Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Babe
#1083772
Een kennis van ons is traiteur.
Vorige week had hij een heel hert om te verwerken, dus vroeg ik hem gisteren of hij dat vaker had en wat hij dan met de botten deed. Die lagen dus in de container.
Nu heb ik hem de ribben van het eerstvolgende hert gevraagd om de hond eens wat te kauwen te geven en dat was geen probleem.

Alleen nu schijnt dat hij echt ALLES van het hert gebruikt, dus de ribben worden gekookt om er een wildfond van te maken. Er blijft geen stukje vlees meer aan zitten. Niet dat dat voor mij noodzakelijk is, ik wilde de botten alleen gebruiken om haar tanden lekker schoon te krijgen.

Kan ik het de hond dan nog voeren? Ik bedoel, ik lees hier en daar dat botten rauw moeten worden gegeven. Vroeger gaf ik wel eens de gebarbequede botten van een kotelet aan de honden en die waren daar erg blij mee. Nog nooit iets engs meegemaakt.
Gebruikersavatar
Door pike
#1083779
Gekookte, gebakken of anderszins verhitte botten moet je nooit geven. Ze worden hard en kunnen scherpe splinters geven en de hond kan ook zijn tanden/kiezen er op stuk bijten.  ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1083823
Babe schreef: Een kennis van ons is traiteur.
Vorige week had hij een heel hert om te verwerken, dus vroeg ik hem gisteren of hij dat vaker had en wat hij dan met de botten deed. Die lagen dus in de container.
Nu heb ik hem de ribben van het eerstvolgende hert gevraagd om de hond eens wat te kauwen te geven en dat was geen probleem.

Alleen nu schijnt dat hij echt ALLES van het hert gebruikt, dus de ribben worden gekookt om er een wildfond van te maken. Er blijft geen stukje vlees meer aan zitten. Niet dat dat voor mij noodzakelijk is, ik wilde de botten alleen gebruiken om haar tanden lekker schoon te krijgen.

Kan ik het de hond dan nog voeren? Ik bedoel, ik lees hier en daar dat botten rauw moeten worden gegeven.
Hier en daar? ??? Zeg maar gerust overal. En niet alleen de botten overigens, alles wordt hier rauw gegeven. Waar denk jij dat dat die R in BARF voor staat?
Verhitte botten kunnen heel gevaarlijk zijn, ze worden hard en kunnen splinteren.
Vroeger gaf ik wel eens de gebarbequede botten van een kotelet aan de honden en die waren daar erg blij mee. Nog nooit iets engs meegemaakt.
Dan heb je heel veel geluk gehad.
Door Huskymeisje
#1083830
dit is een forum voor rauwvoeren. Wanneer je de zoekfunctie gebruikt zul je overal zien staan dat verhitte botten LEVENSGEVAARLIJK zijn voor dieren en waarom.

Je hebt ontiegelijk veel geluk gehad met je honden.
Door Babe
#1083841
@ nitus: Nou ja, zeg. Waar heb ik zo'n lullige reactie op verdiend. Tuurlijk weet ik waar de R voor staat. Ik ben hier, net als vele anderen, om te leren.  Kom op zeg...alsof jij nooit vragen hebt gehad in het begin!

Als je van jongs af aan niet anders gezien hebt, dat iedereen zijn hond wel eens een botje van tafel heeft gegeven; Opa en Oma deden het bij hun herdershonden, Tante bij haar poedel, schoonouders bij hun engelse terriers, kennissen bij hun Yorkshire terrier. Onze Beauceron kruising kreeg wel een een botje.
Als het echt zo slecht en gevaarlijk was, dan was er toch al zeker eentje geweest die er iets van op had moeten lopen? Er is echter nooit wat gebeurd. Mazzel gehad? Ik weet het niet. Misschien is het toch niet zo gevaarlijk als iedereen meent. Oftewel: er gebeurd meestal niks, maar heel soms kan het mis gaan.

Vandaar dat ik de vraag hier stel. Ik meen nl. gelezen te hebben dat het gevaalijk kan zijn, maar ik wist niet meer zeker of dat zo was en waarom dan.

Maar het is duidelijk nu: ik kan het beter niet geven dus! Gewoonweg beter geen risico nemen.

@ marga: ook geen gerookte botten? Maar dat verkopen ze toch wel in de winkel speciaal voor honden?
Door sandrra
#1083845
Babe schreef: ook geen gerookte botten? Maar dat verkopen ze toch wel in de winkel speciaal voor honden?
Nou dat je t rauw moet geven is je wel duidelijk nu ;)

Ja, tuurlijk verkopen ze dat in de winkel , maar daar verkopen ze ook br*kken....
Door dinnee
#1083849
Helaas zijn de dierenwinkels er vaak op uit om goekoop in te kopen en duur te verkopen. De gerookte botten zijn vaak dragende delen van varken. Denk aan gerookte ham e.d

Die dragende delen zijn als ze rauw zijn al extreem hard, laat staan als ze gerookt zijn. Knappe hond die hier iets vanaf krijgt zonder zijn tanden te breken. ;) Maar even serieus. Die botten zijn echt heel heel heel erg hard.

