Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sandrath
#1087691
Hoi,
Ik zat net in het boekje van Tannetje Koning te lezen en zag staan dat wild (konijn en haas) 3 weken ingevroren dient te worden voordat het gevoerd kan worden. Met de zalmkoppen van Herby heb ik dit ook steeds braaf gedaan, maar ik wist niet dat het voor konijn en haas ook gold. Dit heeft mijn hond gegeten voordat het bij mij thuis 3 weken in de vriezer heeft gelegen.

Mijn vragen zijn:
- Doen jullie konijn en haas altijd eerst drie weken thuis in de vriezer voordat jullie voeren?
- Kan het kwaad om dat niet te doen? (Als ik steeds hele voorraden eerst drie weken moet invriezen, dan ga ik dat niet redden in mijn vriezer)
- Weet iemand hoe lang vlees door Herby wordt ingevroren (aangezien ik het in bevroren toestand ontvang.)

Alvast bedankt!
Sandra
Door Lizzy
#1087985
Heel veel konijn en haas ligt al veel langer ingevroren bij de leveranciers. Haas komt, zo leerde ik vandaag, vaak uit totaal andere landen (vaak uit Oost Europa). Bovendien: ik denk altijd maar zo: een wolf denkt ook niet "eerst even invriezen voordat ik m'n prooi opeet". En ik denk dan ook vrijwel zeker te weten dat eventuele parasieten bij wild wel dood gaan in het zure maagzuur van de hond z'n maag. Overigens heeft mijn hond wel eens een konijn in het bos opgevreten (een levende en een dooie). Ook niet ingevroren geweest. Nou, niks van gemerkt hoor.

Hoe lang het spul bij Herby ingevroren ligt: ik denk dat er daar maar 1 iemand goed antwoord op kan geven: Herby.
Door Bonha
#1088150
helaas is dat niet waar

Dat parasieten doodgaan in het maagzuur van de hond. Tuurlijk kan het goedgaan, want niet elke haas of konijn is besmet. Maar het kan ook eens heel erg fout gaan. Juist het wild uit buitenland zal gevaarlijker zijn. Hier sommige parasieten nog niet zo aanweizg als in omringende landen. Bijvoorbeeld vossenlintworm alleen in Groningen en Zuid-Limburg.

En de vergelijking met wolven is niet helemaal goed te maken. Een wolf gaat ook gewoon dood of wordt ziek van bepaalde ziekten. Maar gaat niet naar de dierenarts. Sommige ziekten gaan weer over, of de wolf kan er een flinke tijd mee leven. Maar is dan ook meestal geen gevaar voor de mensen in zijn huishouden/medewolven in drukbevolkte en volgepoepte parken. Dat kan de hond wel zijn bij bepaalde door parasieten overgebrachte ziektes.

Bovendien, zijn parasieten die gevaarlijk zijn voor de hond per definitie instaat om door het maagzuur heen te breken, anders waren het geen parasieten die gevaarlijk zijn voor de hond.

Zoek voor de grap eens op vossenlintworm (zit in knaagdieren als tussengastheer). Bijvoorbeeld via rivm. Helaas gaat die niet dood door (kort) invriezen, misschien wel ook als langere tijd ingevroren. Een voorbeeldje, van een ECHT niet leuke  ziekte die ook nog eens heel erg gevaarlijk kan zijn. (Overigens meestal niet voor hond, alhoewel de hond ook de mensenversie kan krijgen en dan ook ongeneesbaar is).

Een wolf in zijn natuurlijke leefomgeving wordt niet nooit ziek, heel oud en is eeuwig comfortabel en gelukkig. Ook wolven worden ziek, en men moet niet te snel zeggen, oh , maar een wolf. Daarbuiten is een hond al heel erg ongelofelijk lang geen wolf meer. Eet al eeuwen lang niet meer alleen zelfgevange vlees maar ook tafelresten en afval en kadavers. Maagdarmkanaal nog steed meest geschikt voor eten van vlees en is dus beste voeding. Maar dat het risicoloos is is natuurlijk onzin. Om over de bio-industrievervuiling van het vlees nog maar te zwijgen. Kunnen we niks (niet veel) aan doen, maar is er wel. Besef wel altijd ook hoe moeilijk het leven van een wolf is. Het gaat niet alleen maar over rozen!

