Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door arlette
#1090497
Hallo
Ik ben ongeveer 2 jaar op kvv met mijn honden. Ik vulde dat aan met wat karkassen, nekjes enz...
De laatste maanden kan ik duiven, eenden, fazant en konijn krijgen. Ik geef ze nu 1 à 2 dagen per week zo een stuk van een volledig dier (steek het in de diepvries met ingewanden en al, en zaag het dan door in dagporties) Dat eten ze helemaal met smaak op.
Verder blijf ik hun konijnen en kippenkarkassen geven, en wat kippenekken. Soms ook nog wat kippenbouten.

Ik denk dat ik nu nog ongeveer 2/3de kvv geef

Vragen:
Moet ik groenten bijgeven nu ik minder kvv geef? En moeten groenten altijd gepureerd worden? Mijn honden staan altijd te bedelen als ik groenten en fruit voor ons aan het snijden ben. Ze eten wortel, komkommer, pompoen, broccoli... uit het vuistje. Wordt het zo niet verteerd? Ik zie er niets van in hun keutels. Alleen de mais (als ze duif gebarft hebben) komt er weer helemaal uit.

Ik ga nu ook 1x per week Haaks zalm geven. Is dat voldoende? Ik kan ook forel krijgen van vrienden die vissen: is dat even goed dan zalm? Moet ik dan ook nog visolie bij geven?

Ik las ook dat vele van jullie hun honden nog maar 1x per dag voeren, kwestie van een goed-volle-buikgevoel. Her krijgen ze nog 2 tot 3x per dag te eten. Mijn Nelleke is nog maar  6 maanden en ik dacht dat het beter was om die nog vaker per dag eten te geven. Wat denken jullie? Vanaf welke leeftijd kan ik naar 1x per dag? Want het lijkt me wel leuk al ze zo goed hun buikje kunnen vol proppen.

Willen jullie mij helpen? alvast bedankt
Arlette, Sil en Nel
Door Nynke
#1090776
Hoi Arlette,

wat een hoop vragen  :D :D

1. Groenten geven mag altijd, als het gepurrerd is kunnen honden het goed verteren, anders niet. Mais zou ik niet geven.
2.  één  x vis in de week is prima !!
3. Ik zou een hond van 6 maanden nog wel een tijdje, zolang hij in de groei is, 2 x per dag voeren.

Succes !!!

Nynke
Door Lizzy
#1090858
arlette schreef: Hallo
Ik ben ongeveer 2 jaar op kvv met mijn honden. Ik vulde dat aan met wat karkassen, nekjes enz...
De laatste maanden kan ik duiven, eenden, fazant en konijn krijgen. Ik geef ze nu 1 à 2 dagen per week zo een stuk van een volledig dier (steek het in de diepvries met ingewanden en al, en zaag het dan door in dagporties) Dat eten ze helemaal met smaak op.
Verder blijf ik hun konijnen en kippenkarkassen geven, en wat kippenekken. Soms ook nog wat kippenbouten.

Ik denk dat ik nu nog ongeveer 2/3de kvv geef

Vragen:
Moet ik groenten bijgeven nu ik minder kvv geef? En moeten groenten altijd gepureerd worden? Mijn honden staan altijd te bedelen als ik groenten en fruit voor ons aan het snijden ben. Ze eten wortel, komkommer, pompoen, broccoli... uit het vuistje. Wordt het zo niet verteerd? Ik zie er niets van in hun keutels. Alleen de mais (als ze duif gebarft hebben) komt er weer helemaal uit.
Rauwe groente wordt slecht verteerd. Je kunt het beter licht koken of stomen of pureren. Ik ben wel een voorstander van groente. Mais is geen groente maar valt onder de categorie graan. Het bevat veel koolhydraat en ik zou het persoonlijk niet geven.
Ik ga nu ook 1x per week Haaks zalm geven. Is dat voldoende? Ik kan ook forel krijgen van vrienden die vissen: is dat even goed dan zalm? Moet ik dan ook nog visolie bij geven?
Een keer per week vis is genoeg. Zolang de vachten van je honden mooi glanzend blijven, is er geen reden om aan te nemen dat ze meer vis in de vorm van visolie nodig hebben. Zalm en forel is beide prima. De afwisseling (dus beide geven) is zowaar nog beter!
Ik las ook dat vele van jullie hun honden nog maar 1x per dag voeren, kwestie van een goed-volle-buikgevoel. Her krijgen ze nog 2 tot 3x per dag te eten. Mijn Nelleke is nog maar  6 maanden en ik dacht dat het beter was om die nog vaker per dag eten te geven. Wat denken jullie? Vanaf welke leeftijd kan ik naar 1x per dag? Want het lijkt me wel leuk al ze zo goed hun buikje kunnen vol proppen.
Ik ben mijn pup pas 1 keer per dag gaan voeren toen ze 1 jaar oud was. Zij is een Dalmatier, dus een middelgrote hond. Ik ken wel mensen die hun middelgrote hond op 7 a 8 maanden op 1 keer per dag overschakelen maar ik voelde me daar niet goed bij en heb iets langer gewacht.

