Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
#1075848
Ik weet niet of het hier goed staat, maar het onderwerp is eigenlijk half medisch en half voedingsvraag...

Twee van mijn katten(bijna 5 en 6 jaar) hebben behoorlijk last van tandsteen. (Gek genoeg de oudere en ook de jongere katten niet) Er zit al echt een hele verkleurde koek op. Ik weet dat ik meer te kluiven had moeten geven :-[ maar ja vaak schiet het er bij in. Nu heb ik het gisteren proberen los te peuteren met mijn nagel maar dat lukte niet. Als ik riblab geef of kipfilet(dat heb ik wel met regelmaat gedaan) gaat dat bij deze twee vaak in hele nare grote stukken naar binnen. Dus zonder te kauwen. Als basis krijgen ze Bibi en CB. Ze moeten dus meer aan het bot.

Mijn eerste vraag nu is eigenlijk of het tandsteen verdwijnt door ze meer te laten kluiven? Of moet ik het eerst laten verwijderen door de da en daarna "onderhouden" met bot kluiven?

Vraag 2:  :) Ze moeten dus wel aan het iets grovere werk anders gaat het in zijn geheel naar binnen(zelfs een kuiken  :-X ) Ik zat dan te denken aan konijnkarkas, kipkarkas, eendenrug of parelhoenkarkas. Kunnen katten dit eigenlijk wel kapot kluiven? Enne zitten daar de koppen ook nog aan? Dat wil ik eigenlijk niet  :yucky:
Door Borke
#1075854
Hier is dat kluiven nooit gelukt. Stukjes spiervlees kauwen dat lukte de oudste twee nog wel en de rest "kan niet kauwen", die kunnen alleen maar likken.

Dus ik zou eerst kijken wat ze met spiervlees doen en dan bijvoorbeeld eendagskuikens proberen.
Verder kan je ook van de Kiezenbrink muizen e.d. voeren, dat is een natuurlijk formaat voor een kat om te kauwen.
Onze huiskatten hadden daar vroeger geen moeite mee  ;)
Door Loeka
#1075866
Op zich gaat het kauwen van een kippennek ook goed hoor. Wel platgeslagen anders proberen deze twee ook dat weer zo groot mogelijk door te slikken  8)  De kittens die bij mij geboren en gebleven zijn, die verscheuren nog een hele koe volgens mij. Bij deze twee is dat wat lastiger, maar bot kluiven kunnen ze wel.

Maar denk je dat ik eerst moet laten reinigen of is het meer kluiven op zich al voldoende?
Door Borke
#1075893
Loeka schreef:Maar denk je dat ik eerst moet laten reinigen of is het meer kluiven op zich al voldoende?
Ik zou eerst het kluiven proberen.
Bij Sofi is het met gewoon kluiven helemaal goedgekomen, zij was ca. 2 jaar toen ze bij ons kwam. Nou is Sofi een hond, maar eht principe lijkt me hetzelfde.
Door Hekate
#1075902
Ik zou even kijken naar hoe de rest van de mond er uit ziet eerst. Als het echt alleen tandsteen is, lekker aankijken en meer te kluiven geven.

Maar als er ook geirriteerd tandvlees te zien is, of plaatsen die ontstoken zijn etc, dan zou ik eerst voor de gebitsreiniging gaan. Maar als je zo goed inspecteerd op tandsteen, had je dit soort problemen vast ook al wel gespot. :)
Door Loeka
#1075931
Nee het tandvlees valt gelukkig mee. Wel bloed het snel. Tenminste toen ik aan de tanden zat te pulken ging het bloeden. Misschien is dat toch niet heel snel want ik zat behoorlijk de peuren....
Het gekke is dat bij een oudere kat van 10 er geen spoortje tandsteen te vinden is  ???

Wat is er allemaal kluifbaar voor de kat aan bot? behalve kipnekken en vleugels. Kuikens ben ik zelf niet zo dol op en het liefst heb ik ook niet iets met nog een kop er aan  :-\
Door Hekate
#1075935
Snel bloeden is niet zo heel erg denk ik. Tandvlees is heel gevoelig. En als ik mijn tanden poets bloed ik ook regelmatig een klein beetje. Was heel normaal volgens mijn tandarts.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1075950
wat ik sien aan vleesbot voer:
- kip: nekken (ook met kop, deze kunnen gewoon niet in 1x naar binnen), vleugels, karkas
- eend: vleugels, karkas, rugstuk
- nijn: karkas, voorbenen (kop gaat door de molen)
- parelhoen: karkas
- zalm: karkas
- kwartels: die zijn heel
- duif: ook heel

grote dingen als karkassen hak ik in portiestukken. deze kunnen niet in 1x naar binnen, wat ze geregeld met een kipnek wel probeert. karkassen zijn meestal zonder kop. ik heb 1x een half nijn met kop gehad, maar bij herby kan je aangeven dat je nijnkarkas zonder kop wilt hebben. de rest krijg je vanzelf zonder kop aangeleverd.
sien kan eigenlijk alles aan. heel soms blijft er een te hard stukje liggen; een stuk ruggegraat van een parelhoen bv.
sien is ook het type alles zo snel mogelijk bij voorkeur zonder te kauwen naar binnen, maar zij heeft een hele mooie witte prodentsmile. ik heb het idee dat de tandjes van ot iets geler zijn, maar die doet dan ook moeilijk met vleesbot en eet veel gemalen.

ik denk dat als je vers voert en toch tandenprut krijgt, het ook wel eens aan de gevoeligheid van de kat hiervoor kan liggen.
Door Loeka
#1092062
Update:
Inmiddels geef ik nu alweer een paar weken vleesbotten om te kluiven. Niet elke dag nog, maar 4 a 5 keer per week. Voornamelijk kippennekken, lamsribben(vlees kluiven ze eraf) en kippenvleugels. De ergste tandsteen heb ik zelf van de kiezen kunnen krijgen, meteen zag je toch ook het tandvlees verbeteren van kleur. Want er zat toch een piepklein rood randje rondom de kies met tandsteen. Het ziet er nu dus een stuk beter uit bij alle twee. Problemen zijn er (uiteraard) ook  ;) De ene wil geen kippennekken kluiven, maar alleen lamsribben. De andere kan vreemd genoeg het lamsvlees niet binnenhouden. Dat laatste vind ik heel vreemd, want hij kluift een paar stukjes vlees van het bot en vervolgens braakt hij het weer uit. Waarna hij vervolgens niet meer verder wil kluiven. De andere katten vinden het overigens ook heerlijk. Mijn fransje dametje die niet met vers is opgegroeid doet steeds beter mee met kluiven! Binnenkort andere soorten eens gaan proberen.

Alleen dat braken vind ik raar, als iemand daar iets over weet?
Door Too
#1093169
Heb je al s een kwarteltje geprobeerd? Ik haal ze regelmatig op de markt [of bij Herby] en ze vinden t geweldig t wordt met enthousiast gegrom weggeknaagd
Door Loeka
#1093285
Een paar jaar terug heb ik eens een kwartel geprobeerd, maar dat was geen succes helaas. Misschien toch nog eens proberen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door