Persoonlijk vind ik het een goede vraag en ik zou zeker in het vervolg het wild waarvan je weet dat het vrij vers is, nog even ingevroren laten. Goed plan om herby te vragen of en hoe lang wild ingevroren is! Ben zelf ook wel nieuwsgierig naar het antwoord.

groetjes
Door Lizzy
#1088182
Nou, laten we wel wezen, vlees dat bij Herby uit andere omliggende landen komt: dat komt echt niet onbevroren bij Herby aan en wordt echt niet al die tijd onbevroren gehouden en vervolgens doorverkocht. Dat is dus simpelweg langere tijd ingevroren, dat kan gewoon niet anders. En om vers wild dat je hier in NL komt (de vraag is of dat onbevroren verhandeld wordt), hoef je je geen zorgen te maken. Om vossenlintworm ook niet. Overigens is de kans dat je hond die oploopt door het eten van een braam net zo groot... Dus misschien kun je wat gerichter aangeven waarom het niet waar is wat ik schrijf en aangeven welke parasiet je precies bedoelt.
Door Bonha
#1088258
Haha, ik heb geen enkel bezwaar tegen je opmerkingen over bevroren vlees, alleen over het feit dat jij zegt :een wolf  denkt niet "laat ik het effe invriezen". Dat is geen argument. De wolf denkt dat niet nee. Maar wordt heus wel ziek.  Er gaan meer wolven dood dan er blijven leven. De natuur is hard.
Parasieten gaan niet gewoon dood door maagzuur. Sommigen vast wel, maar het is geen gegeven.

En als jij míj een specifieke parasiet opgeeft, dan kan ik ook op jouw specifieke parasiet reageren ;-)

En over de vossenlintworm. Ach was maar een voorbeeldje binnen het skala aan mogelijke parasieten, mag dat niet? De kans is godzijdank nog erg klein dat een hond die in ons land überhaupt oploopt, omdat de parasiet nog niet erg wijdverspreid is. Overigens is de kans niet helemaal hetzelfde. Afgezien nog van het feit dat door het eten van een besmet dier de hond alleen maar de lintworm krijgt, en door het eten van de braam de dodelijke leverziekte.

En er zijn meer parasieten. Maar als jij en vele anderen willen geloven dat het geen kwaad kan, vind ik dat prima. Ik zeg alleen dat het een te kort door de bocht is, en dat de vergelijking met de wolf niet alleen maar positief is.  Was het maar waar dat het zo simpel was, maagzuur als barriere voor alles. Maar dan kunnen parasieten niet overleven, zonder gastheer geen parasiet. Vos heeft ook erg zuur maagzuur hoor en loopt de lintworm gewoon in Nederland op ;-). Maargoed, zoals ik al zei, was het een voorbeeldje.

Enne, waarom ik moet vertellen waarom specifiek die en die parasiet niet doodgaat in het maagzuur, en jij niet waarom wel, begrijp ik niet. Tenzij dat het was...wolf eet ook vlees. Mijn antwoord: te kort door de bocht! Waarom niet dood. Tja, bestand tegen maagzuur ;-), meer kan ik er niet van maken. Nouja, ik kan natuurlijk een verhaal gaan afsteken over celwandeigenschappen, maar daar zit niemand op te wachten denk ik.

Er zijn érg veel organismen bestand tegen maagzuur. Voorbeeldje? De oh zo gewaardeerde probiotica (ook door mij hoor, daar niet van). De goéde bacterien die het maagzuur moeten trotseren om hun werk in de darmen te kunnen doen. Maar ik hoop niet dat men nu denkt dat alleen goéde bacterien door het maagzuur kunnen, ook slechte kunnen dat. Iedereen roept altijd, hond kan niet ziek worden van bacterien want die gaan dood door maagzuur. Kan (en velen doen dat natuurlijk ook!!, maagzuur heeft wel degelijk die functie o.a.), maar dan ook niet geloven in probiotica ;-)
Punt is, sommigen wel, sommigen niet.  Geen alles dood, alles door. Ook niet bij parasieten.
Laatst gewijzigd door Bonha op vr 07 nov 2008, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1088349
Nee, je hebt gelijk. Niet alles wordt gedood door het maagzuur van de hond. Maar het is wel handig om even bij de vraag te blijven. Jij vindt mij te kort door de bocht, ik vind jou daar-in-tegen uitwijden naar zaken die niet met de vraag te maken hebben. Maar goed, natuurlijk heb ik mijn kennis over parasieten bij wild niet geheel van mij zelf. Daarom even een quote-je uit het boek van Eliasen:

