Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1089958
Sinds dat mijn hond KVV krijgt, is ie ineens super geinteresseerd in de paardenkeutels in het bos. Voorheen, toen hij brokken at, liep ie er altijd zo voorbij.
Waardoor zou dat komen???
Door Wendy (boxer gek)
#1090200
Geen idee eigenlijk hoe dat komt.
Maar onze vorrige hond kreeg in eerste instantie brokken (tja was nog niet echt op de hoogte van vers). Maar zij mocht het als het aan haar lag ook graag eten >:( Later toen ze vers kreeg ook.
De hond die we nu hebben eet het ook als ze de kans krijgt...... Van mij mag het niet en probeer het altijd te voorkomen.

Maar nu hoorde ik toevallig een verhaal erover (of het waar is weet ik niet, en ben d'r eigenlijk wel nieuwsgierig na).
Maar er werdt dus gezegt dat het geen kwaad kan wanneer honden het eten, en dat het goed is voor hun darmen. Ze schijnen hierdoor een soort worm te kunnen krijgen die niet schadelijk is voor hun. Maar hun lijf maakt er wel een soort antistof tegen. En dat schijnt juist wel weer goed te wezen.
Aan de ene kant klinkt het logisch, maar aan de andere kant juist weer niet.
Dus ze mogen van mij het niet eten :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1090223
Als ik mij even goed herrinner heb jij een witte herder. Deze kunnen ook behept zijn met het MDR1-defect. Wat zoveel wil zeggen dat als het paard recentelijk ontwormd is jouw hond erg ziek en in het ergste geval dood kan gaan aan het eten van een paardedrol.
Aangezien ik verder geen voordelen ken die voor het eten van paardedrollen spreken zou ik het als ik jou was streng verbieden.

Over het waarom.....wellicht mist je hond wat ruwvezel en probeert hij dit zelf op te lossen door dit in half verteerde vorm op te zoeken.
Door Nyncke
#1090295
Ik heb mij ooit laten vertellen dat er in paardepoep stoffen zitten die het paard niet goed verteerd en die honden nodig kunnen hebben.

Daarnaast

Laat je hond nooit paardenpoep eten als deze net ontwormd zijn, zijn de gevolgen desastreus.
Ze gaan of dood of liggen weken lang in Utrechtse universiteitskliniek aan het infuus met erg intensieve behandeling. Als ze het dan overleven heb je "geluk".
Door *wendy*
#1090337
1 van de honden van mijn vriendin deed dat ook.
De hond kreeg brok met een schijf rodi erdoor :-X
Toen ze stopte met de Rodi stopte de hond ook met dingen van straat eten.
Weet niet welke merken jij voert, maar misschien kun je eens een tijdje 1 merk proberen en kijken wat je hond dan doet ? Mijn honden aten met CB beduidend veel meer gras dan met Bibi bijvoorbeeld.
Door Lizzy
#1090358
Het zou kunnen komen door het volgende:

Vlees = zuur. En vlees "verzuurt" het lichaam (daar is voor een carnivoor niks mis mee).
Groente en ontlasting van herbivoren = alkalisch. Het maakt het lichaam "alkalisch".

Ook een carnivoor heeft behoefte aan een goede balans tussen alkalisch en zuur. En daarom eten carnivoren ook plantaardig materiaal (ondanks dat veel mensen roepen dat het niet waar is - zoals je begrijpt ben ik het daar dus niet mee eens).

Honden (en andere carnivoren) die veel vlees eten en honden die moeten wennen aan vlees eten: die gaan balans zoeken tussen zuur en alkalisch. Wat gaan ze doen? Ze gaan gras of paardenpoep, etc. eten. Kortom plantaardig materiaal. Ze zorgen dus zelf voor balans.

Wanneer je je hond brokken geeft, is het gehalte plantaardig erg hoog en het gehalte aan vlees erg laag. Een brok-etende hond heeft dus inderdaad gerust minder behoefte aan gras en poep. En honden die vlees eten, die hebben dus behoefte aan plantaardig materiaal zoals grassen, boomschors, paardenpoep.

En nu is paardenpoep voor jouw hond geen goed idee. Paarden worden hier echt iedere klipklap ontwormt! Ik zou zelf dus wat plantaardig materiaal aan het eten van je hond gaan toevoegen. Restjes groente van je eigen maaltijd of groente mix. En voorlopig even iedere dag wat geven. En dan maar even afwachten of het helpt!
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1090575
Goeie tip, Lizzy, dank je wel. Ik dacht al dat er wel een logische verklaring voor zou moeten zijn.
Hij krijgt Haaksbarf, daar zit wel groente in, maar natuurlijk veel minder plantaardig dan de brokken die hij altijd kreeg.
Door svdz
#1091245
Mijn hondje eet ook Haaksbarf, en heeft ook behoefte aan plantaardige vezels, denk ik. Sinds ik ben begonnen met Haaksbarf, is ze namelijk ook gras gaan eten, en mos wat tussen de tegels zit. Ja en paardenpoep zou ze ook wel lusten, maar ik ben daar heel streng op, dat mag dus echt niet van mij. Straks wil ze er in rollen ook. :-\

Zou er in HB een beetje weinig groenvoer zitten misschien? Volgens de HB-verpakking zit er 15% in, en dat is ook het percentage wat veel echte Barf-ers geven.

