Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Presley
#1082893
Hoii,

Sinds een maand ongeveer ben ik begonnen met kvv bij mijn hond. Het is een reu van bijna 3, en weegt 38 kilo.
Eerst kreeg hij Duck, maar ben overgestapt op Kivo.
Hij krijgt zo'n 800-1000gram per dag.

Maar mijn bedoeling is nu om 'S morgens Kivo te geven, en 'S avonds barf.
Alleen kom ik er niet echt uit WAT ik dan savonds het best geef, vanwege al die percentages, en de verhoudingen in Kivo!
Ik heb vandaag een vriezer gekocht, dus vlees kan er voldoende in.

Wie helpt met zijn menu?
Door Too
#1082959
Misschien denk ik een beetje te simplistisch , als dat zo is word ik vast gecorrigeerd, maar als je nou een week menu maakt en dat over 2 weken voert...
Probeer dan in dat menu zoveel mogelijk vlees/diersoorten te voeren die niet in de Kivo zitten en ik zou zelf niet al te veel orgaan in m'n menu 'stoppen' dat zit nl. over t algemeen al royaal in kvv
Door Presley
#1082982
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik weet dat er in Kivo redelijk wat orgaan zit, dus weet dat ik hier niet veel van bij moet voeren.
Maar weet niet goed wat ik dan wel moet voeren, kippenbouten, karkassen, runderribben?? wat nog??
Ik kan bestellen bij Dogshape, dus als mij volledig duidelijk is WAT ik moet bestelle, en wat goed voor hem is, doe ik dat.
Door Borke
#1083040
Gefeliciteerd met de aankoop van je vriezer en je beslissing om te starten met deels Barf en deels kvv, zo zijn de meesten hier met Barf begonnen!

Lees eerst eens dit en ook alle links die er in staan:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Zoek uit wat de samenstelling is van de kvv die je voert, de meesten bevatten relatief veel orgaan, zoals je terecht al opmerkte.

Als je nog half kvv voert dan hoef je je in eerste instantie niet zoveel zorgen te maken over percentages e.d., alhoewel ikzelf toentertijd wel probeerde om dat goed aan te pakken.

Vogels hebben holle botten en zijn daarom geschikt om mee te starten.
Denk aan kip, eend, parelhoen, kwartel, fazant.
Kalkoen is weer een heel stuk harder, dus dat zou ik nog even laten.
Qua spiervlees kan je alles wel gebruiken: haas, paard, rund, lam, geit enz.
Vis is ook enorm gezond.
Groentemix, zo nu en dan een eitje enz.

Zelf ben ik 4 jaar geleden gewoon begonnen en heb ik voorzichtig wat ge-experimenteerd.
Koop niet te veel tegelijk als je nog aan het ontdekken bent, niet alle honden lusten alles.
Koop geen duif, want de meeste honden lusten dat niet.
Kip daar zijn de meesten  dol op.
Probeer zoveel mogeljik verschillende diersoorten te voeren, naast de diersoorten die in de kvv zitten.
Door Too
#1083043
Heb even bij Kivo gekeken bij 'compleet' is kip t hoofdbestanddeel, bij rund... koe.
Om je hond aan t echte kauwwerk te laten wennen  zijn kip/eendennekken geschikt: kip-, parelhoen- en eendkarkas zijn ook niet al te hard, dat lijken mij prima beginners happen

Kijk even bij de menu's van anderen voor de juiste verhoudingen [ik ben nl. van de katten ;)] maar even als voorbeeld mijn dames hebben weinig moeite met genoemde botten.....dusss voor  38 kg hond moet dat helemaal te doen zijn .

Zal nog even voor je "speuren".... Borke is veel meer ervaren en heeeft hele goede tips voor je
Door Presley
#1083064
Hoi hoi

Omdat ik al een maandje bezig ben, heb ik al wat dingetjes geprobeerd.
Ik kocht eerst mijn Duck bij iemand uit de buurt, deze raadde mij aan Kivo te voeren, hier heb ik info over gezocht en dit leek me een goede keuze.
Op school heb ik weinig te doen, dus heb ik de afgelopen weken al heel wat uurtjes op barfplaats gelezen, dus ook wat je wel en niet mag voeren.
Ik heb 2 weken terug kippenkarkasjes gekregen, 3 om te proberen. Na een 'huh ben ik jarig reactie' at hij ze met smaak op!
Vandaag heb ik een kip van mijn werk laten slachten (manke poten), en deze heeft hij vandaag verorberd.
Wel hebben we de darmen en de galblaas eruit gehaald. Hij vond het eerst wat griezelig.
Ook heeft hij al een aantal keren kippenbouten op, dit ging prima, zo ook de ontlasting.

Hij krijgt 3 smaken (compleet) van Kivo
Door Elizaw
#1083543
Ik zou de rekenhulp even gebruiken, eerst bereken je hoeveel je hond totaal per week moet eten. Daar trek je voor de ochtenden de KVV vanaf, dan blijft er een aantal kilo's over, die ga je vullen met BARF :)

stel dat dit 3.5 kilo is, deze 3.5 kilo verdeel je dan in de verschillende percentages bv:
50 % vleesbotten
5 procent orgaan
10 %groente
30 %spiervlees
5 % tafelrestjes, zoals bv yoghurt een eitje enz.