Parasieten in vlees
Over het algemeen hoef je niet bang te zijn dat parasieten in het prooidier overgaan op het roofdier. Als dat het geval was, zouden alle roofdieren allang uitgestorven zijn voordat de eerste dinosaurussen er waren. Een carnivoor heeft lang niet zoveel keuze bij het uitzoeken van een prooidier als de menselijke jager, die de voorkeur geeft aan gezonde dieren in een kudde en deze ook kan doden met zijn superieure wapens. Carnivoren, en vooral de wolf, maken geen gezonde dieren dood. Ze doden de zieke, verziekte, gewonde, oude en heel jonge dieren! Het grootste deel van hun prooi bestaat uit zieke en gewonde dieren. Dat zijn ook de dieren die bijna altijd vol zitten met parasieten… Wolven (en honden ook) beschikken over veel mogelijkheden om zichzelf te beschermen tegen parasieten. We zullen later zien dat het zuur in de maag hier een belangrijke rol bij speelt: het zuur in de maag van Canis Lupus is zo sterk, dat geen enkel bekend, levend organisme dit kan overleven! Ze worden gedood en verteerd!

Over het algemeen komen de inwendige parasieten niet in de darmen van de hond via de maag. Ze komen daar via de bloedvaten of doordat ze zich ernaar toe eten in de organen waarin ze kunnen overleven. Dit zijn heel andere parasieten dan de parasieten die in herbivoren leven.

Er zijn wel een paar belangrijke uitzonderingen.

Vlooien en konijnen – de hondenlintworm gebruikt vlooien en konijnen als tussengastheer. Wanneer een hond een vlo te pakken krijgt of een konijn eet, kan de larve van de lintworm in de bek van de hond terechtkomen en zorgen dat hij niet meteen doorgeslikt wordt. Dit kan hem voldoende tijd geven om door het slijmvlies in de bek of de neus in de bloedbaan te komen. Lintwormen zijn niet dodelijk voor een hond; de meeste honden leven er mee in harmonie – maar ze kunnen wel vervelend worden wanneer ze zich vermenigvuldigen en er teveel komen. Het is betrekkelijk eenvoudig om er van af te komen met natuurlijke middelen of medicijnen en dit moet je altijd even bespreken met je dierenarts want er zijn erg veel verschillende middelen op de markt…

Noot Lizzy: een vossenlintworm is dus ook een worm die niet gedood wordt dood maagzuur. Maar again, dan moet je je hond ook geen gras of bramen meer laten eten, dus over de vossenlintworm zou ik me niet te druk maken in relatie tot het eten van wild.

Zalm – de zalm in het noordwesten van de Atlantische Oceaan (Alaska, Brits Columbia, Washington en Oregon) kan soms een parasiet bij zich dragen (rickettsia die meekomt met leverbot) die ook honden aanvalt. Alle soorten zalm kunnen deze parasiet bij zich dragen, maar hij zit nooit in zoetwatervis. Je kunt hem vernietigen door het vlees een paar dagen ingevroren te houden in een professionele diepvries (-18 °C) of een paar weken in een gewone diepvries voor huishoudelijk gebruik (-12 °C).

Varken – vaak wordt trichinose beschouwd als een risico. 50-80 jaar geleden was dat misschien wel zo, maar tegenwoordig is deze parasiet uitgeroeid in Europa en Noord Amerika, behalve in een paar kuddes in de VS. Over het algemeen is varkensvlees dat in de supermarkt verkocht wordt, vrij van de trichinella parasiet.

Net als de zalmparasiet kan deze varkensparasiet, behalve een paar zeldzame varianten in het noorden, gemakkelijk vernietigd worden door bevriezing.

Wild – de mogelijkheid van kruisbesmetting is er altijd, vooral bij berenvlees maar ondanks de vele drukte die er over gemaakt wordt, heb ik tot nu toe nog nooit gehoord of meegemaakt dat honden parasieten opliepen door het eten van vlees en organen van wild. Als je aan wild kunt komen, kun je het beste contact opnemen met de boswachter over de gezondheid van de dieren in jouw woonomgeving zodat je geen onnodig risico hoeft te nemen. Over het algemeen kun je er van uitgaan dat er geen problemen zijn, behalve in uitzonderlijke gevallen. Je moet ook niet aan anderen vragen of je het vlees wel of niet aan je hond kunt geven – ga op zoek naar de feiten die belangrijk zijn voor jou en trek je eigen conclusies; de meeste "adviseurs" gaan uit van wat veilig is voor mensen – van honden hebben ze weinig kaas gegeten.