Een of meerdere keren per dag te eten geven: ik ken mensen die zweren bij 3 keer per week voeren (dat moet je wel heel goed en langzaam opbouwen en dat zou ik nooit doen zolang je nog KVV geeft. KVV is namelijk gemalen en passeert te snel het spijsverteringskanaal) en ik ken mensen die zweren bij 3 maaltijden per dag. Ik zelf vind 1 keer per dag voeren makkelijker. Mijn hond Pinkel doet het beter op 1 maaltijd per dag. Bij mijn hond Linga merk ik geen verschil. Brutus doet het duidelijk minder goed op 1 maaltijd per dag. Dus ik zou zeggen: probeer het gewoon en kijk hoe jouw honden er op reageren!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1090862
[quote="Lizzy"]
Rauwe groente wordt slecht verteerd. Je kunt het beter licht koken of stomen of pureren. Ik ben wel een voorstander van groente. Mais is geen groente maar valt onder de categorie graan. Het bevat veel koolhydraat en ik zou het persoonlijk niet geven.
Een keer per week vis is genoeg. Zolang de vachten van je honden mooi glanzend blijven, is er geen reden om aan te nemen dat ze meer vis in de vorm van visolie nodig hebben. Zalm en forel is beide prima. De afwisseling (dus beide geven) is zowaar nog beter!
Ik ben mijn pup pas 1 keer per dag gaan voeren toen ze 1 jaar oud was. Zij is een Dalmatier, dus een middelgrote hond. Ik ken wel mensen die hun middelgrote hond op 7 a 8 maanden op 1 keer per dag overschakelen maar ik voelde me daar niet goed bij en heb iets langer gewacht.

Een of meerdere keren per dag te eten geven: ik ken mensen die zweren bij 3 keer per week voeren (dat moet je wel heel goed en langzaam opbouwen en dat zou ik nooit doen zolang je nog KVV geeft. KVV is namelijk gemalen en passeert te snel het spijsverteringskanaal) en ik ken mensen die zweren bij 3 maaltijden per dag. Ik zelf vind 1 keer per dag voeren makkelijker. Mijn hond Pinkel doet het beter op 1 maaltijd per dag. Bij mijn hond Linga merk ik geen verschil. Brutus doet het duidelijk minder goed op 1 maaltijd per dag. Dus ik zou zeggen: probeer het gewoon en kijk hoe jouw honden er op reageren!
[/quote]


Hoe uit zich dat?
Door Lizzy
#1090879
[quote="Angelique"]

Hoe uit zich dat?
[/quote]

Het is een gedrags issue hoor. Hij is de hele dag super hyper en gaat pas weer normaal doen NADAT tie zijn eten heeft gehad, dus dat is tegenwoordig om een uur of 14:00 's middags, want wacht ik langer, krijg ik echt de behoefte om hem achter het behang te plakken, die mafketel. Geef ik hem 's morgens ook eten, doet tie gewoon de hele dag normaal. Nu doet hij tot etenstijd nerveus, druk, hyper..... En hij zanikt daar ook nog eens verbaal bij ::)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1090888
[quote="Lizzy"]
Het is een gedrags issue hoor. Hij is de hele dag super hyper en gaat pas weer normaal doen NADAT tie zijn eten heeft gehad, dus dat is tegenwoordig om een uur of 14:00 's middags, want wacht ik langer, krijg ik echt de behoefte om hem achter het behang te plakken, die mafketel. Geef ik hem 's morgens ook eten, doet tie gewoon de hele dag normaal. Nu doet hij tot etenstijd nerveus, druk, hyper..... En hij zanikt daar ook nog eens verbaal bij ::)
[/quote]

Maar waarom geef je hem dan niet 's morgens eten in plaats van wachten tot je hem achter het behang wil plakken? Lijkt me voor jezelf ook een stuk relaxter :D
Door Lizzy
#1090909
[quote="Rovanna"]
Maar waarom geef je hem dan niet 's morgens eten in plaats van wachten tot je hem achter het behang wil plakken? Lijkt me voor jezelf ook een stuk relaxter :D
[/quote]

Omdat hij veel eet. En we een uurtje of wat daarna al weer naar het bos gaan. Ik ga niet met hem met een volle buik lopen.
Door arlette
#1091164
Hoi, bedankt allemaal voor jullie reacties.

