Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Doresa
#1015539
1 van mijn abessijnen heeft de binnenkant van haar achterpootjes kaal gelikt, tot bloedens toe.
Normaal eet ze Carnibest natuur, barf lust ze niet.
Vandaag naar de DA geweest, waaschijnlijk een voedings allergie.................. heb nu een zakje Allergie voer van Specific meegekregen, maar ze lust het niet, stinkt heel erg naar vis, en ze lust geen vis......................
Het is een klein, mager poesje van nu 2 jaar,heel moeilijke eter, ze weegt 2 kilo..................graatmager.
Kan het aan de Carnibest liggen ????? ik heb al BiBi besteld........... komt woensdagavond binnen.
Of kan ik beter een ander hypoallergeen brokje gaan zoeken zonder vissmaak.
Ik baal hier natuurlijk heel erg van, was zo blij met een canibest opgevoed kitten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1015559
een voedingsallergie kenmerkt zich meestal in jeuk rond de kop en nek, met wonden daar tot bloedens toe.
een voedselallergie is pas vast te stellen na een uitvoerig eliminatiedieet.

mieter alsjeblieft de brokken snel bij het chemisch afval, want daar horen ze thuis.

de achterpoot vind ik eerder klinken als een hotspot. volgens mij worden hotspots veroorzaakt door stress. en dit is vaak wel moeilijker weg te nemen, maar niet ondoenlijk.

wat bedoel je trouwens met barf lust ze niet? ze eet toch ook gewoon cb? das ook gewoon rauw.
Door Mevroi Kruim
#1015635
Mijn eerste gedachte is vlooienallergie. Heeft de da op allergie getest of zomaar gezegd dat het een voedselallergie was? BIj een gevoelige kat is 1 vlooienbeet voldoende voor totaal kaalbijten, idd tot bloedens toe. Ik heb zo'n kat. En ook als ik zelf nergens een vlo bespeur en er opd ekat ook niks zit kunnen er tientallen in huis rondhangen die je niet ziet. Gemiddeld zit een vlo maar een paar % van de tijd op de gastheer, net genoeg om te bijten, de rest van de tijd zit 'ie elders. Ik zou dus allereerst voor een hele goeie vlooienbestrijding zorgen.
De brokken zou ik net als Koekje direct in de kliko mikken, akelige rommel, en als de kat ze niet eet heb je er toch niks aan.
Werkt de vlooienbestrijding niet dan zou ik overgaan op ander rauw voer. Zelf samenstellen is ideaal, dan weet je precies wat je kat krijgt. Sowieso zou ik alle granen, ook rijst, vermijden als de pest, die zijn de belangrijkste oorzaak van voedselgerelateerde problemen.
Door Doresa
#1016000
Okee, vlooienallergie ??? Ik zie inderdaad geen vlooien.........................maar heb de katten en de hond voor alle zekerheid behandeld...........zal ook mijn hele huis..........stofzuigen.
Ze lust alleen Carnibest, al het andere rauwe vlees, eet ze niet, zo lastig........
Misschien zelf eens wat eten voor haar maken, ik heb een vleesmolen'tje.
Stress, heb ik ook al aan gedacht............. Het likken begon plotseling, Gitta is een klein poesje wat maar niet krols werd,
op een gegeven moment, ging ze heel dwangmatig dingen doen, steeds het zelfde rondje lopen in de tuin, in de volle zon.
Binnen was ze ook steeds bezig met lopen, heel vermoeiend, voor haar en mij.
De DA stelde voor haar te steriliseren, ze had misschien cystes op haar eierstokken........... 
Ze is gesteriliseerd, het dwangmatige geloop is over alleen, ze blijft likken..............
De DA denkt nu aan een voedings probleem, ( zonder enig onderzoek ) lekker makkelijk voor hem, zakje brokjes en klaar. 
Ik houd haar thuis goed in de gaten, hoe ze doet tegen de andere katten, en de andere katten tegen haar.
Heel normaal eigenlijk, zie geen gekke dingen, ze word niet opgejaagd of zo, iedereen gaat zijn eigen gang 
Heb best een grote woning, ze mogen overal komen, dus plekjes genoeg om zich af te zondigen.
Ben bang dat het door die cystes is gekomen, toen is het likken begonnen, maar ze houd niet meer op, ze krabt niet.
De DA vertelde mij dat ze cystes had, en haar baarmoeder was ook afwijkend.....Tja zal wel..............ik heb het niet gezien. 
Ik zal de vieze brokjes wegdoen, is nergens goed voor.
Zal haar nu maar Carnibest gaan geven, zo zielig, ze loopt maar te zeuren, en kijkt steeds naar het bakje "vieze brokjes" maar eet er niks van.
Door Kefraya
#1016279
Zo gemakkelijk is een voedingsallergie niet vast te stellen, dierenartsen staan al snel klaar met de brokken. Vaak wordt er gezegd dat plekken rond kop en nek duiden op voedselallergie en op de achterkant van het lijf (bij de staart) zou het vaak vlooienallergie moeten zijn.
Ik zou niet aan de brok beginnen, maar inderdaad evt. zelf gaan samenstellen en malen.
Rondjes lopen door de tuin klinkt als dwangmatig gedrag. Soms gebeurt het dat de oorzaak voor het dwangmatige gedrag is weggenomen, maar dat het dier het toch voortzet omdat ze daardoor endorfinen aanmaakt, wat een prettig gevoel geeft. Als dat zo is, zou je beter een kattengedragstherapeut in kunnen schakelen. Het is misschien hoe dan ook een goed idee, want zij zijn vaak beter getraind om problemen op te sporen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1016495
Het kan wel een voedingsallergie zijn hoor. Maar als je daar aan denkt niet op de brokken zetten maar een eliminatiedieet.
Dus een eiwitbron geven die ze nog nooit eerder gehad heeft. Kalkoen, geit, lam, wild, zoiets. En verder niets anders. En dan kijken of het reageert.
Door Doresa
#1016889
Een eliminatiedieet ( vers)  lijkt me een goede optie om voedings allergie te testen.
Zal eens gaaan kijken wat ik kan kopen, en wat mevrouwtje zeur lust.
Gelukig loopt hier nog een abessijn kliko rond, die lust alles, en anders de heb ik altijd nog de hond.