Beer voeren wij over het algemeen niet en ik neem aan dat het vlees dat je bij Herby koopt geschikt is voor je hond.
Door dogsunlimited
#1088384
Ik heb zo'n vraagstelling ook op mijn forum lopen. Wat aan beantwoording zo verwarrend is, is dat die 'adviezen' in de loop der tijd nogal uit elkaar getrokken zijn. Het was altijd zalm twee weken invriezen, wild drie weken en zoetwatervis 10 dagen. Lams- en geitenlever en wildorganen niet geven i.v.m. leverbot of anders invriezen 10 dagen. Prima, doen we dat voor de zekerheid...al maak ik er niet zo'n halszaak van. Dan krijg je de discussies, wel of niet vatbaar voor.........en dan vind ik het eigenlijk een link advies om bijvoorbeeld aan pups, die totaal nog geen afweer hebben onbevroren spul van wild en vis te geven. Of oudere honden met een wat slechtere afweer die net beginnen met zelf samenstellen. Volgens mijn prorauwe holistische dierenarts (zij zal ongetwijfeld meer ervaring hebben met haar rauwe voedingsverleden) kan het zomaar zijn dat zo'n hond daar wel vatbaar voor is. Waar blijven we dan met onze adviezen, wat niet voor niets in de boeken vermeld staat en je zelf veel kan doen om eventuele problemen te voorkomen? Moet je altijd maar denken, elke hond heeft gezond maagzuur en kan al die ellende wel aan, ze stammen immers af van de wolf? Ik neig naar wat meer voorzichtigheid, zeker omdat een paar jaar geleden daar heel anders over gedacht werd op bepaalde fora.
Als je Internet afstruint over het wel en wee van bijv. de kweekzalm, die nu in grote getalen de wilde zalm met een bepaalde parasiet aan het besmetten is in de Europese zeeën, vraag ik me af of we zo nog wel moeten denken. We leven in een milieu dat bij lange na niet hetzelfde meer is als 'vroeger', toen alles in de boeken nog redelijk 'goed' was. Vraag me af hoe jullie hier over denken.
Het spul van Herby vries ik niet extra in, dat is al ingevroren geweest. Maar net geschoten wild gaat bij mij wel de vriezer in. Niet de volle drie weken, maar wel minstens een week. Vis wat ik vers heb gehaald, gaat af en toe ook naar de jongens. Maar meestal vries ik dat wel in. En dan met name omdat ik een niet zo gezonde hond heb, waarvan dat hamertje met advies maar op mijn hoofd blijft bonken.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1088396
Bonha schreef: Haha, ik heb geen enkel bezwaar tegen je opmerkingen over bevroren vlees, alleen over het feit dat jij zegt :een wolf  denkt niet "laat ik het effe invriezen". Dat is geen argument. De wolf denkt dat niet nee. Maar wordt heus wel ziek.  Er gaan meer wolven dood dan er blijven leven. De natuur is hard.
Parasieten gaan niet gewoon dood door maagzuur. Sommigen vast wel, maar het is geen gegeven.

En als jij míj een specifieke parasiet opgeeft, dan kan ik ook op jouw specifieke parasiet reageren ;-)

En over de vossenlintworm. Ach was maar een voorbeeldje binnen het skala aan mogelijke parasieten, mag dat niet? De kans is godzijdank nog erg klein dat een hond die in ons land überhaupt oploopt, omdat de parasiet nog niet erg wijdverspreid is. Overigens is de kans niet helemaal hetzelfde. Afgezien nog van het feit dat door het eten van een besmet dier de hond alleen maar de lintworm krijgt, en door het eten van de braam de dodelijke leverziekte.

En er zijn meer parasieten. Maar als jij en vele anderen willen geloven dat het geen kwaad kan, vind ik dat prima. Ik zeg alleen dat het een te kort door de bocht is, en dat de vergelijking met de wolf niet alleen maar positief is.  Was het maar waar dat het zo simpel was, maagzuur als barriere voor alles. Maar dan kunnen parasieten niet overleven, zonder gastheer geen parasiet. Vos heeft ook erg zuur maagzuur hoor en loopt de lintworm gewoon in Nederland op ;-). Maargoed, zoals ik al zei, was het een voorbeeldje.

