Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Roef & Hidde
#1081792
ik heb een vraagje,ik heb roef nu een week of 3 op energique staan en dat gaat heel erg goed.als tussen doortjes krijgt hij gedroogde kippestrot,lamsoren en kalfpees.als de cavia eten krijgt dan is hij er ook als de kippen bij voor een blaadje groen.zoals ik al zei dit gaat goed,maar nu heb ik begrepen dat kvv een hoog gehalte aan orgaanvlees bevat en daarom wil ik roef er spier vlees bij gaan geven.mijn vraag is nu hoeveel en hoevaak geef ik roef dan spiervlees en moet ik hem dan nog iets extra geven?(botten,groentemix)
#1081851
je kan ook kvv afwisselen met barf, wat je eigenlijk dan een beetje ga doen.
dan een paar dagen kvv en dan een paar dagen barf!
dan als je een barfdag inlas kan je spiervlees geven met botwerk en eventueel wat groentes.
en hoe vaak je dat wilt gaan doen, dat hangt van jezelf af..
Door Lizzy
#1083166
[quote="roefje"]
ik heb een vraagje,ik heb roef nu een week of 3 op energique staan en dat gaat heel erg goed.als tussen doortjes krijgt hij gedroogde kippestrot,lamsoren en kalfpees.als de cavia eten krijgt dan is hij er ook als de kippen bij voor een blaadje groen.zoals ik al zei dit gaat goed,maar nu heb ik begrepen dat kvv een hoog gehalte aan orgaanvlees bevat en daarom wil ik roef er spier vlees bij gaan geven.mijn vraag is nu hoeveel en hoevaak geef ik roef dan spiervlees en moet ik hem dan nog iets extra geven?(botten,groentemix)
[/quote]

Als je alleen meer spiervlees gaat geven, kom je in de knoop met bijv. vleesbot. Je haalt dan de balans uit het voer. Op zich maakt het niet uit hoe vaak je iets extra's geeft. Wil je er andere dingen bijgeven omdat je denkt dat het gezonder is of omdat je het leuk vindt of beide?

Je zou bijv. 1 keer per week iets van spiervlees met groentemix of gekookte groente kunnen geven en het liefst neem je dan een spiervlees dat niet in je Energique zit. En dan zou je 1 keer per week een leuk karkasje kunnen geven van bijv. kwartel of parelhoen of eend. Of eendenennekken. Je kunt dan bijv. ook 1 keer per week een zalmkop geven. Of, 1 of 2 sardientjes. En daarnaast kun je nog 2 keer per week een rauw eitje met schil geven, ook altijd gezond. Nou, zou je meer zelf erbij willen geven, geef je bijv. 3 keer per week spiervlees met groente, 3 keer per week vleesbot ala eendennek of parelhoenkarkas of konijnkarkas, 1 keer per week vis. Dat maakt al 7 keer per week. Het hangt er dus van af wat jij zelf wil.

Simpelweg kun je zeggen dat je de helft van je KVV kunt vervangen door andere dingetjes. En dan is het weer handig om bijv. 1 keer voor vis te kiezen, omdat het gezond is en dan gelijke hoeveelheden spiervlees en vleesbot te geven. Ongeveer. Want zo krap komt dat niet. En je mag ook 1 keer per week best wat orgaanvlees geven, zou je 7 maal per week BARF maaltijden willen geven. Ga je minder dan de helft KVV voeren, dan is het zeker raadzaam om er inderdaad ook wat orgaanvlees bij te gaan geven.
#1086874
dank je wel voor je advies Lizzy,ik wil roef er andere dingen bij geven omdat het mij gezonder lijkt voor hem,maar om hem nu helemaal te laten barfen durf ik (nog) niet.ik weet dat er op het forum pups compleet barfen,maar noem me een tut ik durf het niet. ik wil bij herby spullen bestellen en ik denk dan aan konijn ,haas,eend,hert,lam en geit.dit om dat energiqeu puppy uit rund en kip bestaat.ik wil dan zoveel mogelijk karkas geven,eieren krijgt hij af en toe met schil,iedere dag een scheutje yoghurt,en een paar keer in de week gepureerde rauwe groente. mijn doel is om hem de helft kvv(energique en carnibest ,beide compleet)en de helft barf(zonder orgaan) te geven.als het nu een barf dag is krijgt hij dan maar 1 keer te eten?zegt bv een hazekarkas en wat groente,of verdeel ik dit over de hele dag.sorry hoor wat een vragen weer :-[
Door Lizzy
#1086877
[quote="roefje"]
dank je wel voor je advies Lizzy,ik wil roef er andere dingen bij geven omdat het mij gezonder lijkt voor hem,maar om hem nu helemaal te laten barfen durf ik (nog) niet.ik weet dat er op het forum pups compleet barfen,maar noem me een tut ik durf het niet. ik wil bij herby spullen bestellen en ik denk dan aan konijn ,haas,eend,hert,lam en geit.dit om dat energiqeu puppy uit rund en kip bestaat.ik wil dan zoveel mogelijk karkas geven,eieren krijgt hij af en toe met schil,iedere dag een scheutje yoghurt,en een paar keer in de week gepureerde rauwe groente. mijn doel is om hem de helft kvv(energique en carnibest ,beide compleet)en de helft barf(zonder orgaan) te geven.als het nu een barf dag is krijgt hij dan maar 1 keer te eten?zegt bv een hazekarkas en wat groente,of verdeel ik dit over de hele dag.sorry hoor wat een vragen weer :-[
[/quote]