Het dwangmatige geloop is na de sterilisatie verdwenen, ze slaapt nu weer gewoon.
Alleen het likken, is gebleven.............of het is een voedings allergie ???? een vlooien allergie ????????
Of ze heeft gewoon een tik, het is per slot van rekening een abessijn............oeps......... maar meestal zijn die prettig gestoord. Een gedrags tik.................. weet niet, merk verder niks aan haar, misschien kan ze niet tegen de Thai , die hier ook woont............tis natuurlijk een ander ras. Nee, alle gekheid op een stokje, baal hier wel van.
Eerst de evt vlooien bestrijden, plus ander vers dieet proberen, als dat allemaal niet helpt, zou ik haar dan voor bepaalde tijd bij mijn moeder ( zonder huisdieren) bij mijn moeder kunnen plaatsen om te kijken of het door de andere katten komt???
Door Mevroi Kruim
#1017181
Lijkt me een prima plan, zo alles bij elkaar! Als niks helpt kat verhuizen vind ik een goed idee, als ze idd stress heeft van de andere katten zou dat moeten werken, op termijn.
Door Borke
#1017657
[quote="Hitam"]
Het kan wel een voedingsallergie zijn hoor. Maar als je daar aan denkt niet op de brokken zetten maar een eliminatiedieet.
Dus een eiwitbron geven die ze nog nooit eerder gehad heeft. Kalkoen, geit, lam, wild, zoiets. En verder niets anders. En dan kijken of het reageert.
[/quote]
Zo hebben wij het ook met onze Franny gedaan, die kreeg geitenvlees gedurende 4 weken en geen centje pijn meer.
Uiteindelijk overgewend op Carnibest lam en daar doet ze het al 4 jaar prima op!
Door YaYa
#1018280
Eventueel de cb diabetes? Is hetzelfde als de natuur maar dan zonder de granen. Ik hoop dat je erachter komt want het is en dat het snel over is. Brokjes zou ik zelf in de kliko mikken.
Door Doresa
#1085386
Het gaat nog steeds niet beter met haar...................
Ben al naar 2 andere DA met haar geweest en die denken aan stress..............
Omdat haar huid verder helemaal gaaf is, geen jeuk kop, nek, oren.
Heb haar een tijdje bij mijn moeder gebracht, helaas dat hielp ook niet.
Kan iemand mij uitleggen waarom een moderin injectie helpt ???? zo,n 3 weken .
Als het stress is, hoe kan het dan dat ze 3 weken niet likt, is haar stress dan weg ????
Door Loeka
#1085394
Zou ik mogen vragen naar de stamboomnaam van je kat? Van sommige Aby's is bekend dat ze een huidziekte doorgegeven hebben helaas. Doe maar een pb voor de discretie  ::)
Door Doresa
#1085618
Ja, ik weet wat moderin is (prednison) niet zo goed voor het diertje.
Ze had zich helemaal kapot gelikt, huid was ontstoken, het vocht liep eruit.
Nu mag ze geen injectie meer krijgen, ik zoek me suf naar een ander middel.
De DA had gehoopt haar uit het lik cirkeltje te halen, maar helaas zodra de spuit is uitgewerkt begint ze weer.
Het is geen huidziekte volgens mij, anders moet haar huid verder toch ook jeuken ??
Wist ik maar waardoor ze  stress krijgt, kan niks ondekken, moeilijk hoor.
Geen van de andere katten doet lelijk tegen haar, ze is ook zeker niet bang voor ze.
Als ze wil kan ze zich afzondigen, slaapplekken genoeg, eten in overvloed, ze kan in de tuin.
Of ze discrimineerd..................... buiten de 3 abessijnen wonen hier ook 2 siamezen.............(thai)
Zelfs die 2 pesten haar niet, ik weet het niet meer.
Net lag ze heerlijk bij mij op de bank te slapen, heel rustig, terwijl de andere katten ook beneden waren.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1085701
Als de Moderin werkt denk ik toch aan jeuk. Of het moet zo zijn dat ze van de Moderin zo sloom wordt dat ze niet meer gestressd is. Maar dan moet ze ook duidelijk slomer en anders zijn dan anders.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door