Enne, waarom ik moet vertellen waarom specifiek die en die parasiet niet doodgaat in het maagzuur, en jij niet waarom wel, begrijp ik niet. Tenzij dat het was...wolf eet ook vlees. Mijn antwoord: te kort door de bocht! Waarom niet dood. Tja, bestand tegen maagzuur ;-), meer kan ik er niet van maken. Nouja, ik kan natuurlijk een verhaal gaan afsteken over celwandeigenschappen, maar daar zit niemand op te wachten denk ik.

Er zijn érg veel organismen bestand tegen maagzuur. Voorbeeldje? De oh zo gewaardeerde probiotica (ook door mij hoor, daar niet van). De goéde bacterien die het maagzuur moeten trotseren om hun werk in de darmen te kunnen doen. Maar ik hoop niet dat men nu denkt dat alleen goéde bacterien door het maagzuur kunnen, ook slechte kunnen dat. Iedereen roept altijd, hond kan niet ziek worden van bacterien want die gaan dood door maagzuur. Kan (en velen doen dat natuurlijk ook!!, maagzuur heeft wel degelijk die functie o.a.), maar dan ook niet geloven in probiotica ;-)
Punt is, sommigen wel, sommigen niet.  Geen alles dood, alles door. Ook niet bij parasieten.







sorry, vind dit een beetje een onsamenhangend verhaal :-[. Waar baseer je dit op?
Door Lizzy
#1088438
SandraH schreef: Ik heb zo'n vraagstelling ook op mijn forum lopen. Wat aan beantwoording zo verwarrend is, is dat die 'adviezen' in de loop der tijd nogal uit elkaar getrokken zijn. Het was altijd zalm twee weken invriezen, wild drie weken en zoetwatervis 10 dagen. Lams- en geitenlever en wildorganen niet geven i.v.m. leverbot of anders invriezen 10 dagen. Prima, doen we dat voor de zekerheid...al maak ik er niet zo'n halszaak van. Dan krijg je de discussies, wel of niet vatbaar voor.........en dan vind ik het eigenlijk een link advies om bijvoorbeeld aan pups, die totaal nog geen afweer hebben onbevroren spul van wild en vis te geven. Of oudere honden met een wat slechtere afweer die net beginnen met zelf samenstellen. Volgens mijn prorauwe holistische dierenarts (zij zal ongetwijfeld meer ervaring hebben met haar rauwe voedingsverleden) kan het zomaar zijn dat zo'n hond daar wel vatbaar voor is. Waar blijven we dan met onze adviezen, wat niet voor niets in de boeken vermeld staat en je zelf veel kan doen om eventuele problemen te voorkomen? Moet je altijd maar denken, elke hond heeft gezond maagzuur en kan al die ellende wel aan, ze stammen immers af van de wolf? Ik neig naar wat meer voorzichtigheid, zeker omdat een paar jaar geleden daar heel anders over gedacht werd op bepaalde fora.
Als je Internet afstruint over het wel en wee van bijv. de kweekzalm, die nu in grote getalen de wilde zalm met een bepaalde parasiet aan het besmetten is in de Europese zeeën, vraag ik me af of we zo nog wel moeten denken. We leven in een milieu dat bij lange na niet hetzelfde meer is als 'vroeger', toen alles in de boeken nog redelijk 'goed' was. Vraag me af hoe jullie hier over denken.
Het spul van Herby vries ik niet extra in, dat is al ingevroren geweest. Maar net geschoten wild gaat bij mij wel de vriezer in. Niet de volle drie weken, maar wel minstens een week. Vis wat ik vers heb gehaald, gaat af en toe ook naar de jongens. Maar meestal vries ik dat wel in. En dan met name omdat ik een niet zo gezonde hond heb, waarvan dat hamertje met advies maar op mijn hoofd blijft bonken.
Ja, klopt. Hier ook. Maar we staan niet stil. In de loop der jaren leren we steeds meer bij. Leverbot was 8 jaar geleden nog een reeel gevaar, dachten we. Tot iemand op Barfplaats dat ging uit zoeken en dit te horen kreeg:
Dag Evelyn,

