Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Galgo77
#1086001
Beste forumleden,

Wie kan mij helpen met het volgende:

Ik heb twee Galgo Espanols. Een oudere teef, volgens paspoort nu 3,5 jaar oud, maar volgens ons DA om en nabij de 5 a 6 jaar oud. Een ontzettend rustig teefje, kan je er wel 10 van hebben in huis. Ons reu is nu net 1 jaar oud en heeft sinds een poosje sloopgedrag in huis. Ene keer is hij 4 uur alleen thuis zonder iets te slopen, andere keer is hij een half uurtje thuis, komen we terug, ravage..... Laaste tijd is het intensiever geworden.

We kregen een tip om hem een rauw bot te geven. Nou, die heb ik gekocht bij de dierenwinkel. Het is ten opzichte van het slopen een groot succes. Er wordt niets meer stukgemaakt. Geen stukje riet meer wat door Tico uit de reeds half vergane stoel wordt getrokken. Dus wat dat betreft kan ik niets anders zeggen dan dat het helpt.

Maar ik vraag me eigen af of we er wel goed aan doen om hem 4x in de week zo'n ding te geven. Het zijn botten van een kalf en het betreft een kom. Merg zit er in en er zit vlees aan. Verhouding is 50% vlees en 50% bot. Tico is helemaal dol op die dingen. Hij heeft gisteren het complete bot opgegeten!!!! Hoewel hij er geen last van heeft, vraag ik me eigen af of het wel acceptabel is om hem 4x in de week zo'n ding te geven. Zijn poep is heel wit en keihard. Ik heb die drollen bekeken en kan er geen harde stukjes in vinden. Dus het bot verteerd. Hij braakt er ook niet van.

Tico eet dagelijks Carnibest, dit geven wij al vanaf het moment dat hij bij ons is gekomen, zo'n half jaar geleden. Dus hij is wel gewent aan rauw vlees. Wie kan ons vertellen of we goed bezig zijn of niet? En zo niet, dan zou ik ook graag wat tips willen over andere lekkernijtjes waar hij op kan knagen en een poosje zoet mee kan zijn. Hij heeft een Kong, maar die is binnen 15 minuten vakkundig leeg geslurpt en hij heeft een activity ball, maar ik kan me voorstellen dat die droge trainingssnoepjes snel vervelen.

Alvast bedankt voor de medewerking!

Groetjes Yannis
Door Hekate
#1086070
Het eerste wat in mij opmomt; geef minder Carnibest. Blijf het bot geven. En vul het aan met orgaan en vlees zodat er over een week genomen een paar dagen echte BARF tussen zitten!

In de BARF hoek kan je meer informatie vinden over het zelf samen stellen van eten voor een hond. En er zijn hier stapels mensen die je daar wel bij willen helpen. :)
Door Lizzy
#1086094
Persoonlijk denk ik dat dit geen goed idee is. Ten eerste zijn dit soort botten echte tandenslopers. Ze veroorzaken overmatige slijtage maar tanden en kiezen kunnen er zelfs compleet op afbreken. En het gaat 10 keer goed en de 11 keer kan het mis zijn. Bovendien ben ik van mening dat je zo'n bot niet zonder toezicht moet geven. Ook is het niet de bedoeling dat een hond zoveel bot binnen krijgt dat hij er wit en keihard van poept.

Dus al met al zeg ik: nee, niet doen, zelfs niet 1 keer per week.

Je zou op het gedragsforum eens na kunnen vragen hoe je dit het beste aan kunt pakken. De URL is http://www.hondengedragsforum.nl. Ik vroeg me af, kun je die kleine slopert niet aan een bench wennen? Of een hondenkamertje geven waar een blind paard geen schade aan kan richten? Hoe dan ook, ze kunnen je op het gedragsforum vast goede tips geven!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1086099
ik ga met lizzy mee.
Ik zou mijn honden hoelang ze ook barfen nooit alleen laten met echte rauwe botten laat staan met die dingen uit een dsz.
Laat je ze heel goed uit voordat ze alleen zijn, ik bedoel dus niet alleen een plas of poeprondje?
Door Galgo77
#1086115
Bench is voor deze jongen met een schoft van 70 cm en een gewicht van 32 kilo (met geen grammetje vet te veel, maar wel heel veel spiermassa) geen optie. Hij dendert met bench en al door het huis heen. Ik ben sowieso tegen het opsluiten van een hond in een bench. Dan heb ik nog liever een aangevreten tafel. Maar, ik ga zeker op de door jou gegeven link kijken, want ik ben hoe dan ook geen voorstander van deze bottenoplossing en ik wil een oplossing waarmee ik kan leven. En zoals het nu gaat zijn we tevreden omdat hij niks sloopt, maar het is niet goed.

