Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#1089603
Beau is weer lekker bezig; de afgelopen 3 weken spuugt hij dagelijks gal. Zelfs door de maximale dosering primperid heen en met meerdere kleine maaltijden op een dag; niks lijkt te helpen.
Net de DA gesproken, die wil morgen bloed laten prikken om de kreatinine en ureum gehalte vast te stellen en te vergelijken met de waardes van het bloedonderzoek van vorig jaar. Van daar uit volgt een plan van aanpak. Het zint hem niet dan Beau door de maximale dosering heen braakt en dat ook meerdere maaltijden niet helpen; volgens hem is dat niet gunstig  :-\.
Mocht er nou geen verschil zijn in bloedwaardes dan krijgt Beau 3 dagen een prednisonboost; dit om het autoimmuungebeuren even stil te leggen. Stopt het braken in deze 3 dagen dan zou je kunnen zeggen dat het met de autoimmuunziekte te maken heeft. Stopt het niet dan is er een andere oorzaak; wellicht zelfs een voedselintollerantie.
Kortom, Beau gaat morgen weer de mallemolen in en hopelijk (duim duim) krijgen we geen slecht nieuws.
Door Lizzy
#1089645
Ach gatverdamme, die arme Beau. En arme jullie :-\. Spuugt hij echt kanarie-geel vocht?

Sterkte met je ventje en houdt ons op de hoogte he?
Door tigger
#1091300
Gisteren is er bloedonderzoek gedaan; alle bloedwaardes waren prima (hoewel de ureum wel iets aan de hoge kant is), er is ook geen sprake van pancreatitis. Er is nog bloed opgestuurd om te kijken of er uberhaupt een ontsteking is ergens in het lichaam. Daar hoor ik vandaag de uitslag van.
Om aandoeningen uit te sluiten is er voorgesteld om een scopie te doen. Er zijn dan een aantal opties: Of er is niks te vinden. Of hij heeft een maagzweer. Of de ziekte van Crohn. Of een tumor (hoewel..zou dat ook niet in het bloed te zien zijn..). Of een autoimmuunziekte (anders dan de FSF) waarbij hij zijn eigen maag verteert (ik weet de juiste naam niet meer). We vermoeden dat het de autoimmuunziekte is of de maagzweer.
Om zeker te weten moet de scopie worden gedaan; prijskaartje daarvan is 500 euro. Dat is veel geld; niet dat we dat niet voor Beau over hebben. Alleen Beau heeft nog een autoimmuunziekte welke hem ook fataal kan worden. Stel dat er sprake is van de autoimmuun aandoening waarbij hij zijn eigen maag verteert, dan betekent dat de rest van zijn leven prednison. Hoe lang is de rest van zijn leven dan? En met welke bijwerkingen? Kortom vanmiddag wil ik met de DA de scenarios allemaal bij langs om tot een definitief besluit te komen.
Hmmm zo tikkend schiet mij ineens te binnen dat hij 4 weken geleden een aantal keren een behoorlijke dosis tolfedine heeft gehad (tegen de FSF); wellicht dat dat ook iets te maken heeft met het braken. Het braken is nl begonnen na de 3 aanvallen in september...misschien toch een maagzweer...Vandaag heb ik weer contact met de DA dan zal ik dat ook even noemen, wellicht dat een scopie dan al niet meer hoeft.
Door Lizzy
#1091309
Pfft Vivian, wat een toestanden.... Zoals je misschien nog weet (of niet), hebben ze bij Whoofer ook ooit een gastro-endoscoptie gedaan. Bij de Wagenrenk (Dr Paul Mandigers, een hele fijne vent trouwens). Ze hebben bij haar ook biopten genomen. Ik vond de operatie eerlijk gezegd best zwaar. En helaas kwam er weer het geeikte antwoord uit, namelijk LPE. En dat komt er dus vaak uit. En daar kun je nogal weinig mee.

Qua tumor en bloedonderzoeken: niet om je zenuwachtig te maken maar hier moet ik je helaas uit de droom helpen. Whoofer d'r bloed is een keer of 6, ten tijde zij zo moest braken, onderzocht. Op de dag dat wij haar in lieten slapen had zij een bloedbeeld van een jonge Godin. Helaas bleek tijdens de operatie dat Whoofer een enorme maagtumor had, van het agressiefste soort, met uitzaaiingen door haar hele maag. Whoofer kotste (misschien een beetje ter geruststelling) geen gal maar zij kotste bruine flatsen kots.