In verband met die groenten is het dus beter dat ik hun vb niet meer die rauwe wortels geef als ze staan te bedelen? Of kan ik rustig verder doen omdat ze het zo lekker vinden? ("het baat niet, maar het schaadt ook niet")

Ik zit met twee duitse staande langharen, dus ook middelgroot. Ik ga die jongste toch nog maar wat verder meerder keren per dag voeren. Misschien zitten ze volledig op barf tegen dat ze een jaar is...
Ben op zoek naar adressen waar ze ook in Belgie leveren.  Maar ik doe het graag wat langzaam aan omdat ik mij nog niet helemaal zeker voel of ze alles goed binnen krijgen.
Door Nynke
#1091272
ik geef 1 van de honden ook graag een stuk rauwe wortel. Baat het niet, het schaadt ook niet. Hij vindt het heerlijk !!

Maar om het te kunnen verteren moet de groente fijn gepureerd zijn.
Door Staftime
#1091326
Misschien handig om uit te leggen.
Het gaat niet zozeer alleen om het 'verteren', maar voornamelijk of ze er de voedingsstoffen en vitamines uit kunnen halen.
Op zich betekent dit natuurlijk het zelfde, maar veel mensen begrijpen dat niet direct.

Dus als je groente niet licht kookt, stoomt of rauw pureert, kan een hond de celwanden niet kapot verteren, daardoor komen de voedingsstoffen en vitamines niet waar je ze graag wilt hebben, maar verdwijnen die het lichaam weer uit via de ontlasting.
Rauwe stukjes groente kunnen dus helemaal geen kwaad, maar je hond heeft er niets aan behalve dat het lekker is.
Door arlette
#1092121
Nogmaals bedankt!
Maar ik blijf met vragen komen hoor.
Ik geef nu ganse duif, maar ik haal eerst de veren er af.
Maar ik heb ook gelezen dat jullie hele prooidieren geven, met huid en haar. met konijn heb ik het al gedaan zo stukken pels erop laten, en dat eten ze inderdaad mee op.
Kan ik dat met die duiven ook doen, de pluimen er op laten? Of is dat een beetje grof?

En dan nog een praktische vraag. Wanneer de prooidieren te groot zijn, dan zaag ik er met een ijzerzaag een stuk vanaf (bevroren) Maar mijn zaagblad is na een keer of 5 zo bot als iets (en ik koop goeie zagen) Hoe doen jullie dat?

Ik verdeel het liever als het bevroren is omdat dan alles wat er  in zit mooi mee doorgezaagd kan worden. Anders is dat zo een gedoe met die ingewanden en zo.
Gebruikersavatar
Door nova
#1098083
[quote="arlette"]
Nogmaals bedankt!
?

En dan nog een praktische vraag. Wanneer de prooidieren te groot zijn, dan zaag ik er met een ijzerzaag een stuk vanaf (bevroren) Maar mijn zaagblad is na een keer of 5 zo bot als iets (en ik koop goeie zagen) Hoe doen jullie dat?

[/quote]
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik doe het zo:
Geen ijzerzaag maar een grote beugelzaag, Een uiteinde zet ik met het blad omhoog in de hoek van de muur/vloer. Daarbij klem ik de beugel tussen mijn knien.
Dan haal ik het vlees  als het nog bevroren is, of bot  dat mag dooien, over het zaagblad.
Ziet misschien wat onhandig uit  ::)maar het werkt wel :)
Ook het zaagblad kan echt lang mee.  :D
Proberen misschien? 8)
Door arlette
#1098182
hallo, klinkt me nogal onbekend in de oren. Ik ken niet veel van zagen, maar zal eens iemand onder de arm nemen en eens laten proberen. Ik hou je zeker op de hoogte als het lukt.
groetjes
Door flin
#1098198
de prooien hier laat 'k licht ontdooien (de buitenkant is dan zachter en de binnenkant nog hard)
en dan met de bijl...
  slagershakbijltje of houthakkersbijl.... :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door