Dat is waarschijnlijk de rede ook dat ze gewoon verkocht worden, want de hond kan ze toch niet 'opeten'.
(Hoewel er wel honden zijn die het gelukt is om er kleine stukjes van af te halen en die daarna extreem misselijk waren...)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1083867
Babe schreef: @ nitus: Nou ja, zeg. Waar heb ik zo'n lullige reactie op verdiend. Tuurlijk weet ik waar de R voor staat. Ik ben hier, net als vele anderen, om te leren.  Kom op zeg...alsof jij nooit vragen hebt gehad in het begin!
Ik was erg verbaasd te lezen dat iemand die al vanaf februari BP-lid is serieus overwoog om gekookte botten te geven. Dat wordt in de beginnersdocumentatie en zoveel andere topics afgeraden. Maar misschien lees je hier wel niet zoveel? :-\
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1083879
ik heb in den beginne ook weleens een gerookt bot aan mijn eerste hond gegeven, heb dat kereltje nog nooit zoveel zien drinken en kotsen..
Ook maar niet doen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1083897
Babe schreef: Er is echter nooit wat gebeurd. Mazzel gehad? Ik weet het niet. Misschien is het toch niet zo gevaarlijk als iedereen meent. Oftewel: er gebeurd meestal niks, maar heel soms kan het mis gaan.
Ja, mazzel gehad. Het gaat vaker mis dan soms, en dan zal het maar je hond zijn.

@ marga: ook geen gerookte botten? Maar dat verkopen ze toch wel in de winkel speciaal voor honden?
[/quote]
Er zijn al honden opengesneden omdat ze verstopt zaten met stukken van die botten uit de dierenwinkel.
En er stikken ook honden in runderhuidbotten uit de dierenwinkel.
En er worden ook honden ziek van brokken uit de dierenwinkel.
Kortom: Omdat het verkocht wordt in de dierenwinkel wil dat nog niet zeggen dat het goed is.
;)
Door Beppie1
#1083913
Babe schreef:Oftewel: er gebeurd meestal niks, maar heel soms kan het mis gaan.
Hiermee maar je een conclusie...en wel een heel foute en gevaarlijke conclusie!
Meer honden zijn hieraan doodgegaan, en ik hoop dat dat jou nog mij ooit gebeurt!!!
Ook te harde botten gaan niet goed, vandaar dat veel harde botten(runderribben of dragende botten) worden afgeraden

Ik wist ook niet beter, en ik kan me desondanks Nitus reaktie goed voorstellen als wij denken dat jij je al redelijk ingelezen hebt
Ik heb alles gelezen wat los en vast stond, overal waar ik kon na gevraagd, en als 1ste wist ik dat je NOOIT verwarmde/gehandelde botten moet geven.
Er wordt meer in dierenzaken verkocht wat niet goed is, maar dat is een keuze die je maakt

Mijn advies: Geef GEEN gekookte/gebakken of anders verwarmde botten aan je honden
Door Babe
#1084455
Ik mag me idd wel in februari hebben aangemeld, maar ik ben al lange tijd niet meer hier geweest. Heel soms ga ik eens langs de berichtjes van KVV, maar veel meer ook niet.
Ik kom als ik wat te melden of te vragen heb (ik zit pas op 27, nu 28 berichtjes hoor :-[).

In Januari/februari ben ik CB gaan voeren op aanraden van een dierenwinkel. Toen dit voer zo goed aansloeg, en me de DA op de website van Barfplaats wees om gewoon rauw te gaan voeren, toen heb ik me hier idd aangemeld.
Maar om nou te zeggen dat ik nog precies weet wat ik een 8-9 maanden geleden gelezen heb....nee sorry hoor, dat is niet allemaal blijven hangen. 

De CB hielp het best. Ik heb maar 2 weken ongeveer gebarft, omdat hier bijna niks te krijgen is voor honden. En hetgeen ik kon krijgen was runderkopvlees, zo vet dat ze aan de diaree raakte, en paardenvlees waar ze ontzettende jeuk van kreeg.
En om nu duur vlees uit de supermarkt te kopen en dan ook nog eens rauwe groente te gaan pureren, nee hoor, dat is me te veel werk. Vandaar dat ik het maar op CB hou. Per saldo niet goedkoop, maar toch goedkoper dan zelf maken. Ik heb me dus niet verder verdiept in het Barfen, want dat was niet nodig.
Ik heb nu dus zitten zoeken op gekookte botten, maar kon bijna niks vinden (tenminste niks wat onderbouwd was), waarom het dan zo slecht zou zijn.
Vandaar mijn vraag.

Maar hij is nu beantwoord. Dank jullie wel voor jullie snelle reacties.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door