Stel je voor dat ik niet kan slapen en elke avond een lading slaappillen neem. Slapen zal ik dan wel doen, maar het is ten eerste niet goed en ten tweede verplaats je alleen maar het probleem.

Vanavond hebben we een afspraak met een Bach Bloessem deskundige. Hoewel ik helemaal niet van de zweverige kant ben, wil ik zoveel mogelijk opties benutten. Want ik weet gewoon dat een hond probleemloos thuis kan blijven voor maximaal 4, uiterlijk 5 uur. Met Chara hebben we 0,0 problemen. En mijn honden uit mijn jeugd (een Fox Terrier reu en een ex zwerf reefje uit Griekenland) ook 0,0 problemen. Mijn ouders konden zelfs de kerstboom laten staan. Werd niets mee gedaan. En met een Fox Terrier heb je nou niet bepaald de meest gehoorzame hond in huis.
Door Hekate
#1086129
:-[ Ik dacht dat rauw bot een onderdeel was van een standaard BARF menu.  :-[

Kan je hem geen BARF voeren ipv kvv om de tanden te laten gebruiken? Ik weet zeker dat daarbij ook vleesbot gevoerd wordt.
Door Galgo77
#1086130
Ik doe heel veel met de honden. Hoewel Chara weinig vraagt, krijgt ze wel veel. We lopen per dag zo'n 2 a 2,5 uur met ze. Met slecht weer doen we dat ook, maar dan alleen met Tico. Verder kan hij zo goed als dagelijks even uitrennen. Blijft riskant met een jachthond die razendsnel is. Een keer in de week gaan ze in het winterseizoen los rennen in de binnenbak van een manege. Veilig en verantwoord. En in de zomermaanden ziijn we 3 a 4x  per week op het strand van IJmuiden. Tico heeft bij Gaus Amsterdam zijn basiscursus met succes gedaan en we zijn sinds gisteren begonnen met de vervolgtraining. Om de dag doen we klikkertraining met hem.

Hij is een pittige puber, ongecastreert, maar 14 november is dat verleden tijd. Niet agressief, maar heel erg druistig. Kent zijn eigen krachten nog niet. En ondanks dat het een hele stoere Galgo is, is hij eigenlijk heel onzeker. Hij is trouwens geen echte Galgo. Hij heeft zeker Galgo bloed, maar er zit meer in hem. Meningen verschillen daarover nogal. Wij denken dat er ook Podenco en Herder bloed in zit, maar zeker weten doen we het niet.
Laatst gewijzigd door Galgo77 op wo 05 nov 2008, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1086148
maar ja, je hond is net een jaar, is ook een moeilijke leeftijd...laat je hem castreren omdat ie nu pittig is?
maar waarom (even nieuwsgierig) ben je tegen een bench? Je benches in verschillende maten
Hier vinden de jongens het heerlijk, een plekje voor hun zelf, hij staat altijd open(behalve als we weg zijn) en ze kruipen met regelmaat de bench in.
Maar als er niks gebeurd terwijl hij een bot heeft, dan verveelt ie zich dus als ie geen bot krijgt en dus zo gaat slopen
Ik zou niet naar bach grijpen, probeer het eerst met trainen, op het gedragsforum kunnen ze je vast verder helpen.
Ik bedoelde eigenlijk of dat ie voor ze alleen zijn, ook een flinke wandeling oid krijgen.
En ja, de ene hond is de andere niet, maar dat maakt ze juist zo interessant!
Door Galgo77
#1086173
Het castreren was al lang in de planning. Wij verwachten niet dat de castratie de problemen oplost. In de ochtend sta ik om even over vijfen op en ga dan meteen met de honden op stap. Altijd tussen de 50 en 60 minuten weg.

Hij heeft een bench gehad. Vond hij heerlijk. Deurtje open, hij in de bench, baasjes dichtbij..... Maar alleen in de bench, met het deurtje dicht, dat was een drama. Paar keer geprobeert, maar ik heb die bench weggedaan. Die arme jongen ging met bench en al door de woonkamer, was helemaal in de stress.....

