Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Báró
#1090213
Graag wil ik het volgende met jullie delen....

Báró is nu 15 weken. De eerste weken heeft hij brokken gehad van Eukanuba, daarna dit afgewisseld met Carnibest dagen. Sinds een week ben ik volledig over op de carnibest, omdat hij zoveel ontlasting heeft van de brokken en vieze scheetjes laat.
Nu heb ik iemand in de buurt gevonden (via deze site) die omni voer pakketten samensteld en ook barf producten verkoopt. Ik heb van hem een paar zakjes kippennekjes gekregen en compleet vlees voor een week. Ik ben begonnen met de kippen nekken. 's morgens en 's middags gaf ik hem carnibest en 's avonds kippennek. Dat heb ik een paar dagen gedaan en dat ging prima. Zijn ontlasting was iets witter, maar verder prima.
Zondag ben ik met de eerste zak omni-voer begonnen, ook kip. Hij heeft twee keer overgegeven en is sinds zondag middag aan de diarree. Vandaag heb ik hem dus weer gewoon carnibest gegeven. Nog steeds diarree.

Mijn eigen idee is dat hij gewoon wat van slag is door alle wisselingen: brokken/carnibest/kip. Wellicht is het beter hem op de carnibest te houden tot zijn ontlasting weer een poosje regelmatig is en dan rustig per week iets nieuws toevoegen tot dat hij uiteindelijk op een barf menu staat.

Wat denken jullie?????

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet, Janneke
Door Báró
#1090227
Ik heb de beginnersinformatie doorgelezen, met behulp daarvan wil ik ook zelf een menu gaan samenstellen, maar op advies van de leverancier dus eerst begonnen met die kippen nekken om het maagzuur zuurder te maken.
Omni voer is gewoon een naam waaronder voor jouw hond compleet samengesteld vers menu wordt verkocht.
Door Fynn
#1090228
Hoi

Ik denk dat je ook eerst even moet lezen in de bibliotheek hier op barfplaats.
Je hebt een pup van 15 weken ik zou niet teveel wisselen van voer als hij daar zo op reageert.
Zet hem lekker op carnibest en lees eerst even.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Antonia
#1090278
Báró schreef: Ik heb de beginnersinformatie doorgelezen, met behulp daarvan wil ik ook zelf een menu gaan samenstellen, maar op advies van de leverancier dus eerst begonnen met die kippen nekken om het maagzuur zuurder te maken.
Omni voer is gewoon een naam waaronder voor jouw hond compleet samengesteld vers menu wordt verkocht.
Als Baro vanaf zondag het voor hem samengestelde vers menu eet en hij vanaf dat moment is gaan overgeven en diarree heeft, dan zou ik de oorzaak zoeken bij dat menu. Blijkbaar valt dat niet goed bij hem. Ik ben overigens wel nieuwsgierig hoe dat menu is samengesteld en wat daaraan nu precies speciaal voor jouw hond is.
Verder ben ik ook een beetje benieuwd naar het verhaal van jouw leverancier over de kippennekken die het maagzuur zuurder moeten maken.

Ik zou met Baro het voorlopig even houden op datgene waar hij het goed op deed, de Carnibest dus. Dat even een paar weken volhouden en dan geleidelijk aan zelf gaan samenstellen.
Door Staftime
#1090300
Ik ben het met mijn voorgangers eens.
Hou het voorlopig op de CB, en ga je rustig inlezen.
Als je nieuwe dingen gaat toevoegen is het handig als je precies weet WAT je toevoegt.
Dus geen pakketjes die iemand anders heeft gemaakt.

Zo weet je nooit precies wat je geeft volgens mij, en kan je de oorzaak van de problemen niet makkelijk opsporen.

Ik zou ook niet meer dan één nieuwe vleessoort/botsoort tegelijk toevoegen aan zijn voeding.
Dus begin bijvoorbeeld met eens in de week een paar kippenekjes, en hou dat een aantal weken zo vol.
Als het goed blijft gaan voeg je bijvoorbeeld rundvleessnippers toe eens in de week.
Dat hou je ook een paar weken zo vol.
En als dat ook goed gaat kun je weer iets anders gaan toevoegen, bijvoorbeeld een sardientje eens in de week.

Gewoon rustig aan op je eigen tempo, geef je hond en ook jezelf de tijd om rustig te wennen.
Op deze manier heb jij de tijd om alles te leren en je nog meer in te lezen.
En kan je eventueel tussendoor nog vragen stellen als er dingen zijn waar je onzeker over bent of die je niet helemaal begrijpt.