Ik zou dan wel andere diersoorten nemen dan wat er nu al in je KVV zit, dus geen kip en rund maar lekkere andere dingen ;)en zalm aan het menu toevoegen.
Ik denk, maar dat zal je even moeten nakijken, dat er veel orgaan in je KVV zit, dus dat percentage zou ik niet hoger maken dan die 5%
Door Presley
#1083769
Kijk, nu wordt het me duidelijk
Hij moet inderdaad dan zo'n 3,5 kilo hebben.
Ik heb van mijn oom nog een konijn, en een haas gekregen. Het konijn krijgt hij vanavond te eten.
Maar waarom moet er alsnog 10% groente worden gegeven? Voor de vezels?
En vleesbotten zijn dus botten met vlees eraan? Bijvoorbeeld kippenpoot?
Door Presley
#1083939
Ik heb op de site van Dogshape gekeken wat ik wil bestellen.
Dit zet ik hier even neer, zodat gekeken kan worden of dit goed is, en of ik van alles voldoende is, en wat eventueel beter achterwege kan worden gelaten.

Dit is dan voor ongeveer 10 weken
Geitenrug
Kopvlees
Runder strotten
Spiervlees snippers
Gevogelte
Eendennek
Eendenhart
Eendenkarkas
Kalkoenkarkas
Kalkoennekken
Kwartelkarkas
Kwartel 100gram
Parelhoenkarkas
Wilde duivenkarkas
Kip
Kippenhart
Kipkarkas
Kippenlever
Kippennekken
Geit
Geitenribben
Kalf
Kalfshart
Kalfsmilt
Lam
Lamshart
Lamslongen
Lamsplukje
Diversen
Zalmkoppen
Botmix
Vleesmix
Penslappen
Pens gemalen
Pens lam geit
Lever (rund)
Haaskarkas
Door Mevroi Kruim
#1083966
De geitenribben en -ruggen zou ik maar ff achterwege laten totdat je hond goed gewend is aan het netjes knagen en verteren van botten. Dat is echt voor de gevorderde barfhonden. En kalkoenkarkas vind ik persoonlijk eng, gemene scherpe botten. Kwartel en kwartelkarkas is voor de afwisseling wel leuk maar jouw hond steekt dat in z'n holle kies  ;D
Gemalen spullen zou ik ook niet nemen, jouw hond is ruimschoots groot genoeg om alles zelf te kunnen knagen en scheuren, en dat is tenslotte ook het idee achter barf. Wat 'diversen' en 'lamsplukje' zijn  ??? ???

En of het genoeg is ... tja, zonder hoeveelheden erbij is dat moeilijk te beoordelen  ;)
Door Presley
#1083996
Dit is van alles dus 1 kilo, en 5 kilo Kipkarkas.
Het vlees is dus voor 10 weken, dus kan het wel als hij de geit pas over 8 weken ofzo krijgt?
Netjes knagen doet hij wel hoor, hij is absoluut geen schrokker.
Over 400 gram Kivo doet hij al 10 - 15 minuten!
En de kwartel is ook zo maar voor de lekker hihi en voor de afwisseling

'Diversen' is een foutje van mij,
En Lamsplukje Lever Hart Long, dus een combi kilo.
Door Borke
#1084332
In aanvulling op Kruimel: vllesmix en botmix dat is geen barfen en je geeft al kvv, dus dit voegt niets toe.
Duif lusten de meeste honden niet, dus als je het bestelt doe dan de kleinst mogelijke hoeveelheid.
Ik zou sowieso niet te veel bestellen een eerste keer, ontdek eerst eens wat je hond lust.
Kalfsmilt lijkt me ook niet iets met veel voedingswaarde.

Stel eens een menu samen voor een week of 4 en post dat hier, dan kunnen we dat beoordelen en dan kan je aan de hand daarvan bestellen.
Door Presley
#1084778
Week 1
Ochtend Avond
Kivo 400gram Haaskarkas
Kivo 400gram Zalmkoppen
Kivo 400gram Kalkoennekken + Kalfshart
Kivo 400gram Kippenbout + lamslongen
Kivo 400gram Eendenkarkas + Runderstrot
Kivo 400gram Parelhoenkarkas + Lever(rund)
Kivo 400gram Eendennek + kopvlees

Dit is een voorbeeldje voor 1 week.
Ik ben al aan het ontdekken wat meneer allemaal lust.
Gister heeft hij konijn op, bij de eerste bout smaakte het niet zo, maar een uur later, toen ik nog eens probeerde ging het lekker naar binnen. Hij moet wennen aan de smaken, maar lust het meeste wel tot nu toe.
Wanneer ik iets bestel, wat hij niet zal lusten, kan ik dit altijd kwijt.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1084864
Bij de haaskarkassen zou ik in ieder geval wat spiervlees geven, die karkassen zijn heel erg kaal. Kuikenbouten zijn altijd stevig bevleesd dus daar zou je in principe geen vlees bij hoeven doen en bij zalmkoppen is dat ook niet nodig (maar dat had je al ;))
En ik zie dat je als vlees alleen maar voor orgaanvlees hebt gekozen, dat vind ik niet zo'n goed idee als je ook al voor de helft kvv voert. Een beetje orgaan mag best wel, maar ik vind nu de verhouding spier/orgaan nu niet echt jofel, (zie als spiervlees alleen maar kopvlees staan). Tenzij je er voor kiest om er volgende week alleen maar spiervlees bij te doen, dan kan dit natuurlijk wel.

Om een goed oordeel over je menu te geven is het handig als je ook nog de hoeveelheden spier/orgaan en vleesbot vermeld.
Door Presley
#1084883
Zou je eens wat voorbeelden van spiervlees willen geven dan, en op mijn bestellijst kijken, want ik denk inderdaad dat ik teveel orgaan bestel.
En is het eigelijk wel nodig om savonds nog extra orgaan te geven, aangezien er ook al voldoende orgaan in de Kivo zit.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door