We weten ook dat het met zijn leeftijd te maken kan hebben. Maar je hoort zoveel wilde verhalen. Wij zien door de bomen het bos het niet meer. De een zegt: ooooh, joh, jonge hond, dat is over een half jaar al stukken minder, de ander zegt weer: Slopen? dat groeit erin en stopt nooit meer!
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1086187
ach, mijn zimba heeft mijn rechthoekige tafel keurig rond gemaakt.
de rieten eethoek stoelen van onder af op gevreten, de knopjes van al m'n kasten gesloopt en nu is hij zoooooo braaf!!!!
Het is de leeftijd, en denk nu niet dat jouw manneke de enigste is die ging steigeren in zijn bench, dat hebben ze hier ook moeten leren, en nu is het voor hun gewoon een soort mand/ een veilig plekje.
Zoveel jonge honden slopen en dat is 9 van de 10 keer allemaal weer goed gekomen, echie waar!!!Maar je moet het niet op zijn beloop laten..
schrijf je desnoods in op het gedragsforum.
Maar ik denk dat het toch ook met het trainen voor het alleen zijn te maken heb, net zoals het slopen.
veel succes!
Door Lizzy
#1086194
[quote="Galgo77"]
Het castreren was al lang in de planning. Wij verwachten niet dat de castratie de problemen oplost. In de ochtend sta ik om even over vijfen op en ga dan meteen met de honden op stap. Altijd tussen de 50 en 60 minuten weg.

Hij heeft een bench gehad. Vond hij heerlijk. Deurtje open, hij in de bench, baasjes dichtbij..... Maar alleen in de bench, met het deurtje dicht, dat was een drama. Paar keer geprobeert, maar ik heb die bench weggedaan. Die arme jongen ging met bench en al door de woonkamer, was helemaal in de stress.....

We weten ook dat het met zijn leeftijd te maken kan hebben. Maar je hoort zoveel wilde verhalen. Wij zien door de bomen het bos het niet meer. De een zegt: ooooh, joh, jonge hond, dat is over een half jaar al stukken minder, de ander zegt weer: Slopen? dat groeit erin en stopt nooit meer!
[/quote]

Pfft, wat een toestanden met deze knul van jullie! Ik hoop dat ze je op het hondengedragsforum kunnen helpen en dat de bach bloesems een goede uitwerking kunnen hebben. Zo te lezen heb je alles voor hem over, dus ik hoop dat het goed gaat komen met hem!

(misschien om een beetje de moed erin te houden: ik heb ook een herplaatser. En die vrat 's nachts mijn meubilair op. OK, ik heb haar wel in een bench gedaan, om het gedrag te doorbreken maar zij vond dat gelukkig geen probleem. In ieder geval: ze ligt nu 's nachts gewoon in de woonkamer en vreet geen meubelen meer. Zou je een hondenkamertje ook geen optie vinden? En hem daar neerzetten met een kong en bijv. een Nylabone Galileo, die hij niet kan slopen).
Door millyckk
#1086225
[quote="Lizzy"]
Pfft, wat een toestanden met deze knul van jullie! Ik hoop dat ze je op het hondengedragsforum kunnen helpen en dat de bach bloesems een goede uitwerking kunnen hebben. Zo te lezen heb je alles voor hem over, dus ik hoop dat het goed gaat komen met hem!

(misschien om een beetje de moed erin te houden: ik heb ook een herplaatser. En die vrat 's nachts mijn meubilair op. OK, ik heb haar wel in een bench gedaan, om het gedrag te doorbreken maar zij vond dat gelukkig geen probleem. In ieder geval: ze ligt nu 's nachts gewoon in de woonkamer en vreet geen meubelen meer. Zou je een hondenkamertje ook geen optie vinden? En hem daar neerzetten met een kong en bijv. een Nylabone Galileo, die hij niet kan slopen).
[/quote]

Wat is de volledige naam van dat gedragsforum? Mijn hond sloopt ( nog) niet maar ik kan wel wat tips en trucs gebruiken bij de benchtraining en het leren alleen te zijn!
Door Galgo77
#1086725
Voor mijn honden heb ik alles over. En dat is bij voor en tegen spoed.

Gisteravond hebben we een mix bloessems gekocht, na een anderhalf uur durend gesprek met de therapeute. Ik kan even niet zo alle bloessems opnoemen, flesje staat thuis, mijn tante gaat tussen de middag de 4 druppels geven. Vandaag heeft Tico een buffelhuid gekregen, die van de beste kwaliteit, met 2 knopen erin. Ik heb de holtes volgestopt met Carnibest.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door