Heel veel succes ermee.
Door Lizzy
#1090330
We praten met die pakketten hier over: http://www.foodfordogs.nl/omnivoer%20info.htm

Carnibest + kippennekken is niet altijd zo'n goede combinatie. Je geeft dan namelijk vrij veel bot. Vandaar ook dat de ontlasting witter wordt. Ik zou hem inderdaad voorlopig op de Carnibest houden. En dan wat probiotica erbij geven (van bijv. Vitotaal of Akropharma). Zodra de ontlasting goed is, zelf dingen gaan introduceren. En zelf een menu samenstellen. Want BARF houdt in dat jij bepaald wat jouw hond eet. En niet een een of andere pakketten-samensteller. Want jij hebt het over jouw pup en als ik in jouw schoenen stond zou ik zelf heft in eigen hand willen nemen en willen bepalen hoeveel ik van wat aan mijn honden geef. Want nergens legt pakketjessamensteller uit hoeveel % vleesbot, orgaanvlees en groente er in zijn pakketjes zit. En dat lijkt me toch wel essentieel om te weten. Zelf samenstellen is niet moeilijk, dat kun je makkelijk zelf!
Door Báró
#1090386
Nou, mijn eerste inzicht is er dus al!!! Jullie geven precies de antwoorden die ik verwacht had. Ik hou hem inderdaad voorlopig even op CB en ga over een paar weken langzaam aan wat introduceren.

Wat is de reden dat CB niet zo goed gaat met kippen nekken??? Het percentage bot?
Door Lizzy
#1090411
Báró schreef: Nou, mijn eerste inzicht is er dus al!!! Jullie geven precies de antwoorden die ik verwacht had. Ik hou hem inderdaad voorlopig even op CB en ga over een paar weken langzaam aan wat introduceren.

Wat is de reden dat CB niet zo goed gaat met kippen nekken??? Het percentage bot?
Ja, het percentage bot. Carnibest bevat al voldoende bot. En geef je daar kippennekken bij, dan is dat in totaal een beetje veel bot. Honden die al langere tijd rauw vlees en bot gewend zijn, hebben hier geen problemen mee hoor. En op zich is witte ontlasting voor een keertje ook niet zo erg. Maar om structureel Carnibest + kippennekken te geven: vind ik geen goed idee. Je kunt de Carnibest dan beter afwisselen met af en toe eendennek/kippennek maar ook spiervlees.
Door Báró
#1090414
En geef je probiotica als kuur of voor langere tijd??? Ik ben niet zo van de toevoegingen, maar als het goed is........
De 'pakketjes-samensteller' kan mij natuurlijk precies vertellen wat hij erin doet en in welke percentages. Als ik daar dan aanpassingen in wil is dat oke, dus ik heb het nog wel een beetje in de hand! Hij stelt samen naar aanleiding van de methode van Mogens Eliasen. Er zijn natuurlijk meerdere methoden en uiteindelijk ga je dat doen waar je hond het best op reageert.
Door evenstar
#1090421
CB bestaat al uit een aardig aantal % kippen producten maar dan gemalen Ik neem dan aan dat je CB natuur geeft.
Door CB en kippennekken samen te geven gaat het % bot erg omhoog vandaar het wit poepen. CB is namelijk al compleet.
Ik zou ook eerst een aantal weken lekker CB voeren zodat zijn maag en darmen lekker aan het vers vlees kunnen wennen en de pup al zijn energie kan steken in het opgroeien.


Je was me al voor Lizzy  ;)
Laatst gewijzigd door evenstar op di 11 nov 2008, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Báró
#1090865
Oke, ik heb probiotica gehaald. Ik heb er vanmiddag flink op zitten surfen en ben van allerlei soorten tegengekomen en ook meningen om het wel of niet te geven. Nou gaat het wel beter met Báró zijn ontlasting, maar het is niet optimaal. Ik denk dat ik hem een kuurtje ga geven van drie weken. Op zich moet door de carnibest zijn darmflora vanzelf beter worden. Maar...... Hoeveel geef ik van de probiotica??? Ik heb het in capsules. Een (inhoud van) capsule per dag???
De gebruiksaanwijzing geeft aan drie keer 1 capsule voor volwassenen en een halve capsule voor zuigelingen....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door