Ik weet niet hoeveel maaltijden je gewoonlijk aan je pup voert? Als je nu 3 maaltijden voert, is het ook met BARF de bedoeling dat je de maaltijden over 3 maaltijden verdeeld. Je mag overigens aan een pup best iets van orgaanvlees geven hoor, als je voor de helft zelf gaat samenstellen. Maar gewoon niet teveel. Bijv. 1 maaltijd per week (in het BARF deel).
#1086885
ja roef krijgt nog 3 maaltijden per dag,als ik hem laat barfen wat is dan een goede hoeveelheid voor hem,hij weegt nu 20 kilo,punt is dat ik best onzeker ben dat hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
Door Lizzy
#1086897
[quote="roefje"]
ja roef krijgt nog 3 maaltijden per dag,als ik hem laat barfen wat is dan een goede hoeveelheid voor hem,hij weegt nu 20 kilo,punt is dat ik best onzeker ben dat hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.
[/quote]

Even veel als dat je hem normaal gesproken Carnibest of Energique voert.

Hoeveel eet je pup per dag?

Nou, even voor het voorbeeld. Stel je hond eet 800 gram per dag. Je zou dan 400 gram BARF en 400 gram KVV kunnen geven. En dan bijv. 2 keer KVV en 1 keer een BARF maaltijd. Of andersom, net wat jij prettig vindt.

Maar je kunt het wel een beeeeeetje uitrekenen hoor. Stel je hond eet dus 800 gram per dag. OK, 400 gram is KVV. Die andere 400 gram is dus BARF. Nou, je hebt 7 dagen per week. Dan voer je dus 7 x 400 gram BARF per week. Dat is 2800 gram. Als je nou daar de helft van aan vleesbotten geeft (die GOED bevleest zijn dus tenminste voor de helft uit vlees bestaan), dan geef je dus 1400 gram vleesbot per week.

Die andere 1400 gram: daar priegel je een beetje aan. Dat komt niet zo krap. Geef je bijvoorbeeld 800 gram spiervlees, 200 gram orgaanvlees zoals hart, tong, lever, nier (de belangrijkste en de duurste en dus het minst vertegenwoordigt in de gemiddelde KVV), 200 gram vis en dan bijvoorbeeld nog 200 gram groentemix of gekookte/gestoomde groente. En nogmaals, zoooo krap komt het niet, maar misschien dat je behoefte hebt aan een beetje houvast. Kweet niet of dit helpt?
Door Lizzy
#1086899
Je kunt ook simpelweg bijv. 3 of 4 maaltijden per week vleesbot geven (goed bevleest) en dan 1 maaltijd vis en 1 maaltijd orgaanvlees met wat groentemix en 1 of 2 maaltijden spiervlees met wat groentemix. Dat is misschien NOG handiger ;D.
#1086901
[quote="Lizzy"]
Je kunt ook simpelweg bijv. 3 of 4 maaltijden per week vleesbot geven (goed bevleest) en dan 1 maaltijd vis en 1 maaltijd orgaanvlees met wat groentemix en 1 of 2 maaltijden spiervlees met wat groentemix. Dat is misschien NOG handiger ;D.
[/quote]

heel erg bedankt hoor,hier kan ik echt wat mee :),en wie weet als dit allemaal goed gaat dat het nog eens op 100% barf uit komt ;)
#1090232
roef heeft zaterdag zijn eerste kuikenbout op,hij deed er 25 minuten over en deed het heel netjes.
ik vond heel spannend in de eerste instantie(in de bieb van hier ook de heimliggreep bekeken ::)) maar mijn pup heeft gesmuld en is daarna in slaap gevallen.ook met zijn ontlasting geen problemen,ik weet niet of ik dit bericht hier mag posten maar wist niet waar anders.dan te bedenken dat ik 4 weken geleden hem alleen kvv wilde geven
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door