Is het niet mogelijk om Beau eerst iets te geven dat bij een maagzweer zou moeten werken? Om te kijken of het dan op houdt? En ik denk dat je zeker ook moet nagaan wat de bijwerkingen zijn van Tolfedine. Want zoals je waarschijnlijk al weet is het een NSAID en heeft het in hoge doseringen de volgende bijwerkingen:

Zeer hoge dosissen (100 à500 mg/kg) kunnen een invloed hebben op het gedrag, vermindering van de spontane activiteit, sedatie depressie. Mogelijke ulceratie van de maag-darmtractus. Bij de kat kan deze ulceratie optreden bij therapeutische dosissen. Toch zijn daarvan meestal geen klinische tekens waarneembaar en wanneer de behandeling wordt gestopt, geneest de ulceratie.

Nou kan het best zijn dat de zweren vaak uit zichzelf helen als de medicatie wordt gestopt, maar ja, er staat wel "meestal".
Door tigger
#1091320
Lizzy schreef: Pfft Vivian, wat een toestanden.... Zoals je misschien nog weet (of niet), hebben ze bij Whoofer ook ooit een gastro-endoscoptie gedaan. Bij de Wagenrenk (Dr Paul Mandigers, een hele fijne vent trouwens). Ze hebben bij haar ook biopten genomen. Ik vond de operatie eerlijk gezegd best zwaar. En helaas kwam er weer het geeikte antwoord uit, namelijk LPE. En dat komt er dus vaak uit. En daar kun je nogal weinig mee.

Qua tumor en bloedonderzoeken: niet om je zenuwachtig te maken maar hier moet ik je helaas uit de droom helpen. Whoofer d'r bloed is een keer of 6, ten tijde zij zo moest braken, onderzocht. Op de dag dat wij haar in lieten slapen had zij een bloedbeeld van een jonge Godin. Helaas bleek tijdens de operatie dat Whoofer een enorme maagtumor had, van het agressiefste soort, met uitzaaiingen door haar hele maag. Whoofer kotste (misschien een beetje ter geruststelling) geen gal maar zij kotste bruine flatsen kots.
Dus het bloedbeeld wil dus helemaal niks zeggen over het aanwezig zijn van een tumor.... De DA noemde het bloedbeeld van Beau gisteren ook dat van een jonge hond; perfect dus.
Maar als ik het goed begrijp hebben ze de tumor bij jullie Woofer niet ontdekt met de scopie?
De operatie lijkt mij ook zwaar; als sharpeis onder het mes gaan dan is dat altijd met gasnarcose. Dit vanwege de korte luchtweg en de veelvoorkomende complicaties bij een reguliere narcose. Bij de scopie krijgt hij dus wel een reguliere narcose; hij ligt wel aan het zuurstof, maar toch. Wat ik wel fijn vind is dat ik er de hele tijd bij mag zijn.
Is het niet mogelijk om Beau eerst iets te geven dat bij een maagzweer zou moeten werken? Om te kijken of het dan op houdt? En ik denk dat je zeker ook moet nagaan wat de bijwerkingen zijn van Tolfedine. Want zoals je waarschijnlijk al weet is het een NSAID en heeft het in hoge doseringen de volgende bijwerkingen:

Zeer hoge dosissen (100 à500 mg/kg) kunnen een invloed hebben op het gedrag, vermindering van de spontane activiteit, sedatie depressie. Mogelijke ulceratie van de maag-darmtractus. Bij de kat kan deze ulceratie optreden bij therapeutische dosissen. Toch zijn daarvan meestal geen klinische tekens waarneembaar en wanneer de behandeling wordt gestopt, geneest de ulceratie.

Nou kan het best zijn dat de zweren vaak uit zichzelf helen als de medicatie wordt gestopt, maar ja, er staat wel "meestal".

Klopt, tolfedine behoort ook tot de groep NSAID's. Gisteren heb ik er helemaal niet bij stilgestaan, zonet schoot het me ineens te binnen.
Het is best een idee om hem te behandelen tegen een maagzweer; kijken of dat uitmaakt.
Ik ben nu wel op het punt beland dat ik wil weten wat de achterliggende oorzaak is, we zijn nu al heel lang bezig met symptoombestrijding.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door