Een hond kan niet besmet raken met leverbot door het eten van rauw vlees. De leverbot, die eventueel in een aangetaste lever zit,  gaat na het opeten gewoon dood in de maag van een hond.
De eieren van de leverbot zijn ook niet besmettelijk, want die moeten namelijk nog een ontwikkeling doormaken bij een tussengastheer. Bij leverbot is dat een slakje. De eieren komen via de mest van een schaap in het gras waar deze slakjes leven. In het slakje maakt het eitje een bepaalde ontwikkeling door, waarna ie weer besmettelijk is voor de eindgastheer.
Die eindgastheren zijn weer met name graseters, hoewel ook andere dieren en mensen besmet zouden kunnen raken door het eten van rauwe ongewassen groenten waarin toevallig een besmet slakje zou zitten.

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

met vriendeljke groet,

J. de Haan
VWA/RVV kring west
Lams-organen (en geit) moesten we eerst 3 weken invriezen. Vanwege de kans op hydatid tapeworm. Tot bleek dat goedgekeurd vlees dit gewoon eenvoudigweg niet bevat. Overigens is ook deze worm veel gevaarlijker voor de mens dan voor de hond.

Wild (konijn en haas) kan taenia serialis bevatten. Maar ja, nu hebben we geleerd dat deze a)niet gevaarlijk is voor de hond, wel voor de mens en b)deze met het ontwormen van de hond ook het loodje leggen.

Zoetwatervis zou parasieten bevatten die schadelijk zijn voor de hond. Tot Eliasen ons leerde dat dit niet het geval is en Eliasen schreef wat hij hierboven schreef.

Ik vind het prima om voorzichtigheid te betrachten. Persoonlijk denk ik dat er grotere en reeelere gevaren zijn dan parasieten in vlees. Het gemiddelde stuk wild dat in de bak van je hond terecht komt: dat is al ingevroren geweest. Krijg je het direct van een jager in NL, dan hoef je niet bang te zijn dat daar hele enge dingen in zitten waar je hond dood van gaat. Ben je dat wel, dan zou ik zeker je hond niet meer los laten lopen in een gemiddeld bosje. Want hier in Z'meer en omstreken is het werkelijk onmogelijk om daar een heel jaar te lopen zonder diverse dooie konijnen en hazen en eenden en fazanten tegen te komen. En de gemiddelde hond vreet daar met grote regelmaat van... Tenminste, die mijne wel. En de honden van mijn vrienden idem dito. Maar goed, speel je liever op save: vries het dan gerust even in natuurlijk. Kleine moeite.
Door Bonha
#1088514
Ik heb geen tijd, noch zin steeds opnieuw er op in te gaan. Ik ben het helemaal ermee eens dat de risico's erg klein zijn. Daar ben ik nooit tegenin gegaan.
Ik gaf gewoon een voorbeeldje, dat heb ik er specifiek bijgezegd. Kun je wel keer op keer over dat voorbeeldje vallen, prima, ik ben er niet door gekwetst ofzo.
Ik denk dat we in de toekomst echter nog veel gaan horen over de vossenlintworm, maar dat terzijde. Het zal nog wel een tiental jaar duren voor het zover is denk ik.

Maar ik blijf erbij dat "wolf eet ook vlees" geen argument is.  Niet voldoende.
En maagzuur is niet heilig, noch alles dodend. Stop dan allemaal maar met probiotica. Wordt om de haverklap voor alles gebruikt, zeker ook hier op barfplaats. Wie denkt dat dat niet door maagzuur komt kan er beter mee stoppen, dan is het zinloos. En het zijn wel degelijk levende organismen. Is geen magisch gebeuren. Maar misschien kan het alleen niet door de maag van de hond?? Zonde dat we het dan gebruiken. 

Maar als jullie echt heilig willen geloven dat de hond een huiswolfje is en dat wolven übergezond zijn, be my guest.

