Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Lia*
#108538
Sh*t Zonet ontdek ik ineens bij mijn nieuwste aanwinst een wolfsklautje aan 1 van de achterpootjes. het is wel klein maar dat wil ik toch wel weg hebben.Omdat het zo klein is was het mij nog niet opgevallen.Het komt vaker voor bij Shelties want ik heb het ook al eens gehad.Toen ik zag hoe de dierenarts dat deed heb ik het de volgende keer zelf gedaan net na de geboorte.Maar nu is de pup al 12 weken.Als ik voor zijn laatste enting ga zal ik het eens vragen . :( ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#108539
Een eventuele verwijdering op deze leeftijd valt binnen het coupeerverbod. Verwijderen mag alleen nog op medische indicatie ::) even je DA erg lief aankijken zal het wel worden.

Wordt het trouwens al fout aangemerkt bij de shelties?
Door crutz
#108540
volgens mij valt het als het na 4 dagen na de geboorte gebeurd onder de wet tegen het couperen
en is het dus verboden (laatst zelfs al gehoord dat het binnen 48 uur na de geboorte moet)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#108547
crutz schreef: volgens mij valt het als het na 4 dagen na de geboorte gebeurd onder de wet tegen het couperen
en is het dus verboden (laatst zelfs al gehoord dat het binnen 48 uur na de geboorte moet)
Nee, 48 uur klopt niet, binnen 4 dagen na de geboorte en dan verplicht door de DA. Maar dat laatste dat geloof ik wel :P ::)
Door jeanne
#108550
ikzie die klauwtjes ook wel eens bij hondjes in de salon, dan hangt er opeens een piepklein nageltje te bungelen. Oppassen dus met het kammejte.
Ik voel nu eigenlijk automatisch als ik een nieuw hondje op tafel heb of er toevallig zo'n piepklein klauwtje zit aan de achterpootjes.

Maar is het een fout bij de sheltie? Normaal hebben ze die toch niet?
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#108552
Is dat zo erg ? De staart of de oren hoeven er toch niet af. En als hij ergens achter blijft hangen ben ik verder van huis. Dat ze dat niet gezien hebben,ik kijk ze altijd goed na zodra ze droog zijn. Het zit maar aan een dun stukje dus het zou er zo af zijn. ::) ::) Andere Sheltie-eigenaren verzwijgen dat misschien want ik heb ze er nog nooit over gehoord.
Door jeanne
#108554
Unique schreef: Is dat zo erg ? De staart of de oren hoeven er toch niet af. En als hij ergens achter blijft hangen ben ik verder van huis. Dat ze dat niet gezien hebben,ik kijk ze altijd goed na zodra ze droog zijn. Het zit maar aan een dun stukje dus het zou er zo af zijn. ::) ::) Andere Sheltie-eigenaren verzwijgen dat misschien want ik heb ze er nog nooit over gehoord.
dat klopt, het bungelt aan een kleint stukje vel als het ware. Is in mijn ogen alleen maar lastig met kammen ::)
Door ~anna~
#108559
Bij de hollander komt heel zelden voor maar moet wel worden verwijderd.Ik heb eens een keurverslag gelezen van een hond waarin stond dat de keurmeester kon zien dat er een wolfsklauw was verwijderd verder niks dat het fout was ofzo de hond kreeg gewoon een mooie kwalificatie.
Het word bij de rasstandaard ook niet genoemd als fout ook niet bij de Sheltie zie ik net in de Toepoels.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#108573
balupa schreef: Bij de hollander komt heel zelden voor maar moet wel worden verwijderd.Ik heb eens een keurverslag gelezen van een hond waarin stond dat de keurmeester kon zien dat er een wolfsklauw was verwijderd verder niks dat het fout was ofzo de hond kreeg gewoon een mooie kwalificatie.
Het word bij de rasstandaard ook niet genoemd als fout ook niet bij de Sheltie zie ik net in de Toepoels.
Bij de OES wel vandaar mijn vraag daarover. Ze mogen ze wel hebben, maar ze dienen verwijderd te zijn. tis dus niet een schande oid als de hond ze bij de geboorte wel heeft.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#108579
Angelique schreef:

Bij de OES wel vandaar mijn vraag daarover. Ze mogen ze wel hebben, maar ze dienen verwijderd te zijn. tis dus niet een schande oid als de hond ze bij de geboorte wel heeft.


Bij de DH's heb ik het nog nooit gehad en bij de Sheltie nu al 2 keer.
Door lekker kort
#108663
Wolfsklauwtjes zijn ondingen vaak zijn de nagels ingegroeid of bungelt het er heel slapjes bij, heb weleens bij een klittenbaal tijdens het scheren er ééntje verwijderd vond opeens een wolfsklauwtje op tafel en er was geen druppel bloed gevloeid.

Groeten Fritz
Gebruikersavatar
Door Sonja
#108795
lekker kort schreef: Wolfsklauwtjes zijn ondingen vaak zijn de nagels ingegroeid of bungelt het er heel slapjes bij, heb weleens bij een klittenbaal tijdens het scheren er ééntje verwijderd vond opeens een wolfsklauwtje op tafel en er was geen druppel bloed gevloeid.

Groeten Fritz
Ik heb het ook wel eens gehad met een bouvier die heel veel klitten had. Dus een matbreaker gepakt. Ben ik bezig met een grote klit aan de binnenzijde van de achterpoot, zie ik nog net op tijd dat er in die klit een wolfsklauwtje zit. :o Ik had 'm er ook bijna afgesneden. :-\
Sindsdien heb ik inderdaad net als Jeanne de gewoonte om altijd eerst ff een wolfsklauwcontrole te doen bij een hond die ik voor het eerst doe.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door