Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Deesje
#1069088
ik heb al eerder beetje zitten zoeken hiernaar en ook een berichtje geplaatst maar nu zoek ik 'echt' hulp of reacties..
in december komt onze pup naar ons en eigenlijk wil ik het beestje dus zo weinig mogelijk vaccineren..

'normaal' wordt er 3x parvo geent, 2x distemper, 1x hepatitis en 2x lepto..

kan die parvo naar 2x als je hem voor het eerst met 10 weken doet ipv 6 (omdat ie dan vaak niet aanslaat?)

ik dacht in principe aan dit schema...

9/10 wkn Parvo en Distemper
14 wkn Parvo, Distemper en hepatitis
eventueel (weet ik nog niet of ik hem uberhaupt doe) 18 wkn lepto en 22 wkn lepto

zijn er nog nadelen aan dit schema? of andere mogelijkheden??
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1069200
Ik zou met 9 weken titeren en als hij te laag is alleen parvo enten en dan met 12-14 weken DHP.
Maar dat is wel zo'n beetje jouw schema.
Door Deesje
#1069301
uhm.. gewoon titeren zonder eerdere enting? op natuurlijke afweer? ik ging er nl vanuit dat er met 6 weken niets in gaat.. de eerste pas met 9 of 10 weken..
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1069739
Ok, ik ga ervanuit dat hij met 6 weken al geënt is. Maar eigenlijk verandert dat niets aan mijn opzet.
Dat is eigenlijk nog mooier, want dan kun je kijken of er nog antilichamen van mams aanwezig zijn. Zolang die er zijn doet een enting niets.
Door Deesje
#1070312
dus dan zou je titeren met 9 of 10 weken.. en laat je het enten of opnieuw titeren dan afhangen van hoe hoog de titers zijn? ik vind dat wel heel eng (voor mijn gevoel dan).. het monstertje overal mee naar toe nemen, hondenschool inclusief en erop gokken dat de titers nog hoog genoeg zijn.. met een volwassen hond heb ik daar niet zo;n moeite mee maar met n pupje 'voelt' t minder..

maar op zich is het entschema voldoende? is het dan handig om achteraf n keer te titeren om te kijken of alles goed aangeslagen is?? of gewoon pas met 1 jaar ofzo?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1070611
Als je getiterd hebt en hij is goed, kun je hem rustig overal mee naartoe nemen.
Als je hem ent weet je niet of de enting aanslaat.

Overigens is er bij pups altijd een risicovolle periode op het moment dat de maternale immuniteit afneemt en een enting nog niet aanslaat. Daar ontkom je niet aan.

Als hij nog helemaal niet geënt is. Zou ik hem meteen nadat je hem hebt laten titeren. Dan weet je waar je aan toe bent.
Door Deesje
#1070996
tis wel goed om er over na te denken.. hihi.. dacht dat k al aardig op weg was maar er blijft genoeg over hihi..

is er een standaard moment/tijdsperiode dat de maternale immuniteit afneemt.. of is dat puur afhankelijk van hoeveel antilichamen enzo er aangemaakt zijn??

kortom ik ga een afspraak maken om te titeren.. en dan zou k direct kunnen enten of evt nog wachten.. daarna enten.. DP en 4 wkn later DHP.
is 4 weken ertussen de optimale tijd of kan dat ook langer.. hoe meer ik het uitdiep hoe meer vragen er toch ook weer boven komen drijven..

ik moet alleen even uitkijken of ik met mijn werkrooster goed uit kom.. hij moet dan natuurlijk niet naar het pension (dagopvang) moeten want dan zit ik met mijn niet enten idee  ::) toch nog maar es gaan praten of ze accoord gaan met deze hoeveelheid?

@ tannetje.. jij zocht toch ook nog een pension waar ze titers accepteren?? kun je niet een goed woordje doen  :D 
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1071299
De maternale immuniteit wordt minder tussen de 6 en 12 weken, soms pas na 20 weken. Dus dat weet je niet als je niet meet (=titert). Dat is ook de reden dat pups zo vaak geënt worden: je weet niet of een enting aanslaat of niet. Als je ze een keer ent als de maternale immuniteit weg is dan werkt het voor jaren. Behalve dan de leptospirose enting, die moet twee keer gegeven worden en herhaald, wil die werken. Dat is omdat dat een dode entstof is.

Die 4 weken maakt dus niet uit.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1074144
Deesje schreef: dus dan zou je titeren met 9 of 10 weken.. en laat je het enten of opnieuw titeren dan afhangen van hoe hoog de titers zijn? ik vind dat wel heel eng (voor mijn gevoel dan).. het monstertje overal mee naar toe nemen, hondenschool inclusief en erop gokken dat de titers nog hoog genoeg zijn.. met een volwassen hond heb ik daar niet zo;n moeite mee maar met n pupje 'voelt' t minder..

maar op zich is het entschema voldoende? is het dan handig om achteraf n keer te titeren om te kijken of alles goed aangeslagen is?? of gewoon pas met 1 jaar ofzo?
Bantu is mijn eerste pup die ik "met beleid" heb laten inenten. Is bij Tannetje op 9 en 12 weken getitererd, en had nog voldoende bescherming. Het volledige schema heb ik niet bij de hand maar kan het wel voor je nakijken (hoe wij het gedaan hebben)
Door Toetkonijn
#1089934
Vandaag hebben wij ons pupje gehaald. En met de info van hierboven wilde ik een afspraak maken bij een D.A. om te laten titeren zonodig te laten enten.

Dit bleek niet eenvoudig. Mijn vraag is dus; weet iemand van jullie een DA in de omgeving van Zwijndrecht, die titert en met beleid ent?

Gr. Liesbeth
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1090392
Ik heb net drie hondjes uit hetzelfde nest getiterd. Die zijn een keer geënt op 9 weken, toen de titers laag waren en hebben nu op 1 jaar leeftijd prachtig hoge titers. Die hoeven voorlopig niet geënt te worden.
Door Toetkonijn
#1097858
Ik heb vanmorgen met mijn pup van 9 weken een dierenarts bezocht van de lijst. De dierenarts begon gelijk dat hij niet begreep waarom ik met 9 weken wilde laten titeren. Hij stond daar ook niet achter want de titer kan nu hoog zijn, maar de mogelijkheid bestaat dat deze snel (binnen een week) daalt en dan loopt het pupje ombeschermd rond met de risico's van dien. Als ik perse wilde titeren dan was dat mogelijk voor de prijs van 86 euro.

Ik ben dus overstag gegaan, heb mijn pup laten enten en zit nu met een ontzettend rotgevoel. Ik had beter moeten doorvragen toen ik de afspraak maakte. Ben ervan uitgegaan dat een DA van de lijst van Puur Natuur helemaal achter de titerbepaling zou staan. Niet dus....

Weer een adres waar ik niets mee kan. Hoop echt in mijn omgeving een DA tegen te komen die me aanspreekt. Tips zijn welkom.

Bovendien moest ik voor de enting 59 euo en een paar centen afrekenen. Vind ik ook erg veel.

Gr. Liesbeth
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door