Ik ben liever soms voorzichtig, en denk graag ook zelf nog even na.
Maar wil niets tegen rauw voeren inbrengen, ik zet niet voor niets nu ook mijn risicohondje over. Ik weet alleen wel dat ik een risico neem, maar hoop dat de benefits zwaarder wegen dan de mogelijke risico's. En dat geloof ik natuurlijk ook, anders zou ik het niet doen.
En ik geef mijn hondje ook yoghurt met lactobacillen erin. Maar ik maak me wel zorgen over de vervuiling van het bio-industrievlees. En zodra ik het kan betalen gaan mijn honden op biologisch, ik kán het niet betalen, dus moet ik roeien met de riemen die ik heb. En toch kies ik voor de risisco's en ik ga er inderdaad vanuit dat herby's vlees gewoon goed is. Ik zou wel willen weten, of ze inderdaad het vlees een week of drie ingevroren hebbn voor het verkocht word. Ik zelf zou dat erg prettig vinden. Maar controleren kun je het toch nooit. Dus hoewel je met barf de ingredienten kunt bepalen, kun je nooit met zekerheid zeggen wat de kwaliteit van die ingredienten is.  So be it. Roeien met de riemen die je hebt.
Alhoewel ik soms wel eens dromend denk aan een zelfvoorzienende boerderij ;-)

Maar ik denk dat het een goed topic is, zeker nu er wél goede argumenten komen, en verder moet iedereen er mee doen wat hij/zij wil en denkt dat juist of acceptabel is.
Laatst gewijzigd door Bonha op za 08 nov 2008, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bonha
#1088530
trimsalon schreef: sorry, vind dit een beetje een onsamenhangend verhaal :-[. Waar baseer je dit op?
Hoe bedoel je? Wat snap je niet. Wat baseer ik waar op? Als je je vraag duidelijker stelt, kan ik misschien even erop ingaan. Over probiotica weet ik (niet toevallig) veel omdat ik er een enorme scriptie over geschreven heb ;-). Dus wat ik daarvan weet is gebaseerd op een 120 artikelen ofzo.  ;) en er is veel en veel en veel meer dan dat  :D.
Verder zeg ik maar 2 dingen. Wolf is niet voldoende reden. Maagzuur doodt niet alles. Maar je hoeft het natuurlijk beslist niet met mij eens te zijn hoor!!
Door dogsunlimited
#1088557
Lizzy schreef: Ja, klopt. Hier ook. Maar we staan niet stil. In de loop der jaren leren we steeds meer bij. Leverbot was 8 jaar geleden nog een reeel gevaar, dachten we. Tot iemand op Barfplaats dat ging uit zoeken en dit te horen kreeg:

Lams-organen (en geit) moesten we eerst 3 weken invriezen. Vanwege de kans op hydatid tapeworm. Tot bleek dat goedgekeurd vlees dit gewoon eenvoudigweg niet bevat. Overigens is ook deze worm veel gevaarlijker voor de mens dan voor de hond.

Wild (konijn en haas) kan taenia serialis bevatten. Maar ja, nu hebben we geleerd dat deze a)niet gevaarlijk is voor de hond, wel voor de mens en b)deze met het ontwormen van de hond ook het loodje leggen.

Zoetwatervis zou parasieten bevatten die schadelijk zijn voor de hond. Tot Eliasen ons leerde dat dit niet het geval is en Eliasen schreef wat hij hierboven schreef.

