, en daar had ik toch al geen tekort aan.
De pups zijn behoorlijk groot, maar ik durf niet te zeggen of het toeval is.
Momenteel hebben we een nest van twee, die zijn echt bovenmaats :o Vier weken en al rond de drie kilo, en dat alleen op moeders dus.
Maar ja, die zijn met twee, dus echt representatief is dat niet ;)
Door Elvira
#1093131
Ik heb de nesten van de fokker van Nelson na gekeken. Als ik het me goed herinner zijn de nesten van af G op rauwe voeding afgespeend (en ook de moeder). Het aantal levend geboren pups per nest :

A : 4
B : 8
C : 9
D : 10
E : 11
F : 7
G : 10
H : 11
I : 10
J : 11
K : 11
L : 10
M : 10
N : 10
O : 5
Jenny nest : 9 (moeder geen eigen teef, maar wel zelf gefokt en ook rauwe voeding)
P : 1
Q : 11
R: 8
S: 9
T : 8

De moeder van het P nest, is ook de moeder van N en K. Een jaar later is haar baarmoeder weg gehaald ivm baarmoederonsteking.
Het gemiddeld aantal pups bij een golden retriever ligt op 8. Ik denk dat de nest grootte ook wel erfelijk is, je ziet toch dat bepaalde lijnen kleine nesten hebben en andere grotere nesten.
Door crutz
#1093322
Marjoleine schreef: Ik heb redelijk vaak grote nesten en ik voer niet bij, nooit.
Daar heb ik meerdere malen discussies over gehad met dierenartsen, maar ik heb het toch nooit gedaan, op één keer na, toen de melk niet op gang kwam. Daar ben ik toen wel meteen mee gestopt zodra er wel melk was natuurlijk.

Maar verder: niet.
Ik ben principieel tegen bijvoeren, wat het niet redt is niet sterk genoeg, klaar.
Alleen vinden volgens mij sommige fokkers dan de kliko te duur worden qua inhoud, om het even duidelijk te zeggen.
En dus voeren ze bij.

Ik heb niet de indruk dat nesten groter of kleiner zijn geworden hier, maar wel is de melk meer geworden, en daar had ik toch al geen tekort aan.
De pups zijn behoorlijk groot, maar ik durf niet te zeggen of het toeval is.
Momenteel hebben we een nest van twee, die zijn echt bovenmaats :o Vier weken en al rond de drie kilo, en dat alleen op moeders dus.
Maar ja, die zijn met twee, dus echt representatief is dat niet ;)
heb je groot gelijk in, voer ook niet bij (ja, als ze over kunnen), weeg niet (als ze niet goed mee komen zie je dat echt wel) en ook als ze zelf gaan eten weeg ik niets af, ze krijgen gewoon meer dan voldoende en zoeken zelf maar uit hoe ze het verdelen
Door 1eboa
#1093483
Ik geloof er niets van, dat rauw vlees voeren van invloed is op het aantal puppies, het juiste dekmoment, de conditie van de moeder en het ras is het belangrijkste. Onze nesten zijn nooit groot, we hebben 1 maal 8 puppies gehad, der andere keren varieerde dat van 1 tot 7 stuks. Bij al de nesten hebben we slechts eenmaal een pup gehad, die na de geboorte dood gegaan is, omdat die niet volgroeid was. Onze teefjes en puppies zijn altijd met rauw vlees gevoerd.
Door Drijver
#1093744
Het zal voor het grootste deel aan de hond zelf liggen denk ik. Als het er niet in zit komt het er ook niet uit.

In de brokkenperiode:
Mijn Aussie gaf ik duck of energique vanaf de dag van de loopsheid als ze gedekt werd.
8, 12 en 9 pups.

Mijn oudste Cattledog idem dito.
7 en 6 pups.

Mijn jongste Cattledog 1 nest in de brokkenperiode, dus vanaf de eerste dag van de loopsheid op kvv:
3 pups.
Haar 2e nest stond ze al een jaar op barf: 2 pups. Hoewel het naar het correcte aantal mogelijk gissen blijft, omdat ze door iemand meerdere malen in haar zijkant was getrapt toen ze net 3 weken drachtig was.
Ik had wel het gevoel dat ze geen melk maar slagroom aan de pups gaf :o. Moddervet!

Overigens gaf ik de moeder en de pups kvv totdat de pups de deur uitgingen.
(En daarna zette ik de moeder stom genoeg weer terug op brok. Sorry, ik wist toen nog niet beter).

Ik heb dus niet het idee dat het wat met het voer te maken heeft maar dat het gewoon in de hond zit, of niet.
Gelukkig heb ik nooit doodgeboren of overleden pups gehad.
Ook zonder bij te voeren in de eerste weken, want wat dat betreft ben ik het helemaal met Miik eens.
Laatst gewijzigd door Drijver op vr 14 nov 2008, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MirandaK
#1116596
Bedankt voor alle reacties!

Ik vind het prettig om mijn vermoeden hier eigenlijk alleen maar bevestigd te zien!

Komende Kerst verwachten we ons derde nestje, dat dus deels KVV deels BARF zal gaan krijgen. Ik ben heel benieuwd of we verschil bemerken.

@Lizzy
Jij hebt het wel eens gezegd, dat puppen op brokken qua ontlasting ed meer ruiken dan rauwgevoerde pups. Toevallig vertelde ik dat gisteren tegen een vriendin, dat ik daar benieuwd naar was en toen heb ik er nog even over zitten nadenken: wij vonden altijd de pups zolang ze nog volledig dronken, nauwelijks stinken, maar dan gingen ze vast voedsel eten en dan stonken ze (vooral 's ochtends!) vreselijk! En ik bedenk me nu waardoor dat waarschijnlijk veroorzaakt werd: moeders bleef tot na de zoogperiode op KVV staan, als vaste voeding kregen de pups pap (bambix/nutrix) en geweekte brokjes hier en daar aangevuld met KVV. Dus ik verwacht vooral na de 3e week verschil te gaan merken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door