Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Xita
#108793
Weet iemand of honden paracetamol mogen gebruiken? Heb wel eens gehoord dat het wel in nood eenmalig mag, maar niet langdurig. Als dit zo is, waarom dan niet? Bij mensen is het juist de meest veilige pijnstiller.

Alvast bedankt voor eventueele reacties.

Gr.Irma
Door Timmy
#108798
(Dit heb ik ooit naar een hondenlijst gestuurd, misschien ook wel handig voor hier.)

Er zijn diverse soorten pijnstillers, waaronder paracetamol, aspirine (acetylsalicylzuur) en ibuprofen de bekendsten zijn. Ze hebben allemaal hun bijwerkingen en ze kunnen bij overdoseringen al gauw gevaar opleveren.
Veel mensen (en ook dierenartsen) raden aan bij pijn paracetamol te geven. Tot nu toe echter is er over de werking van paracetamol bij honden erg weinig bekend. Men weet eigenlijk niet eens wat nu de juiste dosis zou kunnen zijn. Wat ze wel weten is de veilige dosis van 15 mg/kg 3x daags maar of die echt werkzaam is... dat weten ze dus niet. In hoge doses (en wat is hoog?) kan dit middel leververgiftiging veroorzaken.
Aspirine is een NSAID, net als ibuprofen (Brufen) en naproxen (Aleve). Dit zijn ook niet de lekkerste medicijnen en kunnen inderdaad maagbloedingen veroorzaken. Echter van deze medicijnen (in ieder geval van aspirine en naproxen) zijn de juiste doses bekend:
Aspirine: 10-20 mg/kg 2x daags
Naproxen: 2mg/kg per 48 uur.

Ibuprofen zou ik niet gebruiken, omdat veilige doses niet bekend zijn en er al vaak honden op een kleine dosis een maagzweer met bloedingen kregen.

Aleve (naproxen) is in Nederland een vrij nieuw middel. In de VS echter wordt het al langer gebruikt en is de veilige dosis ook bewezen.

Als ik dus een pijnstiller zou moeten aanraden, dan zou ik kiezen voor in de eerste plaats aspirine of naproxen, gewoon omdat we daar de werking en dosis van kennen.
In de tweede plaats zou paracetamol ook kunnen, maar zou ik alleen geven als het "gewone" pijn is, bijvoorbeeld na operaties o.i.d. Bij andere soorten pijn, en dan bedoel ik vooral de gewrichtspijnen e.d. zou ik kiezen voor liever naproxen, behalve als het langdurig gebruikt moet worden.

Laatste waarschuwing: nooit paracetamol bij katten gebruiken!

Gr.
Linda
Door Timmy
#108848
Hmm, en hoe vaak had die hond hoofdpijn?? ;D
Aspirines ben ik sowieso niet zo weg van, vooral niet voor kinderen. Als 't kind toevallig echt griep heeft (dus een echt griepvirus, niet een verkoudheidje) kan 't hartstikke dood gaan als je dan aspirine geeft.

Gr.
Linda
Door karray
#108854
jeanne schreef: Ik heb iemand gekend die kinderasprientjes gaf als ze vermoedde dat haar hond hoofdpijn had ::)
(newfy)
Huh, ??? hoe kan je nu vermoeden dat je hond hoofdpijn heeft?
Door Paul_Barte
#108864
Ivonne schreef: Bas heeft ook wel eens op advies van de DA Ibuprofen gehad.
Kom regelmatig mensen tegen waar hun DA Ibuprofen heeft voorgeschreven voor hun honden . Meestal nemen de mensen ze 1x mee uit de praktijk om vervolgens naar het Kruitvat te gaan waar ze velen malen goedkoper zijn ;)
Nadelen ben ik nog niet tegen gekomen. Denk dat je het net als bij mensen niet constant moet geven en een 'normale' dosis aanhouden.
Door oebaya
#108914
Paracetamol is ook voor mensen niet zo veilig als het lijkt. Het kan je nieren slopen. Oké, dat is bij overdosering en bij te langdurig gebruik. Maar wat de één 10 jaar volhoudt, kan bij de ander na een week misgaan.
Neem asperine, mijn inmiddels 84-jarige vader slikte asperine altijd met een handjevol onder het mom: als één helpt, dan helpt een handjevol beter. Nooit iets van gekregen. Een ander neemt voor het eerst van zijn leven 1 asperientje en krijgt meteen een maagbloeding.
Volgens mij blijft bij alles dus voorzichtigheid geboden. En zeker als je het aan je hond geeft.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#108915
Paul_Barte schreef:

Kom regelmatig mensen tegen waar hun DA Ibuprofen heeft voorgeschreven voor hun honden . Meestal nemen de mensen ze 1x mee uit de praktijk om vervolgens naar het Kruitvat te gaan waar ze velen malen goedkoper zijn ;)
Nadelen ben ik nog niet tegen gekomen. Denk dat je het net als bij mensen niet constant moet geven en een 'normale' dosis aanhouden.
dit gebeurde nav een telefoontje van mij en Bas heeft dus idd een gewoon huismerk Ibuprofen gehad (zal bij de DA vast een stuk duurder pilletje zijn geweest ;))
Door jeanne
#108967
karray schreef:

Huh, ??? hoe kan je nu vermoeden dat je hond hoofdpijn heeft?
dan was het hoofd warmer, zei ze ::)
was een raar mens hoor.
Door jeanne
#108968
[quote="Timmy"]
Hmm, en hoe vaak had die hond hoofdpijn?? ;D
Aspirines ben ik sowieso niet zo weg van, vooral niet voor kinderen. Als 't kind toevallig echt griep heeft (dus een echt griepvirus, niet een verkoudheidje) kan 't hartstikke dood gaan als je dan aspirine geeft.

Gr.
Linda
[/quote]
:onooit geweten
Ik heb alleen van die zetpillen in huis voor de kids, en die krijgen ze alleen als het echt heel erg nodig is. Zelden dus! misschien zijn ze al over datum die zetpillen :-[
Door tieneke
#108974
[quote="jeanne"]
Ik heb iemand gekend die kinderasprientjes gaf als ze vermoedde dat haar hond hoofdpijn had ::)
(newfy)
[/quote]
:o :o ;D ;D
Door Doeska
#109307
Wij mochten van de DA > Aspro geven
Deze is verkrijgbaar in verschillende sterktes.
Hoeveelheid per dag 500mg bij een gewicht van ca.32 kg.Van de Aspro 320(mg)gaven we haar dus 3 x een halve tablet.En dat was ivm. hoge koorts.Aspro is op basis van acetylsalicylzuur.De DA heeft er wel duidelijk bij gezegd geen paracetamol te gebruiken.

Groetjes, DOESKA
Door jeanne
#109397
[quote="Doeska"]
Wij mochten van de DA > Aspro geven
Deze is verkrijgbaar in verschillende sterktes.
Hoeveelheid per dag 500mg bij een gewicht van ca.32 kg.Van de Aspro 320(mg)gaven we haar dus 3 x een halve tablet.En dat was ivm. hoge koorts.Aspro is op basis van acetylsalicylzuur.De DA heeft er wel duidelijk bij gezegd geen paracetamol te gebruiken.

Groetjes, DOESKA
[/quote]
dat zijn toch bruistabletten? :o Geef je haar zo'n halve tablet puur ??
aspro bruis is het enigste wat bij mij werkt als ik hoofdpijn heb.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door