Ik vind het prima om voorzichtigheid te betrachten. Persoonlijk denk ik dat er grotere en reeelere gevaren zijn dan parasieten in vlees. Het gemiddelde stuk wild dat in de bak van je hond terecht komt: dat is al ingevroren geweest. Krijg je het direct van een jager in NL, dan hoef je niet bang te zijn dat daar hele enge dingen in zitten waar je hond dood van gaat. Ben je dat wel, dan zou ik zeker je hond niet meer los laten lopen in een gemiddeld bosje. Want hier in Z'meer en omstreken is het werkelijk onmogelijk om daar een heel jaar te lopen zonder diverse dooie konijnen en hazen en eenden en fazanten tegen te komen. En de gemiddelde hond vreet daar met grote regelmaat van... Tenminste, die mijne wel. En de honden van mijn vrienden idem dito. Maar goed, speel je liever op save: vries het dan gerust even in natuurlijk. Kleine moeite.
Bedankt voor je reactie. Ik weet wat geschreven is, maar ik weet ook de tegenspraken.
Honden met slechte weerstand en vooral jonge pups en drachtige honden die pas er voor zijn omgeschakeld, zouden toch baat hebben bij het eerst invriezen volgens die bekende 'regeltjes'. Diezelfde regeltjes staan nog steeds in twee zeer recente boeken van 2006 en 2007, uit Nederland en 1 in Amerika. Als inmiddels achterhaald zou zijn dat de theorieën niet zouden kloppen, waarom wordt dat dan niet aangepast?
Dat er op een dood kadaver in het wild meer parasieten en bacteriën zitten dan op een gemiddeld dier voor consumptie, dat ben ik absoluut 300% met je eens. Dat schrijf ik ook op mijn forum. Feit blijft dat rauw gevoerde honden daar veel beter tegen bestand zijn. Menig brokkenhond hier wordt er doodziek van en komt de boel er of aan de voor- of aan de achterkant weer uit. Overigens zullen niet alle parasieten het loodje leggen, want mijn honden worden absoluut niet jaarlijks chemisch ontwormd. Maar de waarheid zal wat dat betreft wel ergens in het midden liggen. Ik probeer mensen zelf een beeld te laten vormen, maar vind het wel belangrijk om de info die er bestaat en in feite nooit echt is aangepast volgens de bekende 'goeroes' weer te geven.
Door flin
#1088559
als je er vanuit gaat dat de meeste bacterieën in de darmen zitten, (goede èn slechte)
en op 't moment dat een dier dood is
  de slechte bacteriën beginnen te woekeren van binnenuit door de darm en zo verder 't vlees laten rotten
(goede bacteriën dienen dagelijks aangevoerd te worden en dat gebeurt dus niet meer bij een dood dier)
en vliegen natuurlijk de bacteriën aan de buitenkant toevoegen

dat vandaar, om die reden  de darmen bij wild er direct uitgehaald worden, om juist die bacteriën binnen de perken te houden
de meeste jagers zullen in't veld al de darmen verwijderen....
en de buit afschermen voor vliegen
en niet graag een ziek ogend dier mee willen nemen

wat natuurlijk niet wegneemt dat er af en toe een min of meer ziek eksemplaar tussendoor zou kunnen piepen, of een eksemplaar waar niet alles even netjes verwijderd is...

en was 't niet zo dat kikkers ook hartworm bij zich kunnen dragen?
en alleseters als naaktslakken allerlei virusjes,
affijn en ga de natuurlijke levensloop maar na; eten en gegeten worden...
dan denk 'k dat een dier met even minder afweer gevattelijker is voor allerlei narigheden..
Door DJARA
#1088564
:rock: RESPECT!!!!! :rock:

Ik bestel regelmatig bij Herby, maar weet niet of al het vlees daar eerst wordt ingevroren of niet, een van jullie al gebelt???, kleine moeite toch????
Als je het echt wilt weten tenminste!!! ::)

Ik koop er regelmatig een hele pens en die zijn VERS, de zelfde ochtend nog geslacht!!
Bijna warm kan ik je melden, en die stinken niet eens zo erg!!!!
Dit knip ik in een aantal stukken en dezelfde dag voer ik dit aan mijn drie honden. :rotflmao:
De rest verdwijnt de vriezer in, maar houd het daar geen drie weken vol hoor, veels te koud!! :cry2:
Nee hoor, het wordt meestal binnen twee weken weer geconsumeerd!!
Ik weet niet hoe en wat met maagzuur, maar denk wel dat dit niet het zelfde is als van wolf
Hondje stamt in een ver ver ver verleden af van wolf, maar is mijnsinziens(!!!!!!) te veel gedomesticeerd, om nog voor huiswolf uitgemaakt te worden, en dus om zijn verterings gebeuren veel met wolf te vergelijken. :sofa:

Ook koop ik ook regelmatig zalm koppen op de markt, VERS en hopla zo de Beaucerons en Baike kliko's in hoor, niks invriezen.

Maar ik doe dit niet uit geloof in hond is wolf en dus hond goed maagzuur, ik deed dit altijd van uit IKKE NIET WETEN VAN HOED EN RAND!!! :help:

Daarom ben ik blij dat dit forum bestaat want je kan hier ongerwijfeld veel leren!!
Maar denk af en toe dat er wel te veel gejerimijeerd (is zagen) over gelijkenis wolf en hond.
En dat hier vervolgens te veel aan wordt opgehangen.
O ja ik ben nu tee jaar met BARF bezig, en nog nooit gemerkt dat een hond door mijn manier van voeren ziek is geworden ( ik daarentegen.....) en of wormen heeft gekregen !!!! :thumbup:
En ik ontworm NOOIT, iig niet met chemicaliën.  :naughty:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door