Ik geef naast de HB wel regelmatig (1 1/2 el ofzo) gemengd fruit met beetje yoghurt en tuinkers, (als het er is meer groente erbij) uit de blender. En geef ook regelmatig fruit tussendoor als ik het eet of even als beloning, maar dat is dan heel fruit. Dat laatste zie ik als tussendoortje, gewoon voor de lekker.

Trek je trouwens de verhoudingen niet scheef als je bij een (comleet) kvv, groente gaat toevoegen. Of kun je wel een hoger percentage groente voeren als blijkt dat je hond daar behoefte aan heeft?

Yuki, Ben benieuwd of je verschil merkt na het groentenmixjes erbij geven.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1096881
Ik kan er nog niet zoveel over zeggen. Het gras eten is minder en de poep laat ie nu ook weer met rust, dus het lijkt beter te gaan, maar ben benieuwd of het ook zo blijft. Hij krijgt nu trouwens even geen HD, maar Stawi enkelvoudige kip aangevuld met groentemix en ook vit E...
Het relaas van Lizzy over de zuur-base, vind ik heel aannemelijk klinken.
Door Anthraciet
#1096889
[quote="Lizzy"]
Het zou kunnen komen door het volgende:

Vlees = zuur. En vlees "verzuurt" het lichaam (daar is voor een carnivoor niks mis mee).
Groente en ontlasting van herbivoren = alkalisch. Het maakt het lichaam "alkalisch".

Ook een carnivoor heeft behoefte aan een goede balans tussen alkalisch en zuur. En daarom eten carnivoren ook plantaardig materiaal (ondanks dat veel mensen roepen dat het niet waar is - zoals je begrijpt ben ik het daar dus niet mee eens).

Honden (en andere carnivoren) die veel vlees eten en honden die moeten wennen aan vlees eten: die gaan balans zoeken tussen zuur en alkalisch. Wat gaan ze doen? Ze gaan gras of paardenpoep, etc. eten. Kortom plantaardig materiaal. Ze zorgen dus zelf voor balans.

Wanneer je je hond brokken geeft, is het gehalte plantaardig erg hoog en het gehalte aan vlees erg laag. Een brok-etende hond heeft dus inderdaad gerust minder behoefte aan gras en poep. En honden die vlees eten, die hebben dus behoefte aan plantaardig materiaal zoals grassen, boomschors, paardenpoep.

En nu is paardenpoep voor jouw hond geen goed idee. Paarden worden hier echt iedere klipklap ontwormt! Ik zou zelf dus wat plantaardig materiaal aan het eten van je hond gaan toevoegen. Restjes groente van je eigen maaltijd of groente mix. En voorlopig even iedere dag wat geven. En dan maar even afwachten of het helpt!
[/quote]

Het klinkt allemaal wel logisch, maar al mijn honden hebben altijd al een voorliefde voor paardepoep gehad, zowel toen ze op brok zaten als nu op vers.... dus blijkbaar gaat het niet op voor Malamutes of ik heb gewoon eigenwijze honden (natuurlijk ook heel errg Malamutig) :D
Ik probeer het in ieder geval altijd te voorkomen, zowel omdat het schadelijk kan zijn voor ze, als ook om het feit dat ze uit hun giegel meuren als ze het gegeten hebben :-X
Door elisabethxx
#1096986
zucht...bekend probleem! onze chiara (labradoodle) is ook dol op allerlei poep, ze eet zo alle keutels van de konijnen op als ze de kans krijgt. Ik pak haar hard aan als ze dat doet (boos) >:( en als ze stopt onmiddelijk belonen met koekjes..het gaat steeds beter maar opletten blijft nodig!
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1097772
Nou ja, mijn hond heeft het dus eerder nooit gedaan (althans niet na het afleren in de poepie...eh..puppieperiode). Hij taalde er ook niet naar, ook niet naar konijnenkeutels ofzo, maar ineens was er daar weer een overmatige interesse, bijna een dwangneurose  :D
Door Dark-Flame
#1097945
Ook hier een liefhebber van paardenpoep (ja Flame natuurlijk). Er is mij weleens verteld (misschien weet hier iemand of dit waar is, ik betwijfel het), dat als je hond dit doet je hem/haar af en toe een eierkoek kan geven, dan hebben ze er geen trek meer in??  :puke:

Groetjes,
Yvonne & Flame ;)
Door nikèdog2000
#1098009
nou vergeet die eierkoek maar hoor
er was een golden retriever die was dik van de eierkoeken
maar toch stront vreten van elk soort
dus volgens mij helpt het niet
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door